mboost-dp1

Windows 10 installations-tråden


Gå til bund
Gravatar #1 - jeldtoft
29. jul. 2015 07:50
Her deles tips og tricks i forbindelse med installationen af windows 10.

Det er endnu ikke lykkedes mig at installere W10, men forsøger lidt af hvert.

Har prøvet dette trick, uden succes.

Andre gode idéer?
Gravatar #2 - Slettet Bruger [4133311405]
29. jul. 2015 08:01
Jeg prøver at hente et tool herfra og vælge upgrade.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/...
Gravatar #3 - IT-ekspert Kejser
29. jul. 2015 08:02
#1 god idé!! :)

Jeg har i alt 1 bærbar (på workdomæne), 1 stationær (på hjemmedomæne, 1 bærbar (på hjemmedomæne) og 1 surface (ikke på domæne)

Det er kun surface jeg har fået update mulighed for noget tid siden og det bunder i at det er den eneste som ikke er på domæne - men selve win 10 er ikke kommet til den endnu.

Jeg er dog også med i Insider programmet og har Technical preview (10240) på work bærbar og stationære). De har ikke fået tilbudt at opgradere til fuld version (er lidt i tvivl om de kan det eller kræver ny install).

Så jeg har heller ikke held med at få den færdige win 10 på mine enheder.
Gravatar #4 - jeldtoft
29. jul. 2015 08:47
#2 Hvordan går det? Og hvad med aktivering?
Gravatar #5 - Slettet Bruger [4133311405]
29. jul. 2015 08:48
jeldtoft (4) skrev:
#2 Hvordan går det? Og hvad med aktivering?


Sidder desværre pt. på en 10 Mbit forbindelse, så der arbejdes stadig.
Gravatar #6 - Slettet Bruger [4133311405]
29. jul. 2015 09:25
Sådan. Nu er Windows 10 Pro installeret og det ser ud til at virke som det skal.

EDIT: Og ja, det er aktiveret.
Gravatar #7 - IT-ekspert Kejser
29. jul. 2015 10:11
Fra den stationære gik jeg ind på link fra nr. 2 og klikkede på "Download Tool 64-bit" og så henter den en lille exe fil ned på min Win10 Technical preview 10240 med dansk sprogpakke - denne gav muligheden for at opgradere denne maskine eller laver filer til en anden. Valgte pkt 1 og klikkede næste. nu er den ved at downloade - er ved 41 % på ca 12 minutter på en 60/60 fiber.

Gravatar #8 - Etherial
29. jul. 2015 10:13
Insider har virket perfekt for mig, men den fulde version?

http://i.imgur.com/6aCKLxp.jpg ....
Gravatar #9 - dr.Fryd
29. jul. 2015 10:19
Spørgmål .. jeg håber en eller anden kan gennemskue?

Når nu W10 engang er installeret er alt jo i den kønneste orden (forventer jeg) - men hvad så når/hvis man engang ønsker en reinstall?

Her mener jeg, skal man så installere, i mit tilfælde windows 7, og så kommer 10'ern automatisk ned igen, eller hvordan vil det virke?
Gravatar #10 - Etherial
29. jul. 2015 10:21
dr.Fryd (9) skrev:
Spørgmål .. jeg håber en eller anden kan gennemskue?

Når nu W10 engang er installeret er alt jo i den kønneste orden (forventer jeg) - men hvad så når/hvis man engang ønsker en reinstall?

Her mener jeg, skal man så installere, i mit tilfælde windows 7, og så kommer 10'ern automatisk ned igen, eller hvordan vil det virke?



Antager at man får en nøgle, du kan bruge ved reinstall. Alt andet ville være dybt godnat. 10'eren kan allerede nu hentes som ISO, så man kan brænde sin egen DVD.

(Her f.eks - min dropbox - ENG-x64)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/179782/Windows...
Gravatar #11 - Magten
29. jul. 2015 10:24
dr.Fryd (9) skrev:
Spørgmål .. jeg håber en eller anden kan gennemskue?

Når nu W10 engang er installeret er alt jo i den kønneste orden (forventer jeg) - men hvad så når/hvis man engang ønsker en reinstall?

