mboost-dp1

JR Tokai

Maglev-tog sætter ny hastighedsrekord

- Via The Guardian com -

Japan har slået sin egen hastighedsrekord for tog to gange i løbet af en uge. Den 12 år gamle rekord, lød på 581 km/t. Denne blev slået med en hastighed på først 590 km/t og inden for en uge med 603 km/t.

Rekorderne blev alle sat med Japans maglev tog på en testbane nær Mt. Fuji. Toget bruger magnetisk levitation, hvor toget svæver 10 cm over banen og har derfor ingen fysisk kontakt med jorden når den kører.

Rekorden blev sat med 49 passagerer ombord fra de japanske statsbaner, JR Tokai, der tilbagelage den 1,8 km lange testbane på blot 11 sekunder.

Yasukazu Endo, Maglev Test Centre skrev:
The ride was comfortable and stable. We would like to continue analysing data and make use of it in designing the cars and other equipment.

Japan vil gerne have en maglev bane mellem Tokyo og byen Nagoya, der ligger 286 km fra hinanden, til at stå klar i 2027. Prisen bliver dog ekstremt dyr, da over 80 % af strækningen vil skulle foregå i tunneler i det bjergrige område. Prisen anskydes til at blive omkring 700 milliarder kroner. I 2045 er målet at have en maglev forbindelse mellem Tokyo og Osaka, der skal skære rejsetiden ned til det halve, i forhold til de nuværende højhastighedstog.





Gå til bund
Gravatar #1 - CBM
22. apr. 2015 09:38
En nyhed som denne sætter virkelig den danske togdrift i relief.

Langt størstedelen af de danske tog stadig diesel tog.

Dog har vi contessa som er elektriske og fra 1999-2012.
Gravatar #2 - OxxY
22. apr. 2015 09:46
Danmark er jo ikke stor nok til rigtige højhastighedstog.

Når engang Ringstedbanen og Femernbroen bliver færdige burde man kunne få tog til Berlin der kan konkurrere med flyverne. Så mangler vi bare en Odden-Århus og en lille smule opgradering af togskinnerne, så burde en københavn-aalborg tur jo nærmest kunne halveres i tid.

Men ja det er utopi at tro på at vi her i et højsocialistisk samfund skal have ordenlige offentlige forbindelser.
Gravatar #3 - HenrikH
22. apr. 2015 10:54
Det største problem med højhastighed i Danmark er afstanden (altså mangel på den). Jo, med en Kattegatforbindelse kunne København-Aalborg gøres på half tid, men vil så kun være relevant for dem der skal dette direkte. Selv et enkelt stop i Århus ville jo øge rejsetiden markant. Det tager tid at accelerere - og med de korte afstande vi har i Danmark giver egentlig højhastighedstog begrænset mening som #2 også er inde på.

Mener det var på Ingeniøren der var en der nævnte et Maglev netværk mellem de store trafikknudepunkter i EU. Den ville give lidt mere mening, om end luftfarten nok vil blive lidt knotten så.
OxxY (2) skrev:
Men ja det er utopi at tro på at vi her i et højsocialistisk samfund skal have ordenlige offentlige forbindelser.

Jeg tror du tager fejl af socialdemokraterne og det at være socialist.

Det er lidt som i USA, hvor man kan være højre eller venstre orienteret. Men selv deres mest venstreorienterede parti ligger jo milevidt til højre for Liberal Alliance.

At vores højreorienterede partier så har det med at hedde venstreorienterede ting er så en anden, måske egentlig passende, sag.
Gravatar #4 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
22. apr. 2015 11:12
CBM (1) skrev:
En nyhed som denne sætter virkelig den danske togdrift i relief.

Langt størstedelen af de danske tog stadig diesel tog.

Dog har vi contessa som er elektriske og fra 1999-2012.


