mboost-dp1

Flickr - beggs

Kina vil beskatte handel med virtuelle penge

- Via Financial Times - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Pvpede

I Kina er der en stor industri, som håndterer mange penge, dog er det ikke rigtige penge, men derimod virtuelle penge, som de findes i f.eks. World of Warcraft, Second Life og andre MMORPG’er.

De virtuelle penge handles dog i rigtige penge, og en undersøgelse har vist, at alene i Kina omsættes der for over 8 milliarder kroner om året. Tidligere har de kinesiske myndigheder af alle kræfter prøvet at stoppe handlen med virtuelle penge, men nu går de i en helt anden retning, de beskatter dem.

Med en skatteprocent på 20 % vil de kinesiske myndigheder nu have andel i handlen med virtuelle penge. Det er dog usikkert, hvordan myndighederne vil indrage skatten og overvåge den virtuelle handel.





Gå til bund
Gravatar #1 - NeoNmaN
6. nov. 2008 12:11
godt man ikke bor i Kina, spiller WoW og sælger sit unikke stæ item, vil myndihederen så have 20% af den rustning fordi de ikke kan tåle ders boger er bædre til WoW end de selv er. :( trist samfund.
Gravatar #2 - BeLLe
6. nov. 2008 12:12
hmm... bare en tanke. Hvis man handler med noget og tjener på det er det så ikke meget almindeligt at man betaler indkomstskat af det? og det skal man vel også i Kina?

Jeg mener det er jo på den måde at de fleste firmaer tjener deres penge. Om man handler med møbler, bildæk eller virtuelle penge er vel ligegyldigt
Gravatar #3 - luuuuu
6. nov. 2008 12:18
I forlængelse af #2 så har det da været oppe mange gange i forskellige nyhedsmedier at folk i bl.a. USA er kommet i klemme fordi det amerikanske IRS er kommet efter dem på grund af skattesvig når de har drevet forretning på at sælge og købe virtuelle ting.

Har ikke selv hørt om nogle sager fra danmark, men det skulle da ikke undre mig om det en eller anden dag også "officielt" blev indført i regelbogen.

Desuden er det da kun smart at den kinesiske regering begynder at beskatte goldfarmerne. Der er jo unaturlige mængder penge i skidtet.
Gravatar #4 - KB_
6. nov. 2008 12:21
Hvis det kunne få dem til at stoppe med at sælge så meget..eller bare reducere antallet af irriterende folk som hele tiden kontakter en i WoW med "Hello Friend" eller en anden irriterende spam besked..så ville jeg blive glad!
Gravatar #5 - eviscerator
6. nov. 2008 12:23
egentlig fair nok at de vil beskatte det. Handel er jo handel, ligemeget hvad varen er.
Gravatar #6 - CableCat
6. nov. 2008 12:28
Det er da når de virtuelle penge konverteres til rigtige penge de skal beskattes.

F.eks. når man køber guld i WoW for rigtige penge.
Gravatar #7 - ramman
6. nov. 2008 12:29
Ideen er da ok, og jeg tilslutter mig #2 at der er tale om en indkomstskat. Jeg tror dog det bliver meget svært at gennemføre, da de fleste kinesere i følge min kinesiske kone ikke betaler skat, heller ikke indkomstskat.
Det kunne være spændende at høre mere om hvordan de har tænkt sig at implementere det. (Har ikke læst kilden specielt grundigt...)
Gravatar #8 - farmerhe
6. nov. 2008 12:36
Det har vi jo allerede i DK... vi skal bare selv skrive det på som B indkomst og betale skat af det en gang om året. Gør man ikke det kan man retsforfølges... at det så ikke er noget der er sket endnu skyldes nok bl.a. at det er en meget lille del af befolkningen der gør det.
Gravatar #9 - bnm
6. nov. 2008 12:36
Rart at læse de fleste kommentatorer herinde ikke har den samme misforståede opfattelse af hvad nyheden drejer sig om. F.eks. kan jeg citere overskriften på comon.dk i går: "Kina vil beskatte virtuelle penge".

NEJ DE VIL IKKE.

