mboost-dp1

Altitude

Ny cykellygte laver egen cykelsti

- Via Wordpress - Dustbowl - , redigeret af Emil

Mange storbyers vejnet er ikke altid blevet lavet med cykellisterne øverst på prioritetslisten. Derfor er der ikke altid cykelstier, som ellers øger sikkerheden meget for cyklisten.

Det prøver et nyt produkt nu at adressere vha. en lille projektor. Idéen er, at man bag på ens cykel monterer den lille projektor, der med laserlys “tegner” en cykelsti bagved dig, så bilerne bliver opmærksomme.

Den medbragte “cykelsti” skulle så gerne få billister til at holde god afstand til cykellisten i f.eks. en overhalingssituation.





Gå til bund
Gravatar #1 - ScOOp
24. jan. 2009 07:40
Kewl ... så mangler jeg bare udgaven til bil, fordi så skal jeg sgu ha min egen privat parkeringsplads med heeelt oppe foran indgangen til føtex!
Gravatar #2 - myplacedk
24. jan. 2009 07:59
Æh, er pointen med en cykelsti ikke at give plads til bilerne, fordi cyklen ikke er på vejen? Hvordan skulle det give mere plads, bare fordi der er lidt streger?

Hvis det handler om at motivere bilisterne om at give plads, tjah. Jeg ved ikke hvad der sker i hovedet på bilisterne, som ikke giver plads. Men umiddelbart ville jeg som cyklist (hvis jeg nu havde en cykel) nok hellere bruge en bred cykellygte til dette. En der er lige så bred som styret. Enten med streg hele vejen over, eller med en lygte i hver ende. Så ser man da større ud, uden at lyve.

Nogle ved måske ikke hvor tæt de kører på. Hvis man har svært ved at vurdere afstanden, hjælper en streg på vejen overhovedet ikke.

Jeg ville ikke købe sådan en dims, uanset pris.
Gravatar #3 - TuXs
24. jan. 2009 08:07
Med denne gadget opnår man vel mere eller mindre det samme som de der reflekser der sidder på venstre side af cyklen som man kan "klappe ud". Men ok, det her er vel mere high-tech.
Gravatar #4 - Coney
24. jan. 2009 08:07
Formålet med produktet er fint nok, men jeg tvivler stærkt på at det bliver et hit:S Alle der har prøvet at køre igennem Vejgård i Aalborg ved hvor sindsyge billister er nu om dagen så synes da ideen er fin:)
Gravatar #5 - myplacedk
24. jan. 2009 08:16
TuXs (3) skrev:
de der reflekser der sidder på venstre side af cyklen som man kan "klappe ud". Men ok, det her er vel mere high-tech.

Det kan blive mere low-tech end det.

Vidste du at bilister holder mere afstand til mænd uden cykelhjelm, end end dem med? Drop hjelmen og være mere sikker!

Bilister holder endnu mere afstand, til blonde langhårede kvinder. Så tag en paryk på i stedet for en hjelm, og vær tryg!
Gravatar #6 - Opensalut
24. jan. 2009 08:28
Syntes det er en godt opfindelse..
Men kunne godt tænke mig at vide hvor langt den lyser bagud...
Får umiddelbart tror jeg ikke den lyser langt nok, da den nok ville blænde.
Måske man skulle bruge pengene til at give bilerne "øjne". Så de gør billisten opmærksom på cyklisterne..
Gravatar #7 - Hůňděštějlě2
24. jan. 2009 08:33
Fed idé, men jeg er sikker på at politiet nok skal for den forbudt. Hvis ikke dem, så gør Vejdirektoratet eller lignende myndigheder det. Man kan jo ikke sådan uden videre lave sin egen cykelsti, hvor det nu passer en, heller ikke selvom det er en fiktiv cykelsti ;)
Gravatar #8 - 87oo-Gizmo
24. jan. 2009 08:33
jaja, det er meget fint, men er det lovligt?
det er jo trodsalt en ændring af kørebanestriberme, man tegner jo sin egen cykel sti

argh ikke fair #7 var 3 sek hurtigere end mig
Gravatar #9 - miperf
24. jan. 2009 08:35
Jeg synes nu det er mest bemærkelsesværdigt, at cyklisten på billedet ikke har en reel baglygte.
Gravatar #10 - tazimn
24. jan. 2009 09:31
Jeg tror ikke den bliver et hit...

For det første så skal stregerne være temmelig tykke, hvis man skal kunne se dem på afstand.

For det andet så vil bilernes lygter "sluge" lyset som cyklen udsender.
Gravatar #11 - dk-hat
24. jan. 2009 09:44
Sin egen cykelsti..... Burde nok mere kaldes.. Sin egen cykelist zone eller sikkerheds felt...

Kom der en lovgivning ( ligesom sikkerheds afstand til biler ) og der bruges skarpe farver/lys, og med lidt mere udvikling, vil det nok "det" stykke eletronik der vil redde flest liv i trafikken ever....
Gravatar #12 - Orange
24. jan. 2009 10:13
dk-hat (11) skrev:
Sin egen cykelsti..... Burde nok mere kaldes.. Sin egen cykelist zone eller sikkerheds felt...

Kom der en lovgivning ( ligesom sikkerheds afstand til biler ) og der bruges skarpe farver/lys, og med lidt mere udvikling, vil det nok "det" stykke eletronik der vil redde flest liv i trafikken ever....


