Windows 8?
27. sep. 2010 21:37
Ved vejarbejde på motorvej, hvor fx. to vognbaner bliver til en, skal man så køre helt frem og "flette" sammen, eller skal man(og andre) flette hurtigst muligt og så køre "frit" igennem på en kolonne ?
Hvad burde virke bedst ?
Hvad virker bedst ? - for hvem ?
27. sep. 2010 21:40
Du skal som udgangspunkt ligge i indersporet hele tiden. Så flet så tidligt som muligt, om der er vejarbejde eller ej.
At der så altid er tosser der kører helt frem og prøver at snige sig foran er der ikke rigtig noget at gøre ved..
27. sep. 2010 21:50
Jeg skal vel ikke ligge i indersporet, hvis indersporet er fyldt.
27. sep. 2010 22:06
Jeg mener at have bemærket at, uanset om der ligger en lastbil og kører "politimand" ved at spære begge vognbaner 2km før den egentlige sammenfletning og derved skabe en 2km lang kolonne, så stiger hastigheden ikke før den egentlige sammenfletning, hvor der så også kommer mere afstand mellem bilerne.
? kiggekø ?
? panik kørsel( der kunne jo komme nogle og snyde )*500, der sænker farten. ?
Det er vel ikke ulovligt at køre helt frem før man fletter.
Jeg kunne godt tro, det faktisk ville virke bedere.
27. sep. 2010 22:36
Der er flere ting som spiller ind her:
1. ved vejarbejde er der næsten altid vognbaneskift og ikke sammenfletning.
2. hvornår skiltningen af vognbaneskiftet/vejarbejdet starter
3. sund fornuft
punkt 1 medvirker at folk faktisk ikke har krav på at komme til at skifte vognbane, men må vente på at der bliver fri bane.
Det sat sammen med punkt 2 og punkt 3, så vil det fra din side være smartest at komme ind i inderste bane hurtigst muligt du enten opdager at der er vejarbejde eller kan se der opstår en kø i inderste bane(som også kan ske ved andet end vejarbejde)
Grunden til dette er 2 ting. Man tænker som jeg personligt(og ja jeg er pisse egoistisk) så lukker jeg ikke en bil der drøner forbi 20 biler der holder i kø ind. PUNKTUM. Hvis personen så begynder at "masse" sig ind så kan man faktisk ringe til politiet og melde da det er en overtrædelse af færdselsloven, om politiet så gør noget ved det er nok ikke særligt sandsynligt men det kan i værste fald ender i at en eller anden foretager en form for road rage...
Den anden er at hvis man holder 2 rækker som skal flette sammen, lad os antage det sker helt perfekt så det bliver 1, 2, 1, 2, 1, 2, 1...... så kommer der til at gå ekstremt lang tid med dette lige hvor man kan sætte hastigheden op, frem for længere nede i køen hvor man alligevel ikke kører ret hurtigt og et vognbane skift kan ske uden at hastigheden af køen bliver sænket.
www.plazm.dk
27. sep. 2010 22:45
Den anden er at hvis man holder 2 rækker som skal flette sammen, lad os antage det sker helt perfekt så det bliver 1, 2, 1, 2, 1, 2, 1...... så kommer der til at gå ekstremt lang tid med dette lige hvor man kan sætte hastigheden opplazm (#5)
Hvorfor ? Det virker da fint andre steder. Folk er gennerelt skarpe når de skal flette.
Flet sammen og kør hurtigt - Det lydder som der der sker i en flod når den bliver smallere.
27. sep. 2010 22:50
Det har så vidt jeg husker noget med hastigheden du fletter og de efterfølgende skal accelerere på en strækning du kunne have kørt "topfart". Du skal tænke på at når der er de her vældige køer, så er det en anden situation end når du kommer kørende ned af accelerations-rampen og trafikken ellers kører som den skal.
Jeg havde en film om hvordan køer opstår selvom folk bare skal køre 30 mph, men kan selvfølgelig ikke finde den lige nu, kikker dog lidt videre.
www.plazm.dk
27. sep. 2010 22:58
Flere mener man skal køre helt frem :
http://mallenova.urbanblog.dk/2009/08/25/overhal-endelig-vi-holder-her-kun-for-sjov-skyld%E2%80%A6/
27. sep. 2010 23:28
Tyskerne plejer at have fat i den lange ende når det gælder afvikling af trafik så hvad gør de dernede?
Newz.dk - Stedet hvor vi alle er eksperter på det der bliver diskuteret.
27. sep. 2010 23:28
Det er et rigtigt interessant spørgsmål, for som det fremgår af dit link er der flere ting, personligt har jeg aldrig set det skilt der bliver omtalt: "Ved kø - hold banen indtil fletning". Det står dog på noget der hedder motorring 3, skyder på at det er i kbh, og her er mit bud at der er mange til-/frakørsler samt mange biler hvorfor det måske vil give mening at få så mange biler ud på motorringen så de ikke fylder på de normale veje, men det er som sagt mit bud.