Her mener jeg, skal man så installere, i mit tilfælde windows 7, og så kommer 10'ern automatisk ned igen, eller hvordan vil det virke?
Din key bliver vist tilknyttet den Microsoft account du bruger - hvis du bruger sådan en - så du bare skal bruge samme account ved reinstall.
Gravatar #12 - Magten
29. jul. 2015 11:00
Mht. reinstall, så kan jeg godt anbefale en "reset". Fungerer ganske fint, og så skal man ikke rode med iso'er osv.

Under settings -> update & security -> recovery
Gravatar #13 - Slettet Bruger [4133311405]
29. jul. 2015 11:12
Etherial (8) skrev:
Insider har virket perfekt for mig, men den fulde version?

http://i.imgur.com/6aCKLxp.jpg ....


Jeg fik samme fejl et par gange. Jeg ved ikke hvad der skete, men efter et log ud/log ind ved skift fra standard bruger til administrator bruger, så fungerede det.
Gravatar #14 - Fjolle
29. jul. 2015 12:05
Da min arbejdspc er på domæne kom der ikke nogen opgraderings-prompt, men fra en iso virkede det uden problemer.
Gravatar #15 - DarX
29. jul. 2015 13:39
Suk... http://i.imgur.com/06tBvPF.png
Det her bliver vist en lang dag.
Gravatar #16 - CBM
29. jul. 2015 16:23
pyha, der vil gå lang tid før jeg får tid til at babysitte alle mine windows maskiner med deres win 10 opdatering...
Gravatar #17 - mrtb
29. jul. 2015 17:44
Magten (11) skrev:
Din key bliver vist tilknyttet den Microsoft account du bruger - hvis du bruger sådan en - så du bare skal bruge samme account ved reinstall.


Hmm.. Gad vide hvad der sker hvis man ikke benytter en MS konto, eller man har samme konto i brug på to maskiner?
Gravatar #18 - CBM
29. jul. 2015 17:53
#17
det kommer jeg til at finde ud af... jeg har 2 win 8 maskiner der bruger samme ms konto plus 1 win 8 maskine (denne) som benytter en lokal konto... jeg glæder mig ikke til evt problemer
Gravatar #19 - mrtb
29. jul. 2015 18:01
Hvis ikke man kan få nøglen på andre måder, så kunne det godt se ud til at jeg skal til at få oprettet mig en MS konto...
Nedenstående lyder i hvert fald pænt upraktisk, hvis det er den eneste måde at installere Windows 10 på ellers.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/why-activate-windows-10 skrev:
You're using a product key to upgrade to Windows 10, but a previous version of Windows wasn't installed on your PC. To update, you need to have Windows 8 or Windows 7 already on your PC.

If you formatted or replaced your hard drive, you won't be able to use a product key to update to Windows 10. You'll need to install your previous version of Windows, and then reinstall Windows 10.


Edit:

Ser ud til at det kun gælder for første installation.. Pyh!

http://www.windowscentral.com/official-windows-10-iso-files-now-available-download skrev:
I called support and they told me the same thing, you have to first upgrade from the existing OS and your key will at that point be upgraded to a Win 10 key. Future clean installs will then work just fine.
Gravatar #20 - Magten
29. jul. 2015 18:04
Det er vel ikke sværere end at man har det antal licenser tilknyttet sin konto, som man har opgraderet :)

CBM (18) skrev:
jeg glæder mig ikke til evt problemer
Dejlig positiv indstilling :D
Gravatar #22 - CBM
29. jul. 2015 18:10
#20
Af skade bliver man klog men sjældent positiv :)
Gravatar #23 - mrtb
29. jul. 2015 23:26
Nu har jeg fundet adskillige MS MVPs der skriver at man kan lave en clean install efter at man har opgraderet en tidligere version til Windows 10, og verficeret at den er blevet aktiveret...

Det har jeg gjort 2 gange nu (Første gang tjekkede jeg ikke om produktet var blevet aktiveret), og jeg kan stadig ikke aktivere min clean install.

Jeg opgiver for i aften, og satser på at det bare er fordi der er for meget tryk på MS' servere.
Gravatar #24 - CBM
30. jul. 2015 04:58
DarX (15) skrev:
Suk... http://i.imgur.com/06tBvPF.png
Det her bliver vist en lang dag.


jeg kan se at windows 8.x's nye "tendens" med at undlade at give ordentlige beskeder (i brugervenlighedens hellige navn), DESVÆRRE er noget som windows 10 har arvet....