Det virker umiddelbart skide usmart at have et neonfelt der flakker når man træder i pedalerne og drejer på cyklen. Det er jo i princippet en stor cykellygte, og tilmed en pisseirriterende en.
Gravatar #13 - Zombie Steve Jobs
24. jan. 2009 10:19
Så vil jeg da tilføje, som et modstykke til at det cykelistvenlige: De kører ad helvede til, som om de ejer hele pisset, og det er jo fint, biler skal passe på cykelister, men det gør lissom ikke den stor forskel, når 1500 kg maser Frans på sin klamme cykel. Så cykelister burde have hjernen med, i stedet for at opfinde egne regler, køre over for rødt, fylde det hele, råbe af alle - inklusiv dem, der går og generelt opføre sig som nogle dumme svin.
Gravatar #14 - spand-online
24. jan. 2009 10:36
#13

og det er anderledes end bilister og fodgængere, hvordan?

Skægt som alle synes at det er de andre der er elendige i trafikken.
Gravatar #15 - Glædelig Jul!!
24. jan. 2009 10:41
Coney (4) skrev:
Formålet med produktet er fint nok, men jeg tvivler stærkt på at det bliver et hit:S Alle der har prøvet at køre igennem Vejgård i Aalborg ved hvor sindsyge billister er nu om dagen så synes da ideen er fin:)


OT:
Hej nabo ;-)

Ja Vejgård er et helvede at komme igennem på cykel, nede ved bageren/kahytten er det særlig farligt.

Der er garanteret mange steder i Danmark med de samme problemer.
Gravatar #16 - iphase
24. jan. 2009 11:00
Cyklister er sindsyge.. så er det sagt...
Vigepligt? Det gælder da kun biler ikk?
Fodgænger felt? Det er vel også til cyklister.

En Cykel er ikke en bil, men de skal overholde de samme regler, men de skal da ikke regne bed at blive populære hvis de ligger og cykler rundt på veje uden cykel stier. Der er veje med cykel stier hen til de fleste steder, men cyklister vælger at skære igennem steder hvor der ikke er cykel stier for at spare tid, i stedet for at følge de rigtige ruter, hvilket svarer til at jeg tager min bil og kører modsat en ensretning i kbh, bare fordi jeg ellers skal bruge 1 minut extra på at vende om ved næste kryds.

Jeg tager hatten af for ham der foreslår at få et lys der er så bredt som styret, det kan kun være bedre end den der lille irriterende blinkende diode de fleste har nu om dage.
Tror cyklister seriøst at man nemt kan se dem i sidespejlet om natten når man laver højresving, hvis man har en bagvedholdende landrover med xeon lys lige i spejlet?

Her forleden kommer jeg selv igennem en rundkørsel med vigepligt for cyklister og fodgængere, og en cykel farer ud foran mig, så jeg må bremse hårdt.
Jeg tænkte først "skulle ha kørt den idiot ned, så ku han lære det", men så tænkte jeg "nej det er sikkert mig der får skylden selvom der var vigepligt for ham, og så har han nok også en familie det er synd for, selvom de nok i forvejen lider under det faktum at han er en ubetænksom idiot".

Hvornår kommer det fucking "cykel kørekort" ?!?
Og hvor svært er det lige at lave en lov der siger at cyklister skal holde tilbage for højresvingende lastbiler?!?
Så ville det hele da først blive meget mere sikkert og trafikken ville ikke blive belasted af lastbiler der aldrig kommer tilhøjre fordi der er så fucking mange cyklister i kbh.

Tak fordi jeg måtte brække mig over cyklister uden hjerner i denne tråd.
Jer der godt kan forstå færdselsloven og har en cykel er undtaget...
Gravatar #17 - stba
24. jan. 2009 11:02
Sjov Gadget - men som andre her, så tror jeg, at der er bedre måder at opnå det ønskede på - men det kunne være interessant at se, hvor synlig man kan gøre zonen - aktuelt eksisterer den nemlig slet ikke!!!

dette site fandt jeg følgende:
UPDATE (22 january): Bike Commuters went the extra distance and emailed the designers with some questions about the project. Their response ends with this fascinating comment:

It’s been truly remarkable to see the excitement that this concept has generated, especially considering it was just a fun quirky idea to begin with. What’s been equally interesting in my opinion is to see how the product has pushed the debate of who owns the roads. This well established debate has been a common point of discussion within my own family, and clearly the LightLane, nor any product, will solve it. Instead we hope that it connects with people in a new and fun way.

Please see the full response over at Bike Commuters.


Der er tale om et bidrag til en design konkurrence - men efter den overvældende respons, så er de igang med at overveje at lave en prototype for at eksperimentere med farver og stregtykkelser i virkeligheden!

Jeg ville måske godt købe en - men primært fordi det er en sjov gadget.

Min personlige erfaring omkring cykellys er at det virker - hvis altså der er rigtig rigtig meget af det! Normalt betragter jeg de små diodelygter som et middelt til at undgå at blive forsinket af emsige betjente, idet det er min opfattelse at det er vigtere for sikkerheden som cykelist at vide, at du bare ikke bliver set i mørke (med eller uden lys) end det er at blindt tro, at du bliver set blot fordi du har lidt lys på. - Det gør du nemlig ikke! Men efter at jeg er begyndt at køre med den store Cateye single shot forlygte så gør det altså en vis forskel. Men skal stadig ikke tro blindt på at man bliver set - men med det mega kraftige blink som jeg sætter den på i bymæssig bebyggelse så kan jeg konstatere at både biler, fodgængere og andre cyklister holder tilbage på langt større afstand end tidligere!

Jeg vil tro, at man enkelt kunne opnå noget lignende bagud. Det må dels handle om mængden af lys, dels af det indtryk af bredde som det giver indtryk af - lidt det samme som design bidragerne er inde på:
One key is that the lane establishes a well defined boundary beyond the envelope of the bicycle, providing a greater margin of safety between the car and the cyclist


Mon ikke en lille tværstang på 25-30 lidt bag sadlen med et nogle kraftigt blinkende lygter skulle kunne gøre det. Selv føler jeg nu ikke behovet, men det burde kunne laves for ganske små penge - man laser cykelstien er der selvfølgelig mere gadget over.

