mboost-dp1

Windows og netværkslag


Gå til bund
Gravatar #1 - lorric
13. jun. 2010 11:31
Hej newz'ere

En ting som har undret mig i lang tid, er hvorfor Windows er så forbandet langsom når det kommer til netværksgodkendelse.

Eksempel: Jeg sidder på et netværk med en AD DC og ca. 200 maskiner. DC er Win2003 server, klienterne er primært XP og et par enkelte Win7.

Hvis jeg skal åbne en UNC lokation, f.eks. Start, Kør, \\Maskine\Share, så tager det nogle gange op til 10 sekunder før Explorer vinduet åbnes.

Hvorfor? Jeg kan forestille mig at min maskine sender min logon info til den maskine jeg åbne sharet på. Den checker det med DC og godkender at jeg har rettigheder, hvorefter jeg så får åbnet mit vindue.

Det burde da snildt kunne gøres på under et sekund?

Nu har jeg ikke undersøgt det nærmere, men det forekommer mig at være en almindelig ting på Windows netværk.

Er det bare mig? Er det bare det netværk, jeg normalt arbejder på? Er der nogen som kender grunden til dette, og evt. en kur?
Gravatar #2 - XorpiZ
13. jun. 2010 11:59
#1

Vi har ikke nogle problemer på vores netværk på arbejdet. Den åbner instant, såfremt der er adgang til maskinen.

Tjek at din DNS er sat op som den skal.
Gravatar #3 - Frandsen
13. jun. 2010 12:10
Dengang jeg var LAN-arrangør krævede vi at deltagerne udførte to Registry Tweaks før man fik lov til at tilslutte netværket. Disse handlede nemlig også om Windows XP Share Delay:

citat skrev:
When you connect to another computer with Windows XP, it checks for any Scheduled tasks and any installed printers on that computer - a fairly useless task, but one that can add up to 30 seconds of waiting on the other end - not good!


Som det fremgår udfører Windows idiotiske opgaver før den er klar til at vise Shares.

Vores fix dengang:

Start Registreringseditoren (Start -> Kør -> "regedit").
Navigér og find:

/ HKEY_LOCAL_MACHINE
/ Software
/ Microsoft
/ Windows
/ CurrentVersion
/ Explorer
/ RemoteComputer
/ NameSpace

Her finder du to nøgler:
((standard) REG_SZ Printers) er for Printere og Faxenheder
((standard) REG_SZ Scheduled tasks) er til Planlagte opgaver.

Man kunne så enten vælge helt at slette disse nøgler, eller omdøbe dem ved at indsætte noget ligegyldig tekst foran nøglenavnet så Windows ikke kunne finde den.

Efter alle havde udført dette havde vi alle instant adgang til alles Shares på hele netværket.

Bemærk man ikke fucker op i sine printere/opgaver internt, da man kun fusker med dem for Remote Computers.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login