mboost-dp1

SO 2015 Developer Survey


Gå til bund
Gravatar #2 - CBM
15. apr. 2015 20:31
most dreaded...

VB ? PERL ??? CORDOVA ???????

Til visse MS relaterede ting er VB det bedste valg IMO

Til scripting i open source regi er Perl et super værktøj

Til mobil crossplatform APP udvikling er Cordova det eneste rigtige.
Gravatar #3 - gramps
15. apr. 2015 21:03
CBM (2) skrev:
Til mobil crossplatform APP udvikling er Cordova det eneste rigtige.


Men det skal man alligevel holde sig fra.
Gravatar #4 - Kian
15. apr. 2015 21:19
Well... jeg er VB'er og har været det siden VB5. Ikke at VB5 og VB6 var noget at være glad for men syntaksen i VB og især intellisense synes jeg er fantastisk. C#'ere siger oftest at det ikke er et rigtig sprog med den syntaks - det er muligt at syntaksen ikke udstråler vild kode, men det er så netop det jeg synes der gør det super; jeg fortrækker at skrive hvad jeg vil istedet for at sætte et tegn/symbol for min handling (fx Not iforhold til C# != eller VB Sub() eller Function() til lambda-funktioner der i C# vidst nok er => eller noget i den stil).

Mit overblik dannes meget hurtigere når jeg kan 'læse' syntaksen så hurtigt som VB fremlægger den. C# har for meget skrevet mellem linjerne til mig. Det er muligvis en vanesag... :)

Og nej! Jeg gider ikke høre din mening til VBA osv. Jeg arbejder kun i .NET.
Gravatar #5 - CBM
15. apr. 2015 21:41
#3
Og hvorfor så det? Eneste argument jeg kan se er grundet lavere performance i forhold til native apps... Men det kommer an på den aktuelle "APP" størrelse og dens formål om det er et problem IMO.

#4
Jeg benytter både VB.Net og C#.Net. Til ngle ting foretrækker jeg VB og til andre C#, og igen i andre situationer kan det være Perl eller noget helt fjerde.


Gravatar #6 - arne_v
16. apr. 2015 00:57
CBM (2) skrev:
VB ?


CBM (2) skrev:
Til visse MS relaterede ting er VB det bedste valg IMO


(jeg vil antage at de ikke mener VB.NET med VB men VBS/VBA/VBn)

VB kan godt være det bedste valg.

Men det er et lidt gammeldags sprog sammenlignet med diverse nyere OOP og FP sprog.

Og COM kan nogen gange være vanskelig at forstå.

Jeg finder det ikke overraskende at den typiske yngre udvikler opflasket med C++/Java/PHP/C# ikke kan lide VB.

CBM (2) skrev:
PERL ???


CBM (2) skrev:
Til scripting i open source regi er Perl et super værktøj


(Du kan godt få Perl til Windows, kommercielle Unix, OpenVMS etc.)

Perl er berømt/berygtet for muligheden for at skrive ulæselig kode.

Igen er det ikke overraskende at en del udviklere har haft dårlige erfaringer med Perl, hvis du har overtaget noget af den mindre gode Perl kode,

CBM (2) skrev:
CORDOVA ???????


CBM (2) skrev:
Til mobil crossplatform APP udvikling er Cordova det eneste rigtige.


CBM (5) skrev:
Og hvorfor så det? Eneste argument jeg kan se er grundet lavere performance i forhold til native apps... Men det kommer an på den aktuelle "APP" størrelse og dens formål om det er et problem IMO.


Performance. Look & Feel. Cordova er nemt at komme igang med og man kan nå noget rimeligt på meget kort tid. Men hvis kravet er at det skal performe som og ligne native, så kan det blive meget pinefuldt.
Gravatar #7 - Slettet Bruger [4080919646]
16. apr. 2015 08:14
arne_v (6) skrev:
Look & Feel.[..]
Men hvis kravet er at det skal performe som og ligne native, så kan det blive meget pinefuldt.


Det er nok årsagen til at man aldrig har set store populære apps være lavet med Cordova.

Prismæssigt er Xamarin jo langt dyrere, men det løser dét problem. Er Xamarin det eneste rigtige? Nej, det er det ikke. Er det bedre til at lave en native-looking app? Ja.
Gravatar #8 - CBM
16. apr. 2015 08:19
#6, #7

Klart det er ikke alt der er lige godt at lave i Cordova... Men...
som #6 siger ... man kan nå noget rimeligt på meget kort tid

og hvis der er tale om et Tool program som der nok alligevel er flest af (antager jeg), så syntes jeg personligt at Cordova er det bedste valg da det er hurtigt, nemt og crossplatform.

@#7 Look & Feel, man kan lave og bruge en masse lækker grafik med html, css og js i cordova.
Gravatar #9 - gramps
16. apr. 2015 08:44
CBM (5) skrev:
#3
Og hvorfor så det? Eneste argument jeg kan se er grundet lavere performance i forhold til native apps... Men det kommer an på den aktuelle "APP" størrelse og dens formål om det er et problem IMO.


En app, som laves til to (eller flere) vidt forskellige platforme kommer til ikke at udnytte de styrker, som de forskellige platforme har. Eksempel: 112 app-appen er udviklet til at være end på alle platforme. For at kunne bruge funktionaliteten skal du ringe op via den app.

Men på Android kunne appen fange samtlige opkald til 1-1-2 og starte op som en service i baggrunden. Så behøver Android-brugere ikke at bekymre sig om at skulle bruge en bestemt app for at sende GPS-koordinater. Men det ville de ikke gøre. Appen ser da også absolut ud til at være lavet til iPhone, og så portet (på en eller anden måde) til Android, både grafik og logo.

Post Danmarks app har en Menu-knap oppe i øverste højre hjørne. I stedet for at benytte Up- eller tilbage-knapperne, som er designstandard i Android. Igen ser ikonerne, og designet generelt, ud som noget, der er lavet til iPhone.

Som bruger føler jeg, at jeg ikke bliver taget seriøst. Jeg føler at udvikleren er en doven skid, der er ligeglad med sit job. Og jeg bruger ikke apps, der giver mig de følelser (omend 112 app er en undtagelse).

Skriv nu bare appen fra bunden af. Sæt dig ind i styrker og fordele ved de forskellige platforme. Og lav et ordentligt stykke arbejde. Hav noget professionel stolthed.
Gravatar #10 - CBM
16. apr. 2015 08:58
#9
Nogle gange skal man både som udvikler og som udviklings chef kigge på hvornår en løsning opfylder et behov i tilstrækkelig grad.

Der er også en cost benefit faktor at overveje.

At 112 appen og Post DKs app har nogle enkelte punkter som kunne være bedre og at du er utilfreds med layout og grafik er ingen grund til at skulle bruge uforholdsmæssigt mange resourcer på at lave native apps til de formål... Der er alt for lidt at vinde ved det.

Cordova giver gode muligheder for at tilpasse look and feel IMO...

Dog kunne man selvfølgelig have valgt et mere neutral look and feel til de apps du nævner, således at hverken iphone, android eller windows phone brugere behøver føle sig krænket...

dog har man sikkert i disse Apple tider valgt at benytte et Apple look and feel da man sikkert har antaget at det er det de unge vil ha.

---

til android udvikling findes der også et skræddersyet kit fra Google med editor og VM
Gravatar #11 - Slettet Bruger [4080919646]
16. apr. 2015 09:31
CBM (8) skrev:
@#7 Look & Feel, man kan lave og bruge en masse lækker grafik med html, css og js i cordova.


Sandt, men ofte føles app'en out-of-place i økosystemet som man bruger.
Gravatar #12 - gramps
16. apr. 2015 09:33
CBM (10) skrev:
At 112 appen [...] har nogle enkelte punkter som kunne være bedre [...] Der er alt for lidt at vinde ved det


Nåja, vi snakker jo kun om menneskeliv.

Helt ærligt, det er en ekstremt simpel funktion at inkorporere.
Gravatar #13 - CBM
16. apr. 2015 10:01
#12
Hvis APP'en opfylder sit formål?

Om du skal starte APP'en eller gøre noget andet kommer vel ud på et?

Og hvad så med de personer der kører iPhone.... Skal de være dårlige stillet fordi de ikke kører Android?
Gravatar #14 - gramps
16. apr. 2015 11:22
#13
Ad 1: Den opfylder sit formål; dog kunne den absolut gøre det bedre på Android.

Ad 2: Nej:

Case 1 (som det er nu): Jeg går i panik over at min søn er i kramper pga. anafylaktisk chok; vi er på kanotur på Gudenåen. Jeg tager telefonen frem og ringer 1-1-2 via telefonen fremfor appen. Resultat: Alarmcentralen aner ikke hvor jeg er. Beder om at jeg bruger appen. Resultatet kan være at min søn dør inden hjælpen kommer frem.
Case 2 (med udnyttelse af Androids indbyggede funktionalitet): Jeg går i panik over at min søn har anafylaktisk chok, og vi er stadig på kanotur på Gudenåen. Jeg ringer 1-1-2 via telefonens interface; 112 app registrerer alarmopkaldet og starter lokationsservice op. Alarmcentralen ved derfor hvor jeg er med det samme og kan sende lægebil/ambulance/helikopter med det samme.

Når alle reddere siger, at sekunderne tæller, så gælder det da om at spare tid og fokus for brugerne?

Ad 3: Lad mig vende spørgsmålet om: Er vi dårligt stillet nu? Du ser jo ingen problemer ved den nuværende løsning, så kan du ikke være ligeglad med, om Android får en ekstra feature? Der er jo ikke tale om at man tager funktionalitet væk fra de to andre platforme.
Gravatar #15 - CBM
16. apr. 2015 12:23
#14
Man kan vel snakke om at det er uetisk at du får ekstra fordele i den situation du nævner fremfor en person der eksempelvis har en iPhone ?

Man kan vel snakke om at man kunne have 112 app'en placeret så man lynhurtigt kunne starte den på sin telefon, konfigureret via sin launcher eller lignende, eller sat op til at starte med et enkelt tryk på en knap...

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være sværere at starte EN APP fremfor EN ANDEN APP?

Telefon opkald er en APP på din Android telefon fuldstændig ligesom 112 APP'en...

Opret en genvej til den på start skærmen... problem solved...

----

Hvis en sådan funktion eksisterede i Android udgaven og du blev forvent med blot at benytte din telefon opkalds APP, hvad ville du så gøre hvis du af what ever reason pludselig stod i samme situation igen men denne gang med en iPhone?
SÅ ville du få et problem.

Så er det bedre at proceduren er så ens som muligt på tværs af platformene.
Gravatar #16 - arne_v
16. apr. 2015 13:54
CBM (15) skrev:
Man kan vel snakke om at det er uetisk at du får ekstra fordele i den situation du nævner fremfor en person der eksempelvis har en iPhone ?


Vi er nødt til at helt at afskaffe app'en - vi kan jo ikke have at nogen har ekstra fordele fremfor en person med en 20 år gammel Nokia dumb phone.

:-)

Eller måske holder argumentet om at man ikke må bruge features som ikke er tilgængelige på alle telefoner ikke helt ....
Gravatar #17 - CBM
17. apr. 2015 04:19
#16
Man kan bedre tillade sig at skelne mellem smartphones og dumbphones.

En offentlig institution skal understøtte alle smartphones bedst muligt uden at favorisere
Gravatar #18 - Saxov
17. apr. 2015 05:29
#15, fordi hvis man reagere i en nødsituation, reagere man oftest på de mest basale instinkter, og de siger ring 112, og når man skal runge taster man nummeret ind i sin dialer.
Derudover kan man jo også ringe 112 fra en låst telefon!
Gravatar #19 - gramps
17. apr. 2015 08:12
CBM (15) skrev:
Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være sværere at starte EN APP fremfor EN ANDEN APP?

Telefon opkald er en APP på din Android telefon fuldstændig ligesom 112 APP'en...


I en nødsituation ville jeg nok ikke huske på at jeg har en dedikeret app til at ringe 1-1-2 med. Jeg har én gang været nødsaget til at ringe 1-1-2. Én gang. Og dengang var der ingen app. Lige siden jeg var barn er 1-1-2 blevet indkodet som telefonnummeret at ringe til. Jeg har været med til førstehjælps-rollespil, hvor vi har simuleret at ringe til 1-1-2, både ved rigtige førstehjælpskurser og ved spejder.

Hvis du beder mig ringe til 1-1-2 i en nødsituation, så finder jeg telefonrøret frem, fremfor en app. Det er ikke fordi jeg ikke har appen installeret eller sat op, men fordi min rygmarvsreaktion er at "løfte telefonrøret".

Og nu du nævner etik: Er det ikke uetisk at man siger, at man ikke udnytter de muligheder som Android har, bare fordi "de andre" ikke har de samme muligheder? At man siger, at selvom der er en klar fordel at udnytte i Androids framework, så må den ikke udnyttes, for at alle stilles lige? Det gælder sguda om at få hjælpen af sted så hurtigt som muligt.
Gravatar #20 - CBM
17. apr. 2015 08:31
#19
Igen, stod du med den holdning og en iPhone i den situation du nævner så var du lige vidt.

Lavede man en bedre Android udgave så ville man på den måde favorisere Android.

Blev Android favoriseret af en offentlig instans, ville dette være konkurrence forvridende og uetisk. (NB: Dette siger jeg selv om jeg personligt er Android mand og afskyr iPhones)
Gravatar #21 - gramps
17. apr. 2015 19:47
CBM (20) skrev:
Blev Android favoriseret af en offentlig instans, ville dette være konkurrence forvridende og uetisk.


Så alle de skoler der køber iPads favoriserer ikke Apple?

Dine argumenter er ikke helt gennemtænkte. Etisk, moralsk, økonomisk ser jeg ingen grund til at man ikke forbedrer Android-appen. Den begrundelse som blev lagt for dagen var da heller ikke noget med etik, moral eller økonomi, men at (circa) man ikke ønskede at gøre det, fordi det ikke kunne gøres på de andre.
Gravatar #22 - CBM
18. apr. 2015 05:24
#21
God pointe,. Den primære grund er jo nok at det ville involvere en del ekstra arbejde.
Gravatar #23 - gramps
20. apr. 2015 08:02
CBM (22) skrev:
#21
God pointe,. Den primære grund er jo nok at det ville involvere en del ekstra arbejde.


Nope. Alt arbejdet er herinde:
http://androidlabs.org/short-experiments/broadcast...

Lidt pseudokode for onReceive:

public void onReceive(Context context, Intent intent) {
final String oldNumber = intent.getStringExtra(Intent.EXTRA_PHONE_NUMBER);
final int oldNumberLength = oldNumber.length();
switch (oldNumberLength) {
case 3:
if (oldNumber = "112") {
// start baggrundsservice via intent
}
case 5:
if (oldNumber = "45112" {
// start baggrundsservice via intent
}
case 6:
if (oldNumber = "+45112" {
// start baggrundsservice via intent
}
}
}


Jeg kan ikke forestille mig andet end at der alligevel startes en baggrundsservice eller to op når man bruger deres egen app (hvis ikke, så vil Android give en ANR), så dén del har de allerede lavet.
Gravatar #24 - CBM
20. apr. 2015 09:33
#23
Interessant. Hvad med 0045112?

Men jeg kan kun gisne og lige som dig gå ud fra at de ikke har gjort det grundet det kun kan lade sig gøre på Android.
Gravatar #25 - gramps
20. apr. 2015 10:46
#24
Smæk en ekstra case på. Pseudokode behøver ikke tage stilling til alt, så længe idéen tydeligt fremgår (min definition).
Gravatar #26 - CBM
20. apr. 2015 12:47
#25
Sandt nok. Normalt vil jeg benytte regex til at konvertere alle permutationer af et nummer til et standard format for
eksempel +(landekode)(nummer)

Hvis ingen landekode er specificeret så antages brugerens egen landekode...


ARGH... softkeyboards.... die in a fire....
Gravatar #27 - gramps
20. apr. 2015 17:38
CBM (26) skrev:
ARGH... softkeyboards.... die in a fire....


Lige præcis sådan har jeg det med regex :-)
Gravatar #28 - Slettet Bruger [4080919646]
20. apr. 2015 17:53
gramps (27) skrev:
CBM (26) skrev:
ARGH... softkeyboards.... die in a fire....


Lige præcis sådan har jeg det med regex :-)


Regex is love...
Gravatar #29 - CBM
21. apr. 2015 00:34
#27
Regex er ikke til at undvære :-)

Mobilen er begyndt på at hoppe op og rette tilfældige ord til garbage når jeg bruger ord forslagene.... måske det er tid at skifte til et andet softkeyboard.

#28
Indeed sir :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login