mboost-dp1

Ford

Kun få personer kan multitaske

- Via Ars Technica - , redigeret af Net_Srak

Computere er ofte gode til at afvikle flere programmer på én gang, og mange mennesker tror da også, at de er i besiddelse af disse gode evner inden for multitasking; en ny undersøgelse viser dog, at dette ikke er tilfældet.

Forskere ved University of Utah har gennemført en test, hvor de kiggede på et problem, der ofte nævnes i pressen, folks evne til at køre bil og tale i mobiltelefon på samme tid.

200 personer deltog i testen, hvor de skulle køre bil i en simulator, samtidigt med de skulle løse simple matematiske opgaver via en telefon. Resultatet var tydeligt. Langt de fleste var dårligere til at køre bil og løse opgaverne, når de lavede begge ting på samme tid.

Der var dog en lille gruppe på fem personer (tre mænd og to kvinder), der ikke havde nogen problemer med opgaverne, tilmed klarede en enkelt person sig bedre. For at sikre, der ikke var tale om tilfældigheder, foretog forskerne yderligere test, der påviste tendensen.

Konklusionen for forskerne er, at kun omkring 2-3 % af os er i stand til at lave mere end én ting af gangen, uden at det går ud over, hvor godt man laver det. Det bemærkelsesværdige er, at skal folk selv vurdere, hvor gode de er til multitasking, så vil langt flere mene, de kan det uden problemer, hvilket kan blive farligt at tro.





Gå til bund
Gravatar #1 - sysadm
30. mar. 2010 07:50
"Forskere ved University of Utah har gennemført en test hvor de kiggede på et problem, der ofte nævnes i pressen, folks evne til at køre bil og tale i mobiltelefon på samme tid."

Synes da der er lidt stor forskel på at snakke i mobil mens man kører, og så det at side og ligefrem taste diverse tal ind i et calculator program på mobilen, hvor man skal side og se om man har tastet rigtigt mens man kører.
Gravatar #2 - PinHigh
30. mar. 2010 07:52
sysadm (1) skrev:
Synes da der er lidt stor forskel på at snakke i mobil mens man kører, og så det at side og ligefrem taste diverse tal ind i et calculator program på mobilen, hvor man skal side og se om man har tastet rigtigt mens man kører.


Øhhh, man KAN altså godt regne i hovedet. ;-)
Gravatar #3 - sysadm
30. mar. 2010 07:55
#2

Ja, men det var jo ikke det testen gik ud på de skulle?
Gravatar #4 - noisycricket
30. mar. 2010 07:57
jeg vil modificere #1s udsagn og sige:

Der er forskel på:

at køre bil (hvor der kan opstå potentielt farlige situationer som følge af uopmærksomhed) og samtidigt regne tal i hovedet

og

at sidde i word, excel OG spille 7kabale samtidigt mens du snakker med folk..

Gravatar #5 - PinHigh
30. mar. 2010 07:58
sysadm (3) skrev:
#2

Ja, men det var jo ikke det testen gik ud på de skulle?


VIA en telefon. Ikke PÅ en telefon.....
Jeg formoder at de verbalt, er blevet givet nogle opgave over telefonen.....
Gravatar #6 - MaxXDk
30. mar. 2010 08:03
Enig med #5 ... :)
Gravatar #7 - Colapusheren
30. mar. 2010 08:04
Fra kilde:

"For the distraction, the subjects were given a cell phone that was used to administer an audible version of the OSPAN memory task. OSPAN involves a series of simple true/false math problems (a sample: is (3/1) -1 = 2?), interspersed with words. The subjects are asked to answer the math questions as they appear, and then recall the words in order once anywhere from two to five instances were presented"

Altså skulle de ikke taste noget :)
Gravatar #8 - Grisly
30. mar. 2010 08:07
Kvinder påstår de kan multitaske, f.eks køre bil og snakke samtiddig.
Meeeeen kvinder bruger da ikke hovedet når de snakker og da slet ikke når de kører bil!!! :P
Så kvinders multitasking kan vel diskuteres ;)
Gravatar #9 - Slettet Bruger [3268607946]
30. mar. 2010 08:07
sysadm (3) skrev:
#2

Ja, men det var jo ikke det testen gik ud på de skulle?