En anden ting var at der bliver omtalt flettepligt, altså er der igen det her egoisme som kommer til at falde ind ved vejarbejde(vognbaneskift) hvor det ikke bliver perfekt fletning, da nogle ikke vil lukke ham "idioten" der lige skulle overhale 20 biler for så at mase sig ind igen.
Her kommer der så et input om at det er lovpligtigt i andre lande og det skal virke mega godt, og det tror jeg faktisk gerne er tilfældet, jeg var i New Zealand for et års tid siden og her er SKAL! man stoppe ved fodgængerfelter, ellers bliver der konsekvent uddelt bøder, og her kunne så man folk der "bare" gik over, for hvis der ikke var en bil i umiddelbar nærhed af feltet, så skulle den nok stoppe.
Så vi er nok ude i en "i teorien burde A være bedst, men i praksis er det ikke tilfældet" situation. Kunne være spændende at høre hvad infrastruktur-planlæggerne har at sige til emnet.
www.plazm.dk
27. sep. 2010 23:29
Hvis vi snakker teori så skal du ind i inderbanen og helt frem inden du fletter. Du kører alligevel ikke hurtigere end yderbanen, så derfor kommer du ikke forbi nogen alligevel.
Hvis banen er tom er det stadig lovligt i og med du ikke laver en overhaling indenom, men at du bare følger trafikken (Som der er et pænt ord for, hvilket jeg ikke kan huske hvad er).
I praktik gælder det om at afvikle trafikken så hurtigt og gnidningsfrit som muligt, med andre ord det afhænger af situationen.
At skrive en bil analogi er at indrømme man har tabt. Både fordi det ikke giver mening og fordi man ikke har nogen fantasi.
27. sep. 2010 23:33
Jeg fandt lige en anden sjov video omkring trafikpropper: http://www.youtube.com/watch?v=Suugn-p5C1M
www.plazm.dk
27. sep. 2010 23:34
Hvis vi snakker teori så skal du ind i inderbanen og helt frem inden du fletter. Du kører alligevel ikke hurtigere end yderbanen, så derfor kommer du ikke forbi nogen alligevel.
Hvis banen er tom er det stadig lovligt i og med du ikke laver en overhaling indenom, men at du bare følger trafikken (Som der er et pænt ord for, hvilket jeg ikke kan huske hvad er).
I praktik gælder det om at afvikle trafikken så hurtigt og gnidningsfrit som muligt, med andre ord det afhænger af situationen.Smiley (#11)
Situationen ikke den du opstiller.
Du kører på en to-sporet motorvej i overhalingssporet på lovlig vis (fordi du overhaler biler og ikke fordi du er dum og godt kan lide at køre der). Du ser et skilt, at der er vejarbejde i overhalingssporet 1 km længere fremme. Hvornår skal du flette ind til højre?
Nu, eller til sidst?
Newz.dk - Stedet hvor vi alle er eksperter på det der bliver diskuteret.
28. sep. 2010 09:32
Hvornår skal du flette ind til højre?
Nu, eller til sidst?Cloud02 (#13)
Det styre du selv.
men normen er at man fletter. og jo før jo bedre så man holder trafikken kørene. Det er altid målet "afvikle trafikken" :)
Problemet er at hvis man venter til sidst. så risikiere man at kommet til at holde stille. og så stopper trafikken.
Mennesker er egoistiske, ligesom dig hvis du venter til sidst.
28. sep. 2010 10:06
Jeg vil altid mene at man skal forsøge at flette så tidligt som muligt, da det at flette senere kan være umuligt pga placeringen af biler i det spor man ønsker at flette ind i.
Kører der feks en lastvogn eller to, kan man være nødt til at bremse helt op, da fletningen ikke lader sig gøre. Opbremsningen betyder at sporet stoppes helt og de som nu forsøger at flette ind i det andet spor vil derfor også standse dette spor.
28. sep. 2010 10:20
Det er et rigtigt interessant spørgsmål, for som det fremgår af dit link er der flere ting, personligt har jeg aldrig set det skilt der bliver omtalt: "Ved kø - hold banen indtil fletning". Det står dog på noget der hedder motorring 3, skyder på at det er i kbh, og her er mit bud at der er mange til-/frakørsler samt mange biler hvorfor det måske vil give mening at få så mange biler ud på motorringen så de ikke fylder på de normale veje, men det er som sagt mit bud.plazm (#10)
Der sidder ganske rigtigt et sådant skilt på mottorring 3, der er i øjeblikket massivt vejarbejde og har været det et par år.
