Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Hvornår har du sidst været til LAN?

  • 55%Det er er mere end et år siden
  • 12%Har aldrig været til et LAN
  • 10%Inden for det seneste år
  • 6%Inden for de seneste 2-4 uger
  • 6%Inden for de seneste 3-4 måneder
  • 6%Inden for den seneste uge
  • 5%Inden for de seneste 5-8 uger
Ingen nødplan hvis satellit rammer Danmark
Billede: ESA

Ingen nødplan hvis satellit rammer Danmark

22. sep. 2011 16:14Beredskabsstyrelsen har ikke lavet nogen særlige nødplaner, hvis det det usandsynlige skulle ske at NASAs vildfarende satellit UARS (Upper Atmosphere Research Satellite) lander i Danmark, når den rammer jorden i løbet af de næste par dage.

Det fortæller chefen for nationalt beredskab, kolonnechef Jørn Allan Petersen, til Politiken.dk.

Hvis det kommer dertil, er det i første omgang det kommunale beredskab i form af politiets indsatsleder, som vurderer situationen. Indsatslederen kan søge assistance fra nabokommunerne, og fra Beredskabsstyrelsen om nødvendigt. Vi kan blandt andet stille med HAZMAT - det kemiske beredskab.Jørn Allan Petersen

Han oplyser også, at de ikke har modtaget nogen specielle instruktioner fra amerikanerne, som ellers skulle have briefet udenlandske myndigheder om, hvordan de skal forholde sig til en nedstyrtet satellit.

Hvis Danmark har modtaget oplysninger fra USA, må det være Udenrigsministeriet.Jørn Allan Petersen

Satellitten forventes at ramme jorden i løbet af fredag eller lørdag, men der er dog ikke noget at frygte. Ifølge NASA er sandsynligheden for at blive ramt af et stykke af satellitten 1:22.000.000.000.000.

#1: Laziter

22. sep. 2011 16:20

Ifølge NASA er sandsynligheden for at blive ramt af et stykke af satellitten 1:22.000.000.000.000.#0

Til gengæld er sandsynligheden for at det gør nullernaller hvis man bliver ramt 1:1.

#2: marcussen

22. sep. 2011 16:21

Kan man forvente en landsdækkende nødplan for en gammel satellit der styrter ned, er det ikke bare spild af penge hvis der ikke er noget videre giftigt ombord?

#3: Yock

22. sep. 2011 16:27

Hvis Danmark har modtaget oplysninger fra USA, må det være Udenrigsministeriet.

Laver de nu valgkamps politik over det her også?

#4: Daniel-Dane

22. sep. 2011 16:30

Hvis jeg finder den, beholder jeg den.

You are in control of your breathing, your arms have weight, you are controlling your blinking, and you can feel your tongue in your mouth.

#5: kongsted

22. sep. 2011 16:33

Så det er mere sandsynligt at få 7 rigtige i Lotto, end det er at få satellitten i hovedet. :)

#6: johanmw

22. sep. 2011 16:43

Men hallo, der er sgu da ikke noget beredskab der kan gøre noget ved at en dansker bliver ramt af satelitten? Politiet kører jo bare ud og spærrer området af, og så går jeg ud fra det ellers bliver behandlet som et hvilket som helst andet uheld.

#1 ville det ikke nærmere være 22.000.000.000.000:1 Er ret sikker på man er færdig hvis man bliver ramt.

#7: CoBolt

22. sep. 2011 16:45

#4
Spørgsmålet er hvis den lander i ens baghave, vil det så få ejendommen til at stige eller falde i pris?

//CoBolt

#8: Schranke

22. sep. 2011 16:53

Hvad med en findeløn?
Det er da det mindste de kan gøre (altså USA) mener ikke der er ejendoms ret i rummet...
Eller rumskrald

#9: Otto Racecar

22. sep. 2011 16:59

Hvad er sandsynligheden for at man vinder i lotto lige inden man bliver ramt af satellitten

#10: Alrekr

22. sep. 2011 17:05

Gad vide om en nævenyttig amerikansk betjent sender en bøde til NASA for at smide affald på Jorden?