Hmm...ved nærmere eftertanke så er billedet jo ren photoshop manipulation, så jeg tvivler kraftigt på at man ville kunne opnå den effekt der er på billedet. Til gengæld så er Danmark jo her omvinteren præget af ca 6 måneders diset gråvejr - hvis laseren kan frembringe noget, der blot tilnærmelsesvis ligner det på billede, så vil det se helt fantastisk ud i vores disede vejr hvor der så vil være en reel 3-dimentionen lys-skærm omkring den nederste del af cyklisten - cool!
Gravatar #18 - henriks
24. jan. 2009 11:07
Det skal nok blive spændende, specielt om vinteren når det er mørkt kl. 15.30 og 10.000 cyklister skal gennem København, for at komme hjem. 10.000 private cykelstier, til 10.000 cyklister.

Det glæder vi os til.
Gravatar #19 - T_A
24. jan. 2009 11:25
#16

Her forleden kommer jeg selv igennem en rundkørsel med vigepligt for cyklister og fodgængere, og en cykel farer ud foran mig, så jeg må bremse hårdt


Jeg kører både bil og cykel (cykler normalt til arbejde) Det lyder da som en underlig rundkørsel i har der, normalt plejer (hvis den er lavet med både kørebane,cykelsti og fortorv) man at have vigepligt sådan at biler skal vige for cykler og fodgængere, cykler for fodgængere.

Men vi har mange mystiske lappe løsnings rundkørsler i dette land så det er meget muligt.
Gravatar #20 - RMJdk
24. jan. 2009 11:35
Lyder da meget smart, men stadig bedre de tog og fik lavet så meget plads så der var til en rigtig cykel sti, så børn også kan være i trafikken.
Gravatar #21 - stba
24. jan. 2009 11:46
# 19 Den slags rundkørsler findes, men den generellse regel er at der ikke er forskal på de forskellige trafikanter. Det vil sige vigepligt ved indkørsel i rundkørslen - uanset om man er bilist eller cykelist. Undtagelserne med vigepligt for cyklister findes enkelte steder hvor cykelstien er adskilt meget fra vejen og der derfor er stor risiko for at cyklister bliver overset.

# 19 Jeg gider ikke kommentere hele dit indlæg, - fint nok at du har et behov for at få afløb for noget, men du bør bruge din læge i stedet for at spilde dette forums tid.

En enkelt ting vil jeg dog godt lige påpege. Som du skriver, så skal cyklister jo også overholde færselsloven - men færselsloven siger også at cykler, lige som traktorer,pølsevogne mv må køre på vejene - dog ikke moterveje og motortrafikveje. Er der en cykelsti på den pågældende vej så skal den anvedes af cyklisterne. Men når du vil have cyklisterne til at kun at køre på veje som du ikke anvender, så kan det på ingen måde sammenlignes med det direkte lovbrud som du gør. Så i dit eksempel, der følger cyklisterne loven - du gør ikke!
Gravatar #22 - dbr
24. jan. 2009 12:01
hmm, og når en cykel så svinger ligger der lige pludselig en cykelsti tværs over vejen.. :S Så skal vi også til at kigge til siderne for at fortsætte ligeud.. hmm
Gravatar #23 - BurningShadow
24. jan. 2009 12:20
Denne gadget er bare endnu en måde at få det til at se ud somom det er billisternes skyld, når selvmordscykelisterne vil køres ned.
Gravatar #24 - ismetteren
24. jan. 2009 12:30
Den er da meget sej... men tvivler på den er mere sikker end en almindelig cykel lygte.
Gravatar #25 - Glædelig Jul!!
24. jan. 2009 12:36
IPhase (16) skrev:

de skal da ikke regne bed at blive populære hvis de ligger og cykler rundt på veje uden cykel stier.


Ja hvad bilder vi os ind, nu er der altså masse af veje uden cykelstier, hvor man godt må cykle.

Måske en detalje du har overset?

Gravatar #26 - Orange
24. jan. 2009 12:39
IPhase (16) skrev:
Og hvor svært er det lige at lave en lov der siger at cyklister skal holde tilbage for højresvingende lastbiler?!?
Så ville det hele da først blive meget mere sikkert og trafikken ville ikke blive belasted af lastbiler der aldrig kommer tilhøjre fordi der er så fucking mange cyklister i kbh.


Ja, eller hvad med en lov der forbød bilister i indre København? Så kunne lastbilerne sikkert komme rigtig hurtigt frem. Super ide ellers...

IPhase (16) skrev:
En Cykel er ikke en bil, men de skal overholde de samme regler, men de skal da ikke regne bed at blive populære hvis de ligger og cykler rundt på veje uden cykel stier. Der er veje med cykel stier hen til de fleste steder, men cyklister vælger at skære igennem steder hvor der ikke er cykel stier for at spare tid, i stedet for at følge de rigtige ruter, hvilket svarer til at jeg tager min bil og kører modsat en ensretning i kbh, bare fordi jeg ellers skal bruge 1 minut extra på at vende om ved næste kryds.


Nu er det jo ikke ulovligt at køre på cykel hvor der ikke er cykelsti, men udover en komplet mangel på indsigt i fædselsloven, så er det jo en rigtig god sammenligning...

jeg kan da godt forstå du er sur på cyklister, hvis du lever efter din helt egen version af dansk lovgivning.
Gravatar #27 - Mikle
24. jan. 2009 13:03
Cool, kan jeg få en til min bil der laver en vej gennem gågaden? :D
Gravatar #28 - Ezke
24. jan. 2009 13:53
da det er en laser projektor de har i den lygte vil den ikke blive lovlig i DK, ganske simpelt pga de sikkerhedsregler vi har omkring laserlys.
er jo heller ik smart at man bliver blændet i et lyskryds af en laser fordi der er en vandpyt bag en holdene cyklist.
Gravatar #29 - RAJensen
24. jan. 2009 16:48
#7
Bare rolig Klaus Bondam står klar til at kæmpe for cyklister's ret til at opføre deres egen midlertidige cykelsti!

