mboost-dp1

SSH server til Windows


Gå til bund
Gravatar #1 - NightZtorm
9. sep. 2011 08:50
Jeg står og mangler en SSH server til windows 7, og kan ikke finde en selv, så tænkte at det kunne være newz kendte til en god en =)

krav:
Skal kunne bruges på domæne pc
skal være free

har også overvejet at installere cygwin og openssh, men kun som en nødløsning

plz gief some help =)
Gravatar #2 - fjols
9. sep. 2011 08:55
Første hit på google

Linkfix var vist på sin plads.
Gravatar #3 - NightZtorm
9. sep. 2011 08:58
#2
http://mobassh...

der skal betales for pro use...
Gravatar #4 - fjols
9. sep. 2011 09:02
Altså den gratis udgave kan jo stadig bruges på en "domæne pc", den kan bare ikke gøre brug af AD brugere.
Eftersom du nævner cygwin og OpenSSH så går jeg ud fra du ikke har brug for det.

Desuden er andet hit OpenSSH porteret til Windows med nogen cygwin filer, så der ikke kræves en fuld cygwin installation.

Du må lige specificere hvad du mangler i ovenstående før jeg har flere forslag.

Hvad vil du forresten med SSH på Windows?
Gravatar #5 - NightZtorm
9. sep. 2011 09:07
fjols (4) skrev:
Altså den gratis udgave kan jo stadig bruges på en "domæne pc", den kan bare ikke gøre brug af AD brugere.
Eftersom du nævner cygwin og OpenSSH så går jeg ud fra du ikke har brug for det.

Desuden er andet hit OpenSSH porteret til Windows med nogen cygwin filer, så der ikke kræves en fuld cygwin installation.

Du må lige specificere hvad du mangler i ovenstående før jeg har flere forslag.

Hvad vil du forresten med SSH på Windows?


kan ikke få den til at køre på min pc når jeg er logget ind på domænet, men logger jeg ind på den lokale bruger kører den fint...

skal bruges til at teste noget styring af netværksovervågning og filoverførsel
Gravatar #6 - fjols
9. sep. 2011 09:13
Erdet ikke sådan noget man ville bruge PowerShell til?

Har du prøvet både MobaSSH og OpenSSH?
Ellers ser FreeSSHd også interessant ud.
Gravatar #7 - NightZtorm
9. sep. 2011 09:50
free sshd kan heller ikke installeres på domæne pc... må nok blive til at jeg installerer cygwin og openssh.
Gravatar #8 - kasperd
9. sep. 2011 11:52
fjols (4) skrev:
Hvad vil du forresten med SSH på Windows?
En grund til at bruge det kunne være at man havde en Windows boks man gerne ville lave fjernadministration på fra en ssh klient.

Mit første bud ville have været at bruge cygwin. Der er dog et par detaljer jeg ikke ved om cygwin kan.

Kan man med cygwin få en ssh server startet når maskinen booter sådan at den er klar før nogen logger på maskinen?

Kan en ssh server under cygwin finde .ssh/authorized_keys i de enkelte brugeres directories og skifte til det rigtige bruger ID når man er logget ind?
Gravatar #9 - fjols
9. sep. 2011 13:41
Denne OpenSSH til Windows understøtter i hvert fald at køre som service.
Som jeg forstår det har OP ikke brug for en masse brugerskift, så dit andet spørgsmål er nok irrelevant.

At han skal bruge det til at lave fjernadministration siger vel næsten sig selv, jeg var mere nysgerrig efter om ikke PowerShell havde de funktionaliteter han manglede.
Gravatar #10 - kasperd
9. sep. 2011 14:05
fjols (9) skrev:
jeg var mere nysgerrig efter om ikke PowerShell havde de funktionaliteter han manglede.
En shell og en ssh server er ikke det samme. Udfra navnet gætter jeg på at PowerShell er en shell og ikke en ssh server.

Den normale måde at bruge en shell på er at man har en terminal eller terminal emulator hvori man kører sin shell.

Den normale måde at bruge ssh på er at man fra denne shell starter en ssh klient (man kan evt. springe den lokale shell over og starte ssh klient direkte i terminalen). Dernæst forbinder ssh klienten til ssh serveren der fungerer som terminal emulator for en shell på serversiden. Denne terminal emulation delegerer blot alt funktionaliteten til terminalen på klient siden.

Der er i denne kæde tale om 4-5 forskellige programmer som man kan vælge uafhængigt af hinanden. Man kan tage sin foretrukne ssh server og anvende sammen med sin foretrukne shell og terminal.

På klientsiden findes der implementationer der kombinerer terminal og ssh klient i et enkelt program. Det gælder f.eks. Putty og ConnectBot.

