mboost-dp1

Tunnel protokol til Ubuntu og Windows


Gå til bund
Gravatar #1 - kasperd
25. jun. 2012 15:31
Jeg har en idé til en ny service jeg vil udvikle. Kommunikationen mellem klienterne og serveren skal foregå med en tunnel der kan sende IPv4 pakker over IPv4. Jeg har tænkt mig at bruge en standardprotokol således at brugere ikke behøver installere ny software for at kunne bruge min service.

På Ubuntu klienter ser det ud til at jeg har valget mellem at bruge en GRE tunnel eller en IPIP tunnel. Men jeg aner ikke hvordan supporten er for de typer tunneller er på Windows.

De sider jeg fandt ved at søge på Google snakkede om at sætte GRE eller IPIP op sammen med IPSec. Men jeg fandt ingen dokumentation om hvordan man sætter dem op for sig selv uden at skulle blande IPSec ind i det.

Er her nogen som ved om Windows har support for en ren GRE eller IPIP tunnel?
Gravatar #2 - Slettet Bruger [1609357379]
25. jun. 2012 17:44
Nu er det bare et skud i tågen, men bruger PPTP ikke GRE, eller er mixed med noget andet?
Gravatar #3 - Hubert
25. jun. 2012 17:56
Vossen (2) skrev:
Nu er det bare et skud i tågen, men bruger PPTP ikke GRE, eller er mixed med noget andet?


PPTP er angiveligt en PPP tunnel pakket ind i gre.
Gravatar #4 - Slettet Bruger [1609357379]
25. jun. 2012 18:01
#3

Burde Windows så ikke understøtte GRE? :)
Gravatar #5 - Hubert
25. jun. 2012 18:08
Vossen (4) skrev:
#3

Burde Windows så ikke understøtte GRE? :)


Jo jeg skulle heller ikke mene jeg har givet udtryk for andet? :p
Gravatar #6 - Slettet Bruger [1609357379]
25. jun. 2012 18:13
#5

Det var nu heller ikke meningen at jeg ville antyde det, men det var som indirekte svar på Kaspers spørgsmål.

kasperd (1) skrev:
Er her nogen som ved om Windows har support for en ren GRE eller IPIP tunnel?
Gravatar #7 - Hubert
25. jun. 2012 18:50
Vossen (6) skrev:
#5

Det var nu heller ikke meningen at jeg ville antyde det, men det var som indirekte svar på Kaspers spørgsmål.


Jeg ser mig snart nødsaget til at bitchslappe dig næste gang jeg ser dig på irc :p


Kan du løfte sløret lidt mere kasperd?
Gravatar #8 - Tukanfan
25. jun. 2012 20:16
PPTP kan så vidt jeg ved gå igennem NAT. Kan GRE det?
Gravatar #9 - kasperd
25. jun. 2012 20:20
Vossen (4) skrev:
Burde Windows så ikke understøtte GRE?
Windows burde understøtte GRE, men ikke alt er som det burde være. Jeg håbede på at der var nogen der kunne fortælle mig at der var en måde at få Windows til at køre en GRE eller IPIP tunnel, og hvordan det sættes op.

Desværre påstår denne side at Windows ikke har andet support for GRE end det der bruges i PPTP.

Den protokol er mange gange mere kompliceret end GRE og kræver tilsyneladende at serveren skal til at have tilstand til at håndtere både PPTP og PPP laget på hver sin side af GRE. Den slags unødig kompleksitet har jeg ingen interesse i.

I første omgang vil jeg nok prøve at lave det med en IPIP tunnel. Under udviklingen vil jeg alligevel kun teste det med en Linux baseret klient. Det vil bare være en skam hvis alle Windows brugerne er afskåret fra at bruge servicen når den er færdig.

GRE er ikke ret meget mere kompliceret end IPIP, så hvis det tilfældigvis var sådan at Windows kun understøttede den ene af de to ville det kunne afgøre hvilken af de to jeg vælger at bruge.