#16
Du kan være iveg og forvisset om, at selv om cyklisten har vigepligt og ikke overholder den, så du rammer ham / hende får du skylden! De er jo de bløde trafikanter!
Jeg har et helt konkret eksemplel med en knallertkører der farer ud over ubetinget vigepligt og rammer en bil. Politiet ville ikke gøre noget med henvisning til overstående. Bilejeren skulle selv få knallertkøreren til at påtage sig skylden ellers måtte han selv æde regningen. Så hvis du nakker en cyklist, så forvent at du bliver nakket. Jeg har på fornemmelsen at det også gøælder, når de kommer om aften i sort tøj, på en sort cykel uden reflekser og ikke har lys på cyklen!

Jeg vil have sådan en gadget monteret i bilen! Den skal opstille et skilt der angiver hvilken hastighed jeg må køre!! ^^
Gravatar #30 - RAJensen
24. jan. 2009 17:01
stba (21) skrev:
# 19 Den slags rundkørsler findes, men den generellse regel er at der ikke er forskal på de forskellige trafikanter. Det vil sige vigepligt ved indkørsel i rundkørslen - uanset om man er bilist eller cykelist. Undtagelserne med vigepligt for cyklister findes enkelte steder hvor cykelstien er adskilt meget fra vejen og der derfor er stor risiko for at cyklister bliver overset.


Som bilist der kører i lukket kassevogn, hvor der ikke må være sidevinduer, som følge af skatteregler, siger jeg bare:
De rundkørelser hvor cyklister skal krydse vejen lidt ude fra rundkørelsen og har ubetinget vigepligt er det mest sikre rundkørelser! Det er rigtig svært i en varevogn at se cykelister der kommer fra, når vejen drejer ind bag bilen! Cykelisterne dukker frem fra ingenting! De kan ikke ses i sidespejlet heller ikke selv om man har vidvinkel spejl!
I Nykøbing Falster havde man en traditionel rundkørelse ved Føtex. Rigtig mange cykelister blev ramt af bilerne, da bilerne havde vigepligten. Så byggede man rundkørelsen om. Da projektet blev lanceret, var der rammaskrig! Nu skulle cyklisterne jo krydse vejen lidt ude af rundkørelsen og havde fået ubetinget vigepligt. Det ville aldrig gå godt!!!
Der er ikke en eneste cykelist i Nykøbing idag, der vil være foruden den rundkørelse. Den har sparet minimum 2 cyklister / bilister om året for uheld.
Gravatar #31 - fidomuh
24. jan. 2009 17:07
Jeg er selv bilist, og har koert dagligt i indre koebenhavn i lang tid.

#Cyklister paa vejene

Tillykke.
Jeg maa ogsaa koere 50km/t, men det KAN jeg ikke, eftersom jeg ikke har lyst til at skrabe doede cyklister af min bil konstant.

Her ser i forskellen.
Cyklister har ( ja, det er en grim generalisering og den gaelder helt sikkert ikke lige DIG .. ) en daarlig tendens til blot at taenke "Det er jo bilistens skyld! Saa han skal holde tilbage!" - og saa svinge midt ud paa vejen.
Ja, det skete skam dagligt for mig. Flere gange faktisk.

Resultatet er saa, at jeg ( da jeg fint kan styre mig bil ) MEGET ofte koerer MEGET, MEGET taet paa disse selvmordscyklister, og hamrer hornet i bund.

Det har en enkelt gang resulteret i 3 vaeltede cyklister, men normalt faar de blot et chock og skrider ind til siden af vejen hvor de boer holde sig.

Problemet er ikke at man maa cykle paa vejen.
Problemet er, at der ikke umiddelbart er noget lovgivning om HVOR paa vejen man maa cykle.
Det er fint med 1 cyklist i vejkanten. 10 cykler paa tvaers er lidt af et problem.

I koebenhavn var det konsekvent 3-4 cykler, saa de fyldte faktisk en hel vejbane.
Tager man saa det stigende trafikproblem i baghovedet, saa finder jeg det totalt idiotisk at regeringen ikke anlaegger flere cykelstier - eller afskaerer visse dele af indre koebenhavn for "offentlig" trafik totalt.

Pointen her er, at det er ligemeget om det er min eller din skyld.
Det er cyklisten der bliver en omgang roed maling paa min bil.
Jeg skraber hans hjerne af forruden og vasker bilen, muligvis tager jeg en lille tur i gitterly - men det er ikke mine boern der ikke ser deres mor/far/soester/what-ever igen.

Man skal sgu tage ansvar for ens faerden, uanset hvem der juridisk har ansvaret.

#Topic

Nice gadget, omend jeg ville vaere totalt ligeglad med den som bilist.
At cyklisten tror hans magiske 10 meter brede cykelsti nu er "hans plads", er ikke mit problem saalaenge loven siger at han skal skride ind til kantstenen :P
Gravatar #32 - Knocker
24. jan. 2009 17:14
IPhase (16) skrev:
Fodgænger felt? Det er vel også til cyklister

Jeg er en af dem, som er pisse trætte af cyklister, og når jeg er igang med at dreje i et kryds, og en cyklist kommer - helt alene, og ofte for rødt - og tonser over fodgænger feltet, ja så gasser jeg fandme op, og klokker bremserne så tæt på ham, som overhoved muligt - Og hvis han falder pga chokket, er det blot bedre. Jeg vil fandeme hellere have at han knalder ægget i gulvet, pga han er et fjols, men uden at jeg møver over ham, end at jeg ikke ser en cyklist en dag, som mener at fodgængerfeltet er lig med cykelsti, og så står jeg pludselig med et liv på samvittigheden.