"der gik noget galt" ... <-- TAK ms... TAK for en LÆKKER, INFORMATIV og FULDSTÆNDIG latterligt nytteløs fejlbesked...

dette er en af de mest trælse tiltag siden win 8.x efter min mening.... de behandler brugerne som vådt bølgepap og fjerner IT professionelles muligheder for fejlfinding....

#20
jeg kan iøvrigt henvise til ovenstående :)
Gravatar #25 - freesoft
30. jul. 2015 06:06
#24
Præcis, oplevede det samme i går på en PC jeg ville opdatere til 8.1, både via Store og DVD kom der bare en "installation fejlet".
Der var så en hel masse andre mærkelige fejl på den, derfor jeg ville opdatere til 8.1, men ingen besked om hvad der gik galt.


Er endnu ikke blevet tilbudt at opdatere til Win10, selvom der ligger 11GB og venter :)
Gravatar #26 - terracide
30. jul. 2015 06:39
Clean install, alt gik som smurt, eneste ting jeg mangler er en nyere driver fra Creative, men den kommer i Oktober.

TW3 kører fint, ARMA3 kører fint, EU4 kører fint...(al hardware fundet og har drivere) af installationen.

10/10 til MS herfra...
Gravatar #27 - Etherial
30. jul. 2015 06:50
Det lykkedes at komme uden om something happened buggen - lavede en upgrade installation på min gaming rig, og det eneste jeg skulle finde friske drivere til var mit G430s lydkort og mit grafikkort.
Planetside2 og Bioshock 3 kører bedre end på 7 - gj, MS!
Gravatar #28 - Magten
30. jul. 2015 06:51
#24
Enig. Oftest kan man dog få en detaljeret fejl i event loggen, så jeg synes ikke det er det er så stort et problem.

Ved installationer er der også en række logs der kan kigges i. Tro det eller ej, men der er faktisk gjort rigtig meget ud af opgraderings processen ved at mindske fejl, lave rollback ved fejl, og skrive i logs ved fejl.
Gravatar #29 - mrtb
30. jul. 2015 09:17
mrtb (23) skrev:
Jeg opgiver for i aften, og satser på at det bare er fordi der er for meget tryk på MS' servere.


Lader til at ikke var helt ved siden af. Min Win 10 clean install er nu aktiveret. Det krævede ikke indtastning af nogen produktnøgle, og jeg skulle heller ikke bruge en MS konto :)
Gravatar #30 - dr.Fryd
30. jul. 2015 09:36
#29

Godt være jeg har misset det, men bruger man bare sin key fra Windows 7 (i mit tilfælde) når man laver clean install?
Gravatar #31 - Geekalot
30. jul. 2015 10:24
Til jer der har instaleret win 10, er det noget værd ?
Gravatar #32 - mrtb
30. jul. 2015 10:25
#30 Første installation skal være en opdatering af ens tidligere Windows. Når man har opdateret til Win 10, så skal man sikre sig at den er aktiveret.
Dette gør åbenbart at MS gemmer din maskines ID sammen med den godkendte nøgle på deres servere.

Herefter kan du så lave en clean install, og så skal du bare springe over alle steder hvor den spørg efter produktnøglen i installationen.
Når du er færdig med at installere, så kan der godt gå nogle timer (Kræver måske en genstart.. Ved ikke om det har en indflydelse), og så vil din installation automatisk være aktiveret.

Skifter man ens PC ud, så ser det dog ud til at man skal igennem hele møllen forfra, hvilket er en smule irriterende. Efter at have opdateret hentede jeg min aktiverede nøgle ud af registreringsdatabasen, men den vil installationen ikke godkende som en gyldig Windows 10 nøgle.

#31 Bortset fra nogle ændringer i interfacet, så er det meget det samme som Windows 8. Mine primære grunde til at opdatere var for at få DirectX 12, og at det var gratis :)
Gravatar #33 - terracide
30. jul. 2015 10:29
Geekalot (31) skrev:
Til jer der har instaleret win 10, er det noget værd ?