Vås, jeg har siddet i et sydgående tog på den jyske østbane, som stoppede i Vamdrup, da der var brud på nogle køreledninger. Vi måtte vente på et ældre MR-diesel tog, da det elektriske ikke kunne køre længere ...
Gravatar #5 - CBM
22. apr. 2015 11:14
#2, #3

Nej vi nok aldrig højhastigheds tog.

Men jeg tænkte at tog driften blev sat i relief både i forhold til langsomme tog og i forhold til gammeldags tog.

Denne artikel fra 2008 er i min optik stadig relevant, da der (bortset fra contessa) ikke er sket det store siden dengang.

Personligt mener jeg at diesel tog er gammeldags, også selv om der står IC4 på toget.
Gravatar #6 - OxxY
22. apr. 2015 12:48
HenrikH (3) skrev:
Jeg tror du tager fejl af socialdemokraterne og det at være socialist.


Jaja jeg mente ikke "safmundet skal eje alt produktionen"-socialistisk, men "vi skal alle nyde godt af de fælles goder"-socialisme, som selv vores mest højreorienterede partier jo går ind for her i lille dk.
Gravatar #7 - el_barto
22. apr. 2015 12:57
CBM (1) skrev:
En nyhed som denne sætter virkelig den danske togdrift i relief.

Langt størstedelen af de danske tog stadig diesel tog.

Dog har vi contessa som er elektriske og fra 1999-2012.

Og ER-togsæt (de elektriske regionaltog) og EA-lokomotiverne (gods).
Gravatar #8 - thomaxz
22. apr. 2015 13:51
Et højhastighedstog mellem f.eks. København-Odens-Århus evt. Aalborg er da super idé

Fra de byer kan der så gå lokale regional tog.

Men det vil jo lige pludselig betyde at det tager blot omkring 25 minutter København-Århus modsat de 2½ - 3 timer det tager nu.

De vil lige pludselig blive mindre relevant hvor du bor i landet i forhold til f.eks. job
Gravatar #9 - zymes
22. apr. 2015 14:50
thomaxz (8) skrev:
Et højhastighedstog mellem f.eks. København-Odens-Århus evt. Aalborg er da super idé

Fra de byer kan der så gå lokale regional tog.

Men det vil jo lige pludselig betyde at det tager blot omkring 25 minutter København-Århus modsat de 2½ - 3 timer det tager nu.

De vil lige pludselig blive mindre relevant hvor du bor i landet i forhold til f.eks. job

Hvis de skal ned på 25 min, så skal de vist lade være at bremse (og stoppe) i Odense. Og lave en stooort blødt sving efter Fredericia :P
Gravatar #10 - DrHouseDK
22. apr. 2015 15:14
thomaxz (8) skrev:
Men det vil jo lige pludselig betyde at det tager blot omkring 25 minutter København-Århus modsat de 2½ - 3 timer det tager nu.

De vil lige pludselig blive mindre relevant hvor du bor i landet i forhold til f.eks. job


Jobcentrene vil juble. Man kan sparke nordjyder til Kjøwwenhawn, og omvendt, kjøwwenhawnere til Nordjylland.
Gravatar #11 - thomaxz
22. apr. 2015 15:26
zymes (9) skrev:
thomaxz (8) skrev:
Et højhastighedstog mellem f.eks. København-Odens-Århus evt. Aalborg er da super idé

Fra de byer kan der så gå lokale regional tog.

Men det vil jo lige pludselig betyde at det tager blot omkring 25 minutter København-Århus modsat de 2½ - 3 timer det tager nu.

De vil lige pludselig blive mindre relevant hvor du bor i landet i forhold til f.eks. job

Hvis de skal ned på 25 min, så skal de vist lade være at bremse (og stoppe) i Odense. Og lave en stooort blødt sving efter Fredericia :P


Acceleration til 431 km

Så mon ikke den kan nå at accelerere og deaccelerere på en 138, 48 km strækning https://maps.google.com/maps?output=classic&dg...

