mboost-dp1

Nødder er sunde og dumme


Gå til bund
Gravatar #1 - MiniatureZeus
11. sep. 2011 11:41
Er tørristede (altså ristet uden tilsætning af fedtstof) nødder såsom mandler, cashew og pecan, lige så sunde som ikke-ristede nødder?

Altså som en eftermiddagssnak?

Problemet er, at jeg ikke kan tåle friske nødder (allergi), men ristede glider fint ned, uden at komme op igen.
Gravatar #2 - Chewy
11. sep. 2011 11:46
Jebus...
Nu har jeg "Nødder er sunde og dumme" til musikken fra "Børn er dumme og grimme" på hjernen...

I BLAME YOU MZ!!!
Gravatar #3 - MiniatureZeus
11. sep. 2011 11:52
Chewy (2) skrev:
Jebus...
Nu har jeg "Nødder er sunde og dumme" til musikken fra "Børn er dumme og grimme" på hjernen...

I BLAME YOU MZ!!!


Det var også derfra jeg fik den. Var inde og se dem (altså Red Warszawa, ikke nødder) i fredags.. Det var en interessant oplevelse med pænt meget pik, røv og stage fridyk..
Gravatar #4 - Chewy
11. sep. 2011 12:06
RW er altid god underholdning :-)

Nå, jeg de-railer.. Move along please...
Gravatar #5 - vandfarve
11. sep. 2011 12:25
MiniatureZeus (3) skrev:
Det var også derfra jeg fik den. Var inde og se dem (altså Red Warszawa, ikke nødder) i fredags.. Det var en interessant oplevelse med pænt meget pik, røv og stage fridyk..


Det var første gang, at jeg har set Onklen så glad. Han havde det største grin på under hele forestillingen. Episk!

PS: Jeg læste det som "Nørder er sunde og dumme". Man læser, hvad man vil læse...
Gravatar #6 - LinguaIgnota
11. sep. 2011 12:27
Jeg var kampstiv.
Gravatar #7 - MiniatureZeus
11. sep. 2011 12:34
LinguaIgnota (6) skrev:
Jeg var kampstiv.

Du sang i hvert fald falsk! Jeg var mere imponeret over at sysser åbenbart kunne hver eneste tekst. Han så ellers så flink og normal ud da han sad med hans ris og kalvekød.
Gravatar #8 - LinguaIgnota
11. sep. 2011 12:37
Jeg synger ikke falsk, jeg fortolker! Hvem tror du i øvrigt, du er, hva' - Thomas Treo?!
Gravatar #9 - Chewy
11. sep. 2011 12:48
@8

Jeg mindes ikke at Treo nogensinde har været så positiv i sin udtalelse... ;-)
Gravatar #10 - Ronson ⅍
11. sep. 2011 14:18
Åh gud, er det den slags mennesker jeg har valgt at rejse sammen med.
Gravatar #11 - hgul
11. sep. 2011 15:41
MiniatureZeus (1) skrev:
Altså som en eftermiddagssnak?


Kan nødder tale?
Gravatar #12 - vandfarve
11. sep. 2011 15:52
LinguaIgnota (6) skrev:
Jeg var kampstiv.
Onkel, du havde jo drukket maksimalt æblecidere. Jeg tror snarere, at du var høj på kærlighed fra vores lille trevejs (firevejs?) bromance.
Gravatar #13 - vandfarve
11. sep. 2011 15:53
Ronson (10) skrev:
Åh gud, er det den slags mennesker jeg har havde (din store spasser) valgt at rejse sammen med.
Gravatar #14 - Alrekr
11. sep. 2011 16:06
hgul (11) skrev:
Kan nødder tale?


Nej, de er jo dumme!
Gravatar #15 - johanmw
11. sep. 2011 17:06
Der burde ikke være den store forskel, andet end at nødderne bliver en lille smule nemmere for din krop at optage pga. brudte bindinger. Det er hvad min basale viden om biologi fortæller mig.
Gravatar #16 - Dreadnought
11. sep. 2011 17:11
vandfarve (12) skrev:
Onkel, du havde jo drukket maksimalt æblecidere. Jeg tror snarere, at du var høj på kærlighed fra vores lille trevejs (firevejs?) bromance.


I fear november!
Gravatar #17 - Daniel-Dane
11. sep. 2011 17:54
November Has Come.
Gravatar #18 - MiniatureZeus
11. sep. 2011 19:32
vandfarve (13) skrev:

Har du ikke læst det.. Han skal med igen........

hgul (11) skrev:
Kan nødder tale?

Du skal altid snakke med dine nødder! Ellers bliver de slatne og kedelige!

johanmw (15) skrev:
Der burde ikke være den store forskel, andet end at nødderne bliver en lille smule nemmere for din krop at optage pga. brudte bindinger. Det er hvad min basale viden om biologi fortæller mig.

Det lyder klogt nok til at være sandt!
Gravatar #19 - vandfarve
11. sep. 2011 19:40
MiniatureZeus (18) skrev:
Har du ikke læst det.. Han skal med igen........


....... modtaget.
Gravatar #20 - Alrekr
11. sep. 2011 19:43
MiniatureZeus (18) skrev:
........


vandfarve (19) skrev:
.......