Billister kan være lige så hjernedøde som cyklister. Men forskellen er, at cyklisterne er bløde, og de burde virkelig tænke sig om, før de bevæger sig ud i trafikken. Det er ikke mig som kommer til skade i min bil, hvis et fjols beslutter sig for at køre ud foran mig, eller lige møve sig ind ved siden af mig, hvor der 10cm mellem bil og kantstenen, og jeg så rammer ham. Så kan en cykelhjelm og alt andet, være nok så godt.. Men hans arme og ben, er ikke dækket af andet end tøj, og det absorberer sgu ikke et sammenstød :)
Gravatar #33 - fidomuh
24. jan. 2009 17:26
#32

Problemet med fodgaengerfeltet er, at cyklisten kan goere som jeg selv goer, ved fodgaengerfelter.

Jeg cykler med ~30-35 km/t hen mod fodgaengerfeltet. Hvis der er nogenlunde laengde til naermeste bil, saa bremser jeg ned til ~15km/t og smaa-loeber med cyklen i haanden.
Det er fuldt lovligt og bilisten *SKAL* stoppe.

Jeg goer saa det, at jeg holder cyklen foran mig, saa hvis der er noget der bliver ramt, er det kun cyklen - igen, fuldt lovligt og rammer en bilist min cykel, saa skal han betale for en ny :P

Grunden til at jeg goer som jeg goer ( ioevrigt noget jeg aldrig ville goere midt i byen ! ), er at jeg skulle cykle over at fodgaengerfelt som ligger ned ad en landevej. Der kommer utroligt mange biler om morgenen og de stopper ikke. Selv naar man staar i vejkanten, stopper de ikke.
De stopper, maaske, hvis man gaar ud foran dem, men jeg har flere gange oplevet at de bare "undviger" med hornet helt i bund.

Derfor smider jeg cyklen ud foran, og det er faktisk resulteret i at en gut er koert ned i groeften.
Han var paent sur da jeg hjalp ham ud af bilen, men saa laerte han da lidt faerdselsregler paa den haarde maade :P
Gravatar #34 - RAJensen
24. jan. 2009 17:33
#31 + 32
Pas på med at anvende jeres køretøjer på den måde. Det betragtes som chikane af andre trafikanter uagtet hvad!

De mest fatsvage cykelister er dem der på trods af at jeg blinker til højre og kører helt ind til kantstenen, så der ikke er plads til dem, hvilket er lovligt, vælger at kører uden om bilen og ind foran! Det er ulovligt da de krydser stoplinien for rødtlys og holder i fodgænger feltet! Eller så kører op over fortovet, ligeså ulovligt, og holder foran bilen. De skal ikke engang dreje til højre, men kører lige ud!! Hvorfor skal de så ind foran bilen?? De har lov til at være på den venstre side af bilen og køre lige ud. Mange cykelstier stopper nemlig før krydset og bliver til en kombineret højresvingsbane / cykelsti!
Så er der dem der køber cykellygter der er lavet til hunde! En lille diode med ø: 3 mm. sætter den på cykelen 25 cm over kørebanen og forventer at de så bliver set i trafikken! der er nemlig p!sse nemt at se en lysprik på 300 meters afstand der nu er 1 mm, 25 cm over vejbanen!! Eller magnetlygterne der er monteret ned ved akslerne på cyklen!! Hurra for EU, der har godkent de lygter - Man kan jo se dem på 300 meters afstand!

Det ville være rart hvis flere cyklister gad at tænke sig om, når de køber lygter og sætter dem på cyklen! Det er dog trods alt deres liv og førerlighed der står spil! Det gør ikke ondt på bilisten at ramme cykelisten, først bagefter og det er ikke fysisk smerte!!

En lille bøn:
Så kære cykelister: Køb ordentlige lygter med masser af dioder i og sæt dem ved styr og sadel, så man kan se Jer!
Alle bilister drømmer om at køre Jer ned og det kaldes mareridt!!
Ingen af os ønsker at det nogensinde sker!!!
Gravatar #35 - fidomuh
24. jan. 2009 18:01
#34

Pas på med at anvende jeres køretøjer på den måde. Det betragtes som chikane af andre trafikanter uagtet hvad!


Tjoh, jeg kunne jo snildt argumentere at jeg blot benytter hornet til at advare om imminent fare, hvilket jeg jo netop goer.

Jeg kunne ogsaa lade vaere med at dytte og blot ramme dem?

Det er ikke altid man har mulighed for at stoppe, eller at jeg reelt kan naa at stoppe inden han koerer ind i mig.. :)

De mest fatsvage cykelister er dem der på trods af at jeg blinker til højre og kører helt ind til kantstenen, så der ikke er plads til dem, hvilket er lovligt, vælger at kører uden om bilen og ind foran! Det er ulovligt da de krydser stoplinien for rødtlys og holder i fodgænger feltet! Eller så kører op over fortovet, ligeså ulovligt, og holder foran bilen.


Jeg plejer saa blot at dreje ind foran dem, forudsat at jeg kan goere det uden at ramme dem.
Jeg er altid frisk paa en debat med en retarderet cyklist :D

De skal ikke engang dreje til højre, men kører lige ud!! Hvorfor skal de så ind foran bilen?? De har lov til at være på den venstre side af bilen og køre lige ud.


Det er der tilgengaeld utroligt mange cyklister der ikke ved. :)

Så er der dem der køber cykellygter der er lavet til hunde! En lille diode med ø: 3 mm. sætter den på cykelen 25 cm over kørebanen og forventer at de så bliver set i trafikken! der er nemlig p!sse nemt at se en lysprik på 300 meters afstand der nu er 1 mm, 25 cm over vejbanen!!


