mboost-dp1

Nvidia

Nvidia samler to skærme til en med fire gange højere opløsning

- Via ExtremeTech -

Forskere hos Nvidia, har fundet frem til en metode, hvorved man kan lave en højtopløseligt LCD-skærm, ved at bruge to LCD-paneler med lav opløsning.

Teknikken de kalder for “Cascaded Displays”, stabler to LCD-paneler oven på hinanden, der er forskudt med en kvart pixel, hvilket giver subpixels, der er en fjerdel størrelse af den originale pixel.

Panelerne Nvidia bruger i testen er standard 1280 * 800 pixels 7″ skærme, købt billigt i Kina for nogle få dollars. Dertil kommer styringshardwaren og softwaren som Nvidia har udviklet til formålet.

Den samlede pris er markant lavere end et tilsvarende LCD-panel i høj opløsning og samtidigt har metoden den fordel, at den fordobler opdateringsfrekvensen.

Nvidia nævner specifikt VR-briller som et område, der vil kunne få meget gavn af teknikken, da de kræver meget høj opløsning for at vise et pænt billede.

En video der demonstrerer hvordan Cascaded Displays fungerer kan ses herunder.





Gå til bund
Gravatar #1 - HerrMansen
29. jul. 2014 14:02
Kors - Jeg tror sgu jeg har fundet mit nye sovetrack :P
Gravatar #2 - KickAssFairy
30. jul. 2014 05:45
HerrMansen (1) skrev:
Kors - Jeg tror sgu jeg har fundet mit nye sovetrack :P


Hah! Med den stemme kunne jeg ikke lade være med at tænke på flg quote: "Oh my god Becky! Look at that butt. It is sooo big! Yeah, she look like One of those rapstars girlfriends. I mean it is just so huge. Like WOW!"
Gravatar #3 - CBM
30. jul. 2014 06:44
Jeg har svært ved at se hvordan dette kan give fuldstændig samme oplevelse som en skærm der ikke benytter denne teknik?

Der må være et eller andet tradeoff eller en bagside et sted... ?
Gravatar #4 - cryo
30. jul. 2014 06:52
#3 ja, de enkelte subpixels genereres ud fra færre pixels end den fulde opløsning, så ikke alle kombinationen af farver tæt på hinanden vil være mulige.
Gravatar #5 - luuuuu
30. jul. 2014 08:08
Det værste ved videoen er, uden tvivl, at hun lyder som om hun ikke aner hvad hun siger. Hun læser bare op fra et stykke papir. Og i så fald forstår jeg ikke hvorfor de har valgt hende til at læse op, for det er hun bestemt heller ikke god til.
Gravatar #6 - Izaaq
30. jul. 2014 08:10
Skærmens opløsning bliver ikke ægte 4 gange så høj. Hver pixel i underlagene benyttes til at udgøre halvdelen af en pixel i det færdige display. Da de to lag overlapper således, at hver pixel i underlagene rammer 4 pixels i det færdige display, skal hver pixel altså generere "4 halve pixels". Der mangler altså noget information. Det er muligt, at der er 4 gange så mange pixels i det færdige display, men informationsmængden er kun den 2 gange så høj. Så reelt set er opløsningen kun fordoblet ved brug af 2 displays.

Det samme gælder deres temporale opløsning, hvor de bruger de to lag til at øge refresh raten. Når man kun skifter det ene lag ad gangen, så har man ikke mulighed for en ægte temporal forbedring. Hver frame er summen af panel A´s gamle frame og panel B´s nyeligt opdaterede frame. Så billedet skifter godt nok dobbelt så ofte, men informationsindholdet er en sum af de to foregående frames, altså en midling.

Eksempelvis hvis en pixel er hvid og skal skifte til sort, så skal begge paneler blive sorte. Det kræver at begge paneler bliver opdateret til sort (fra en vilkårlig anden farve). Det kræver oftest 2 frame updates. Det er muligvis en forbedring, men ikke en ægte fordobling af frame raten.

Hvis begge paneler lå direkte ovenpå hinanden (dvs uden den halve pixel forskydning), så kunne man lave lidt fiksfakseri med at øge frame raten ved at beregne en delta-værdi, som forskellen mellem den nye frame, der skal vises, og den forrige frame, som panel B står og viser, og stoppe denne frame ud på panel A. Altså en slags glidende delta-beregning. Det virker i noget omfang fint, da forskellen fra frame til frame oftest ikke er fra "hvid til sort". Men deltaværdien kan maks være halvdelen af den fulde udstyring (da en frame kommer som summen af to lag). Derfor kan man ikke opdatere et billede fra hvid til sort, men kun fra hvid til grå til sort via to frame shifts (eller samtlige andre kombinationer af farver, der skifter mere end 50%).

MEN, når man samtidig vil øge opløsningen, så ender man igen med et tradeoff, når man skal beregne deltaværdierne. Hver deltaværdi for hver pixel skal bruges til at udtrykke farveskiftet på 4 pixels. Så igen løber man ind i informationsbegrænsninger.

Det, der bekymrer mig mest, er view angle. Det er svært nok at lave en god view angle med ET display. Hvad sker der så mon, når man stacker dem?
Gravatar #7 - anders.cold
30. jul. 2014 08:59
Izaaq (6) skrev:

Det, der bekymrer mig mest, er view angle. Det er svært nok at lave en god view angle med ET display. Hvad sker der så mon, når man stacker dem?


Dine andre kritikpunkter er jeg helt med på, men lige nøjagtig view angle er næppe et problem i det brugsscenarie, der er mest oplagt for denne form for teknik, for det er jo netop f.eks. VR-briller, hvor du har skærmen klistret fast smack-bang lige foran øjnene. Teknologien er næppe brugbar til andre høj-DPI-brugsscenarier – f.eks. mobiltelefoner, da det vil gøre en telefon markant tykkere at have to LCD-paneler klasket oveni hinanden.
Gravatar #8 - Xaroc
30. jul. 2014 14:12
Hvordan vil de så se ud på 4k vs 2x4k.
Jeg er træt af 4k skærme ser så pixeleret ud.
Gravatar #9 - mikkel_schmidt
30. jul. 2014 14:59
Izaaq (6) skrev:
Skærmens opløsning bliver ikke ægte 4 gange så høj. Hver pixel i underlagene benyttes til at udgøre halvdelen af en pixel i det færdige display. Da de to lag overlapper således, at hver pixel i underlagene rammer 4 pixels i det færdige display, skal hver pixel altså generere "4 halve pixels". Der mangler altså noget information. Det er muligt, at der er 4 gange så mange pixels i det færdige display, men informationsmængden er kun den 2 gange så høj. Så reelt set er opløsningen kun fordoblet ved brug af 2 displays.


De kan faktisk reelt opnå en 4 gange så høj opløsning, idet de også øger opdateringshastigheden. Øjet opfatter gennemsnittet når vi ser hurtige farveskift, og dermed kan man reelt styre den opfattede farve af hver subpixel i 4 x opløsning.
Gravatar #10 - Clauzii
30. jul. 2014 16:36
Ligner mest en gang mekanisk antialiasing ;)

Der er også en del ghosting på eksemplerne.
Gravatar #11 - bmk1138
2. aug. 2014 10:19
Det er der da ikke noget nyt i. JVC har brugt teknikken de kalder e-shift, i deres projectorer i mange år:

http://pro.jvc.com/prof/attributes/tech_desc.jsp?m...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login