Igen med de punktummer!
Gravatar #21 - MiniatureZeus
12. sep. 2011 15:11
Nu fik jeg spurgt en veninde der er et eller andet med mad og forskerfis, og hun fortalte at det man skal passe på med ifht. ristede nødder, er hvis de er ristet ved for høj varme så udvikler fedtsyrene i nødderne til nogle syrer der ikke er så sunde Det er primært ved røgede mandler og nødder at dette sker. Desuden de sundeste nødder der er ristede er paranødder og macadamia og de usundeste er peanuts, med mindre de er tørristede. Paranødder tørrister man næsten altid. Af en eller anden grund er tørristede nødder dyrere end almindelige ristede nødder

Nu mangler jeg bare et sted, hvor man kan købe større mængder paranødder til en ordentlig pris. De steder jeg har fundet dem, koster 100 gr. omkring 30 kr...
Gravatar #22 - Daniel-Dane
12. sep. 2011 15:24
MiniatureZeus (21) skrev:
[...] hvis de er ristet ved for høj varme så udvikler fedtsyrene i nødderne til nogle syrer der ikke er så sunde[.]


Madolie bliver også til transfedtsyre, når det bliver opvarmet for meget. Det er kemi B-stof.

(OBS: jeg har ikke i sinde at blande mig yderligere i denne diskussion)
Gravatar #24 - MiniatureZeus
12. sep. 2011 17:50
makloka (23) skrev:
http://helseudsalg.dk/shop/paranoedder-1-kg-641p.html 209 for 1 kilo

ca. same pris http://www.rawfoodshop.dk/paranodder-p-126.html

Ja, det er vidst det billigste.. Må en tur i inco og se hvad de tager for sådan en omgang.
Gravatar #25 - makloka
12. sep. 2011 17:52
MiniatureZeus (24) skrev:
Ja, det er vidst det billigste.. Må en tur i inco og se hvad de tager for sådan en omgang.


Har du været forbi den lokale bazar, nogen gange sælges de rimelig billigt der?
Gravatar #26 - MiniatureZeus
12. sep. 2011 17:59
makloka (25) skrev:
MiniatureZeus (24) skrev:
Ja, det er vidst det billigste.. Må en tur i inco og se hvad de tager for sådan en omgang.


Har du været forbi den lokale bazar, nogen gange sælges de rimelig billigt der?


Har overvejet det, men er lidt nervøs for hvor gamle nødder man får.. Så skal jeg i hvert fald til Nørrebrogade og finde en tyrkerbiks..
Gravatar #27 - johanmw
13. sep. 2011 10:17
MiniatureZeus (21) skrev:
Nu fik jeg spurgt en veninde der er et eller andet med mad og forskerfis, og hun fortalte at det man skal passe på med ifht. ristede nødder, er hvis de er ristet ved for høj varme så udvikler fedtsyrene i nødderne til nogle syrer der ikke er så sunde Det er primært ved røgede mandler og nødder at dette sker. Desuden de sundeste nødder der er ristede er paranødder og macadamia og de usundeste er peanuts, med mindre de er tørristede. Paranødder tørrister man næsten altid. Af en eller anden grund er tørristede nødder dyrere end almindelige ristede nødder

Nu mangler jeg bare et sted, hvor man kan købe større mængder paranødder til en ordentlig pris. De steder jeg har fundet dem, koster 100 gr. omkring 30 kr...


Lyder meget rimeligt det din veninde har sagt. Kan du ikke selv riste dem? Det gør min kæreste som er allergiker. Hun køber bare en spand af gangen og hælder i en bradepande og rister ved ok svag varme i lang tid.
Gravatar #28 - Mamad (moveax1ret)
13. sep. 2011 10:21
mz skrev:
Nu fik jeg spurgt en veninde der er et eller andet med mad og forskerfis, og hun fortalte at det man skal passe på med ifht. ristede nødder, er hvis de er ristet ved for høj varme så udvikler fedtsyrene i nødderne til nogle syrer der ikke er så sunde Det er primært ved røgede mandler og nødder at dette sker. Desuden de sundeste nødder der er ristede er paranødder og macadamia og de usundeste er peanuts, med mindre de er tørristede. Paranødder tørrister man næsten altid. Af en eller anden grund er tørristede nødder dyrere end almindelige ristede nødder


Tegn en trekant, ved hver pol: Smager godt, billigt, sundt

Vælg 2.

Det er ligegodt satans!

Da jeg var ung tænkte jeg "Hvorfor har de ikke lavet en skala over velsmagenhed man kan se på når man handler ind?"

Det har de har jeg senere fundet ud af. Den hedder Kalorier per 100 g.
Gravatar #29 - MiniatureZeus
13. sep. 2011 10:27
johanmw (27) skrev:
MiniatureZeus (21) skrev:
Nu fik jeg spurgt en veninde der er et eller andet med mad og forskerfis, og hun fortalte at det man skal passe på med ifht. ristede nødder, er hvis de er ristet ved for høj varme så udvikler fedtsyrene i nødderne til nogle syrer der ikke er så sunde Det er primært ved røgede mandler og nødder at dette sker. Desuden de sundeste nødder der er ristede er paranødder og macadamia og de usundeste er peanuts, med mindre de er tørristede. Paranødder tørrister man næsten altid. Af en eller anden grund er tørristede nødder dyrere end almindelige ristede nødder

Nu mangler jeg bare et sted, hvor man kan købe større mængder paranødder til en ordentlig pris. De steder jeg har fundet dem, koster 100 gr. omkring 30 kr...


Lyder meget rimeligt det din veninde har sagt. Kan du ikke selv riste dem? Det gør min kæreste som er allergiker. Hun køber bare en spand af gangen og hælder i en bradepande og rister ved ok svag varme i lang tid.


Hvor køber hun dem henne? Og endnu vigtigere; til hvilken pris?
Gravatar #30 - johanmw
13. sep. 2011 11:34
Netto.

10,- pr 100g
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login