Nej, gå du tilbage til XP...*rolling eyes*
Gravatar #34 - Geekalot
30. jul. 2015 10:30
Så for os der syntes win8 var en for radikal ændring fra win7, der er ikke så meget at hente der så :/ Havde håbet de var gået lidt tilbage igen :)
Gravatar #35 - terracide
30. jul. 2015 10:34
Geekalot (34) skrev:
Så for os der syntes win8 var en for radikal ændring fra win7, der er ikke så meget at hente der så :/ Havde håbet de var gået lidt tilbage igen :)


Må jeg forslå Win 3.11...hvis du alligevel er bange for nye ting.
Du kan oigså forære din PC væk...må være hårdt at være så udfordret.

Jeg er glad for jeg ikke bruger start menuen mere...

Hvad mener jeg med det?

Win Key + upd + enter = bang jeg er inde i Windows update...i stedet for at skulle klikke på Start -> Instillinger -> Updates - Opdater...
Kan være win 8/8.1/10 er en primitiv I.Q test...hold B bliver efterladt tilbage? :)
Gravatar #36 - Geekalot
30. jul. 2015 10:36
#35 gider ikke bide i en sur ost, så det er spildt energi det du har gang i :)
Gravatar #37 - Zombie Steve Jobs
30. jul. 2015 10:39
Jeg skrev bare til support på chatten, de bandt min 8 key til 10, så kørte den uden problemer,
Prøv evt. at kik i C:\$Windows.~BT (hidden), der ligger en installer.

Jeg brugte dog ikke den. Brugte bare MS' egen.

Ang. keys har enkelt haft problemer og min gad heller ikke virke, før det bandt den.
Gravatar #38 - terracide
30. jul. 2015 10:42
Geekalot (36) skrev:
#35 gider ikke bide i en sur ost, så det er spildt energi det du har gang i :)


Ikke mig der spilder tid på et OS jeg ikke kan forstå...*host*
Gravatar #39 - Qw_freak
30. jul. 2015 11:22
terracide (33) skrev:
Geekalot (31) skrev:
Til jer der har installeret win 10, er det noget værd ?


Nej, gå du tilbage til XP...*rolling eyes*

Det er da et aktuelt spørgsmål, der kunne da sagtens være issues som gjorde at hr. Geekalot ville vente lidt.


Gravatar #40 - mrtb
30. jul. 2015 11:26
Zombie Steve Jobs (37) skrev:
Jeg skrev bare til support på chatten, de bandt min 8 key til 10, så kørte den uden problemer


Betyder det at du bare kunne benytte din Windows 8 nøgle til installationen eller under aktivering efter installationen?
Gravatar #41 - mrtb
30. jul. 2015 11:33
Geekalot (34) skrev:
Så for os der syntes win8 var en for radikal ændring fra win7, der er ikke så meget at hente der så :/ Havde håbet de var gået lidt tilbage igen :)


Startmenuen er kommet tilbage og består nu af en kombination af den gamle startmenu og live tiles.
Med mindre du er generelt teknik-forskrækket, eller er i pensionsalderen, så tror jeg ikke der er det store at frygte ved at opdatere :)
Gravatar #42 - Geekalot
30. jul. 2015 11:38
#41 hehe nej overhovedet ikke :) Men bare Start menuen er kommet igen er da en pæn go start, syntes jeg :)
Gravatar #43 - thimon
30. jul. 2015 12:10
mrtb (23) skrev:
Nu har jeg fundet adskillige MS MVPs der skriver at man kan lave en clean install efter at man har opgraderet en tidligere version til Windows 10, og verficeret at den er blevet aktiveret...

Det har jeg gjort 2 gange nu (Første gang tjekkede jeg ikke om produktet var blevet aktiveret), og jeg kan stadig ikke aktivere min clean install.

Jeg opgiver for i aften, og satser på at det bare er fordi der er for meget tryk på MS' servere.


http://arstechnica.co.uk/gadgets/2015/07/how-to-do...

Ars har lavet en guide til at lave en clean-install af Win10. Det kræver som andre nævner først en opdatering og derefter en clean install af Win10.