Hubert (7) skrev:
Kan du løfte sløret lidt mere kasperd?
Ikke endnu. Men jeg skal nok lade jer høre, hvis det lykkes for mig at få servicen op at køre.
Gravatar #10 - kasperd
25. jun. 2012 21:04
Jeg fandt denne beskrivelse af hvordan IPIP sættes op i Windows, desværre fremgår det ikke klart hvilke Windows versioner det dækker.

Men i hvert fald vil jeg holde mig til IPIP, da det er den simpleste og så vidt jeg kan vurdere fra hvad jeg har læst indtil nu er det også den der er bedst understøttet af Windows.
Gravatar #11 - kasperd
25. jun. 2012 21:15
Tukanfan (8) skrev:
PPTP kan så vidt jeg ved gå igennem NAT. Kan GRE det?
Det afhænger af NAT enheden.

Udfra beskrivelsen på Wikipedia lyder det til at PPTP kun virker hvis GRE pakker kan komme igennem. Så det kræver altså stadigvæk at GRE pakkerne skal komme gennem NATen.

Der er uendeligt mange måder en NAT kan reagere på når den ser den type pakker, så man kan ikke sige med sikkerhed om det vil virke eller ej. Det kan afhænge af kontekst om GRE pakker slipper gennem eller ej.

Den mest pålidelige tunnel gennem en NAT ville være en baseret på UDP pakker. Jeg kender bare ingen standardprotokoller til at køre IPv4 gennem en UDP baseret tunnel.
Gravatar #12 - freesoft
26. jun. 2012 20:36
kasperd (10) skrev:
Jeg fandt denne beskrivelse af hvordan IPIP sættes op i Windows, desværre fremgår det ikke klart hvilke Windows versioner det dækker.

Artiklen ligger under "Windows 2000 Server".

Edit:
Lader ikke til det er noget der understøttes mere: http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/F...
Gravatar #13 - Atom
26. jun. 2012 21:02
kasperd (11) skrev:
Den mest pålidelige tunnel gennem en NAT ville være en baseret på UDP pakker. Jeg kender bare ingen standardprotokoller til at køre IPv4 gennem en UDP baseret tunnel.


IPSEC kører over UDP. Og kun et fåtal af firewalls vil ikke supportere IPSEC pass-through. Og i de tilfælde kunne der bruges Nat-traversal.

Ellers er der SSL/TLS over UDP (DTLS).

Om det er brugbart i dit tilfælde aner jeg ikke noget om :)
Gravatar #14 - kasperd
26. jun. 2012 22:37
freesoft (12) skrev:
Lader ikke til det er noget der understøttes mere
Det eneste jeg kan læse ud af den side er at det ikke er understøttet af et fjernadministrationsværktøj. Det er jeg faktisk ligeglad med.

Men udfra den beskrivelse lyder det stadig til at IPIP er et bedre valg end GRE. Og jeg kender ikke til noget velegnet alternativ.

Atom (13) skrev:
Ellers er der SSL/TLS over UDP (DTLS).

Om det er brugbart i dit tilfælde aner jeg ikke noget om
Det skal være en protokol som kan implementeres stateless, den må ikke være ret meget mere kompliceret end IPIP, og den skal være supporteret i Ubuntu.

Ud fra de kriterier er IPIP perfekt, men GRE er også en meget god mulighed. Hvad som helst der involverer TCP eller IPSec er for kompliceret.
Gravatar #15 - Tukanfan
28. jun. 2012 00:21
Måske kan tun/tap-driveren (som også findes til Windows) benyttes ligesom OpenVPN gør og så sende IP-trafik gennem UDP vha. et userspace program?
Gravatar #16 - kasperd
28. jun. 2012 08:15
Tukanfan (15) skrev:
Måske kan tun/tap-driveren (som også findes til Windows) benyttes ligesom OpenVPN gør og så sende IP-trafik gennem UDP vha. et userspace program?
Det ville være en mulighed. Jeg har dog ikke tænkt mig at skrive software til klientsiden. Det skal foregå med standardsoftware.

Det vil sige på Ubuntu må det højst kræve at man kører en apt-get install kommando for at hente det fra standard repository. Jeg ved ikke helt hvad det tilsvarende ville være på Windows.

Muligvis kan OpenVPN installeres fra repository på den måde. Men VPN er overkill og kan sandsynligvis ikke implementeres stateless.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login