mboost-dp1

Højhastighedsbredbånd giver mere produktive virksomheder


Gå til bund
Gravatar #1 - thimon
19. apr. 2015 16:01
Kilde: http://finans.dk/live/erhverv/ECE7633385/S%C3%A5-h...

En undersøgelse fra Damvad viser at virksomheder med højhastighedsbredbånd opnår 3.9% større produktivitet sammenlignet med virksomheder med mellemhastighedsbredbånd. Dette svarer til en gevinst for samfundet på 5.6 mia. kr.

Hos Danske Regioner har man på baggrund af undersøgelse fra EU, hvor undersøgelsen viser at Danmark ligger på en 19. plads blandt lande med udbredelsen af højhastighedsbredbånd på landet, bedt staten om at træde til med penge for at udbrede højhastighedsbredbånd til landet. Danske Regioner mener at højhastighedsbredbånd er at betragte på samme måde som vand, varme og elektricitet.

Erhvervsminister Henrik Sass Larsen mener dog at løsningen skal findes i mobildækningen ved 800 MHz. Dette betyder at husstande og virksomheder i de postnumre med dårligst vil have adgang til 10 Mbit/s ved udgangen af 2015. Derudover er der planer om at bruge 700 MHz til at forbedre mobildækningen i 2020.
Gravatar #2 - Hængerøven
19. apr. 2015 17:29
Er de mere effektive fordi de har bedre internet?

Eller har de bedre internet fordi de er mere effektive?

Gravatar #3 - Claus Jørgensen
19. apr. 2015 18:09
Er 10 Mbit/s højhastighed?
Gravatar #4 - thimon
19. apr. 2015 18:19
#2

Hvem ved, det er ligesom med hønen og ægget. ;)

#3
Ifølge ministeren er det åbenbart. Det er vel stadig bedre end ISDN. :)
Gravatar #5 - Hængerøven
19. apr. 2015 18:29
Claus Jørgensen (3) skrev:
Er 10 Mbit/s højhastighed?


Ikke i forhold til undersøgelsen hvor mellemhastighed er 10-30, og højhastighed er 30-100 (og naturligvis over 100, men undersøgelsen regnede alt over 100 som 100 åbenbart)

thimon (4) skrev:
#2

Hvem ved, det er ligesom med hønen og ægget. ;)


Det er bare en ret relevant betragtning at have med, hvis man skal ud i at måle værdi tab/forøgelse.
Gravatar #6 - Qw_freak
20. apr. 2015 13:48
Hængerøven (2) skrev:
Er de mere effektive fordi de har bedre internet?

Eller har de bedre internet fordi de er mere effektive?


Mere effektive fordi folk hver gang der skal ventes på at internernettet svarer spilder en masse tid på alt muligt inden de selv kommer i gang igen.

Det kan være på alt lige fra at hente kaffe til at tage sig et spil minestryger mens man venter.
Gravatar #7 - Hængerøven
20. apr. 2015 18:51
Qw_freak (6) skrev:
Mere effektive fordi folk hver gang der skal ventes på at internernettet svarer spilder en masse tid på alt muligt inden de selv kommer i gang igen.


Dette er vel med det forbehold at de har en arbejdsopgave der kræver de venter på at internettet svare?

Jeg har haft arbejde hvor internettet var langsomt, og der tog man og udførte andet arbejde i vente tiden.. Det er det som jeg ville kalde effektivitet.

Det andet virker bare som en undskyldning for at en ineffektiv ansat kan hente sig en kop kaffe.

Den er sgu hørt så mange gange før
"Hvorfor står i nu og snakker over kaffen igen?"
"Jamen jeg venter på at de tager telefonen"
Gravatar #8 - BetaLyte
20. apr. 2015 19:34
Som sædvanligt: http://xkcd.com/303
Gravatar #9 - CBM
21. apr. 2015 00:30
#8
en klassiker. Har selv lavet mange varianter af denne :-)
Gravatar #10 - Qw_freak
21. apr. 2015 05:46
Hængerøven (7) skrev:
Det andet virker bare som en undskyldning for at en ineffektiv ansat kan hente sig en kop kaffe.

Helt sikkert, men jeg tror det er sådan det er for mange.

Det kan jo godt være dit arbejde tillader at du akn springe mellem opgaverne når du har ventetid på noget, men det kan du jo ikke bare tillægge alle andre at de også har fordi du har det. Man er nødt til at se ud over alle stillinger der er berørt, og så er der sikkert en 20% i industrien hvor langsomt internet bremser effektiviten, både pga ineffektive medarbejdere og jobs hvor der ikke kan springes mellem opgaverne.
Gravatar #11 - Qw_freak
21. apr. 2015 05:49
CBM (9) skrev:
#8
en klassiker. Har selv lavet mange varianter af denne :-)

Fordi man ikke kan dokumentere sine ændringer mens koden kompilereres.............? ;)
Gravatar #12 - CBM
21. apr. 2015 06:25
Qw_freak (10) skrev:
...og jobs hvor der ikke kan springes mellem opgaverne.


præcist

#11
well, det kan man sagtens.. men det er mere...

fordi der på et godt kontor også skal være tid til en smule spas bare en gang imellem :)

sålænge det ikke er for tit og sålænge det ikke tager overhånd !!

