mboost-dp1

Konfirmationsbidrag til udeboende barn


Gå til bund
Gravatar #1 - paradise_lost
13. dec. 2010 10:25
Jeg har en datter der skal konfirmeres om 3 år. Som bor hos sin mor.

Min datter er døbt da moderen ønskede dette.

Jeg er ikke kristen og ikke medlem af folkekirken. Skal jeg så stadig betale? Har ikke noget imod at betale noget til min datter, men ville foretrække at det så var en større gave og ikke bare en del af en fest jeg ikke kan være med til.

Eller har man ret til at kunne deltage til festen når man jo betaler en del af den?

http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=7351
Gravatar #2 - Slettet Bruger [1515442242]
13. dec. 2010 10:31
Jeg er ikke sikker på jeg forstår det her.

Der er 2 dele. Konfirmationen. Og så festen. De har ikke noget med hinanden at gøre.

Er det til den efterfølgene fest der skal betales? eller koster det nu penge at blive konfirmeret i kirken? :S
Gravatar #3 - Slettet Bruger [1515442242]
13. dec. 2010 10:32
Hvorfor kan du ikke være med til festen?

Gravatar #4 - paradise_lost
13. dec. 2010 10:37
#2

Nej konfirmationen koster vel ikke noget men det gør festen og det er den jeg skal betale til og måske til tøjbidrag også.
Gravatar #5 - paradise_lost
13. dec. 2010 10:39
#3

Tvivler på at jeg får lov af hendes mor. Da hun har fået en ny mand som min datter skal kalde far.

Så jeg får nok kun lov til at deltage hvis det står i loven at man har ret til pga bidraget
Gravatar #6 - apkat
13. dec. 2010 10:46
Eksempel 2 siger da ret klart, at selvom du ikke er inviteret kan du pænt få lov at betale alligevel:

Eksempel 2

"Carina bor ved sin far. Carinas mor og far taler ikke så godt sammen. På konfirmationsdagen holder Carinas far en fest. Carinas mor og mors familie er ikke med til festen. Carinas mor har derfor besluttet, at hun ugen efter konfirmationen også vil holde en fest for Carina. Til festen er inviteret mors familie. Carinas mor bliver pålagt at betale konfirmationsbidrag, da hun ikke har afholdt udgifter til konfirmationen efter aftale med Carinas far."

Så selvom du holder din egen fest hvor du selv er inviteret - skal du så vidt jeg forstår også betale til dit barns mors fest.

Men interessant man kan tvinges til at betale til en fest - man ikke selv er inviteret til.
Gravatar #7 - Fjolle
13. dec. 2010 10:47
Hvorfor f.. skal moren betale for farens fest, når faren ikke skal betale for morens fest?
Gravatar #8 - paradise_lost
13. dec. 2010 10:58
#6 Ah, havde jeg ikke lige set.

Det der irreterer mig mest er dog at jeg skal betale til en kristen begivenhed når jeg ikke er kristen selv.
Gravatar #9 - paradise_lost
13. dec. 2010 11:02
#7 Fordi at når det kommer til børn så er der absolut ikke noget der hedder ligestilling. Og TADA det er somregel til morens fordel. Så Eksempel 6 er lidt fucked for i næsten alle tilfælde så bor barnet ved moderen. Da det er meget svært for en mand at vinde retten til at have barnet boende.

Barnet kan dog selv bestemme når han/hun blir 12.
Gravatar #10 - apkat
13. dec. 2010 11:02
#7, vel fordi det er "nødvendigt" at den der har forældremyndigheden holder en fest for et barn. Den anden fest er bare noget moren gerne vil holde selv - og skal faren ikke betale for.

#8, forstår jeg sku godt. Men lader ikke til du kan bruge det som argument på nogen måde. Det er også meget sjovt man som "den anden forældre" skal betale "beklædningsbidrag" til de samme ~4k, det er fandme noget dyrt tøj!