Moving on.
Gravatar #10 - Izaaq
6. nov. 2008 12:43
Hehe

"Your auction of Epix Sword of Doom ended with a sale:

Phyxi paid: 100G
Auction house cut: -5G
Told og Skat cut: -19G
--------------------- -----
To be picked up: 76G
"

Lovens lange arm har en vis længde - dog findes Sold og Fnat alle vegne :D
Gravatar #11 - RMJdk
6. nov. 2008 12:57
Så kan de lige så godt begynde og beskatte dem som stjålet og laver pirat kopier dernede, det er fint nok du laver ulovligt, men vi vil have skat, jaja Eula er ikke lov men stadig, håber virkelig Blizzard slår bremsen i her og total lukket ned for spillet i Kina eller ihvertfald banlyster dem til deres egne servere.
Gravatar #12 - Esmurf
6. nov. 2008 13:02
Man kan jo også bare lade være med at købe guld i kina og spille et spil der ikke er afhændig af guld snyd eller arbejdsløshedstid grinding. Som fx WAR :-p
(Ja jeg er en tidligere bitter wow spiller der har mistet for meget af mit liv pga gold grind)
Gravatar #13 - moulder666
6. nov. 2008 13:10
#12 Ja, men har du SOLGT det guld for rigtige penge? Nej...så ville det her heller ikke påvirke dig!
Gravatar #14 - -N-
6. nov. 2008 13:39
#1 Andre steder i samfundet hvor der skabes merværdi beskattes det, så det er vel meget nærliggende. Kunne ikke forstille mig at samme ikke allerede er tilfældet i Danmark, da alle indtægter er skattepligtige så vidt jeg er orienteret.

Det er jo i princippet ligegyldet om du går på arbejde i wow eller den lokal fabrik, indkomst er indkomst.

/OT

Jeg synes det lyder som en meget problematisk beskatning, idet at det er de handlende bryder copyright loven og er derfor per definition en del af det sorte marked. Man beskatter jo heller ikke narkohandlere eller deslignede. Hvis det offentlige har kendskab til handle med guld fra f.eks. wow så har de jo pligt til at gøre blizz opmærksommme på det og hvis myndighederne skulle foretage noget, var det at beslaglægge fortjenesten.

Nogle gange kan man godt mærke på de kinesere, at det ikke er helt sundt at rende med hovedet nedad hele dagen :-D
Gravatar #15 - Fenhris
6. nov. 2008 14:03
#11 Der er mig bekendt ikke nogen lov mod at goldfarme som der er mod piratkopierin osv. Blizzard kan banne folk for det, fordi de reelt set selv bestemmer hvem der må spille, så længe de ikke udøver diskrimination.
Derfor synes jeg ikke helt du kan sammeligne de to situationer.

Og husk så lige (egentligt er det sagt af så mange andre her, men aligevel ;-) Det er ikke af det der sker i spillet (altså penge der holder sig i spillet) man skal betale skat, men når man har tjent rigtige penge på at gøre noget i spillet.

Man kunne måske sige at overskriften kunne have været noget i retning af "Kina vil beskatte rigtige penge tjent på virtuelle penge". Eller noget ;-)
Gravatar #16 - BeLLe
6. nov. 2008 14:10
#14

Hvorfor har det offentlige pligt til at gøre Blizzard opmærksomme på at nogen tjener penge ved at sælge virtuelt guld?
Det er ikke ulovligt at gøre på nogen måde. At Blizzard ikke vil have det bliver gjort er noget andet men så må det jo bare gøre det umuligt eller smide folk ud der gør det. Det er deres spil så de kan gøre hvad de vil med det men det offentlige kan aldrig have pligt til at sørge for at blizzards regler i et spil bliver overholdt. Heller ikke selvom der bliver tjent penge på det
Gravatar #17 - -N-
6. nov. 2008 14:32
#15 Jo det er der, det er copyrightloven, blizz ejer wow og bryder du lincenaftalen bryder du copyrightloven. Gold farming bryder med lincensbetingelserne og er dermed ulovligt.