Jo

Den her test blev foretaget i DK flere år siden :S hvor de skulle svare på regnestykker mens de kørte på en bane hvor der pludselig blev kastet en dukke ud på vejen foran bilen.

Nogen opdagede ikke engang at det sagde skraldebum. Nogen klarede sig bedre end andre.

Eneste nyhed her er at det er et universitet der har gjort det.
Gravatar #10 - PinHigh
30. mar. 2010 08:12
Grisly (8) skrev:
Kvinder påstår de kan multitaske, f.eks køre bil og snakke samtiddig.


Og så er det i øvrigt noget vrøvl, når kvinder påstår at mænd ikke kan multitaske.....
Jeg kan snildt ha' sex og tænke på en anden samtidig. ;-)

Gravatar #11 - Sikots
30. mar. 2010 08:15
PinHigh (10) skrev:
Og så er det i øvrigt noget vrøvl, når kvinder påstår at mænd ikke kan multitaske.....
Jeg kan snildt ha' sex og tænke på en anden samtidig. ;-)

Og jeg kan da også både gå i byen - og glemme konen, samtidig!
Gravatar #12 - Loke76
30. mar. 2010 08:17
PinHigh (10) skrev:
Og så er det i øvrigt noget vrøvl, når kvinder påstår at mænd ikke kan multitaske.....
Jeg kan snildt ha' sex og tænke på en anden samtidig. ;-)


Og kvinder kan ikke have sex og hovedpine på samme tid..

Konklusion: Mænd er de virkelige multi taskere
Gravatar #13 - myplacedk
30. mar. 2010 08:19
Selvfølgelig har man problemer med at koncentrere sig om kørslen, når man samtidig udfører opgaver som er designet til at tage koncentrationen 100%.

Det er noget helt andet, end fx. de samtaler jeg har mens jeg kører bil.
Gravatar #14 - ipwn
30. mar. 2010 08:24
Det bemærkelsesværdige er, at skal folk selv vurdere hvor gode de er til multitasking, så vil langt flere mene de kan det uden problemer, hvilket kan blive farligt at tro.


Er da ikke bemærkelsesværdigt. Nu kan jeg desværre ikke huske fænomenet, men stort set alle tror de kan en helt masse, hvoraf det kun er en lille procentdel der egentlig er sand. Heldigvis findes der mennesker der er kloge nok til at kende deres egne begrænsninger, men de er vist i mindretal.

(Nogen der ved hvad det er jeg snakker om? Læste ved lægen engang at et studie havde fundet, at dumme følte sig kloge, og kloge følte sig dumme, fordi de sidstnævnte kendte til hvad de ikke ved, hvoraf de første ikke har nogen anelse om deres uvidenhed)
Gravatar #15 - Slettet Bruger [3268607946]
30. mar. 2010 08:25
Har ikke det store problem med folk der snakker i bilen. Sålænge de holder sig fra at hyggesnakke ^^

1. Brug headset eller håndfri/højtaler
2. Gør det kort
3. Lad vær med at køre helt op bag i mig når du ved at en telefonsamtale nok skal lægge nogen Milisekunder til din reaktionstid.

Gravatar #16 - Orange
30. mar. 2010 08:46
ipwn (14) skrev:
Er da ikke bemærkelsesværdigt. Nu kan jeg desværre ikke huske fænomenet, men stort set alle tror de kan en helt masse, hvoraf det kun er en lille procentdel der egentlig er sand. Heldigvis findes der mennesker der er kloge nok til at kende deres egne begrænsninger, men de er vist i mindretal.