En anden ting jeg heller ikke forstår, hvis moren bare vil holde en helt vild lav-budgets fest som i alt koster ingenting, så får moren stadig det samme beløb. Der skal ikke dokumenteres noget som helst.. Interessant.
(jaja moren/faren bl.a. bl.a.)
Gravatar #11 - paradise_lost
13. dec. 2010 11:06
#10 Man kan jo godt have fælles forældremyndighed men stadig ikke have barnet boende fast.

Så vidt jeg har læst så har man ret til at se dokumentation på hvad pengene blir brugt til.
Gravatar #12 - apkat
13. dec. 2010 11:08
#11, Okay .. :) jeg tror lige jeg passer på med at udtale mig om noget jeg kun lige har skimmet en hjemmeside for :)

Gravatar #13 - Makey
13. dec. 2010 11:15
Fjolle (7) skrev:
Hvorfor f.. skal moren betale for farens fest, når faren ikke skal betale for morens fest?

Faren afholder en konfirmationsfest i umiddelbar forbindelse med konfirmationen. Jeg tror kun at der kan være EN sådan fest. Du ved hvordan en konfirmation foregår, man tager direkte fra kirken og hen til det sted hvor festen skal holdes. Den er 'bare' en fest.

paradise_lost (8) skrev:
Det der irreterer mig mest er dog at jeg skal betale til en kristen begivenhed når jeg ikke er kristen selv.

Ja, det er faktisk meget interessant. Specielt eftersom Danmark er på vej mod at blive ret så multikulturelt. Gad godt se den skilte muslimske familie der ansøger om konfirmationsbidrag i forbindelse at klassekammeraterne skal konfirmeres :D (nvm se #14)

Men der er nok ikke noget at gøre ved det da Danmark er et kristent land og en del af vores tradition er at vores børn konfirmeres.

Hvis din (h)eks bringer det på banen at der skal betales fra din side af, så aftal at du betaler et eller andet, sørger for fest-teltet, jukeboxen e.lign. Så har i i hvert fald begge været med til at afholde udgifterne til festen.

Alternativt kan du:
Bortskaffe din datter (multiple choices)
Bortskaffe moderen
Flygte ud af landet
Sørge for at bortskaffe morens udgående post til statsforvaltningen i 3 mdr efter konfirmationen
Undlade at give gaver til jul og fødselsdage fra nu og indtil du mener at beløbet er betalt tilbage og skyde skylden på mor (min favorit)

eller
Blive gode venner med hende igen
Gravatar #14 - Slettet Bruger [1515442242]
13. dec. 2010 11:20
paradise_lost (8) skrev:
Det der irreterer mig mest er dog at jeg skal betale til en kristen begivenhed når jeg ikke er kristen selv.


Festen er ikke en kristen begivenhed. Turen i kirken er kristen ja. Men den efterfølgene fest holdes også af Ikke-kristne.

Så kaldes det en Nonfirmationsfest. Som i mit eget tilfælde :)
Gravatar #15 - paradise_lost
13. dec. 2010 11:43
SlettetBruger (14) skrev:
Festen er ikke en kristen begivenhed. Turen i kirken er kristen ja. Men den efterfølgene fest holdes også af Ikke-kristne.

Så kaldes det en Nonfirmationsfest. Som i mit eget tilfælde :)


Nej, men et eller andet sted så hænger det jo lidt sammen.
Gravatar #16 - paradise_lost
13. dec. 2010 11:47
Makey (13) skrev:
Ja, det er faktisk meget interessant. Specielt eftersom Danmark er på vej mod at blive ret så multikulturelt. Gad godt se den skilte muslimske familie der ansøger om konfirmationsbidrag i forbindelse at klassekammeraterne skal konfirmeres :D


Eller endnu bedre, at se den skilte muslimske mand betale til det kristne barns konfirmation :D

Makey (13) skrev:
Undlade at give gaver til jul og fødselsdage fra nu og indtil du mener at beløbet er betalt tilbage og skyde skylden på mor (min favorit)


Ville være synd for min datter.