#16 Fordi det er et brud på ophavsloven, hvis det offentlig har kendskab til brud på denne, registerer det og endda beskatter fortjensten der er sket ved brug copyrigten, så er der altså et problem. Det er jo netop meningen at myndighederne skal opreholde lov og orden. Som nævnt så beskatter man heller ikke andre former for lovbrud hvor der har været en fortjeneste.

Brudet kan denne copyright kan i værste fald påvirke blizz' indtægter og det er tages f.eks. i danmark meget seriøst.
Gravatar #18 - Wdoc
6. nov. 2008 14:54
#17 nej gold farming er ikke ulovlig .. det ulovlige er at sælge det vidre for RL valuta da du sælger nået som er blizzards og som folk kun benytter under en leasing aftale
Gravatar #19 - ikkeleakmitlogin
6. nov. 2008 15:08
Tror nogle folk misforstår.. det er ikke de virtuele penge de vil have skat af, det er de tjente penge... og det er jo ligesom alle andre virksomheder. De skal betale skat af tjente rigtige penge.
Gravatar #20 - BeLLe
6. nov. 2008 15:08
#17

EULA != Copyright

At bryde Blizzards EULA fordi man sælger noget virtuelt guld er ikke at bryde loven om copyright. Copyrightloven beskytter kun mod at nogen kopiere et værk og sælger det videre.

Alt sælge noget virtuelt guld i et spil er ikke at tage en kopi af et værk og derfor ikke brud på copyrightloven


#18
Det er heller ikke ulovligt at sælge det videre da du kun sælger retten til at bruge guldet. Så vidt jeg ved overfører man guldet fra en bruger til en anden og derfor fjerner man ikke noget fra spillet. (har aldrig spillet WoW så ret mig endelig hvis det ikke foregår på den måde). Det er jo heller ikke ulovligt at give en eller anden alt sit spilguld så hvorfor skulle det være anderledes hvis man tager penge for det? (og hvis det nu var ulovligt hvorfor er det så muligt i spillet at gøre det?)

#19
Læs mit indlæg #2 - der står præcis det du skriver
Gravatar #21 - -N-
6. nov. 2008 20:57
#18

Nu er konteksten netop det at sælge det videre. Tror ikke det var nødvendigt at skrive det eksplicit.

#17

Hvis du bryder EULA'en har du ikke længere en gyldig kopi og dermed bryder du copyrighten. Du kan ikke både bryde EULA'en og samtidig have en lovlig kopi/licens.

#19

Det vi diskutere er om det er muligt at tjene penge i wow uden at bryde EULA og miste dine rettigheder til spillet der er påkrævet for at kunne spillet det lovligt.
Gravatar #22 - ktg
6. nov. 2008 22:06
Det var da den mest syrede diskution jeg længe har set. Har godt nok taget mig lang tid at finde ud af hvad pokker folk overhovedet mener med det I skriver!

CableCat (6) skrev:
Det er da når de virtuelle penge konverteres til rigtige penge de skal beskattes.

F.eks. når man køber guld i WoW for rigtige penge.

Ikke forstået. Firmaet som modtager pengene bliver vel beskattet af deres indtjening?

-N- (21) skrev:
Hvis du bryder EULA'en har du ikke længere en gyldig kopi og dermed bryder du copyrighten. Du kan ikke både bryde EULA'en og samtidig have en lovlig kopi/licens.
Heller ikke forstået. Eller... jeg kan følge din tankegang, men i Danmark er EULA ikke bindende, og derfor knap så relevant. Så at du siger det er en meget alvorlig sag i Danmark holder ikke.
I lande hvor den er gældende tvivler jeg på at man begynder at kigge på ophavsret, men mere på skattesnyd fra det offentliges side, og brud på EULA og dermed udelukkelse, fra firmaets side. Kopien som sådan er vel ikke ugyldig, men retten til at bruge den/deres services ryger, og det skulle da være lige til højrebenet at administrere.
Gravatar #23 - k_madsen
7. nov. 2008 13:21
Sådan som jeg forstår gældende dansk lovgivning, så SKAL salg af virtuelt guld, for almindelig gangbar valuta, afregnes med indkomst skat. -)
Byttes der mellem to spillere skal den aktuelle værdi beskattes.

-)))))
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login