(Nogen der ved hvad det er jeg snakker om? Læste ved lægen engang at et studie havde fundet, at dumme følte sig kloge, og kloge følte sig dumme, fordi de sidstnævnte kendte til hvad de ikke ved, hvoraf de første ikke har nogen anelse om deres uvidenhed)


Det er vel en ret klassisk problemstilling: "the more you know, the more you realise you don't know"

I psykologi beskrives det med begreberne 'optimism bias' eller 'positive illusion''
Gravatar #17 - gensplejs
30. mar. 2010 08:49
Jeg vil da mene der er enorm forskel på at skulle sidde og løse matematik opgaver og så få et opkald med beskeden. "Hej skat, tar du ikke lige en liter mælk med hjem", "Hvornår regner du med at ankomme" eller lignende trivialiteter, som ingen tanke aktivitet kræver.
99,99% af de opkald jeg får i bilen er af den type. (og ja jeg bruger self headset)


Det bliver ikke nemmere af måden opgaverne er lavet på.
De har valgt at formulere det som "Er (3/1) -1 = 2?"
Svar sandt eller falsk....
Hvor ofte står man lige med en regne opgave hvor man skal svare sandt eller falsk???
Det er simpelthen en uvant måde at løse opgaven på. (det er sku en software udviklers tankegang man skal have før det føles naturligt) (jeg er selv software udvikler hehe)

Jeg vil væde med at folk kun ville klare sig halvt så dårligt hvis opgaven lød "Hvad er (3/1) -1?"
Det er egentlig samme opgave. Men opstillet på en måde som folk er vænnet til at løse.
Gravatar #18 - JewleBewle
30. mar. 2010 08:53
#17 - I eksperimenter bliver man ofte nødt til at gå til ekstremer for nemmere at kunne måle resultatet. Men resultatet er der stadig selvom du ikke bliver adspurgt de store matematiske spørgsmål, så vil selv trivielle spørgsmål tage din fokus væk fra vejen.
Gravatar #19 - Regus
30. mar. 2010 09:01
#18
Det er ikke nødvendigvis sandt.
Det er sandt at det er muligt at aflede folks opmærksomhed fra vejen ved hjælp af en telefon - det fortæller intet om hvorvidt det er muligt at tale i telefon uden at fjerne opmærksomheden fra vejen.

Hvis jeg taler i tlf eller med en passager mens jeg kører er jeg ekstra opmærksom på at holde opmærksomheden på kørslen, hvorvidt det virker ved jeg naturligvis ikke, men det her eksperiment gør mig ikke klogere.
Gravatar #20 - Slettet Bruger [3268607946]
30. mar. 2010 09:04
#19

Men i den her verden skal man desværre følge laveste fællesnævner.. og det er dem der nemt bliver distraheret
Gravatar #21 - Orange
30. mar. 2010 09:07
#20

Hvilket noget kunne tyde på er 97% af befolkningen...
Gravatar #22 - noxity
30. mar. 2010 09:09
sysadm (1) skrev:
Synes da der er lidt stor forskel på at snakke i mobil mens man kører, og så det at side og ligefrem taste diverse tal ind i et calculator program på mobilen, hvor man skal side og se om man har tastet rigtigt mens man kører.


Måske du lige skulle læse kilden først:

"For the distraction, the subjects were given a cell phone that was used to administer an audible version of the OSPAN memory task. OSPAN involves a series of simple true/false math problems (a sample: is (3/1) -1 = 2?), interspersed with words. The subjects are asked to answer the math questions as they appear, and then recall the words in order once anywhere from two to five instances were presented. Performance on OSPAN appears to parallel that of a number of classical memory tests."

Gravatar #23 - Regus
30. mar. 2010 09:14
#19+20
Det her eksperiment fortæller kun at en meget høj andel af befolkningen ikke bør løse komplekse opgaver mens de kører i bil, det betyder ikke at der findes én eneste person der ikke kan small talke mens denne kører i bil
Gravatar #24 - knasknaz
30. mar. 2010 09:30
"Det bemærkelsesværdige er, at skal folk selv vurdere hvor gode de er til multitasking, så vil langt flere mene de kan det uden problemer, hvilket kan blive farligt at tro."

