mboost-dp1

VHS til DVD


Gå til bund
Gravatar #1 - LordSadler
27. mar. 2010 23:20
Jeg skal igang med at lægge en masse gamle VHS film over på DVD, og har nogenlunde styr på hvordan man gør. Men nogen der ved hvor meget en VHS-film fylder? Vil købe DVD-RW med 4,7Gb, og det er hovedsageligt disney-film jeg vil lægge over. Kan jeg nøjes med 4,7 eller skal jeg højere hvis man kan få det?
Gravatar #2 - Daniel-Dane
27. mar. 2010 23:25
#1
Så længe du komprimerer det (fx MPEG-2), så burde det kunne være på nævnte skive!
Gravatar #3 - markjensen
27. mar. 2010 23:26
Jeg vil også mene at en normal skive er fin hvis du ikke har ekstramatriale og sådan noget skrammel med (hvis der da overhovedet er sådan noget på VHS). Disneyfilm er jo kun lidt over en time.
Gravatar #4 - gentox
27. mar. 2010 23:27
Sjovt nok kan der ikke være meget mere end 4,3 GB på en 4,7 GB skive.

Men tilbage til det egentlige spørgsmål, der kan være 2 timer eller mere, afhængigt af hvor hårdt komprimeret filmen er.

Men 2 timer er i almindelig god kvalitet.
Gravatar #5 - LordSadler
27. mar. 2010 23:50
Har tænkt mig at lægge dem VHS direkte over på DVD, så ved ikke om det bliver komprimeret eller er det noget jeg er nød til at gøre på pc? Fandt nogle DVD'er på amazon som ser gode ud, men prisen virker lidt suspekt?
http://www.amazon.co.uk/Sony-DMW-47-DVD-RW-storage...
Gravatar #6 - gentox
28. mar. 2010 00:01
#5
Hvorfor skal det være Re Writeable?

Anyway, hvis du bruger en VHS - DVD kombi maskine, så husk at undersøg hvilken type medie den foretrækker.

De fleste understøtter DVD-R mens andre igen også understøtter DVD+R.

Plejer at købe mine medier her:
http://www.billigmedien.de/?page=pi&a3=4

Og holder mig til Verbatim, da det er det mærke der har givet mig færrest problemer.

Edit: Hvis du netop bruger en hardware baseret løsning, så gælder de 2 timer, da du ikke skal forvente at der vil bliver brugt variabel bitrate, da det kræver mere processor tid.
Gravatar #7 - myplacedk
28. mar. 2010 07:37
Husk at VHS har en ret lav vandret opløsning. Vi snakker faktisk nede omkring 333 pixels. DVD har en opløsning på 720* pixels. (Begge dele har dog en højde på præcist 576.)

Heldigvis behøver en DVD ikke at være i fuld opløsning. Der er også en DVD-standard på 352x576 pixels. Så skulle du have plads til dobbelt så meget på en skive. (Test dog om din DVD-afspiller understøtter det, jeg aner ikke om det er understøttet af 1% eller 100% af afspillerne.)

* Jeg ved godt det med 702, men lad os lade være med at forplumre debatten med ligegyldige detaljer.
Gravatar #8 - myplacedk
28. mar. 2010 07:48
Hvis du har widescreen VHS-film,kan du overveje at klippe (noget af) det sorte fra, og lave en widescreen DVD. Men du skal nok være lidt varsom med det.

Billedkvaliteten bliver nok lidt bedre, da der ikke skal bruges "krudt" på at lagre støj i det sorte område. Og på en 4:3 skærm giver det ikke nogen anden forskel. Men...

På en 16:9 skærm vil det dog gøre en stor forskel. Hvis du ikke gør noget, får du et lille billede midt på skærmen, med en bred sort ramme omkring. Hvis du laver en widescreen DVD vil billedet blive forstørret så det kan fylde hele skærmen. Og det er ikke nødvendigvis en god ting, når man tænker på VHS'ens dårlige kvalitet.

Men enhver halvgod DVD-afspiller (eller halvgodt TV) vil give dig frit valg. Dvs. de kan tilføje det sorte hvis du har fjernet det, eller de kan fjerne det sorte hvis du ikke har. (Men det har jeg opgivet at lære fx. mine forældre.)
Gravatar #9 - gentox
28. mar. 2010 09:25
#8
Korrekt, men det forudsætter at han har tænkt sig at hente det ind på en PC først, det er ikke det jeg læste ud fra det han skrev.
LordSadler (5) skrev:
Har tænkt mig at lægge dem VHS direkte over på DVD, så ved ikke om det bliver komprimeret eller er det noget jeg er nød til at gøre på pc?


Der er dog nogle ting jeg ikke helt forstår, hvorfor lægge Disney titler over på DVD?
Har VHS udgaverne ikke Macrosvision som vil besværliggøre dette?

Plus kvaliteten må da være bedre på en købe DVD... Jeg ville kunne forstå at man lægger gamle hjemmeoptagelser over på DVD, eller ting der ikke kan skaffes på andre måder.
Gravatar #10 - LordSadler
28. mar. 2010 11:02
Vil lægge Disney-film over, fordi jeg har næsten alle klassikerne og tænkte at det så ville være spild af penge at købe dem nye. Men nu hvor i nævner det med kvaliteten, kan det så overhovedet betale sig hvis det bliver et så dårligt resultat? (de skal ses på 16:9)
Gravatar #11 - gentox
28. mar. 2010 11:36
#10
Jeg har selv haft de fleste klassikere på VHS, og har erstattet en del af dem ud med DVD eller Blu-ray udgaver.

Har faktisk foræret min VHS afspiller og film væk, da der altså er en kraftig kvalitets forskel på VHS og de 2 senere formater.

Så for mit vedkommende, ville jeg kun kopiere de mest personlige ting.

Kan dog godt forstå det trælse i at skulle købe de samme udgivelser igen, når man nu har dem.
Disney titler hører jo heller ikke til de helt billige.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login