Gravatar #12 - Hængerøven
22. apr. 2015 15:48
#11

hvad ville pointen være i at komme fra den ene ende af Danmark til den anden, hvis ingen på vejen i mellem kan komme med?
Gravatar #13 - thomaxz
22. apr. 2015 15:54
Hængerøven (12) skrev:
#11

hvad ville pointen være i at komme fra den ene ende af Danmark til den anden, hvis ingen på vejen i mellem kan komme med?


Hængerøven (12) skrev:
#11

hvad ville pointen være i at komme fra den ene ende af Danmark til den anden, hvis ingen på vejen i mellem kan komme med?


Idéen er at hvis du f.esk. skal fra Århus til Nyborg

tager du hurtigt toge til Odense, hvorfra der går et lokalt tog til Nyborg.
Tanken er så at lokale tog har kortere ruter, hvilke gør at frekvensen kan øges.
Gravatar #14 - Hængerøven
22. apr. 2015 16:04
thomaxz (13) skrev:
tager du hurtigt toge til Odense, hvorfra der går et lokalt tog til Nyborg.
Tanken er så at lokale tog har kortere ruter, hvilke gør at frekvensen kan øges


Det ville jo stadig kun være en fordel nær hver ende af ruten.

Bor du i eller nær midten, står du ilde redt.

bare med viborg som eksempel. Skal jeg til århus først for at tage toget til nyborg, ville det tage ca 1 time og 20 minutter, før jeg kan tage toget inde fra århus af.

Altså en besparelse på ca 35 minutter i forhold til bare at tage toget til nyborg, og viborg ligger ret tæt på århus, og allerede her er tidsbesparesen næsten ædt op.
Gravatar #15 - Claus Jørgensen
22. apr. 2015 16:29
Arlanda Express til Stockholms Lufthavn er kun 20 minutter, men fordi toget er fuld elektrisk, kan det jo sagtens accelererer til højere hastighed end DSB tror findes.

Så det argument holder altså ikke. Og DSB Lyntog kører Høje Tåstrup til Odense uden stop, men stadigvæk super langsomt....

Sammenlign med TGV i Frankrig eller Eurostar i England/Frankrig.

Nej, Danmark er bare et taberland der ikke fatter togdrift. Selv i Sverige har vi elektriske tåg...
Gravatar #16 - Remmerboy
22. apr. 2015 16:40
tænk hvad der kan opnås hvis man bruger grafen, et eller andet sted i maglev og tog teknologier.
Gravatar #17 - dingeling
22. apr. 2015 17:09
CBM (1) skrev:
Dog har vi contessa som er elektriske og fra 1999-2012.


Og vi (Københavnerne) har haft elektriske S-tog siden 1934 + IR4 togene.

+ At de danske lyntog ikke kører med lynets hast, så er der jo ikke anvendt direkte linjeføring (jernbanen snor jo sig derudad). Bare se dette kort. Det er jo ikke direkte linjeføring, der er anvendt bl.a. mellem Odense og Middelfart, Vejle og Skanderborg, Randers og Århus osv.

Sådan går det, når man dengang gerne vil have så mange byer tilkoblet jernebanenettet. Så bliver det en meget langsom affære at køre med tog.


Det eneste fordel med lyntoget er, at de ikke stopper mellem Odense og Høje Taastrup, men stopper ved de resterende stationer. Så er der ikke meget lyn over det.

Det er da cool, at togene bliver hurtigere og hurtigere. Gad vide om traditionelle tog, der kører på traditionelle jernbanespor kan komme så højt op uden at der kommer for meget friktion fra fremdriften. For TVG-toget satte hastighedsrekord på 574km/t tilbage i 2007 (http://en.wikipedia.org/wiki/TGV_world_speed_record)

Så hvis DSB skal kunne transporteres hurtigere frem, skal Banedanmark jo lige begynde at lave nye stort set lige strækninger.

Svenskerne begyndte allerede i 1930´erne at elektrificere deres jernbanenet, hvor de solgte deres damptog til DSB (http://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=E&typenr=0), som de brugte helt frem til 70´erne.

