mboost-dp1

Entanglement - det værste vrøvl i fysikkens historie


Gå til bund
Gravatar #1 - dcgeek
30. maj 2005 17:59
Bell lavede et forsøg, hvor han:

1. Opstillede en kilde, der udsender korrelerede partikler i hver sin retning. Dem med spin op bliver f.eks. sendt mod venstre spin-detektor mens dem med spin ned bliver sendt mod højre detektor.

2. Nu placeres en spin-detektor på den ene af vejene, f.eks. den venstre vej, som så skal afgøre, om elektronerne der stadig har op-spin. Det har de selvfølgelig.

3. Nu ændres der på den spin-detektor der ligger på venstre vej, således, at dens vinkel i forhold til elektronerne bliver ændret. Nu forsvinder korrelationen helt, ved f.eks. at dreje den 180 grader.

4. Den nye spin-detektor registrerer nu 50 % op og 50 % ned, og sender dem igen i hver sin retning. Der er nu ikke længere nogen korrelation mellem elektronerne på højre og venstre vej.

5. Så konkluderer fysikerne, at elektronerne kan "se" hvis detektorerne står på "den rigtige måde", og derfor "vælger" at korrelere.

Det er da det værste vrøvl jeg har hørt længe fra fysikere! At der ikke er nogen korrelation, og at 50 % af elektronerne på venstre vej nu bliver registreret som ned istedet for op, må jo bare betyde, at ved at ændre detektorens vinkel, kan man altså ændre elektronernes spin.

Der er altså ikke en skid tale "underlig vekselvirkning" mellem elektronerne. Der er intet mærkeligt. Den nye detektor har bare via sine målinger, påvirket elektronernes spin, og dermed er korrelation naturligvis også forsvundet.

Hvis det nu var sådan, at man ved at puffe til elektronerne på venstre vej også samtidig kunne se tilsvarende ændringer på højre vej, så kunne vi snakke om underlig vekselvirkning mellem dem, men det er jo ikke tilfældet.

Det skuffer mig virkeligt, at så seriøse fysikere virkelig kan konkludere noget så stort på et så tyndt grundlag.

Der foreligger INTET bevis for NOGEN somhelst mærkelig vekselvirkning mellem de 2 elektroner. Det kunne jo lige så godt være detektoren der har ændret på den ene af elektronernes spin, hvorefter korrelationen naturligvis er forsvundet.

Men der foreligger INTET bevis for, at denne detektors påvirkning af den ene elektron også har påvirket den anden elektron. Det er en påstand skudt ud af åndsvage fysikere. At nogen tager dem seriøse for denne pseudo-videnskabelige metafysik er mig fuldstændigt uforståeligt!
Gravatar #2 - drbravo
30. maj 2005 18:40
hva, øhmmm.. snakker du om?
Gravatar #3 - jeldtoft
30. maj 2005 19:58
#2 Hvis du ikke har noget at sige, hvad laver du så her, venligst kom med noget konstruktivt i stedet for kun at komme med negative kommentarer, som faktisk er det eneste jeg har set fra dig.
Gravatar #4 - hundeboll
30. maj 2005 20:48
#3 jeldtoft:
Jeg kunne faktisk godt tænke mig, at dcgeek forklarede hvad det hele handler om... For jeg har ikke hørt noget om den konklusion, som de omtalte fysikere åbenbart er kommet frem til.

#1 dcgeek:
Det kunne være rart, hvis du lige fortalte hvor du havde læst om forsøget, så jeg/vi kunne læse mere om det.
Gravatar #5 - T-Hawk
30. maj 2005 20:58
#1
Tror du mistede mig lidt undervejs men sådan som jeg har forstået entanglement så er det det at hvis du splitter en partikel til to partikler og sender disse i hver sin retning hvorefter du opstiller to ensrettede filtre foran hver partikel vil kun den ene partikel kunne passere da den anden partikel øjeblikkeligt har skiftet spin til den modsatte af den som passerer.
Hvis du så ændrer filtret ved den partikel som ikke kunne passere vil den anden partikel nu ændre spin. Dette betyder kort og godt at hvis du har to "entangled" partikler og påvirker den ene så vil du på samme tid, og ja jeg mener 100% samtidig uden forsinkelse, påvirke den anden partikel på modsat vis.
Der er ikke noget opfundet eller nyt i dette det er en anerkendt teori som blev vist allerede i starten af det tyvende århundrede. (Einstein kunne ikke lide den fordi den modsage hans relativitets teori)
Gravatar #6 - Pally
30. maj 2005 22:16
Entanglement er vist i masser af eksperimenter; det mest berømte er formodenlig af Alain Aspect:

http://nano.physik.hu-berlin.de/teaching/Quantenop...

Selvom ovnst. er fuld af hard-core matematik er der skemaer og forklaringer til flere eksperimenter.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login