Og blinker, saa du slet ikke kan se den. :)
Gravatar #36 - the-dbp
24. jan. 2009 19:41
haa jeg er åbenbart en af de få som der cykler nok til at være sindsyg træt af bilister der har glemt at de ikke dør af det.
som for eksembel dem der i et lyskryds, mens man har lygter på, cykler ud mod vej hvor der er en(billist selgfølgelig) der kører ud foran en, for øje på en, og så stopper op og holder mit på den sti man følger for at komme over på den anden side af krydset, og man har selgfølgelig forsøgt og få fart på så man ikke skal stå i vejen for de bilister der har ondt i røven over at skulle vente på at en der rent faktisk ville bruge noget som helst energi på at komme rundt, kommer over vejen. og idet at man har fart på skal man jo pludslig til og tage en lang vej uden om for ikke og blive kvestet og så må man jo bare håbe på at der ikke sker en noget i forsøget. og så er der selgfølgelig også dem der tror at når de skal dreje ud på vejen må de bruge helecykelstien, også selvom der kommer en cykel.

jeg tror dog ikke at det her ville hjælpe så meget eftersom at vær gang man drejer eller rykker sig lidt ville ens "cykelsti" komme helt ud på vejen, og når man så kommer et sted hvor man faktisk har egen cykelsti så kommer det jo bare til at være endnu mere forvierende.

der skulle måske bare være kører prøve en gang om året, eller et kamera i bilen så man kan se om folk kan finde ud af at holde noget der minder om ferdsels regler

jeg må indrømme at der er nogle idioter til cykel, men det er trodsalt ikke bilisten der dør (eller bliver kvestet) af og blive ramt.

#21
jeg tror mere det er 16 der har brug for at snakke med en profesionel end 19...


Gravatar #37 - the-dbp
24. jan. 2009 19:51
RAJensen (34) skrev:

De mest fatsvage cykelister er dem der på trods af at jeg blinker til højre og kører helt ind til kantstenen, så der ikke er plads til dem, hvilket er lovligt, vælger at kører uden om bilen og ind foran! Det er ulovligt da de krydser stoplinien for rødtlys og holder i fodgænger feltet! Eller så kører op over fortovet, ligeså ulovligt, og holder foran bilen. De skal ikke engang dreje til højre, men kører lige ud!!


just for the record er det lige så ulovligt når en bilist der skal til højre kører op ved siden af en cyklist der var der i forvejen... men det er der self. ikke nogen der tænker på fordi vi gelder jo ikke
Gravatar #38 - RAJensen
24. jan. 2009 19:53
fidomuh (35) skrev:
#34

Tjoh, jeg kunne jo snildt argumentere at jeg blot benytter hornet til at advare om imminent fare, hvilket jeg jo netop goer....


Ja, det vil også mene!
Det er bare ikke sådan at politiet og juristerne, ser på sagen!
Det har diskuteret det med Politiet!


Jeg plejer saa blot at dreje ind foran dem, forudsat at jeg kan goere det uden at ramme dem.


Ja, det klogest! Hold kæft, hvor de piver hvis man rammer dem eller er tæt på! Også selv om de kan se at bilen vil dreje og de kommer med 35 Km/t og smider cyklen mod bilen!!! Det tager en time at få tossen til at klappe i! Selv om man siger:
"Fortæl mig hvad der er sket med dig eller din cykel her og nu, så jeg kan fortælle det til forsikringsselskabet. Jeg er ligeglad, jeg kører i en firmabil. Er du kommet til skade, så tilkalder jeg en ambulance lige nu, så en læge kan verificere og dokumentere hvad der sket med dig, så du kan få din erstatning!! Er der skade på din cykel, så fortæl mig det, så du kan få det erstattet! Hvis du mener at jeg har gjort noget ulovligt, så sig til, så kommer politiet!"
Ingen af delene passede åbenbart manden, der cyklede videre efter en time's debat!!
Hæ-hæ det var ikke mig sad bag rattet det, gjorde min kollega! Hvis jeg havde, havde jeg også nakket ham! Han kom ud af ingen ting og vi havde ikke passeret ham, på det stykke vej vi havde lige kørt, før vi drejede ind!!

:-)

Jeg er altid frisk paa en debat med en retarderet cyklist :D

Ja og Gamle Mænd og Kvinder i Nye Biler! :-D
Gravatar #39 - fidomuh
24. jan. 2009 19:59
#37

Problemet i det tilfaelde, er nok mere at man ved at holde ind til kantstenen bag cyklisten, meget hurtigt kan fylde ekstremt meget i saadan en drejebane :/

Specielt i indre koebenhavn, i myldretid, vil det give et stort problem.

Det er dog ulovligt, og jeg goer det ikke selv, som regel.
Det er dog sket for mig, men saa venter man da ogsaa paent paa at cyklisten er koert over foer man drejer :)

Man skal alligevel holde tilbage for de resterende 1000 cyklister, saa om man holder for 1 mere, goer ikke nogen forskel :P

#36

som for eksembel dem der i et lyskryds, mens man har lygter på, cykler ud mod vej hvor der er en(billist selgfølgelig) der kører ud foran en, for øje på en, og så stopper op og holder mit på den sti man følger for at komme over på den anden side af krydset


Hvad skulle han ellers goere?
En ting er at kritisere, men kom med et forslag.

Han maa ikke bakke tilbage.
Han maa ikke koere over.