Newz.dk på den fede måde: http://knowyournewz.dk/index.php?title=SNES

#11: Zeales

22. sep. 2011 17:06

Husk nu den har været i rummet, så den er garanteret radioaktiv, så snitterne væk!

LEVEL3.Net

#12: Parkaboy

22. sep. 2011 17:06

Har beredskabsstyrelsen særlige nødplaner for at der i al almindelighed sker trafikuheld?
Satellitten kan da ikke gøre ret meget mere skade end et mellemstort et af slagsen...
Og så er risikoen jo så lille....
Jeg synes folk skulle bekymre sig om mere reelle farer og problemer!

#13: Parkaboy

22. sep. 2011 17:08

Så det er mere sandsynligt at få 7 rigtige i Lotto, end det er at få satellitten i hovedet. :)kongsted (#5)

Ssshhh....! Der er faktisk mennesker der tror at de har en reel chance for at vinde i lotto

#14: RasmusLyn

22. sep. 2011 17:24

Ssshhh....! Der er faktisk mennesker der tror at de har en reel chance for at vinde i lottoParkaboy (#13)

Ja, dem der allerede har vundet synes nok det er ret reelt :)

#15: drbravo

22. sep. 2011 17:40

Heldigvis har BRS ikke planer for den slags! Tænk hvis man skulle lave planer for alle tænkelige situationer for ting der kunne gå galt - så vil det da først gå helt galt i administration..

Generelt skal unormale situationer tackles med proceduerer der minder så meget som dagligdagens som muligt. Det kan folk finde ud af og det mindsker risikoen for fejl..

#16: T_A

22. sep. 2011 18:32

Husk nu den har været i rummet, så den er garanteret radioaktiv, så snitterne væk!#11: Comicom

Tror du joker ikke ?
Ting bliver ikke radioaktive bare fordi de bliver udsat for stråling.

Det kommer helt an på hvad type stråling og hvad materiale du bestråler.

vi bestråler både drikkevand og fødevare med intens gammastråling her på jorden, for at dræbe bakterier og bagefter frigiver det ingen ekstra stråling.

#17: Brugernavn

22. sep. 2011 18:37

Jeg er glad for at høre at de danske myndigheder har omtanke nok til ikke at spilde penge på det.

#18: ty

22. sep. 2011 18:43

Ifølge Nasa er risikoen 1:3200

#19: Parkaboy

22. sep. 2011 18:47

Ja, dem der allerede har vundet synes nok det er ret reelt :)RasmusLyn (#14)

Ja, man kan sige at de er blevet belønnet for deres dumhed, men de er i et ekstremt mindretal.

Jeg tænker nogengange på om der er størst chance for at:

1. Vinde et stort beløb i Lotto

<eller>

2. En tilfældig person forærer dig et tilsvarende stort beløb.

For min skyld giver det lige god mening at vente på begge dele.

Man kan også være nervøs for at blive ramt af satellitten, men her er der bare masser af ting der udgør en større risiko.

#20: johanmw

22. sep. 2011 18:47

#18 for at den rammer et menneske, ikke dig.

#21: rbøllund

22. sep. 2011 18:59

Dele af sattelitten er af beryllium, som er farligt og kan være kræftfremkaldende, samt andre ting.
Kan ikke lige huske alle farerne ved det.

#22: Alrekr

22. sep. 2011 19:02

Kan ikke lige huske alle farerne ved det.rbøllund (#21)

Beryllium is corrosive to tissue, and can cause a chronic life-threatening allergic disease called berylliosis in some people. Kilde

Yikes!

Newz.dk på den fede måde: http://knowyournewz.dk/index.php?title=SNES

#24: Unimox

22. sep. 2011 19:38

#5

True men, der er en som SKAL vinde lotte. Det samme gælder for satellitten. Et eller andet sted SKAL den ramme.

#25: Laziter

22. sep. 2011 21:04

#24 - Ikke helt sandt.
At vinde i lotto er en chance uden garanti.
Satellittens fald er garanteret at ramme jorden (ikke nødvendigvis landjorden).

