mboost-dp1

Ubuntu Server install error


Gå til bund
Gravatar #1 - Slettet Bruger [951853194]
10. maj 2012 22:10
Hej,

Jeg har et problem når jeg prøver at installere Ubuntu Server 10.04 til 12.04 på min VIA EPIA ML 8000 bundkort.

Fejlen:
Ubuntu Server 11.10 skrev:
graphics initialisation failed
Error setting up gfxboot


Jeg har fundet steder hvor de snakker om bare at skrive "help" og installationen vil fortsætte. Andre stedet siger de at der skal bruges mere RAM til gfx, men det afhjælper heller ikke problemet.

For at sætte lidt billeder på det:


På forhånd tak.
Gravatar #2 - on_dope
11. maj 2012 06:49
ah den fejler jo inden den overhovedet har loadet ubuntu. Den failer ved syslinux, hvilket er bootloaderen, hvilket igen tyder på en forkert brændt cd / usb stick.
Gravatar #3 - on_dope
11. maj 2012 06:50
edit: nvm, kan se du skriver 10.04 TIL 12.04 :)
Ok så må det jo være den usb stick eller noget du forsøger fra. Flere informationer tak, præcis hvordan du har gjort og på hvilken computer inkl hardware
Gravatar #4 - Slettet Bruger [951853194]
11. maj 2012 07:18
#3 - der er ikke så meget andet end det bundkort. Alt er embedded på bundkortet. Jeg har prøvet med 3 forskellige USB sticks, jeg har endda også prøvet fra CD. Bundkortet kører fint Windows XP.

Jeg har af flere gange downloaded, alle versioner fra 10.04 til 12.04 og ved at følge guiden på ubuntu.com til USB, har jeg lagt dem på 3 forskellige USB stick. Jeg har lavet checksum på dem alle og de virker på andre maskiner. Jeg har sågar prøvet flere forskellige indgange på maskinen.

På det test setup jeg havde der, der var der ingen harddisk i, men det er også prøvet med en harddisk.

Linket til bundkortet: http://www.viaembedded.com/en/products/boards/prod...
Gravatar #5 - on_dope
14. maj 2012 18:17
Ok kan det være noget med at bios bytter om på rækkefølgen af device nodes og den måske derfor ikke kan finde det. Prøv at slå alt andet end usb boot fra i bios samt prøve at slå alle harddiske og andre drev fra. Alternativt er der muligheden at installere unetbootin hvis der ligger windows eller en anden linux på og så sætte den til at installere unetbootin på /dev/sda eller C: (linux/windows). Så kan du boote installationen uden usb stick.
Gravatar #6 - on_dope
14. maj 2012 18:18
Og evt. hvis du har en anden ubuntu maskine kan du bruge USB creator til at lave en også? Det er da et forsøg værd.
Gravatar #7 - Slettet Bruger [951853194]
14. maj 2012 19:28
Nu har jeg prøvet alt undtagen at installere det fra Windows, jeg har slået harddisk controllere osv. fra, jeg har endda fremskaffet et gammelt gammelt S3 Virge grafikkort med PCI og det virker heller ikke. Jeg tror bare jeg giver op på den og muligvis smider FreeNAS på den, så kan jeg måske finde et PCI SATA RAID kort.

Tak for hjælpen.
Gravatar #8 - Slettet Bruger [951853194]
14. maj 2012 21:30
Jeg fandt at jeg kunne komme over syslinux fejlen med den fejlede gfxboot ved at finde syslinux.cfg og fjerne linjen med 'ui gfxboot bootlogo'. Nu har jeg så opdaget at min CPU ikke understøtter cx8 cmov som jeg kan se burde være conditional move.

Jeg kan læse at jeg bør hente Ubuntu 10.04 LTS for at undgå dette, det er bedre end ingenting og det vil jeg nu prøve.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login