Den går fra 3 baner til 2, og det giver fuld mening at man bør holde sin vognbane indtil sammenfletningen. Og det gør at man slipper for både de tosser der ligger og banker igennem den yderste bane lige op til fletningen, samt de tilsvarende selvudnævnte betjente der ligger og spærer banen..
404 Not Found
28. sep. 2010 10:24
Nååå.
Når du har lyst. Begge baner tæller som trafik afvikling og må derfor gerne fyldes op. Det er folks ansvar i inderbanen at flette folk ind.
At skrive en bil analogi er at indrømme man har tabt. Både fordi det ikke giver mening og fordi man ikke har nogen fantasi.
28. sep. 2010 10:56
Når du har lyst. Begge baner tæller som trafik afvikling og må derfor gerne fyldes op. Det er folks ansvar i inderbanen at flette folk ind.Smiley (#17)
Det kommer som sagt stadig an på om det er vognbaneskift eller en sammenfletning. Kunne ikke lade være med lige at ringe til min kørelærer som faktisk heller ikke kunne svarer med 100% sikkerhed, for hvis det er vognbaneskift, så skal folk faktisk ikke lukke folk ind, og i det tilfælde mente han som jeg at det er bedst at folk skifter bane hurtigst muligt eftersom man faktisk ikke foretager en overhaling når man ved at man bliver til gene når man skal trække ind igen.
Ved sammenfletning var han dog ikke i tvivl, der skal man fylde vejbanerne op og folk skal lukke folk ind.
www.plazm.dk
28. sep. 2010 11:08
Det lyder som om han er 100% sikker, så længe man ved om det er sammenfletning eller vognbaneskift. :)
Og hvorfor pokker kan danskere ikke finde ud af sammenfletning? Det er ret simpelt:
A) Tilpas din hastighed til trafikken i den anden bane.
B) Placer dig ved siden af mellemrummet mellem to køretøjer i den anden bane
C) Sørg for jævn fordeling, ligesom en lynlås. Dvs sådan at der efter sammenfletningen er køretøjer skiftevis fra hver bane
D) Når ovenstående er i orden, så foretag IKKE baneskift. Der er kun at opfordre til at en eller anden idiot bagved fræser forbi, og ofte opfinder sin egen bane lige efter sammenfletningen. Kort sagt: Følg stregerne på vejen. Det er det, de er der for.
Gider du lige sætte navn på bagsiden af mit Möbius pandebånd?
28. sep. 2010 11:29
Og hvorfor pokker kan danskere ikke finde ud af sammenfletning? Det er ret simpelt:myplacedk (#19)
Rømø om sommeren, eftermiddag/aften når hundrede af biler skal hjem.
Simpelthen så smuk en sammelfletning.
Men de fleste er også tyskere ;D
Det hele handler om at vi er ret egoistiske i DK.
Måske tænker de "vi betaler allerede meget i skat, så kan vi godt tillade os at være mere egoistiske"
Her syd for Esbjerg er der en dum sammenfletning. Og nogen kører bevist så langt frem som muligt for at komme hurtigere væk. med det resultat at det stopper køen.
Så fik en kassebils chauffør engang nok, og trak ud og blokkerede begge baner så ingen overhalte ham :S Egoism selfpwn
28. sep. 2010 11:34
Der er næppe noget universelt rigtigt svar, det kommer an på situationen. Hvis det er myldretrafik og det normalt er en svært trafikeret vej så er svaret åbenlyst, de fylder op helt ad sig selv.
Hvis der er få biler, så passer alle ind i inderbanen og hvis der kommer en og overhaler så lad ham komme ind, der er ikke nogen grund til at provokere. Two wrongs don't make a right.
Vognbaneskift er for steder hvor det er uoverskueligt at lave sammenfletninger, fx tilkørsler der er meget korte.
Ved vejarbejde bliver du advaret meget lang tid i forvejen og hastigheds-begrænsningen er lav så du har rig mulighed for at flette.
Min tanke er, at hvis der ikke er gule streger eller skiltning, så følg reglen for sammenfletning.
28. sep. 2010 11:38
Hvornår skal du flette ind til højre?
Nu, eller til sidst?Cloud02 (#13)Det styre du selv.
men normen er at man fletter. og jo før jo bedre så man holder trafikken kørene. Det er altid målet "afvikle trafikken" :)
Problemet er at hvis man venter til sidst. så risikiere man at kommet til at holde stille. og så stopper trafikken.
Mennesker er egoistiske, ligesom dig hvis du venter til sidst.PorreKaj (#14)
Helt enig. Propperne opstår når folk absolut skal tvinge sig helt op foran, hvor de oftest kommer til at holde stille indtil der er en der stopper op. Og så skal alle stoppe op..
Nogle gange ville jeg ønske jeg boede i Tyskland :)
J'ai un lapin, dans mon pantalon.
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.