mboost-dp1

NASA

NASA gør klar til første prøveflyvning af Orion

- Via Space.Com - , redigeret af Pernicious

NASAs afløser til rumfærgerne, når det gælder transport af mennesker til rummet, er rumkapslen Orion. Orion er næsten færdig til brug og skal om få dage på sin første testmission, den 4. december, hvis alt går som planlagt.

Orion vil komme på en tur to gange rundt om Jorden, hvilket vil vare 4,5 time og foregå i en højde af godt 5.800 km over Jordens overflade. Testen skal vise hvordan Orion opfører sig under de barske forhold i rummet. Til formålet er der monteret over 1.000 sensorer på Orion, ligesom kameraer vil streame billeder live til Jorden.

NASA har lavet en video, hvor de går i detaljer om den kommende mission, Exploration Test Flight-1, der kan ses herunder.





Gå til bund
Gravatar #1 - amelsen
1. dec. 2014 19:34
Tåbelig investering IMO.

Too little, too late.

Istedet skulle de smide deres kroner efter næste generations propulsion eller noget virkelig revolutionerende.

Prisen på SLS og Orion er fuldstændig grotesk... og SpaceX kommer til at overhalen dem indenom til en brøkdel af omkostningerne...

Spild af skattebogernes penge IMO.
Gravatar #2 - Ciric
2. dec. 2014 06:36
....og være afhængig af russerne så længe?
De er nødt til kunne servicere deres astronauter, uafhængigt af hvad der evt måtte ske i Rusland.
Gravatar #3 - mfriis
2. dec. 2014 07:08
amelsen (1) skrev:
Tåbelig investering IMO.

Too little, too late.

Istedet skulle de smide deres kroner efter næste generations propulsion eller noget virkelig revolutionerende.

Prisen på SLS og Orion er fuldstændig grotesk... og SpaceX kommer til at overhalen dem indenom til en brøkdel af omkostningerne...

Spild af skattebogernes penge IMO.


SpaceX har mig bekendt ingen kapsler, motorer eller lign. der er konstrueret til en tur til Månen, og da slet ikke Mars. Det har NASA i Orion og tilhørende vac tech.

Om SLS (aka "Rocket to Nowhere") er investeringen værd er en anden snak. Men der er en stor forskel på hvor meget en F9 Heavy kan løfte (53t) og SLS (130t) til LEO. Det er altså mere end dobbelt så meget. Spørgsmålet er så om vi har cargo på 130t der skal til LEO, men på papiret er SLS markant stærkere.¨

Orion skal i øvrigt sendes med med en Delta4 raket som er gammel teknologi. Så #2 vi er ikke afhængige af russerne på løfte delen i dag (og har det aldrig). Fartøjer der kan docke med ISS er dog kun nogen russerne har (og snarligt SpaceX, jeg mener endda de har lavet en successfuld test mission)

Orion er ikke ment som transport til og fra rumstationen. Den er ment til mål forbi LEO, såsom månen, mars o.lign. Næste generation fremdriftsmidler er jo ligegyldige hvis vi ikke har noget at spænde foran.
Gravatar #4 - Net_Srak
2. dec. 2014 07:26
#3

SpaceX arbejder på sin egen version af SLS, der vil blive baseret på deres nye Raptor motor. Denne vil blive markant kraftigere end SLS og forventes at står færdig 5 til 10 år før SLS Block 2 er klar.

http://www.nasaspaceflight.com/2014/08/battle-heav...
Gravatar #5 - mfriis
2. dec. 2014 07:55
Net_Srak (4) skrev:
#3

SpaceX arbejder på sin egen version af SLS, der vil blive baseret på deres nye Raptor motor. Denne vil blive markant kraftigere end SLS og forventes at står færdig 5 til 10 år før SLS Block 2 er klar.

http://www.nasaspaceflight.com/2014/08/battle-heav...

Ja det kunne være vildt fedt hvis de når at blive færdig i 2020 som Elon gætter på. Lidt mere realistisk så skal de jo lige blive færdige med F9H og Raptors har mig bekendt ikke forladt testplatformen endnu.

Konkurrence ser jeg ikke som noget negativt, jeg er sikker på der kommer et bedre produkt ud i sidste ende som følge af det :)

Vi kan pt ikke sammenligne SLS med SHLV fordi SHLV ikke er andet end en ide, en slutdato og en motor. Der er pt ikke engang nok info til at lave en wikipedia side om raketten.
Gravatar #6 - CBM
2. dec. 2014 07:58
Der er lang vej endnu til NCC 1701 :)
Gravatar #7 - gramps
2. dec. 2014 11:15
#6
Eller bare NX-01.
Gravatar #8 - andruszkow
3. dec. 2014 07:44
Turen gennem Van Allen-bæltet er noget spændende må man sige. Målinger derfra kan for alvor afkræfte den mistro mange amerikanere (og globalt for den sags skyld) har omkring bemandede rejser i rummet, endda med direkte relation til månelandingen i 1969.
Gravatar #9 - mfriis
3. dec. 2014 08:37
andruszkow (8) skrev:
Turen gennem Van Allen-bæltet er noget spændende må man sige. Målinger derfra kan for alvor afkræfte den mistro mange amerikanere (og globalt for den sags skyld) har omkring bemandede rejser i rummet, endda med direkte relation til månelandingen i 1969.


Vi har masser af målinger igennem Van Allen bæltet. Samtlige Deep Space projekter, ture til Mars, Rosetta mm. har sejlet igennem der.

Uanset hvad NASA målinger inde i kapslen siger ,vil konspirationsteoretikerne ikke tro på det. Hvis man tror NASA har optaget måneturen i et studie så bør man også kunne overtale sig selv til at nogen linjer i et excel ark er fingereret.

Jeg syntes at have læst at det i højere grad er re-entry der skal testes, og i mindre grad hvordan det klarer Van Allen. De har ret godt styr på hvad der skal til for at beskytte imod det.

Dragon, Soyouz o.lign. har en markant langsommere re-entry end Orion vil have. De kommer ikke meget hurtigere end fra ISS. Soyouz og Dragon er ikke bygget til det og ikke siden Apollo kapslen har man arbejet på at lave noget der kan holde til det.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login