Makey (13) skrev:
Blive gode venner med hende igen


Been there done that. NO LUCK!
Gravatar #17 - Faergemeister
13. dec. 2010 11:49
Børn koster penge. Lad være med at få børn hvis du ikke er indforstået med dette. Og det lyder som om du selv har smadret forholdet til dit barn når du heller ikke vil støtte op omkring denne begivenhed.

Og at blande religion ind i det, og prøve at bruge det som undskyldning for at slippe, er mildest talt kvalmende.
Gravatar #18 - Magten
13. dec. 2010 11:52
#17
Det handler vel ikke om at han ikke vil støtte barnet, men om det er krævet af ham.
En fest han ikke selv må være med til pga moren, er ikke flere 1000 kr værd hvis det kan undgåes.
Gravatar #19 - paradise_lost
13. dec. 2010 11:53
Faergemeister (17) skrev:
Børn koster penge. Lad være med at få børn hvis du ikke er indforstået med dette. Og det lyder som om du selv har smadret forholdet til dit barn når du heller ikke vil støtte op omkring denne begivenhed.


Okay, hvor læser du lige at jeg er skyld i det? For det er lige omvendt.

Jeg vil somsagt gerne støtte op om det, hvis det er dette hun ønsker. Men ikke så hendes mor kan spare penge (for de har nok) Pengene skal være til min datter!

Faergemeister (17) skrev:
Og at blande religion ind i det, og prøve at bruge det som undskyldning for at slippe, er mildest talt kvalmende.


Er religion ikke en del af det da? Syntes det er en meget vigtig del!
Gravatar #20 - Slettet Bruger [1515442242]
13. dec. 2010 11:58
paradise_lost (19) skrev:
Er religion ikke en del af det da? Syntes det er en meget vigtig del!


Igen. Festen er på papiret ikke til andet end at hylde at barnet er på vej ind i de voksnes rækker.

Den moderne tolkning siger at festen ikke er til andet end Gaveregn ^^

Konfirmationen er religiøs... Ligesåsnart man er ude af kirken er vi tilbage i realiteten og så styre man selv hvad man vil.

Men det kan være ligemeget, det er ikke essensen af problemet.

Du vil støtte din datter. men ikke din ekskone. Det er fair.

Gør dette klar over for din datters mor. De har ingen ret til at kræve penge af dig for en random fest DE arangere.
Gravatar #21 - plazm
13. dec. 2010 13:17
SlettetBruger (20) skrev:
Gør dette klar over for din datters mor. De har ingen ret til at kræve penge af dig for en random fest DE arangere.


Men det er jo så netop det de har, j.f. det link i #1
Gravatar #22 - illishar
13. dec. 2010 13:26
Bah, dit religions-argument kan du putte op et vist sted. Jeg er personligt også *meget* ateist, men jeg er selvfølgelig stadigvæk konfirmeret og min lille søn er også døbt og alt muligt. Dansk tradition og kultur behøver ikke at have noget at gøre med religion, selvom man benytter stenhuset på bakketoppen, fra tid til anden.

Og så må jeg også lige pointere, at stor del af at være ikke-troende er at være åben og ufanatisk. Erklæringer som eks. "ikke at vil deltage/betale til datters konfirmation, grundet religion (eller mangle)" det er ekstremt fanatisk!!! (Det lyder heldigvis som om, at det ikke helt er det der er tilfældet.)

Mht. det lovmæssige så tror jeg desværre at du er nødt til at ryste op, i en eller anden grad. (Men det er da en lidt trist situation du er havnet i.)
Gravatar #23 - Slettet Bruger [1515442242]
13. dec. 2010 14:02
#22

En ateist kan ikke konfirmeres. Det hedder Nonfirmeres.
Gravatar #24 - Magten
13. dec. 2010 14:04
illishar (22) skrev:
Jeg er personligt også *meget* ateist, men jeg er selvfølgelig stadigvæk konfirmeret og min lille søn er også døbt og alt muligt.
Selvfølgelig konfirmeret?

