mboost-dp1

Studerende: Sådan kan universiteterne forbedre undervisningen


Gå til bund
Gravatar #2 - praktikant muffe AKA pewbe
11. apr. 2014 18:31
#0 skrev:
Som i en moderne udgave af ’Det Forsømte Forår’ vil jeg som færdiguddannet have brugt størstedelen af mine fem universitetsår på at sidde i et lummert auditorium med 250 medstuderende og lytte til en professor gennem skrattende og hylende højtalere. Men på den anden side af de rødgule mure, ude i samfundet, skal jeg i samarbejde med mange andre løse komplekse problemstillinger i en globaliseret verden.

Så skulle du komme til AAU, hvor vi (Software, bachelorprojekt) på tværs af hele semesteret arbejder på et produkt der allerede er i brug.
Gravatar #3 - arne_v
12. apr. 2014 02:12
#poltiken artikel

Jeg er vildt uenig med de fremførte synspunkter.

De bygger på nogle helt forkerte præmisser:
* det er uddannelsesinstitutionens ansvar at levere undervisning som er spændende for de studerende
* det faglige er mindre vigtigt end evnen til at samarbejde

Det er uddannelsesinstitutionerne ansvar at levere undervisning på et højt fagligt niveau. Det er de studerende ansvar at bruge dette tilbud uanset om det er kedeligt eller sjovt. Hvis man ikke gider et kedeligt studie, så kan man altid få arbejde som tjener på mindsteløn og servere for de udlændinge som kommer til Danmark for at udfylde de job som kræver viden (og som altså var villige til at kæmpe sig igennem en lang uddannelse).

Der er ikke rigtigt nogen pointe i at ansætte en flok nyuddannede som er rigtigt gode til at samarbejde men som ikke kan noget. Det giver langt mere mening at ansætte en flok nyuddannede som kan noget og så så lære dem at samarbejde. Samarbejde kan læres efter uddannelsen. Det faglige indhold kan reelt ikke læres efter uddannelsern (der er visse undtagelser, men de er få).

Lidt hårde ord. Men relevant.
Gravatar #4 - snesman
16. apr. 2014 11:17
Og det er givet at man kun lærer noget fagligt i studiet, gennem forelæsning?

Er det helt umuligt at lære noget fagligt gennem case studies og dertil hørende gruppearbejde/arbejde, eller andre metoder?

Men ja, enig i at man ikke kan basere et studie på at det hele skal handle om samarbejde.
Gravatar #5 - arne_v
17. apr. 2014 01:10
#4

Indlæring må kunne opdeles i:
- erhvervelse af viden
- øvelse i at anvende viden

Erhvervelse af viden kan ske ved:
- læsning
- høre på nogen som ved noget om emnet

Man erhverver ikke viden ved:
- selv at tale
- høre på nogen som er på samme niveau som en selv

Øvelse i at anvende viden kan ske:
- individuelt
- i gruppe kontekst

Og det må være fordelagtigt at kunne begge.

Så hvis vi sådan helt arbitrært siger at:
- læring er 50% videnserhvervelse og 50% øvelse
- øvelse bør ske 50% individuelt og 50% gruppe
så bør gruppe arbejde maksimalt fylde 25% i en uddannelse.


Gravatar #7 - Claus Jørgensen
19. apr. 2014 13:15
#5

Erhvervelse af viden kan vel også ske som en kombination af øvelse. På mit semester på Ingeniørhøjskolen erhverede jeg mig en del viden om bla. compilere som led i et længerevarigt projekt.

Personligt vil jeg mene at de fleste lære bedre ved at skulle læse for at gennemføre en opgave, frem for at skulle læse, så de kan forstå en forlæsning den følgende dag/uge.

Det er også mere realistisk i forhold til erhverslivet, hvor man tit skal erhvere sig viden i kombination med en implementation.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login