Dog syntes jeg de må være klart for enhvert at selv om man skal arbejde seriøst og effektivt så er der ingen der er maskiner.

mine varianter inkluderer...

deploying, installing, rendering og connecting
Gravatar #13 - Hængerøven
21. apr. 2015 10:26
Qw_freak (10) skrev:
men det kan du jo ikke bare tillægge alle andre at de også har fordi du har det.


Det gør jeg så sandelig hellere ikke.

Jeg vil dog vove at påstå at mængden af jobs hvor man blive låst fast af langsomt internet, er stærkt begrænset.

effektivitet handler ikke kun om at løse opgave X hurtigere, men også at formidle sin spildetid. Har du en arbejdsopgave hvor du partout ikke kan formidle din spildetid på andet end kaffepauser, ville en omlægning af arbejdsgangen, i min overbevisning, kunne bidrage med mindst ligeså meget effektivitet, som det at mindske ventetiden ved hjælp af hurtigere internet.

At sige at internettet er en ubetinget faktor i effektivitet, er vist en smule naivt (Og også noget selve kilden i tråden her pointere)
Gravatar #14 - Hængerøven
21. apr. 2015 10:39
titelrino skrev:
Højhastighedsbredbånd giver mere produktive virksomheder


kilderino skrev:
Det har ikke været muligt at teste årsagssammenhængen og dermed udlede, om den højere produktivitet skyldes anvendelsen af højhastighedsbredbånd eller mobilt bredbånd, eller om højproduktive virksomheder generelt anvender højhastighedsbredbånd/mobilt bredbånd


Gravatar #15 - Clauzii
22. apr. 2015 12:43
#13
Det kræver dog at den opnåede spildtid er lang nok til at igangsætte andre opgaver ;)

Lad os sige at en mail (vi leger sekretær et øjeblik) er 3 sek. om at blive indlæst og vist. Hvis hurtigere inter-/intranet får tiden ned på f.eks. 1.8 sek. går det hurtigere med at blive færdig, men der er næppe tid til andre ting ind imellem :P

/noget jeg tror ville batte mere end hurtigt net i virksomhederne, er at få udskiftet alle de gamle sløve kontor-PCere med blæsere og larmende HDer til noget mere tidssvarende med SSD og meget lavt/intet støjniveau.
Gravatar #16 - Qw_freak
22. apr. 2015 13:33
Clauzii (15) skrev:
noget jeg tror ville batte mere end hurtigt net i virksomhederne, er at få udskiftet alle de gamle sløve kontor-PCere med blæsere og larmende HDer til noget mere tidssvarende med SSD og meget lavt/intet støjniveau.

THIS!!

Jeg tror jeg venter på at min PC reagerer mindst ½time hver dag, fordi nogen har fået den ide at vi ikke behøver PC'er der kan arbejde. Bevares, jeg behøver ikke en workstation til 50000,- med 5 grafikkort i SLI og Extreme performance HW.

Bare giv mig en I5 3Ghz med 16GB 1200mhz ram og en hurtig SSD.
Gravatar #17 - Slettet Bruger [3195003104]
22. apr. 2015 13:42
Qw_freak (16) skrev:
THIS!!

Jeg tror jeg venter på at min PC reagerer mindst ½time hver dag, fordi nogen har fået den ide at vi ikke behøver PC'er der kan arbejde. Bevares, jeg behøver ikke en workstation til 50000,- med 5 grafikkort i SLI og Extreme performance HW.

Bare giv mig en I5 3Ghz med 16GB 1200mhz ram og en hurtig SSD.


Hvis du har noget lig min Mærsk PC, så forstår jeg dig. Min sidste PC havde 2 GB RAM, den jeg er flyttet til har heldigvis 4 GB.
Gravatar #18 - Qw_freak
22. apr. 2015 19:22
IT-ekspert Yvossen (17) skrev:

Hvis du har noget lig min Mærsk PC, så forstår jeg dig. Min sidste PC havde 2 GB RAM, den jeg er flyttet til har heldigvis 4 GB.

De har oppet dem til 8 Gb ram, men det er samme gamle spand lort de har...
Gravatar #19 - Slettet Bruger [3195003104]
22. apr. 2015 19:25
Qw_freak (18) skrev:
De har oppet dem til 8 Gb ram, men det er samme gamle spand lort de har...


2 GB til 4 GB var en drøm. Tror du man bliver fyret for at smide en SSD i? :-)

Det skal dog siges at det meste af mit arbejde sker på WTS'er.
Gravatar #20 - Qw_freak
22. apr. 2015 21:22
IT-ekspert Yvossen (19) skrev:
2 GB til 4 GB var en drøm. Tror du man bliver fyret for at smide en SSD i? :-)

Jeg har tænkt tanken, men så skal man jo til at reinstallere og gøre ved, man kan ikke uden at skulle indblande IT-afdelingen.
Gravatar #21 - Slettet Bruger [3195003104]
22. apr. 2015 21:35
Qw_freak (20) skrev:
Jeg har tænkt tanken, men så skal man jo til at reinstallere og gøre ved, man kan ikke uden at skulle indblande IT-afdelingen.


Lav et image af disken og flyt indholdet over. :-)
Gravatar #22 - Qw_freak
23. apr. 2015 07:23
IT-ekspert Yvossen (21) skrev:
Lav et image af disken og flyt indholdet over. :-)

Fristende, men jeg tror jeg presser på for at få en af "de nye ekstrapotente maskiner".
Der skulle komme en mulighed for at købe lidt stærkere maskiner ind til medarbejder med behov ud over det sædvanlige.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login