Hvorfor er det en selvfølge? At man døbes kan jeg acceptere som en selvfølge, da barnet ikke selv er i stand til at tage en beslutning for/imod/ligeglad kristendommen på det tidspunt, men en konfirmation er satme ikke en selvfølge.
Gravatar #25 - paradise_lost
13. dec. 2010 14:14
#22 Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor du har døbt din søn når du ikke selv er kristen. medmindre det er for at køre konen glad :)

#24 Lige mine ord. Er absolut ikke en selvfølge.
Gravatar #26 - Makey
13. dec. 2010 14:24
Jeg fik af vide at hvis jeg ikke blev konfirmeret, så fik jeg ikke nogen fest, og når der ikke er noget fest, så er der heller ikke nogen gaver, det fortalte min mor sq. Så gæt hvem der skulle konfirmeres, og om gud havde noget som helst at skulle have sagt i denne sammenhæng. Kender faktisk ikke nogen der ikke er blevet konfirmeret på grund af gaver.

"Alle gode gaver, de kommer oven ned"... Niks, de kommer fra bedsteforældrene...
Gravatar #27 - Faergemeister
13. dec. 2010 14:29
paradise_lost (19) skrev:
Pengene skal være til min datter!


Går pengene ikke også til din datters fest?
Gravatar #28 - Niklas H
13. dec. 2010 14:35
Faergemeister (27) skrev:
Går pengene ikke også til din datters fest?


Jeg tror han mener at festen skal betales alligevel. Så derfor går pengene ikke som sådan til hans datter.
Gravatar #29 - Slettet Bruger [1515442242]
13. dec. 2010 14:41
Makey (26) skrev:
Jeg fik af vide at hvis jeg ikke blev konfirmeret, så fik jeg ikke nogen fest, og når der ikke er noget fest, så er der heller ikke nogen gaver, det fortalte min mor sq. Så gæt hvem der skulle konfirmeres, og om gud havde noget som helst at skulle have sagt i denne sammenhæng. Kender faktisk ikke nogen der ikke er blevet konfirmeret på grund af gaver.


Dejligt når ignoranter mennesker støtter kirken alene for at få gaver ud af det.
Jeg blev ikke konfirmeret, men holdte da fest alligevel :D
Gravatar #30 - Faergemeister
13. dec. 2010 14:52
SlettetBruger (29) skrev:
Dejligt når ignoranter mennesker støtter kirken alene for at få gaver ud af det.
Jeg blev ikke konfirmeret, men holdte da fest alligevel :D


Nu hvor du ikke blev konfirmeret, huskede du så at blive meldt ud af folkekirken? For hvis du stadigvæk var medlem, men ikke blev konfirmeret, støttede du jo i praksis kirke mere end hvis du var blevet konfirmeret da de så ikke skulle bruge ressourcer på dig.

Desuden er nonfirmation noget pjat, hvis du rent faktisk ikke var det mindste kristen, så havde du sagt helt nej til festen, i stedet for at prøve at virke sejere ved at droppe konfirmationen (og den dertil hørende undervisning) men stadigvæk inkassere gaveregnen.
Gravatar #31 - Magten
13. dec. 2010 14:53
SlettetBruger (29) skrev:
Dejligt når ignoranter mennesker støtter kirken alene for at få gaver ud af det.
Jeg blev ikke konfirmeret, men holdte da fest alligevel :D
Kender også en del der gjorde det, og jeg synes virkelig det er flabet af forældrene at stille deres børn i den situation.. Hvem gider komme i skole når alle de andre har fået fede gaver, og så ikke have fået noget?

Mine forældre gav mig 100% selv valget, og uanset hvad jeg valgte ville konsekvensen være det samme: En fest og gaver..

Ser jeg tilbage på det idag synes jeg egentlig det er mærkeligt at man får gaver for nonfirmation/konfirmation.. Men jeg synes så også det er nogle mærkelige events..
Gravatar #32 - apkat
13. dec. 2010 15:43
#30, da 10x mere relevant at holde en nonfirmation og sige man gerne vil have gaver. End holde en konfirmation kun for gaver når man ikke er kristen.

#31, enig. Mine forældre gav mig samme valg. Men det var tydeligt den jydske familie ikke var enige. Men tit i livet "koster det" at have holdninger. Og gaver bør man bare være glad for man får ligemeget hvad. Selvom man havde fået mere hvis man var blevet konfirmeret.