Selv da damptogene skulle skiftes ud, valgte man dieseltog fremfor at elektrificere hele det danske jernbanenet.


Jeg glæder mig til den dag, hvor der kører tog fra Berlin til Malmø (Lund universitet skulle få verdens kraftigste røntgen­anlæg = Max IV <-- det tiltrækker forskere fra hele verdenen) via Femern tunnellen, og hvor passagerne får det indtryk at Danmark er et lille tøffeland, hvor alting går meget langsomt.
Gravatar #18 - CaveCanis
22. apr. 2015 17:52
@9

De 25 min, er nok tænkt via en ny rute som skal være København-Odden-Samsø-Århus-Ålborg via en kattegatbro.
Gravatar #19 - CBM
23. apr. 2015 06:24
#17
Jeg tror det er begrænset hvor hurtigt der kan køres på de nuværende danske skinner,

skinnerne blev svejset sammen for at undgå "bumletogs effekten", men det medførte så at skinnerne bugter sig pga temperaturen i stedet. Fordi man ikke havde tænkt over hvorfor de ikke var svejset sammen i første omgang

Er der ikke også noget med at BaneDanmark nedsætter hastigheden på diverse strækninger i tide og utide?

Sjælland har klart en fordel hvad angår tog drift og offentlig transport i det hele taget.

Mens os i Jylland oplever en helt anden virkelighed hvad angår tog drift og øvrigt offentlig transport.
Gravatar #20 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
23. apr. 2015 06:31
@ offentlig transport i Jylland: Køb en bil
Gravatar #21 - CBM
23. apr. 2015 06:43
#20
Enig, jeg har også derfor haft bil i mange år.
Gravatar #22 - Montago.NET
23. apr. 2015 07:28
700 Milliarder !!!!

o_O

med alle de penge kunne man udstyre alle passagere med en ferrari som de kunne bruge til at rejse imellem de to destinationer :D
Gravatar #23 - klaus.klud
23. apr. 2015 07:54
Togdriften i Danmark er bare een stor signalfejl. Kæmpe investering i crappy ic4. I 2015 stadig ikke 100% elektrificeret og et dsb, der lukker for salgsvognen for at spare penge. Poltikere der opfordrer til at bruge offentlig transport mere, men som i realiteten er for upålideligt til at kunne bruges over lange afstande.

Jeg håber at de en dag får udviklet hyperloop og at driftsomkostningerne vil give mere fleksibilitet i afrejsetiden.
Gravatar #24 - Legin
23. apr. 2015 08:41
Montago.NET (22) skrev:
700 Milliarder !!!!

o_O

med alle de penge kunne man udstyre alle passagere med en ferrari som de kunne bruge til at rejse imellem de to destinationer :D


Det er da med al sandsynlighed pengene værd, når man laver sådan en investering - med mindre at beslutningsgrundlaget er lige så dårligt som det for de danske IC4 tog.
Gravatar #25 - gramps
23. apr. 2015 13:08
thomaxz (8) skrev:
Odens


Hvis du absolut vil udelade et bogstav, så fjern d'et: Oense.

CBM (19) skrev:
Er der ikke også noget med at BaneDanmark nedsætter hastigheden på diverse strækninger i tide og utide?


Jeg tvivler på at BaneDanmark nedsætter hastigheden uden grund, og kun gør det, når der er risiko for materiel og personer.
Gravatar #26 - CBM
23. apr. 2015 13:40
gramps (25) skrev:

Jeg tvivler på at BaneDanmark nedsætter hastigheden uden grund, og kun gør det, når der er risiko for materiel og personer.


naturligvis ikke. Men som tidligere pendler syntes jeg tit at have opleve hastigheds nedsættelser, hvilket ville være en hæmsko for højhastighedstog.
Gravatar #27 - gramps
24. apr. 2015 08:49
CBM (26) skrev:
Men som tidligere pendler syntes jeg tit at have opleve hastigheds nedsættelser, hvilket ville være en hæmsko for højhastighedstog.