I teorien kunne man kombinere ssh server og shell i et program (og på den måde undgå at skulle have et terminal lag), men jeg har aldrig hørt om implementationer der gør det.
Gravatar #11 - Magten
9. sep. 2011 14:15
Powershell har mulighed for at connecte til andre Windows servere og fyre kommandoer af på dem. Ganske som hvis man bruger fx Putty til at forbinde via SSH til sin Debian server.
Gravatar #12 - fjols
9. sep. 2011 14:25
kasperd (10) skrev:
En shell og en ssh server er ikke det samme. Udfra navnet gætter jeg på at PowerShell er en shell og ikke en ssh server.


Læs lige hvad skriver igen. Jeg ved godt hvad en shell og en SSH forbindelse er.

Det jeg spurgte efter er hvad Magten svarer på og som jeg troede så kan man forbinde remote via PowerShell til Windows servere.
Jeg har desværre ikke haft chancen for at lege med PowerShell endnu, men det lyder rigtig spændende ud fra hvad jeg har hørt.
Gravatar #13 - NightZtorm
9. sep. 2011 15:20
den skal gerne være mulig at styre fra android / iOS, så tror desværre ikke powershell er en mulighed
Gravatar #14 - fjols
9. sep. 2011 15:22
Det var også mest for min egen nysgerrighed, men det kunne du da have informeret om i første indlæg, så havde jeg slet ikke foreslået sådan noget fjollet noget ;)
Gravatar #15 - NightZtorm
9. sep. 2011 15:23
me so sorry =)
Gravatar #16 - Magten
9. sep. 2011 15:32
NightZtorm (13) skrev:
den skal gerne være mulig at styre fra android / iOS, så tror desværre ikke powershell er en mulighed
There's an app for that!

http://dmitrysotnikov.wordpress.com/2010/01/12/mob...

Eller, app og app :)
Gravatar #17 - kasperd
9. sep. 2011 15:36
Magten (11) skrev:
Powershell har mulighed for at connecte til andre Windows servere og fyre kommandoer af på dem.
Det du siger er altså at Powershell har indbygget en klient til at afvikle kommandoer på en anden computer?

Hvilken protokol anvendes der så? Og hvilket serverprogram anvendes der på den anden maskine?

Hvis ikke der anvendes en standardprotokol til formålet, så er det velsagtens kun en mulighed hvis man kun vil administrere maskinerne fra Windows baserede klienter.

Det der blev efterspurgt var ikke en klient men derimod en server. Det kan selvfølgelig være relevant at overveje om der findes en anden protokol hvor man allerede har både klient og server installeret. Men hvis der er tale om en løsning der kun kan bruges med Windows er det en løsning der ikke kan bruges af alle.

Så kommer man til at stå med tre muligheder:
1. Installer Powershell kompatible klienter og servere på alle de enheder der ikke kører Windows. (Hvis sådan software faktisk findes).
2. Installer ssh klienter og servere på de enheder der kører Windows. (Som det allerede fremgår af tråden findes der flere forskellige klienter og servere).
3. Accepter at man skal vende sig til besværet med at bruge forskellige værktøjer til den daglige administration afhængigt af hvilken enhed man skal administrere.

Det kan da godt være at der findes nogle rent Windows baserede installationer, men personligt er jeg aldrig stødt på en der var stor nok til at man havde brug for fjernadministration.
Gravatar #18 - Magten
9. sep. 2011 15:48
kasperd (17) skrev:
Det du siger er altså at Powershell har indbygget en klient til at afvikle kommandoer på en anden computer?

Hvilken protokol anvendes der så? Og hvilket serverprogram anvendes der på den anden maskine?
Jeg har ikke nogen dybere viden omkring Powershell og hvordan den kommunikerer. Jeg har bare brugt det :)

Ved at Powershell bruger WinRM når man forbinder til andre servere.

kasperd (17) skrev:
Hvis ikke der anvendes en standardprotokol til formålet, så er det velsagtens kun en mulighed hvis man kun vil administrere maskinerne fra Windows baserede klienter.
Projektet ligger her: http://powershellremoting.codeplex.com/

Men jeg aner ikke om der findes klienter/servere til andet end Windows.

kasperd (17) skrev:
Det kan da godt være at der findes nogle rent Windows baserede installationer, men personligt er jeg aldrig stødt på en der var stor nok til at man havde brug for fjernadministration.
Med Windows Server Core er det efterhånden blevet ret relevant at bruge Powershell remote, og jeg er ikke i tvivl om at det bliver mere udbredt i fremtiden :)

Edit: Det er ikke fordi jeg ikke vil svare på resten af dit indlæg, men jeg ved desværre ikke nok om hvordan det hænger sammen til at jeg kan komme med noget fornuftigt input til det :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login