De skriver også at man kan bruge "slmgr.vbs /ato" i cmd.ee til at tvinge en aktivering igennem.
Gravatar #44 - gramps
30. jul. 2015 13:19
terracide (35) skrev:
Jeg er glad for jeg ikke bruger start menuen mere...

Hvad mener jeg med det?

Win Key + upd + enter


Problemet med den metode er, at Windows 10 kun understøtter op til 500 programmer i Start. Også hvis man bare skriver løs i søgeboksen, så er grænsen 500.

http://arstechnica.com/gadgets/2015/07/review-windows-10-is-the-best-version-yet-once-the-bugs-get-fixed/1/ skrev:
On fresh Windows 10 installs you'll probably never notice the difference, since it'll take some time to build up 500 or so entries. On my main PC with a full install of Office 2016, the Adobe Creative Cloud suite, Visual Studio 2015, Visual Studio 2013, and many more applications besides, I blew right past this number. The result? The All apps view didn't show all my programs. This would be tolerable if that's all that happened. Stupid and annoying, but tolerable, because since Windows Vista, I've launched apps from Start in exactly one way: by typing the name of the app to search for it. I don't really care about All apps at all.

Except that searching breaks, too. For search-to-start apps, Windows appears to use the same database. If that database is incomplete (because you have too many entries) then too bad, so sad; it won't find your apps and you'll have no good way of launching them.
Gravatar #45 - XorpiZ
30. jul. 2015 15:24
Har ikke installeret endnu. Da jeg gik fra 7 > 8 var det en kamp at få drivere til mit lydkort, fordi Club 3D er nogle idioter og fordi Auzentech (hvis kort Club 3D har kopieret) er gået nedenom og hjem.
Gravatar #46 - Clauzii
30. jul. 2015 17:03
Man skal huske at hvis man bruger 'MS Account' til install, har man en måned til 'roll back', ellers er ens nøgle forever opdateret til en Win10 Key og ens Win7/Win8 er 'done'.

/ ihf. sådan som jeg har forstået det.

Gravatar #47 - starn
30. jul. 2015 17:23
Jeg har næsten lige opgraderet fra Win8.1 Pro, og det tog en lille halv time. Og alt ser ud til af virke fint, lydkort, wifi, osv.

Maskinen er en Macbook Air 13", og modellen er vist en 2014.
Så det bliver spænende af se hvordan det køre de næste dage :)
Gravatar #48 - kinaholm
30. jul. 2015 22:07
Jeg opdaterede / clean installede i fredags til Win10 Enterprise.
Alt er kørt super, indtil i dag, hvor Microsoft allerede bestemte, at jeg da lige skulle have den nye Nvidia driver, som så skulle geninstalleres.
Kan godt lide, at de til den almindelige bruger kan pushe driver updates ud, men at jeg ikke kan få det disablet på Enterprise, det er jo til grin.
Gravatar #49 - Magten
30. jul. 2015 22:31
Nu kører jeg kun pro, men ideen er jo netop at enterprise har fuld kontrol over Windows Update, så det lyder mærkeligt at du ikke kan disable det.
Gravatar #50 - Manofsciencemanoffaith
31. jul. 2015 02:24
Kan man ikke selv bestemme, hvornår man vil installere opdateringer, og kan man ikke fravælge driver opdateringer?

http://www.extremetech.com/extreme/211208-windows-10s-default-privacy-settings-and-controls-leave-much-to-be-desired skrev:
If you actually read the license "Windows Privacy Statement", you will discover a lot of funny things:

-Microsoft is not obligated to respect any opt out.
-Will collect any information, even files in private folders that you do not explicitly provide to Microsoft.
-Will record anything, by any means, not limited to the computer running Windows.
-Will collect any password. Any. Your account bank password included, even if you do not type it in the computer.
If you encrypt a drive, Microsoft gets the key.
-Will collect any mail or any form of communication, not limited to Microsoft e-mail services.
-Your children are included.

-Will collect, store, disclose and share at will.

Also, you cannot uninstall lots of addware, including the Bing xxx apps (which start occuping 2 Gb after installation, and in Windows 8 get rapiddly over 20 Gb)
The only way to uninstall Bing Finance, Bing health, Bing Weather is trough a commandline, but it refuses to uninstall those because they "are core OS components".
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login