Ingen tvivl om det. Min pointe var bare, at BaneDanmark kun sænker hastigheden i tide, og ikke i utide :-)
Gravatar #28 - demolition
24. apr. 2015 18:26
gramps (25) skrev:
Hvis du absolut vil udelade et bogstav, så fjern d'et: Oense.

I Odense går man ikke så meget op i stavning og grammatik - eksempel: 'Odense Banegård Center'
Gravatar #29 - Grisly
25. apr. 2015 05:27
"toget svæver 10 cm over banen"

Mon ikke vi skal nøjes med 10mm?!
Gravatar #30 - OstepopS
25. apr. 2015 21:25
Grisly (29) skrev:
"toget svæver 10 cm over banen"

Mon ikke vi skal nøjes med 10mm?!


nu står der godt i i kilden:
The maglev hovers 10cm above the tracks and is propelled by electrically charged magnets.
Gravatar #31 - gramps
27. apr. 2015 06:50
demolition (28) skrev:
I Odense går man ikke så meget op i stavning og grammatik - eksempel: 'Odense Banegård Center'


Sandt. Det gør ondt i øjnene på mig. Andre eksempler i det odenseanske bybillede:

"Bliv en del af innovations miljøet Cortex Park"

"STCP regel tyran niet" (der er noget god sarkasme i det)
Gravatar #32 - HenrikH
30. apr. 2015 08:38
CBM (5) skrev:
Personligt mener jeg at diesel tog er gammeldags, også selv om der står IC4 på toget.

Enig, Diesel burde have været afskaffet for længst på togbanen - vi har bare haft nogle regeringer der alle har ment at det var en god ide at sylte elektrificeringen, så DSB ikke har haft andet valg end diesel....
thomaxz (11) skrev:
Acceleration til 431 km

Så mon ikke den kan nå at accelerere og deaccelerere på en 138, 48 km strækning https://maps.google.com/maps?output=classic&dg...

1. Skinnerne kan ikke holde til 431 km/t.
2. Inden den når op på fuld hastighed brager den ind i bagenden af det forankørende tog. Vi har ikke separate lyntogsspor, hvilket er en af de største forhindringer for egentlige lyntog.
Claus Jørgensen (15) skrev:
Så det argument holder altså ikke. Og DSB Lyntog kører Høje Tåstrup til Odense uden stop, men stadigvæk super langsomt....

Sammenlign med TGV i Frankrig eller Eurostar i England/Frankrig.

Både TGV og Eurostar har dedikerede højhastighedsspor, og dermed absolut tåbelige at sammenligne med.
Da Eurostar startede var der kun højhastighedsspor på en del af strækningen, og snithastigheden lå kun lige over 170 km/t. IC3 kan dagtens køre 180 hvor skinnerne tillader det - hvis den får klar bane, og ikke bliver sløvet af andre tog på skinnerne.
Claus Jørgensen (15) skrev:
Nej, Danmark er bare et taberland der ikke fatter togdrift. Selv i Sverige har vi elektriske tåg...

Skal vi ikke blive enige om at vi har taberpolitikere, der ikke har fattet at det gav mening at elektrificere jernbanen fuldt igennem?

God dammit, hvorfor får jeg pludselig en ubændig lyst til at spille Transport Tycoon?!?
Gravatar #33 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
30. apr. 2015 08:48
HenrikH (32) skrev:
God dammit, hvorfor får jeg pludselig en ubændig lyst til at spille Transport Tycoon?!?


Screw you! Nu fik jeg det også!

- edit -

Det var så lidt ...
Gravatar #34 - CBM
4. maj 2015 07:23
#33
Maglev tog og OpenTDD styrer :-)

Jeg har spillet meget OpenTDD, både på mine gamle nokia telefoner, på pc og på android telefoner :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login