At non-/konfirmation er noget mærkeligt noget toppes vel ret nemt af julen. Især når den holdes af os der ikke er kristne. Men hvad fanden.
Gravatar #33 - Slettet Bruger [1515442242]
13. dec. 2010 15:55
#30 Jeg meldte mig af egen fri vilje ud af kirken i en alder af 13 ^^
Holdte kun fest fr det nærmeste familie. OG brugte pengene på et 22" crt tv og en dvd afspiller xD Det var så vildt!

Men jo, Festen blev uden tvivl holdt for at jeg ikke skulle føle mig udenfor.
Gravatar #34 - Daniel-Dane
13. dec. 2010 17:18
SlettetBruger (20) skrev:
Festen er på papiret ikke til andet end at hylde at barnet er på vej ind i de voksnes rækker.
Den moderne, ateistiske (non-)konfirmationsfest er et ny-kulturelt fænomen, som er præcis det samme som det gamle, religiøse ritual.

SlettetBruger (23) skrev:
#22

En ateist kan ikke konfirmeres. Det hedder Nonfirmeres.
Jo, hvis de er døbt. ;)
Gravatar #35 - Dr_Mo
13. dec. 2010 18:27
Faergemeister (30) skrev:
Desuden er nonfirmation noget pjat, hvis du rent faktisk ikke var det mindste kristen, så havde du sagt helt nej til festen

Hvorfor? Fordi gud bliver sur på sig, hvis du holder en fest? Tror du ikke, at man er rimelig ligeglad, når man ikke vil konfirmeres?

Hvis man vælger festen fra, så betyder det jo, at man har dårlig samvittighed over at holde en fest. Det gør en vel mere "kristen"?
Gravatar #36 - Magten
14. dec. 2010 09:00
Faergemeister (30) skrev:
Desuden er nonfirmation noget pjat, hvis du rent faktisk ikke var det mindste kristen, så havde du sagt helt nej til festen, i stedet for at prøve at virke sejere ved at droppe konfirmationen (og den dertil hørende undervisning) men stadigvæk inkassere gaveregnen.
Haha, er du kristen? :)

Hvorfor må man kun feste hvis man har siddet og lyttet til en omgang kristent snik snak i flere timer? Du bekræfter bare din tro og jeg gør det modsatte.
Gravatar #37 - illishar
14. dec. 2010 09:34
Magten (36) skrev:
Hvorfor må man kun feste hvis man har siddet og lyttet til en omgang kristent snik snak i flere timer? Du bekræfter bare din tro og jeg gør det modsatte.

Der er vel ikke noget i vejen med en "non-firmation", ud over at den som kulturel rite, ærlig talt er lidt vattet. "Kom lad os æde og drikke og gi' nogle gaver". Der er ikke så forskelligt fra så mange andre af vores højtider. Kirkebesøget (eller du kunne for den sags skyld, lave en ceremoni et andet sted) er med til at gøre det til noget specielt, der symboliserer "indtrædelse til voksen".
... Det er bare ret praktisk at lade Kirken tage sig af det ceremonielle. (De er vant til det.)
Gravatar #38 - Slettet Bruger [1515442242]
14. dec. 2010 09:37
illishar (37) skrev:
"Kom lad os æde og drikke og gi' nogle gaver"


En "nonfirmation" er vel en ligeså god en grund til at gøre overstående, som fødselsdage, bryllupper og barnedåb er
Gravatar #39 - Fjolle
14. dec. 2010 09:40
illishar (37) skrev:
Kirkebesøget (eller du kunne for den sags skyld, lave en ceremoni et andet sted) er med til at gøre det til noget specielt, der symboliserer "indtrædelse til voksen".