#26: lassep

22. sep. 2011 21:07

Der er en fejl i enten den ene eller den anden risikovurdering.
Der er en 1:22.000.000.000.000 chance for at jeg bliver ramt af satelitten, mens der er 1:3200 til den rammer et menneske.
Forholdet mellem de to tal er så antallet af mennesker, men sådan kan man ikke regne det ud. Der er jo ikke den samme koncentration af mennesker på hele jorden.
Lad os antage der er den samme sandsynlighed for at den styrter over alt på jorden (hvilket der ikke er), så er der jo ikke samme sandsynlighed for den rammer et menneske hvis den lander i midt på indlandsisen på Grønland som hvis den lander på Manhatten.

#5

True men, der er en som SKAL vinde lotte. Det samme gælder for satellitten. Et eller andet sted SKAL den ramme.Unimox (#24)

Nej, der er ikke nogen der skal vinde i Lotto, med mindre alle kombinationer er spillet.

#27: Longio

22. sep. 2011 21:47

#26

Så der er altså 1:22.000.000.000.000 chance for at du bliver ramt af den, mens der er 1:3200 for at den rammer et menneske?

Må jeg så spørge dig hvad du er for en organisme? ;P

#28: Laziter

22. sep. 2011 22:08

#27 - 1:3.200 at et menneske bliver ramt, 1:22.000.000.000.000 at det menneske er dig. Det står ret tydeligt både i artiklen og her i kommentarene.

#29: ty

22. sep. 2011 22:22

#28

Det står lige præcis ikke præcist i artiklen.

#30: MortenBR

22. sep. 2011 22:57

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor meget der er tilbage af den lige nu. men hvorfor skyder de den ikke bare ned. så er der vel en chance for den bliver splittet i så mange små dele at de brænder op på vej ned.

#31: tentakkelmonster

22. sep. 2011 23:03

Jeg foreslår at vi går i panik!

#32: rbøllund

22. sep. 2011 23:25

Jeg foreslår at vi går i panik!
tentakkelmonster

GÆR! HVOR ER DER GÆR?! FUCK, JEG SKAL HAMSTRE GÆR!

#33: Alrekr

22. sep. 2011 23:31

Jeg foreslår at vi går i panik!
tentakkelmonster

GÆR! HVOR ER DER GÆR?! FUCK, JEG SKAL HAMSTRE GÆR!rbøllund (#32)

Slap nu bare helt af.

Newz.dk på den fede måde: http://knowyournewz.dk/index.php?title=SNES

#34: Parkaboy

22. sep. 2011 23:33

Jeg synes vi skal holde op med at diskutere sagen, den har allerede fået LANGT mere omtale end den fortjener.

Uanset hvad, går der helt sikkert en eller flere ting galt i morgen på verdensplan (!) - såsom folk der bliver dræbt i trafikken og en hel masse flere alvorligere og mindre alvorlige ting. Det bliver altså ikke det vigtigste der sker i morgen at denne her klump jern falder ned.

Selvfølgelig vil det få en masse omtale, hvis det usandsynlige skulle ske at den falder ned på et påfaldende sted. Men det sker nok ikke.

#35: Daniel-Dane

22. sep. 2011 23:35

Jeg foreslår at vi går i panik!
tentakkelmonster

GÆR! HVOR ER DER GÆR?! FUCK, JEG SKAL HAMSTRE GÆR!rbøllund (#32)

Slap nu bare helt af.Alrekr (#33)

Man kan ikke stole på levende ærter eller H2G2.

You are in control of your breathing, your arms have weight, you are controlling your blinking, and you can feel your tongue in your mouth.

#36: Clauzii

22. sep. 2011 23:57

Ang. chancen for at blive ramt, skal man huske at fratrække det nordlige USA, da man ikke regner med at den lander dér:

Update #8 (NASA UARS)
Thu, 22 Sep 2011 01:44:51 PM GMT+0200

As of 7 a.m. EDT Sept. 22, 2011, the orbit of UARS was 115 mi by 120 mi (185 km by 195 km). Re-entry is expected sometime during the afternoon of Sept. 23, Eastern Daylight Time. The satellite will not be passing over North America during that time period. It is still too early to predict the time and location of re-entry with any more certainty, but predictions will become more refined in the next 24 to 36 hours.

