Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Hvornår har du sidst været til LAN?

  • 56%Det er er mere end et år siden
  • 12%Har aldrig været til et LAN
  • 10%Inden for det seneste år
  • 6%Inden for de seneste 3-4 måneder
  • 6%Inden for de seneste 2-4 uger
  • 6%Inden for den seneste uge
  • 5%Inden for de seneste 5-8 uger

Nokia forventer fremtiden tilhører fleksible displays

31. okt. 2011 07:30Gemt dybt inde i Nokias såkaldte "Future Lounge" ved Nokia World 2011 fandtes en prototype, af hvordan Nokia ser fremtidens smartphones.

Prototypen gik under navnet Nokia Kinetic Device, og var en smartphone bygget i et fleksibelt materiale således, at brugerene kunne kontrollere smartphonen ved at twiste enheden.

Både display og ramme kunne bøjes både vertikalt og horisontalt, og mens twist fremad eller bagud var signaler for at scrolle op eller ned, var bagudbøjninger af enheden funktionen "vælg".

Nokia menes at forsøge at fange udviklerenes interesse med prototypen, der med sin 4'' fleksible skærm og indbyggede funktionalitet er den mest udviklede fleksible enhed til dato.

Hvilken teknologi, der ligger bag prototypen vides endnu ikke, men flere teknologisider gætter på, at skærmen er første skridt i fremtidens fleksible AMOLED-skærme.

#1: blacktiger

31. okt. 2011 07:42

Ja, men mon ikke det varer lidt. Det er jo egentlig lidt sjovt at stort set alle skærme i dag kan produceres på flexible substrater uden større problemer. Den eneste grund til vi ikke har flexible mobiltelefoner er jo at alle de andre komponenter - som batterier - ikke er flexible.

Det er let nok at lave en prototype, men ind til de fx får løst batteriproblemet sker der nok ikke det store - og kigger man på historien ser fremtiden jo ikke ligefrem lys ud på den front.

NB: Det er ikke kun batteriet i din mobiltelefon som er et problem - langt fra. Men det er det største problem.

edit: og btw. Når jeg siger "uden større problemer" mener jeg selvfølgelig at det kan lade sig gøre, men at der selvfølgelig er problemer forbundet med det. Fx bliver billedet ikke lige så godt, der er stor fejlmargen og produktionen er dyr. Alle disse ting er dog kun industrielle optimeringer som ikke er blevet lavet endnu fordi man ikke har et godt produkt til disse flexible skærme endnu.

#2: assassin2007

31. okt. 2011 07:49

Nu skal de passe på, det ender jo med at apple tager patent på at have kopieret ideén inden nokia selv får patent.

#3: TriGGy

31. okt. 2011 08:29

Tror ikke helt på ideen.
Det er da teknologisk meget smart, at det kan lade sig gøre. Men funktionelt kan man ikke ligefrem kalde det.

Der skal bruges 2 hænder til at betjene den, og det virker ikke særligt naturligt at skulle "knække" telefonen for at bladre mm.

Touch vil jeg tro, dominerer markedet i rigtigt mange år, da det er en naturlig måde at navigere på telefonen. (Og det kan betjenes med en hånd)

#4: Hack4Crack

31. okt. 2011 08:38

Tænk hvis Apple brugte nogle af deres milliarder til at forske... men det er ikke lige det de er mest kendt for, ligesom Microsoft

*laugh laugh laugh*

#5: Brugernavn

31. okt. 2011 08:42

Det har de snakket om i snart 10 år. Lad os se nogle produkter, nu hvor teknologien er klar til det.

#6: f-style

31. okt. 2011 09:11

Tænk hvis Apple brugte nogle af deres milliarder til at forske... men det er ikke lige det de er mest kendt for, ligesom MicrosoftHack4Crack (#4)

Tror ikke helt du kan sammenligne microsoft på samme måde. Microsoft bruger rigtig mange penge i forskning for hvordan deres OS kan forbedres, skabe nye trends og ideer. I modsætning til apple accepterer microsoft at der er konkurrence og de sagsøger ikke til højre og venstre men prøver at indgå forlig som begge parter kan accepterer hvis nogen bryder deres patent. De er selvfølgelig klar til kamp hvis det blíver nødvendigt men de prøver først at indgå forlig og lave en aftale istedet for. Apple derimod prøver helt at udelukke konkurrenterne uden at prøve at indgå forlig og licensering. Som noget af biografien om steve jobs jo også klart viser, så var manden ud på at udrydde Android ikke noget med forlig eller licenspenge, hvilket er forkasteligt efter min mening. For hvis det er sådan det forholder sig så skulle apple ikke eksisterer idag fordi deres første produkter også var stjålet fra andre endda meget væsentlige dele af deres OS så apple skal bare lukke i og accepterer at ""genopfinde den dybe tallerken" ikke er innovation.
Problemet med patenter som jeg ser det er jo netop først til mølle princippet. Men desværre er det loven og et nødvendigt onde i kapitalismen. Men ofte især inden for software der skulle patenter revideres især fordi meget er indlysende og andre tænkte på det samme.