Ikke just overraskende. Hvis folk selv kendte deres grænser, ville et show som X-Factor næppe eksistere. ;)
Gravatar #25 - Reck
30. mar. 2010 09:46
Jeg synes nu ikke der er den store forskel på at tale i telefon eller tale med en passager, vel og mærke hvis man har et headset - og det bliver næppe ulovligt at tale med folk på bagsædet ;)
Gravatar #26 - Axl
30. mar. 2010 09:56
Nvm... Jeg var for træt til at kommentere!
Gravatar #27 - myplacedk
30. mar. 2010 10:20
JewleBewle (18) skrev:
#17 - I eksperimenter bliver man ofte nødt til at gå til ekstremer for nemmere at kunne måle resultatet. Men resultatet er der stadig selvom du ikke bliver adspurgt de store matematiske spørgsmål, så vil selv trivielle spørgsmål tage din fokus væk fra vejen.

Jeg synes bare ikke den holder helt til det her.

Jeg ved godt jeg forenkler det meget, men i princippet:
Min kørsel kræver måske 40% opmærksomhed. Så kan jeg sagtens klare en telefonsamtale, som kræver 20% opmærksomhed, og stadig kede mig.
Men en samtale som tager 99% opmærksomhed vil naturligvis være et problem.
Gravatar #28 - madeinrussia
30. mar. 2010 10:20
Jeg kan se fjernsyn og ignorere min kæreste samtidigt, slå den!
Gravatar #29 - AcidCrow
30. mar. 2010 10:26
Har ikke noget headset, men taler aldrig i telefon eller bruger denne på anden måde med sms eller noget. Så sålænge jeg er i bilen er jeg ikke til at få fat i. Sådan er det bare.
Jeg har problemer nok med bare at skifte nr. i cd-afspilleren, til trods for at jeg har genvejsknapper i rettet.
Jeg kan ikke multitasking.
Gravatar #30 - Orange
30. mar. 2010 11:06
myplacedk (27) skrev:
Jeg synes bare ikke den holder helt til det her.

Jeg ved godt jeg forenkler det meget, men i princippet:
Min kørsel kræver måske 40% opmærksomhed. Så kan jeg sagtens klare en telefonsamtale, som kræver 20% opmærksomhed, og stadig kede mig.
Men en samtale som tager 99% opmærksomhed vil naturligvis være et problem.


Og hvis kørsel kræver 90% af koncentrationen?
Gravatar #31 - Borgbjerg
30. mar. 2010 11:15
Jeg kan sikkert heller ikke multitasking. Jeg kører efter forholdende... Jeg snakker i mobiltelefon under kørslen efter forholdende, jeg sms'er efter forholdende, jeg spiser burger/drikker sodavand efter forholdende. Og min dømmekraft bliver bedre og bedre.

Så håber jeg bare det fortsætter med at gå godt!
Gravatar #32 - Regus
30. mar. 2010 11:18
Orange (30) skrev:
Og hvis kørsel kræver 90% af koncentrationen?


det er jo indlysende at hvis du laver to ting der til sammen kræver mere end 100% af din opmærksomhed er det et problem.

Men den konkrete test her fortæller intet om hvor meget det kræver at køre bil - kun at matematik i tlf + bilkørsel er for meget - ikke videre overraskende og ikke noget man bliver klogere af.
Gravatar #33 - bjarkekr
30. mar. 2010 11:44
Mythbusters har også lavet samme test. Sjovt nok fik de også samme resultat. :)
Gravatar #34 - myplacedk
30. mar. 2010 12:08
#33
Ja, så vidt jeg husker skulle de netop også løse opgaver, som stjæler koncentrationen.
Gravatar #35 - Marci
30. mar. 2010 12:46
Det er klart der er forskel på hvad det er man snakker om i telefonen.. at blive bedt om at tage nogle vare med hjem er næppe en stor koncentrations stjæler, men hvis samtalen fx bliver føleses præget, eller der skal tages "store" beslutninger, kan det nemt ligestilles med små matematiske opgaver..
Gravatar #36 - FeedMe
30. mar. 2010 12:56
Det er fuldstændig ligegyldigt om folk kan køre i bil når de sidder og laver alt muligt andet. Der hvor det bliver farligt er når der opstår noget uventet i trafiksituationen - DER KAN INGEN multitaske.

Og INGEN ved hvornår der sker noget uventet....det burde ligesom sige sig selv.