Så det ville være fedt hvis personen blev drukket fuld og slæbt ud til en skov til en omgang paintball først? :D
Gravatar #40 - Magten
14. dec. 2010 09:43
illishar (37) skrev:
Der er vel ikke noget i vejen med en "non-firmation", ud over at den som kulturel rite, ærlig talt er lidt vattet. "Kom lad os æde og drikke og gi' nogle gaver".
Men ved at lade sig konfirmere bekræfter man sådan set kun sin tro.
Jeg gjorde lige det modsatte.

Hvorfor er man så meget vigtere hvis man bekræfter, at man ligefrem skal holde en fest?

Begge events er fuldstændig latterlige, men hvad der er endnu mere latterligt er at kristne vil bestemme hvordan ikke-kristne skal fejre det.

illishar (37) skrev:
Kirkebesøget (eller du kunne for den sags skyld, lave en ceremoni et andet sted) er med til at gøre det til noget specielt, der symboliserer "indtrædelse til voksen".
Og man bliver ikke voksen hvis man ikke bliver konfirmeret? Eller hvor vil du hen med det?
Gravatar #41 - apkat
14. dec. 2010 09:56
Magten (40) skrev:
Og man bliver ikke voksen hvis man ikke bliver konfirmeret?


Nope, vi er nogen der ikke vil være voksne.
Gravatar #42 - illishar
14. dec. 2010 11:22
Magten (40) skrev:
Og man bliver ikke voksen hvis man ikke bliver konfirmeret? Eller hvor vil du hen med det?


Traditioner og ceremonier findes i mange afskygninger. Det er ikke nødvendigvis mere religiøst at blive konfirmeret end at have tradition for at se dronnings nytårstale hvert år. Eller for den sags skyld, at holde nytår. Det kommer helt an på, hvad du selv lægger i det.
At det tilfældigvis er Kirken der står for ceremonien ved 13-15 års alderen, er muligvis mest et udtryk for de er institutionen der har præget os i de sidste 1000 år.

Det er fint nok hvis man ikke vil afholde traditioner og ceremonier for "indtrædelse til voksen". Men hvis man mener at "Kom og æd hvad du kan" er en fin ceremoni/tradition, så er der nødvendigvis mange (familiemedlemmer) der vil blive skuffede over den reducerede ceremoni, der på overfladen kun har et rent materialistisk formål.
(Men man kan da helt sikkert hjælpe på sagen, hvis man på anden måde gør det ekstra-ordinært eller højtideligt.)
Gravatar #43 - JesperZ
14. dec. 2010 15:56
Det er da også lamt.. Man er jo ikke på nogen måde voksen i en alder af 13 år :P
Gravatar #44 - noramskull
15. dec. 2010 20:32
JesperZ (43) skrev:
Det er da også lamt.. Man er jo ikke på nogen måde voksen i en alder af 13 år :P


Det er fordi at Gud ved at man skal snuppe dem mens de er unge, før de begynder at tænke sig om.
Gravatar #45 - Magten
15. dec. 2010 20:37
noramskull (44) skrev:
Det er fordi at Gud ved at man skal snuppe dem mens de er unge, før de begynder at tænke sig om.
It's funny, because it's true!
Gravatar #46 - LinguaIgnota
15. dec. 2010 20:41
Never mind, jeg misforstod åbenbart emnet.
Gravatar #47 - XorpiZ
15. dec. 2010 21:40
noramskull (44) skrev:
Det er fordi at Gud man ved at man skal snuppe dem mens de er unge, før de begynder at tænke sig om.


Fixed.
Gravatar #48 - Saxov
15. dec. 2010 21:46
noramskull (44) skrev:
Det er fordi at Gud katolske præster ved at man skal snuppe dem mens de er unge, før de begynder at tænke sig om.
Nok mere reelt ;)
Gravatar #49 - Fjolle
15. dec. 2010 22:20
Saxov (48) skrev:
Nok mere reelt ;)

Tror at du har misforstået noget. Man bliver ikke konfirmeret af katolske præster -.-
Gravatar #50 - Dr_Mo
15. dec. 2010 22:25
Fjolle (49) skrev:
Tror at du har misforstået noget. Man bliver ikke konfirmeret af katolske præster -.-

Det er rigtigt. Man bliver udsat for sexovergreb.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login