Live your Life... Dream your Dream... You have one life... Use it wisely...

#7: ipoga

31. okt. 2011 09:18

#6 Damn, du var hurtigere.

Påstanden om at Microsoft ikke investerer i forskning (#4) er da helt hen i vejret. Microsoft Research er en ganske betragtelig spiller på mange områder, ikke kun i forhold til OS. Også i information retrieval, informationsvidenskab, bioinformatik og mange, mange andre områder er de med, og det er ikke uset at folk fra Microsoft Research udgiver væsentlige forskningsbidrag.

Hvordan det står til med Apple vil jeg ikke udtale mig om, for det er jeg ikke inde i.

#8: fedlarm

31. okt. 2011 09:42

Det med at navigere med at bøje telefonen... Den tror jeg nok heller ikke helt på. Dog synes jeg at dette er rigtig interessant. Bliver den flexibel nok, kan man måske gå med sin telefon som et armbåndsur? Eller bare det at den er bøjelig gør den vel også mere rar at have i bukselommen?

Uanset hvad så synes jeg det er fedt at se. Og håber da på en kombination med touchscreen.

#9: luuuuu

31. okt. 2011 09:50

#4

http://www.pcadvisor.co.uk/news/tech-industry/3214217/microsoft-research-budget-hits-95bn/

9,5 milliarder dollars i budget for 2010.

Nej, Microsoft bruger ingen penge på forskning.

#10: Windcape

31. okt. 2011 10:05

#6, #7, #9

I er ret dårlige til at læse. Han påpeger jo netop at Microsoft er kendt for at bruge (mange) penge på forskning.

Notice the god damn comma!

http://about.me/windcape

#11: Hack4Crack

31. okt. 2011 10:07

#6, #7, #9

I er ret dårlige til at læse. Han påpeger jo netop at Microsoft er kendt for at bruge (mange) penge på forskning.

Notice the god damn comma!Windcape (#10)

Tak <3

*laugh laugh laugh*

#12: Montago

31. okt. 2011 10:09

#10, #11

der bliver skrevet "ligesom microsoft" ikke "modsat microsoft" - ergo står der rent faktisk at microsoft ikke bruger nogen penge på forskning...

Microsoft, fordi jeg ikke er bindegal

#13: Windcape

31. okt. 2011 10:14

#12

Det kaldes at forstå konteksten. Hvis jeg husker rigtigt, er det noget man lærer i folkeskolen.

Men så igen, folk kan jo knap nok læse en bog i dag.

http://about.me/windcape

#14: luuuuu

31. okt. 2011 10:26

#13

Det kaldes dansk for begyndere, og det er bestemt noget man lærer i folkeskolen.

Apple er dårlige, ligesom Microsoft.
Apple er dårlige, modsat Microsoft.

Der er ikke noget kontekst at misforstå her.

Om der er komma eller ej gør ingen forskel.

#15: XorpiZ

31. okt. 2011 10:33

Nej, der var ikke meget at misforstå. Det var skidt formuleret og gav den modsatte mening af hvad der (åbenbart) var tiltænkt.

#16: alexpolo

31. okt. 2011 10:57

er der nogen der har et link til en demo hvor den er i brug ?

#17: XorpiZ

31. okt. 2011 11:12

Se kilden - der er video.

#18: Rockstar

31. okt. 2011 13:21

Som supplement til touch ville det være godt :)
Hvis man f.eks. vil bladre igennem noget uden ens fede fingre kommer i vejen på skærmen :)

Mixologist, gamer og gadget nørd ^^

#19: gigg

31. okt. 2011 21:50

Tænker også at det ville være smart som supplement til en touchscreen. Hvor mange har ikke oplevet at få knust deres smartphone-skærm (eller set deres venner gøre det)?

Om den funktionalitet de præsenterer her er smart skal jeg ikke kunne sige, men det løser da nogle af de problemer, der er forbundet med en stiv glas-skærm.

#20: gigg

31. okt. 2011 21:53

Og #10: Det er vist godt du ikke er dansklærer...

Undskyld flamebait, men dine kommentarer skriger på et flabet svar når du udtaler dig så selvsikkert om noget du tydeligvis ikke burde udtale dig om :-)

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger