mboost-dp1

Rådighedsbeløb på SU


Gå til bund
Gravatar #1 - coday
29. mar. 2011 19:20
Hej, til sommer skal jeg flytte sammen med en ven. Da vi begge starter på uni. Vi regner med kun at skulle leve af SU. Hvor dyr en lejlighed kan man sætte sig i. Eller sagt på en anden måde, hvor mange penge er det realistisk at give for en lejlighed, hvis vi også skal have råd til mad osv?
Gravatar #2 - Rainmeter
29. mar. 2011 19:23
Kommer an på hvad man kan leve for.
Jeg sidder i en lejlighed til 3000 og får kun SU og jeg lever da endnu der bare ikke rigtig råd til nogen vilde ting, har ca. 200 kr til sjov om mdr. efter alt er betalt.
Gravatar #3 - IT-ekspert Kejser
29. mar. 2011 19:34
Hvis I kører lidt fællesøkonomi og deler husudgifterne så giver det en større bolig. Fruen og jeg har en 2 vær i Odense som koster 3600 kr. med boligstøtte. 2 x SU giver 10.000 kr. udbetalt (såfremt I bruger hovedkort og ikke har anden indtægt).

Det er jo forskelligt fra person til person hvor meget man spiser og går i byen. Og hvor står ens telefonregning er. Nogen bruger faste udgifter for 2500 kr og andre bruger 6000 kr. :)

Læg et budget - evt. brug en online ting fra de store banker. :)
Gravatar #4 - Listesen
29. mar. 2011 19:35
Prøv at regne den anden vej. Hvis du lever af din S.U. et helt år, kommer du til at betale skat af den på et tidspunkt. Jeg får ca. 4.800 kr. udbetalt af min S.U., så du vil vel få omkring det samme (går jeg ud fra).

Så trækker du bare dine faste månedlige udgifter fra, f.eks. telefonudgifter, forsikringer, evt. medicin, ca. beløb til mad, et ca. rådighedsbeløb (som dækker byture, tøj, gaver osv.) og så må du jo se hvilket tal du ender med.

Det giver dig da i alt fald et fingerpeg om hvor du er henne af, da du jo ikke lige sådan kan afskaffe de faste udgifter ;)
Gravatar #5 - drbravo
29. mar. 2011 19:35
Jeg deler en 3-værelses med kæresten. Vores husleje er på ca 4000, og vi sætter hver ca 3700 ind på en fælleskonto hver måned. Det dækker husleje, mad, forsikring, gas og strøm. Og en middag en gang i mellem. :)


Det afgørende er uden tvivl om i kan finde en bolig der kan betales - og det kræver nogen gange mere held end forstand.. Hvor skal i læse?
Gravatar #6 - Alrekr
29. mar. 2011 19:57
Hjemme hos mig kører vi fællesøkonomi, og giver lige under 4000 for en toværelses i Odense, med boligstøtte. Vi får lige omkring 9000 udbetalt i SU pr måned. Med omkring 3000 til mad (bor alt for centralt), så er rådighedsbeløbet ikke det højeste (men hurra for SU-lån!).
Gravatar #7 - Windcape
29. mar. 2011 20:20
coday (1) skrev:
Eller sagt på en anden måde, hvor mange penge er det realistisk at give for en lejlighed, hvis vi også skal have råd til mad osv?
Et kollegieværelse er i dag oppe på mellem 2200-2500 om måneden i Århus.

Så dobbelt op på det, så snakker vi 4500 kr. om måneden for lejlighed + aconto udgifter (vand, varme, strøm, internet)

Efter de skal du huske på at det er stort set ligeså dyrt at lave mad til én person, som til to, pga. spild.

Så realistisk snakker vi 4500-5000 kr. max om måneden. Dvs. selve huslejen skal være 3000-3800 kr.
Gravatar #8 - Daniel-Dane
29. mar. 2011 21:31
Windcape (7) skrev:
Så dobbelt op på det, så snakker vi 4500 kr. om måneden for lejlighed + aconto udgifter (vand, varme, strøm, internet)
Flatrate, anyone? :P

Windcape (7) skrev:
Efter de skal du huske på at det er stort set ligeså dyrt at lave mad til én person, som til to, pga. spild.
Pfft, du må "spilde" meget i så fald.
Gravatar #9 - Slettet Bruger [1930161865]
29. mar. 2011 21:42
Spild what? hvordan? Du lærer hurtigt hvor meget pasta der skal til én person,
Gravatar #10 - Windcape
29. mar. 2011 21:46
Daniel-Dane (8) skrev:
Flatrate, anyone? :P
Du skal stadigvæk betale for det, men det er rigtigt det er en mere stabil pris, end vand og el.

Daniel-Dane (8) skrev:
Pfft, du må "spilde" meget i så fald.
Det sker faktisk at jeg smider mad ud, fordi at det var billigere at købe så meget at det bliver fordærvet inden det kan blive brugt.

Supermarkederne sælger primært til kernefamilien, far, mor og 2 børn, altså 4 personer. Kød kan dog findes i potionsmængder til 2 personer.

Alternativet er at du spiser det samme flere dag i træk. Det bliver hurtigt et strategisk problem når der skal indkøbes grønsager, og for at undgå fordærv, specielt med kvaliteten om vinteren.

F.eks. porre sælges sjældent i løsvægt, og derfor er minimum et antal som vil dække et måltid til 4 personer (som et led i retten, of course).

Det er betydeligt nemmere at indkøbe, og lave mad til mindst to personer. Pastaretter er måske noget der skalere bedst, men det er ikke sundt kun at leve af pasta.
Gravatar #11 - Windcape
29. mar. 2011 21:47
SlettetBruger (9) skrev:
Spild what? hvordan? Du lærer hurtigt hvor meget pasta der skal til én person,
Men mængden af vand, og det tilsvarende strømforbrug er stort set identisk om du laver pasta til én eller to personer.
Gravatar #12 - Windcape
29. mar. 2011 21:52
Jeg skulle måske præcisere: Det er stort set ligeså dyrt at lave god mad til én person, som til to.

I kan selv prøve at lave hjemmelavet bearnaise sauce til én person. Det kan ikke lade sig gøre ;-)

At i kan købe en elendig frysepizza, eller andet junk, hvor prisen skalere linært per person, er ikke relevant!
Gravatar #13 - Daniel-Dane
29. mar. 2011 21:53
Windcape (10) skrev:
Det bliver hurtigt et strategisk problem når der skal indkøbes grønsager, og for at undgå fordærv, specielt med kvaliteten om vinteren.
Windcape (12) skrev:
Det er stort set ligeså dyrt at lave god mad til én person, som til to.
Det problem har jeg aldrig haft. Jeg kan sagtens lave god mad uden at smide tingene ud igen. Og ja, man kommer nok til at spise det samme to dage i træk, men det er ikke noget at pive over (hvis nogen gør det).
Gravatar #14 - Windcape
29. mar. 2011 21:57
Daniel-Dane (13) skrev:
Det problem har jeg aldrig haft.
Dvs. du kan spise 2 kilo gullerødder på 5 dage?

Jeg kan knap nok bruge 1 kilo, men prismæssigt er det billigere at købe 2 kilo (da de koster mindre end 1 kilo poserne).

Så derfor vil 2 personer kunne bruge samme mængde, til samme pris.

Spørgsmålet er vel mere om du har prøvet at lave mad til flere personer, og sammenlignet udgifterne.
Gravatar #15 - Daniel-Dane
29. mar. 2011 21:58
Windcape (14) skrev:
Dvs. du kan spise 2 kilo gullerødder på 5 dage?
Jeg kan spise en pose på en dag, hvis det skulle være. Et par rå i madpakken og resten grindes så med et æble, lidt citron og olie til aftensmaden. (Kan sagtens klares på to dage.)
Gravatar #16 - Windcape
29. mar. 2011 22:01
Daniel-Dane (15) skrev:
Jeg kan spise en pose på en dag, hvis det skulle være.
"en pose" er typisk 1 kilo.

Deruover kan vi tage argumentet videre. Hvad med 5 kilo? Det er endnu billigere, kilo mæssigt.

Ligeledes med rød/hvid-kål, blomkål. eller selleri. De sælges kun i så store mængder at du skulle bruge dem som hovedingrediens 5-7 dage, for at få dem brugt.
Gravatar #17 - Rainmeter
29. mar. 2011 22:06
Windcape
Jeg kan kun næsten kun gi dig ret, jeg smider personligt selv grønsager ud hele tiden, kan slet ikke nå at æde det hele. bare lige nu har 0,5 kg kartofler og pænt mange gulerødder liggnedene.

#15
Tak for tippet (:
Gravatar #18 - Slettet Bruger [1930161865]
29. mar. 2011 22:07
Argument invalid...

Det i snakker om her er aftensmad, et måltid der skal være let. Her kommer man langt med fuldkornspasta, salat og frugt.

Middagsmåltidet derimod... er ofte ét hvor man alligevel ikke befinder sig hjemme, så er det nemlig det skalere linært.
Gravatar #19 - Windcape
29. mar. 2011 22:11
SlettetBruger (18) skrev:
Det i snakker om her er aftensmad, et måltid der skal være let. Her kommer man langt med fuldkornspasta, salat og frugt.
Altså det er nemt at argumentere for at alle retter er billigere at lave til to personer, fordi at det giver et større rådighedsbeløb, bedre udnyttelse af storkøb, og mindre spild.

Men faktisk var det oprindelige postulat (som jeg stadigvæk står ved), at min typiske aftensmad kunne opskaleres til to personer, stort set uden yderlige omkostninger.

Ud af 30 kroner's råvarer, vil jeg mene at forskellen på én og to personer er cirka 5 kroner.

Måske skulle man forske lidt i emnet. Jeg kender ihvertfald et par piger som gerne vil være forsøgskaniner.
Gravatar #20 - Alrekr
29. mar. 2011 22:16
Windcape (19) skrev:
Jeg kender ihvertfald et par piger som gerne vil være forsøgskaniner.


Kinky fætter! ;)
Gravatar #21 - Windcape
29. mar. 2011 22:18
#20

Måske skulle man stille det som krav? Free food, if you eat in a bunny suit.
Gravatar #22 - Caek of Doom
29. mar. 2011 22:19
Windcape (21) skrev:
#20

Måske skulle man stille det som krav? Free food, if you eat in a bunny suit.


LOL! Jeg er klar :p
Gravatar #23 - Daniel-Dane
29. mar. 2011 22:50
Windcape (16) skrev:
Deruover kan vi tage argumentet videre. Hvad med 5 kilo? Det er endnu billigere, kilo mæssigt.
Da de kan holde sig i mindst en uge i køleskabet (faktisk kan mit holde sig 2-3 uger, hvis jeg af en eller anden årsag ikke spiser det), har jeg aldrig oplevet at skulle smide gulerødder ud.
Windcape (16) skrev:
Ligeledes med rød/hvid-kål, blomkål. eller selleri. De sælges kun i så store mængder at du skulle bruge dem som hovedingrediens 5-7 dage, for at få dem brugt.
Granted. Kål kan være svært at få kål på, men det spiser/køber jeg alligevel ikke, og hvis jeg gør, så bliver det hovedret i to-tre dage. Done.
Caek of Doom (22) skrev:
Windcape (21) skrev:
#20

Måske skulle man stille det som krav? Free food, if you eat in a bunny suit.


LOL! Jeg er klar :p
Du kommer bare.
Gravatar #24 - Caek of Doom
29. mar. 2011 22:52
Daniel-Dane (23) skrev:
Du kommer bare.


Ja .. det gør jeg nok. ;)
Gravatar #25 - Alrekr
29. mar. 2011 23:01
Daniel-Dane (23) skrev:
Kål kan være svært at få kål på


Høhø
Gravatar #26 - Norrah
29. mar. 2011 23:45
I kunne også bare få jer et arbejde..
forbandede hippier..!!
Gravatar #27 - Alrekr
30. mar. 2011 05:00
Det er det vi håber at kunne få bagefter. Lige nu er det så godt som umuligt..
Gravatar #28 - fjols
30. mar. 2011 06:42
Jeg er enig med Windcape her. Selv om vi er 2 personer så må vi tit smide mad ud. Sådan noget som peberfrugt er altid billigere at købe 3 af gangen og vi får som regel kun brugt 2. Ting som broccoli, løg og kartofler synes jeg også tit vi smider ud.
Jeg kan forresten anbefale at kigge på forskellige ris retter hvis man gerne vil bruge de sidste grøntsager man har.
Gravatar #29 - Daniel-Dane
30. mar. 2011 06:51
fjols (28) skrev:
broccoli
Fail. Løg og kartofler forstår jeg dog godt.
Gravatar #30 - fjols
30. mar. 2011 07:00
Fail fordi du ikke kan lide det eller fail fordi du sagtens kan bruge dem?
Det er ikke mig der laver mad, jeg smider bare ud, så jeg har ikke stor forstand på det :P
Gravatar #31 - Daniel-Dane
30. mar. 2011 07:13
Man køber en enkelt buket, som sagtens kan spises af to mennesker til et måltid.
Gravatar #32 - fjols
30. mar. 2011 07:16
Haha, jeg tænker sgu på en anden grøntsag. Kan godt se efter en google søgning at det ikke er brocolli (som jeg desuden spiste i går).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login