Jeg står altid med meget sorte tanker når jeg ser folk tale i telefon og alt muligt andet samtidig med de kører. Har ligefrem lyst til at slå dem ihjel - det er simpelthen et udtryk for højforagt for andre menneskers liv at opføre sig sådan i den fælles trafik. Det er en eksternalitet der helt og aldeles kunne undgås.

Men fint at forskerne viser at folk heller ikke kan køre bil under almindelige forhold - nu er jeg da helt tryg.....tror jeg skal have mig en HUMMER og så køre noget trafiksnakkere af vejen...
Gravatar #37 - arne_v
30. mar. 2010 13:00
myplacedk (27) skrev:
Jeg synes bare ikke den holder helt til det her.

Jeg ved godt jeg forenkler det meget, men i princippet:
Min kørsel kræver måske 40% opmærksomhed. Så kan jeg sagtens klare en telefonsamtale, som kræver 20% opmærksomhed, og stadig kede mig.
Men en samtale som tager 99% opmærksomhed vil naturligvis være et problem.


Det argument forudsætter jo parallele evner.

Med en computer analogi:
- med en single core CPU wil en process som kun tager 20% CPU give længere svartider
- med en multi core CPU wil en process som kun tager 20% CPU ikke give længere svartider
Gravatar #38 - myplacedk
30. mar. 2010 13:27
FeedMe (36) skrev:
Der hvor det bliver farligt er når der opstår noget uventet i trafiksituationen - DER KAN INGEN multitaske.

Der skal man naturligvis koncentrere sig om kørslen. Så må den anden part finde sig i at man ikke hører efter, eller stopper med at snakke.

Det virker fint for mig. (Når 50 biler på stribe bremser på én gang, og jeg er blandt de første som reagerer, så fejler min reaktionstid vel ikke noget.)
Gravatar #39 - myplacedk
30. mar. 2010 13:28
arne_v (37) skrev:
Det argument forudsætter jo parallele evner.

Som sagt, jeg forenklede det meget. :)

Jeg holder stadig på at jeg kan kigge og snakke på samme tid.
Gravatar #40 - froggiestone
30. mar. 2010 14:10
Så de fleste mennesker 'multitasker' som en iphone ?

Forstået på den måde at man gør ngoet, sætter det på 'pause' gør noget andet, sætter det på pause og forsætter den forrrige pause session igang igen ?

Sådan gør jeg ihvertfald selv, har altid de første 20 programmer åbne på spanden ihvertfald, mon det så hedder liniear tasking ?
Gravatar #41 - FeedMe
30. mar. 2010 16:13
froggiestone (40) skrev:

Mon det så hedder liniear tasking ?


Det hedder multiswitching og er det de fleste kvinder påstår at de kan gøre - og som de mener mænd ikke kan. Kvinderne ved nemlig ikke hvad multitasking er, men synes det lyder smart. Det er altid multiswitching de taler om.

Og ja - jeg hader kvinder :D
Gravatar #42 - fe950
30. mar. 2010 16:53
Rent teknisk har den ubeviste del af hjernen en båndbrede på 11 mill. bits/s og den beviste må nojes med mellem 16-25 bits. Vi kan godt klare rutineopgaver som ikke kræver vores opmærksomhed, men ligeså snart der skal tages beviste beslutninger, rammes vi af lav båndbrede. At tale i telefon er en bevist handling og så er der ikke meget kapacitet tilbage til at klare uforudsete hændelser med mindre man er så trænet at man reagere ubevist.
Gravatar #43 - arne_v
30. mar. 2010 16:56
#42

Dem der kører meget kan nok ubevidst finde ud af at bremse når øjnene registrerer rødt stoplys uden at aktivere ret meget af hjernen.

Men hvis der sker noget totalt uventet f.eks. fodgænger på motorvejen, så ....
Gravatar #44 - arne_v
30. mar. 2010 16:58
#43

Apropos. For mange år siden var der en bil udsendelse, hvor de kom med følgende spørgsmål "hvem har ikke prøvet at stoppe bilen ved arbejdet og intet kunne huske fra køreturen fra hjemmet af - for så at komme i tanle om at det er søndag og man skulle ned til bageren og hente morgenbrød?".