Han maa, og skal, stoppe. Hvad skulle han ellers goere?
Kaste bilen op i luften saa du kan cykle forbi ? :)

Det sker, ioevrigt, ogsaa for os bilister >.<
Der er fandme ikke noget vaerre end en eller anden nar der synes han skal holde mit i krydset selvom han tydeligt ikke kan naa med over, og dermed saa holder der og skaber prop paa den anden led.. Sigh :D

og man har selgfølgelig forsøgt og få fart på så man ikke skal stå i vejen for de bilister der har ondt i røven over at skulle vente på at en der rent faktisk ville bruge noget som helst energi på at komme rundt


Det lyder altsaa mere til at du er selvhoejtidelig og har ondt i roeven :P

og idet at man har fart på skal man jo pludslig til og tage en lang vej uden om for ikke og blive kvestet og så må man jo bare håbe på at der ikke sker en noget i forsøget.


Jeg ville nok stoppe.
Eller koere ind i hans bil.

At stoppe kan klares paa meget, MEGET kort afstand, selv med 30-40km/t ( og saa hurtigt koerer man ikke i indre by anyway ).
At koere ind i hans bil kan klares uden nogen stoerre skader, selv med 30-40km/t - han holder jo stille. :)

og så er der selgfølgelig også dem der tror at når de skal dreje ud på vejen må de bruge helecykelstien, også selvom der kommer en cykel.


Til deres forsvar vil jeg saa sige at KBH er utroligt daarligt bygget op mange steder.
Det er dybt latterligt saa svaert det kan vaere at se om der kommer nogen naar man skal ud fra sidegader :(

Med det sagt, saa holder man sgu og venter til der enten er en venlig cyklist der guider en eller holder tilbage, eller til der ikke er flere cyklister :)
Gravatar #40 - Clauzii
24. jan. 2009 20:08
#35:
"Det er der tilgengaeld utroligt mange cyklister der ikke ved. :)"

Selvom det næsten siger sig selv, at det er det mest sikre :)

OT:
Jeg er inkarneret cyklist, så lige da jeg så billedet tænkte jeg "Det' genialt!" - hvilket fortog sig ret hurtigt, da det gik op for mig at styrken på laseren skulle være så kraftig at jeg nok ville gå konkurs første gang jeg havde brugt den.

2,4 km. opskåret asfalt: Kr. 1,4 mill.
3 gennemskårede vejskilte: 17.000,-
22 gennemskårede kloarkriste: 30.000,-
3 døde hunde: ??
2 invaliderede fødgængere: ??

--

Nej, seriøst, 2 kraftige diodelygter MED side-dioder, en på styret og en på saddelpinden (medmindre man har en taske bagpå, der dækker for lyset!). Og sund fornuft og agtpågivenhed :)

'Evighedslygterne' har et problem: De fleste har lyset nede ved hjulene og lyser svagere end en batteri ditto, hvilket gør at de ses mindre.

--

Det STØRSTE faremoment i trafikken er tid... Har man for travlt kører man af l...! Det gælder alle trafikanter..
Gravatar #41 - fidomuh
24. jan. 2009 20:27
#40

Det STØRSTE faremoment i trafikken er tid... Har man for travlt kører man af l...! Det gælder alle trafikanter..


Exactemundo!
Gravatar #42 - Hoej
24. jan. 2009 21:19
Denne opfindelse giver et lys som er langt lettere at se for en billist. Når man kører i bil i mørke, holder man ofte øjnene på vejen, og derfor kan en svag LED-cykellygte oppe under sadlen være utroligt svær at se. Denne lygte har den fordel, at lyset kastes ned på vejen, og såfremt det er kraftigt nok til at man let kan se det, så er det jo fantastisk.
Generelt er kraftigere cykellygter meget velkomne, da meget af det pis som uerfarne cyklister kører med, ikke kan ses af billister. Hvis man er vant til at færdes i mørke i både bil og på cykel, så vil man vide, hvad der skal til for at man med sikkerhed bliver set af alle billister, unge som gamle.
Gravatar #43 - Mikle
24. jan. 2009 21:26
fidomuh (33) skrev:
#32

Problemet med fodgaengerfeltet er, at cyklisten kan goere som jeg selv goer, ved fodgaengerfelter.

Jeg cykler med ~30-35 km/t hen mod fodgaengerfeltet. Hvis der er nogenlunde laengde til naermeste bil, saa bremser jeg ned til ~15km/t og smaa-loeber med cyklen i haanden.
Det er fuldt lovligt og bilisten *SKAL* stoppe.

Jeg goer saa det, at jeg holder cyklen foran mig, saa hvis der er noget der bliver ramt, er det kun cyklen - igen, fuldt lovligt og rammer en bilist min cykel, saa skal han betale for en ny :P

Grunden til at jeg goer som jeg goer ( ioevrigt noget jeg aldrig ville goere midt i byen ! ), er at jeg skulle cykle over at fodgaengerfelt som ligger ned ad en landevej. Der kommer utroligt mange biler om morgenen og de stopper ikke. Selv naar man staar i vejkanten, stopper de ikke.
De stopper, maaske, hvis man gaar ud foran dem, men jeg har flere gange oplevet at de bare "undviger" med hornet helt i bund.

Derfor smider jeg cyklen ud foran, og det er faktisk resulteret i at en gut er koert ned i groeften.
Han var paent sur da jeg hjalp ham ud af bilen, men saa laerte han da lidt faerdselsregler paa den haarde maade :P


Der er vel ikke så meget andet at sige her end:"TOSSE!". Er jeg den eneste der tænker dette??

