mboost-dp1

Hjælp, sort skærm!


Gå til bund
Gravatar #1 - Sanity
4. mar. 2011 20:07
Hej Newz
Så skete det, sort skærm. :(

Jeg har lige fået min laptop tilbage fra reparation efter 3 måneder (!!!) på grund af en ødelagt strømconnector.

Glad sad jeg og nød at have mere kraft end denne netbook da lortet pludselig går i sort. Jeg havde installeret og afinstalleret nogle ting og skulle til at spille FM2011. Harddisken holdt op med at spinne og hdd led'en viser intet signal.

Ved reboot starter computeren tilsyneladende, der er gang i maskineriet undtaget hd og stadig fuldstændig sort skærm, intet bios boot up eller noget.

Er det kun harddisken der er død, eller er der andet galt? Kan jeg fikse computeren blot ved at installere en ny hd?

Jeg er lidt nervøs for om grafikkortet også er dødt.

Det er en Clevo m860tu (novabook fusion).

Håber i kan hjælpe
Gravatar #2 - tazimn
4. mar. 2011 20:27
Det lyder som om der er noget langt vigtigere der er brændt af..

Kommer der ingen lyde fra den når du starter den op..?
Er der nogen lamper der lyser overhovedet?
Køre blæseren rundt?
Gravatar #3 - Sanity
4. mar. 2011 20:30
alt kører normalt, undtaget hd. Og så intet på skærmen. Der er gang i lamper blæsere og alt andet.
Gravatar #4 - tazimn
4. mar. 2011 20:35
I mine ører lyder det bare skørt at både HDD og grafikkort skal være gået på samme tid.. Jeg heller mere til at det er bundkortet den er gal med. Normalt ville computeren også bippe, hvis den mangler skærmkort eller HDD..
Gravatar #5 - gentox
4. mar. 2011 20:47
Hvorfor køber nogen overhovedet bærbare som deres primære, det forstår jeg stadigt intet af, men ok har heller aldrig købt en primær som bærbar.
Men ja det lyder som om harddisken har taget skade.
Gravatar #6 - Sanity
4. mar. 2011 21:01
Bundkortet er brandspanking new, men ud over det tvivler jeg på fejlen ligger der da computeren ellers lyder til at virke ok.
Jeg hælder også til hd'en, men burde jeg ikke se noget reaktion i form af en bios start up eller noget?


offtopic: Jeg bruger min computer ca. 10 timer om dagen på min skole, hvor jeg har brug for så meget kraft som muligt til 3d modellering/rendering, photoshop, illustrator etc. Så jeg kan nærmest ikke bruge en stationær til noget, selvom jeg nogen gange savner en orn'li' syg spand.
Gravatar #7 - tazimn
4. mar. 2011 21:12
Grunden til jeg tror det er bundkortet, er lige bestemt fordi der ikke kommer noget opstartslogo for BIOS op og skærmen er helt sort.

Normalt kan en computer godt starte selvom der ingen HDD er i.. Det er først når OS skal indlæses at der kommer problemer..
Gravatar #8 - Alrekr
4. mar. 2011 21:20
Jeg havde samme problem med en stationær for et par år tilbage. Det var fordi jeg var kommet til at røre RAM mens jeg havde statisk spænding - med andre ord fik jeg brændt RAMene af.
Gravatar #9 - Daniel-Dane
4. mar. 2011 22:05
Sæt en ekstern skærm til og tænd den. What do you see?
Gravatar #10 - Sanity
4. mar. 2011 22:10
Har kun lige mulighed for at slå fjernsyn til via hdmi, ingenting. Jeg må prøve at se om jeg kan få den slået til en skærm et andet sted.
Gravatar #11 - reefermadness  
4. mar. 2011 22:12
Her er et trick der for mig har virket på en del bærbare fra diverse producenter (Specielt fra dell af en eller anden årsag)

Fjern batteri og lader fra laptoppen og hold tændknappen nede i 10 sekunder, dette vil fjerne alle ladninger i diverse kondensatorer på bundkortet..

Sæt batteri og strøm til igen og prøv at tænd den

Det virkede så sent som i sidste weekend da kæresten ringede og troede at hendes bærbare var i stykker.. Det var en dell og har oplevet det samme på en 6-8 andre dell maskiner plus et par acer maskiner.

Ellers er der noget der blinker / lyser på maskinen når den står med blank skærm? (Eventuelt num, caps og scrollock?) Nogle biplyde eller andet der kunne være en fejlkode af en art?
Gravatar #12 - Sanity
4. mar. 2011 23:08
Heldigvis (?) har jeg hverken en acer eller en dell. Men tak for rådet, jeg prøvede, dog uden held desværre.
Gravatar #13 - praktikant muffe AKA pewbe
7. mar. 2011 23:58
gentox (5) skrev:
Hvorfor køber nogen overhovedet bærbare som deres primære, det forstår jeg stadigt intet af, men ok har heller aldrig købt en primær som bærbar.

Fordi det er billigere med en fornuftig bærbar end en kraftig stationær og en fornuftig bærbar? Det er ihvertfald min grund.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login