Gravatar #45 - fe950
30. mar. 2010 17:00
Et godt eksempel er når man taler i telefonen og samtidig kører i fremmed miljø hvor man skal orientere sig om vejnavne m.v. Det kræver multitasking som de færreste er i besiddelse af.
Gravatar #46 - myplacedk
30. mar. 2010 17:44
arne_v (43) skrev:
Dem der kører meget kan nok ubevidst finde ud af at bremse når øjnene registrerer rødt stoplys uden at aktivere ret meget af hjernen.

Men hvis der sker noget totalt uventet f.eks. fodgænger på motorvejen, så ....

Jeg kører primært på motorvej, og der er rødt noget mere uventet end en fodgænger. ;-)
Bortset fra det, så viser min erfaring at det kan min underbevidsthed godt klare. Biler der står halvt i nødsporet, tabt gods, pludselige opbremsninger, undvige hvis den bagved ikke kan nå at bremse, flytte sig for udrykningskøretøjer osv.
Det eneste jeg har problemer med er huller i vejen. De ligner lapper for meget når jeg ikke koncentrerer mig om det.
Gravatar #47 - myplacedk
30. mar. 2010 17:46
arne_v (44) skrev:
"hvem har ikke prøvet at stoppe bilen ved arbejdet og intet kunne huske fra køreturen fra hjemmet af - for så at komme i tanle om at det er søndag og man skulle ned til bageren og hente morgenbrød?"

At passe trafikken sidder på rygraden, jeg kan fint sidde i mine egne tanker eller lytte til radioen, og stadig handle fornuftigt ved pludseligt opståede situationer. Det er ikke et gæt, det er erfaring.

Men derfor kan jeg stadig glemme at handle på vej hjem, og for den sags skyld køre forkert et sted som ligner et andet sted på min rute. Eller jeg kan glemme at skifte bane i god tid, så jeg må fortsætte ligeud lidt længere end planlagt. Det koster lidt ekstra kilometer og minutter, men er ikke farligt for nogen som helst.
Gravatar #49 - FeedMe
30. mar. 2010 18:10
myplacedk (46) skrev:
arne_v (43) skrev:
Dem der kører meget kan nok ubevidst finde ud af at bremse når øjnene registrerer rødt stoplys uden at aktivere ret meget af hjernen.

Men hvis der sker noget totalt uventet f.eks. fodgænger på motorvejen, så ....

Jeg kører primært på motorvej, og der er rødt noget mere uventet end en fodgænger. ;-)
Bortset fra det, så viser min erfaring at det kan min underbevidsthed godt klare. Biler der står halvt i nødsporet, tabt gods, pludselige opbremsninger, undvige hvis den bagved ikke kan nå at bremse, flytte sig for udrykningskøretøjer osv.
Det eneste jeg har problemer med er huller i vejen. De ligner lapper for meget når jeg ikke koncentrerer mig om det.


Din måde at beskrive tingene på forklarer bare SÅ meget at du ikke kan passe trafikken og alt det andet du passer.

Føler du virkelig i trafiksammenhæng at en ambulance er en hurtigt forestående situation? Så lige øjnene væk fra displayet og kig ud i trafikken i stedet. Mange af de ting du beskriver er ting man altså normalt burde kunne se bare....sådan lidt før :) altså ikke pludselig situationer.
Gravatar #50 - fe950
30. mar. 2010 19:09
#48
Hun lavede pauser i talen(ændrede melodi)...

Den beviste del af hjernen skal engang imellem tage beslutninger i trafikken. Som udgangspunkt er den beviste del ½ sekund bagud i forhold til den ubeviste del. Er den beviste del af hjernen optaget af andre opgaver, sker der yderligere forsinkelse (den skal først beslutte en prioritering af opgaver og så en egentlig beslutning).

Ja vi klarer os ganske fint i normalt trafik-flow. Pointen er at det er fornuftigt at reservere kapacitet til unormalt trafik-flow.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login