At tvinge en bil i grøften fordi du 'teknisk' har dit på det tørre er da komplet idioti.
Gravatar #44 - Hoej
24. jan. 2009 21:44
#43 Nej, det er faktisk meget fornuftigt, for størstedelen af billisterne kører sgu som død og helvede. Tag til Frankrig, og du vil opleve en helt anden billist-kultur ift. cyklister. Billisterne stopper op bag cyklister hvis der kommer modkørende, de stopper for alt hvad der ser ud til at bevæge sig ud i et fodgængerfelt, og i kryds og rundkørsler er de meget flinke til at holde tilbage.
Danskerne kan lære MEGET af franskmændendes kørestil, selvom de generelt også kører lidt hurtigere.
Gravatar #45 - Jakob Jakobsen
24. jan. 2009 21:47
fidomuh (31) skrev:
Problemet er ikke at man maa cykle paa vejen.
Problemet er, at der ikke umiddelbart er noget lovgivning om HVOR paa vejen man maa cykle.
Det er fint med 1 cyklist i vejkanten. 10 cykler paa tvaers er lidt af et problem.


Jo reglerne er meget tydelige i det tilfælde, der må ikke befinde sig 2 eller flere cykler ved siden af hinanden.
Der må dog overhales, men det skal foregå uden at være til unødig gene for trafikken.

Desuden skal cykelister, lige som alle andre køretøjer, holde så langt til højre på kørebanen som muligt.

Jeg kører selv både bil, cykel og 45 scooter, og har da fudet ud af at der er mange brådne kar i alle de grupper, så der er ikke nogen gruppe der er hellig.

Jeg er dog ekstremt træt af de cykelIDIOTER der hver sommer omkring tour de france skal ligge 10+ cykler i en gruppe man under normale omstændigheder ikke har mulighed for at overhale.
Dem plejer jeg at overhale meget langsomt og tæt på, med hornet i bund.
Har fået fingeren et par gange, men når jeg stoppe op vil de alligevel ikke snakke.

På min cykel, er der monteret et af de gamle katteøjne der kan svinges ud. På enden har jeg limet et bit fra en drejebænk.
Dette bit stikker lidt under 2cm ud i forhold til cyklens bredde, og har afmonteret lak fra de biler, hvis ejere tror at de sagtens kan overhale, når der reelt ikke er plads.
Gravatar #46 - Hoej
24. jan. 2009 22:01
#45, rimeligt nice lavet med din lille "anordning". Sådan en vil jeg også have :P De billister har virkelig fortjent det..
Gravatar #47 - fidomuh
24. jan. 2009 22:35
#43

Der er vel ikke så meget andet at sige her end:"TOSSE!". Er jeg den eneste der tænker dette??


Forhaabentlig er du den eneste der taenker det.
Eller du mener maaske ikke jeg skal gaa over fodgaengerfeltet?

At tvinge en bil i grøften fordi du 'teknisk' har dit på det tørre er da komplet idioti.


Hvordan tvinger jeg en bil i groeften?
Han skulle have stoppet. Der var rigeligt med afstand.
Han stoppede ikke, han forventede at jeg sprang tilbage, hvilket jeg ikke gjorde, saa han drejede uden om min cykel uden at bremse, mistede herredoemmet og koerte i groeften.

Jeg er ked af at sige det, men nogen folk maa laere det paa den haarde maade.

#45

Jo reglerne er meget tydelige i det tilfælde, der må ikke befinde sig 2 eller flere cykler ved siden af hinanden.


Vidste jeg faktisk ikke.
Fancy :D

Jeg kører selv både bil, cykel og 45 scooter, og har da fudet ud af at der er mange brådne kar i alle de grupper, så der er ikke nogen gruppe der er hellig.


Selvfoelgelig ikke :)
Eller rettere saa er alle grupper jo hellige :D

På min cykel, er der monteret et af de gamle katteøjne der kan svinges ud. På enden har jeg limet et bit fra en drejebænk.
Dette bit stikker lidt under 2cm ud i forhold til cyklens bredde, og har afmonteret lak fra de biler, hvis ejere tror at de sagtens kan overhale, når der reelt ikke er plads.


Fancy shit :D
Saa er de fandme koert taet paa :)

Men lige for en god ordens skyld, saa er det dig der kommer til at haefte for lakeringen paa bilen hvis en bilejer opdager det og stopper dig.
Gravatar #48 - RAJensen
24. jan. 2009 22:39
the-dbp (37) skrev:

just for the record er det lige så ulovligt når en bilist der skal til højre kører op ved siden af en cyklist der var der i forvejen... men det er der self. ikke nogen der tænker på fordi vi gelder jo ikke

Du har ret i at det er ulovligt!
Personligt vil jeg ikke have cyklister på højre side af min bil. Enten foran eller bagved, så jeg ved hvor de er!
Jo, I gælder også i trafikken. Men nogen cyklister gør det bare ikke helt nemt for os andre at passe på Dem!
:-)
Gravatar #49 - Jakob Jakobsen
24. jan. 2009 23:01
fidomuh (47) skrev:
Fancy shit :D
Saa er de fandme koert taet paa :)

Men lige for en god ordens skyld, saa er det dig der kommer til at haefte for lakeringen paa bilen hvis en bilejer opdager det og stopper dig.


Nej, det er billisten der påkører mig under en hasaderet overhaling der har skylden.

Så længe min cykels bredde ikke overstiger 70cm. er den skam lovlig.
Gravatar #50 - fidomuh
24. jan. 2009 23:05
#49

Nej, det er billisten der påkører mig under en hasaderet overhaling der har skylden.


Det kommer helt 100% an paa synligheden af din anordning, men altsaa.. Man skal koere *MEGET* taet paa for at ramme dig :D

Så længe min cykels bredde ikke overstiger 70cm. er den skam lovlig.


Det er ikke lovligt hvis du har monteret dem udelukkende for at ridse biler, hvilket man meget hurtigt kunne argumentere for :)
Og jeg kan garantere dig at politiet ikke vil se venligt paa det.

Ser du, bilisten maa koere saa taet paa dig som han vil, saalaenge han ikke rammer dig.
Hvis du har meget smaa "arme" stikkende ud som han ikek kan se, hvis eneste formaal er at ridse biler, saa er det dig der faar lov til at haefte.

I guarantee it ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login