--

Højst sandsynligt lander den hér.

Livet er noget vi selv sætter lyd på...

#37: grandoldman

23. sep. 2011 01:58

#5: kongsted22. sep. 2011 16:33 Så det er mere sandsynligt at få 7 rigtige i Lotto, end det er at få satellitten i hovedet. :)

dvs. hvis man får en satellit i knolden, skal man skynde sig ned og købe en lotte med joker.?

#38: Laziter

23. sep. 2011 02:41

#28

Det står lige præcis ikke præcist i artiklen.ty (#29)

Sry, kom til at tænke på en anden artikel jeg har læst omkring den hersens satellit.
Begge tal passer dog stadig :-)

#39: kblood

23. sep. 2011 09:09

Så er det ikke nu man skal gå og forbande alle guder ;)

Hazmat? Gordon Freeman kommer og redder os hvis det skulle ske?

#40: Bundy

23. sep. 2011 10:08

Jeg foreslår at vi går i panik!
tentakkelmonster

GÆR! HVOR ER DER GÆR?! FUCK, JEG SKAL HAMSTRE GÆR!rbøllund (#32)

Slap nu bare helt af.Alrekr (#33)

Man kan ikke stole på levende ærter eller H2G2.Daniel-Dane (#35)

Hitchhickers to guide to? wait, what?

Linux is only free if your time has no value.

#41: Alrekr

23. sep. 2011 10:22

[quote=tentakkelmonster]Jeg foreslår at vi går i panik!

rbøllund (#32)

GÆR! HVOR ER DER GÆR?! FUCK, JEG SKAL HAMSTRE GÆR!Alrekr (#33)

Slap nu bare helt af.Daniel-Dane (#35)

Man kan ikke stole på levende ærter eller H2G2.Bundy (#40)

Hitchhickers to guide to? wait, what?[/quote]

H2G2 = HHGG

Newz.dk på den fede måde: http://knowyournewz.dk/index.php?title=SNES

#42: PorreKaj

23. sep. 2011 10:27

Hvordan fuck er det nemmere at skrive H2G2 frem for HHGG?

#43: snesman

23. sep. 2011 10:37

Ja, dem der allerede har vundet synes nok det er ret reelt :)RasmusLyn (#14)

Der er ikke nogen der vinder, det er bare noget de finder på...

"Den brune muskel lukker sig virkelig op nu." Mader om Indurain

#44: Mnc

23. sep. 2011 11:44

Hvordan fuck er det nemmere at skrive H2G2 frem for HHGG?PorreKaj (#42)

Eller HG2G?
Det er vel de færreste der skriver HitchHiker's. :)

#45: LinguaIgnota

23. sep. 2011 11:46

Eller HG2G?
Det er vel de færreste der skriver HitchHiker's. :)Mnc (#44)

O rly?

Du er eddermame dummere end lort.

#46: Mnc

23. sep. 2011 11:51

#47: LinguaIgnota

23. sep. 2011 11:53

Du er eddermame dummere end lort.

#48: Mnc

23. sep. 2011 11:55

No, not rly.LinguaIgnota (#47)

Adams decided in 2000 that "everyone should spell it the same way [one word, no hyphen] from then on."dit link

#49: LinguaIgnota

23. sep. 2011 11:59

Og medmindre han personligt har rendt rundt og rettet forsider på alle de berørte udgaver fra før 2000, så er "Hitch Hiker's" og "Hitch-hiker's" stadig titlen på en del af dem. I øvrigt er H2G2 et anerkendt akronym, som Douglas Adams også selv brugte.

Du er eddermame dummere end lort.

#50: Mnc

23. sep. 2011 12:05

Så du mener at han skulle have været rundt til alle der har købt hans bog i de første 21 år, og byttet bogen ud med en udgave påskrevet "Hitchhiker's", for at hans opfordring er noget værd?

Det officielle navn på serien må være det som forfatteren har kaldt det, de sidste 11 år. At folk så ikke kan finde ud af, at opdatere deres akronymer, kan vel kun blive deres eget problem.
Hvis DA brugte akronymet efter hans udtalelse i 2000, så siger det da vist også mere om ham selv, end nogen anden.

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger