mboost-dp1

Router firmware


Gå til bund
Gravatar #1 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
27. apr. 2012 16:09
Halløj ...

Hvad er fordelen ved at køre med f.eks DD-WRT eller Tomato fremfor standard firmware - og hvorfor er det "altid" lavet til Linksys WRT54G? Er den router bare crappy fra starten, eller hurr?

Har lige købt en 54GL'er for at have et 2.4 GHz gæstenetværk kørende, og til at lege med - derfor tænkte jeg på custom firmwares - hvorfor?

Hvad er fordelen/ulemperne?
Gravatar #3 - Nextnx
27. apr. 2012 16:18
Fordele:
- Forsat udvikling
- Flere features
- Nørd-ware

Ulemperne:
- Mulighed for brick = død router

De gamle linksys routers var i den tid meget populære, mange havde den/dem derfor har mange gamle nørder den også stadig og kompiler stadig til den, da den stadig kører suprem.
Gravatar #4 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
27. apr. 2012 16:38
RonRon, du burde egentligt have uden den service! Nå...
Og - gælder PrivatGaranti(TM) stadig ved bricking? ;)

Kan godt se at nørd-fordelen er der, men når det så er sagt - hvad er forskellen på f.eks dd-wrt og Tomato? Og hvor "farlig" er det at overclocke sin sendestyrke?
Gravatar #5 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
27. apr. 2012 16:39
RonRon, du burde egentligt have ydet den service! Nå...
Og - gælder PrivatGaranti(TM) stadig ved bricking? ;)

Kan godt se at nørd-fordelen er der, men når det så er sagt - hvad er forskellen på f.eks dd-wrt og Tomato? Og hvor "farlig" er det at overclocke sin sendestyrke?
Gravatar #6 - Ronson ⅍
27. apr. 2012 18:53
WRT54GL kan sagtens klare max (250mW i DD-WRT, right?). Din kan i hvert fald :D
Gravatar #7 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
27. apr. 2012 19:30
Ronson (6) skrev:
WRT54GL kan sagtens klare max (250mW i DD-WRT, right?). Din kan i hvert fald :D


Haha, super! Så er der måske mere end 15 dBa i soveværelset!
Gravatar #8 - TrolleRolle
28. apr. 2012 08:07
Jeg har en Linksys 610N som jeg købte netop fordi det er en super router, men også fordi jeg vidste at den kunne køre med alternativ firmware.

Der gik dog 2 år før jeg fik taget mig sammen til at smide Tomato på den. Men da jeg gjorde tænkte jeg bare "Hvorfor faen gjorde jeg ikke det med det samme?"

Hvor Linksys firmwaren var grim, sløv og lidt låst i sine muligheder er Tomato nogenlunde flot, sindsygt hurtig og har alt for mange muligheder :-)

Med sløv og hurtig mener jeg hvor hurtigt interfacet svarer når man klikker rundt i det.


Mht. at "overclocke" din sendestyrke så er der lige et par ting som du skal huske:

1. Bare fordi din router kan sende "100km", så kan din bærbare stadig kun sende det den plejer. Dvs. du får ikke nødvendigvis længere rækkevidde bare ved at skrue op som en sindsyg.

2. Derimod får din router et meget større område som den kan forstyrre, og det vil give mere traffik i form af gensendelser fra de omkringliggende netværk, og det vil forstyrre dit netværk. Og skruer de så også op for deres... så kører møllen helt af helvede til!

Man skal tilpasse sin sendestyrke til sit område. MANGE accespoints med lille sendestyrke er LANGT mere effekttivt end ET accesspoint med kæmpe sendestyrke.
Gravatar #9 - Ronson ⅍
28. apr. 2012 09:02
Det hjalp i øvrigt at skrue op for sendestyrken hos mig. Bare lige for slippe for alle de "jeg ved bedre end dig"-posts fra folk der påstår at det kun skader at skrue sendestyrken i vejret.

Der er absolut ingen af mine naboer der aner noget om sendestyrker. For et års tid siden havde de alle stofanet (banan77lille66diller), i dag har de alle TDC (TDC-xxxx). Slaver!
Gravatar #10 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
28. apr. 2012 09:21
Vil lige holde med RonRon her.

Desuden - der er ingen i nærheden hvor jeg bor der kan andet end at ændre deres SSID - og deres børn er flyttet hjemmefra ;)

Dog giver det lidt mening - altså at min bærbar ikke kan sende mere bare fordi jeg skruer op for routeren ...


Anyhow, ser frem til at lege med 54GL'eren når den kommer ...

RonRon > Er det forøvrigt den udgave med aftagelige antenner?
Alle > Hvilken custom rom skal jeg bruge? dd-wrt eller Tomato?

- edit -

Vil helst høre fra folk der har erfaring med Linksys mht dd-wrt/Tomato
Gravatar #11 - Alrekr
28. apr. 2012 09:56
Men erfaring med DD-WRT er, at routeren bliver lidt hurtigere - ikke i interface, men i funktion. TomatoUSB er oprindeligt lavet til at understøtte USB (gør/gjorde DD-WRT ikke), men er også meget handy hvis man er nødt til at lægge stock firmware ind igen.
Gravatar #12 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
28. apr. 2012 10:16
Men en 54GL'er understøtter ikke USB? Eller - den har ihvertfald ingen porte :)
Gravatar #13 - plazm
28. apr. 2012 11:07
Der er folk som mener DD-WRT er for bøvlet at navigere rundt i og bruger Tomato i stedet... Det er det eneste argument jeg har hørt om hvorfor det ene frem for det andet :)
Gravatar #14 - Alrekr
28. apr. 2012 11:19
Thoroughbreed (12) skrev:
Men en 54GL'er understøtter ikke USB? Eller - den har ihvertfald ingen porte :)


TomatoUSB dur også til routere uden USB - men blev oprindeligt udviklet til at understøtte USB-porte i routere.
Gravatar #15 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
28. apr. 2012 11:49
Aha, men hvad skal man så tage?

So far:

dd-wrt og TomatoUSB giver de samme feats
dd-wrt er mere bøvlet rent GUI-mæssigt
Gravatar #16 - stekkurms
28. apr. 2012 12:08
Thoroughbreed (12) skrev:
Men en 54GL'er understøtter ikke USB? Eller - den har ihvertfald ingen porte :)
Jeg har hørt at Linksys routerne bruger et chipset med USB, men at de simpelthen har undladt at forbinde de ben på chippen til noget. Selv for personer som gerne selv lodder lidt på kortet er det praktisk taget umuligt at få fat i USB benene. Men der er andre mærker af routere med samme chipset, hvor USB benene er forbundet til et USB stik.
Gravatar #17 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
28. apr. 2012 15:32
Har kigget lidt på dd-wrt siden ... Og nu fatter jeg nada! Hvilken udgave skal man vælge?.. Og kan man egentlig smide dd-wrt på en router uden wifi? Nu tænker jeg på WRT54G'ens søster-router uden antenner?

For de kører samme linksys firmware så vidt jeg kan se ...
Gravatar #18 - Alrekr
28. apr. 2012 15:45
Læs først http://dd-wrt.com/wiki/index.php/Installation

Dernæst, og først når du har læst det første link til bunds går du ind på http://dd-wrt.com/wiki/index.php/Linksys_WRT54GL
Gravatar #19 - TrolleRolle
28. apr. 2012 16:22
#13

Tomato understøtter også 5Ghz netværk og dual network routere. Bl.a. så man kan køre både 2.4Ghz og 5Ghz på samme tid hvis ens router har to "radioer".

De to ting kunne DD-WRT ikke da jeg skulle rode med firmware. (Men måske gør den nu?)
Gravatar #20 - kinaholm
28. apr. 2012 16:46
#19 det virker fint med 2 radioer i min WRT610Nv2, så der er understøttelse nu :)
Gravatar #21 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
28. apr. 2012 17:08
Kan man hoppe tilbage til den originale firmware? (ja? Det kan man vel?)

Og hvis man bricker den - er den så HELT død?
Gravatar #22 - Ronson ⅍
28. apr. 2012 17:14
Hvis den bricker så finder du din mobil frem og googler 30/30/30
Gravatar #23 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
28. apr. 2012 17:44
#22

Kan det virkeligt redde det at genstarte den?... Der kan man bare se ... Nyttig info!..

Så skal jeg vist lige prøve at flashe en WRT54GL uden wifi :P
Gravatar #24 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
28. apr. 2012 18:17
Den hedder så forøvrigt BEFSR41 - altså routeren - og øh ... Det lykkedes ikke at få Tomato over på den ... Prøver med dd-wrt hvis jeg får liv i den igen :|

Ellers må jeg vente på RonRons pakke
Gravatar #25 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
28. apr. 2012 18:26
Jeg føler mig gevaldig dum lige nu ...

http://newz.dk/forum/koeb-salg/s-routere-nas-2-1-ht-saet-andet-rart-122336/page1 skrev:
Cisco/Linksys WRT54GL
Wireless-G 54 Router (2.4 GHz)
1 x WAN, 4 x 10/100 LAN
Version 1.1
Flashet med DD-WRT!


Dang!... Så har den dd-wrt den som at jeg altså lige har købt ved RonRon ... Oh well, så er det problem ihvertfald løst! Det blev til dd-wrt, så må vi se hvor godt det virker - hvis det er win, så skal det også på den primære ..


MEN(!) I kan da lige svare på følgende:

Kan jeg vha. dd-wrt køre 801.11n på en WRT54GL? Det er vel bare en protokol forskel, radioen er vel ligeglad så længe det er 2,4 GHz?
Gravatar #26 - Ronson ⅍
28. apr. 2012 19:15
Thoroughbreed (23) skrev:
#22

Kan det virkeligt redde det at genstarte den?...
Kan, ja. Du kan jo også ødelægge den så meget du ikke får liv i den ved at nulstille den totalt.
Thoroughbreed (25) skrev:
Kan jeg vha. dd-wrt køre 801.11n på en WRT54GL? Det er vel bare en protokol forskel, radioen er vel ligeglad så længe det er 2,4 GHz?

Det kræver vel et andet chipset at køre en anden protokol. Andet kan jeg ikke forestille mig.
Gravatar #27 - Slettet Bruger [2595877618]
28. apr. 2012 19:37
TrolleRolle (8) skrev:
Linksys 610N


Værste router jeg nogensinde har haft. (med DDWRT) Min venindes Samsung pc bliver smidt af konstant. Ofte godtager den ikke passwordet når jeg kommer fra min telefon.

SUK!
Nu har jeg heldigvis ikke nogen laptop længere, så WiFi issues genere mig ikke. men damn det var træls dengang.
Gravatar #28 - Alrekr
28. apr. 2012 20:03
Thoroughbreed (21) skrev:
Kan man hoppe tilbage til den originale firmware? (ja? Det kan man vel?)


Med en Netgear kan man - men kun gennem TomatoUSB. Dvs, hvis du installerer DD-WRT, så skal du først flashe routeren med TomatoUSB, og derefter med den originale firmware. Sådan var det i hvert fald sidst jeg rodede med det.
Gravatar #29 - TrolleRolle
28. apr. 2012 23:24
#27 Det lyder træls. Min 610N er en V2 og den har kørt upåklageligt flere år. Det daglige load er 5 maskiner koblet på via kabler, 2 bærbare på 2.4Ghz, 2 andre bærbare på 5Ghz, og 2 telefoner + hvad folk lige kommer rendende med.

Gravatar #30 - kasperd
29. apr. 2012 03:39
Thoroughbreed (21) skrev:
Og hvis man bricker den - er den så HELT død?
Hvis man helt har ødelagt firmwaren, så er en JTAG forbindelse den sidste udvej. Det kræver dog at man skal lodde på kortet. Så vidt jeg ved er der ikke nogen routere, hvor JTAG forbindelsen er tilgængelig gennem nogen form for stik.

Der er flere ting man kan prøve før man går til ekstremerne. Man kan prøve at resette indstillingerne. Og man kan prøve med seriel kabel og TFTP overførsel af en ny firmware.

Der er vist også nogle routere, hvor man selv skal lodde benene på til serielporten, fordi de valgte at spare dem væk. Men det er i så fald meget nemmere at lodde, da serielforbindelsen er ført helt ud til kanten af kortet så den er nemt tilgængelig.

Ronson (22) skrev:
Hvis den bricker så finder du din mobil frem og googler 30/30/30
Det man vil finde ud af på den måde er at metoden virker på nogen firmwares men ikke på andre. Der er firmwares hvor metoden kan gøre mere skade end gavn. Under alle omstændigheder kræver metoden at man har en funktionel firmware. Men det er nok værd at prøve metoden før man begynder at lodde i routeren.
Gravatar #31 - Hubert
29. apr. 2012 07:20
Nextnx (3) skrev:
Fordele:
- Nørd-ware


Howso?
Gravatar #32 - Atom
29. apr. 2012 07:25
#31 Man får en masse fede features man ikke har brug for (vlans, qos, hotspot, osv.) = nerdware ;)
Gravatar #33 - Hubert
29. apr. 2012 08:04
Atom (32) skrev:
#31 Man får en masse fede features man ikke har brug for (vlans, qos, hotspot, osv.) = nerdware ;)


Hvis man ikke har brug for den slags er det da ualmindeligt dumt at introducere det på sit netværk.

Jeg kan se en ting der kunne være en egentlig fordel ved en alternativ firmware. Der er formentlig meget bedre logmuligheder end hvad man har ved standard firmwaren. Det gør det næppe til nerdware hvad det så helt præcist er men det er da noget mere brugbart for langt de fleste end så meget andet.
Gravatar #34 - kasperd
29. apr. 2012 08:51
Atom (32) skrev:
qos
Jeg tror at næsten alle kunne få glæde af QoS. Det er bare lidt besværligt at sætte op, og mange forstår ikke hvad fordele de kan få ud af det. En routerfirmware som gør det nemt at sætte QoS op er da et godt argument for at vælge en anden firmware.

Jeg gætter på at procentdelen af routere der kører med en alternativ firmware vil vokse i takt med udbredelsen af IPv6. For jeg tror at på nogle routermodeler vil det være den eneste måde at få IPv6 support.
Gravatar #35 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
29. apr. 2012 09:27


kasperd (34) skrev:
For jeg tror at på nogle routermodeler vil det være den eneste måde at få IPv6 support.


Hør hov? Får en 54GL'er så IPv6 support? Nu begynder det at blive interessant!
Gravatar #36 - Nextnx
29. apr. 2012 10:26
IPv6 er en software protokol dvs. hvis software er bygget til det så kan man.
Hvis der ikke er udvikling på ens router vil man nok ikke få IPv6, modsat vil man sandsynligvis.
Gravatar #37 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
29. apr. 2012 10:48
#36


Nu er jeg ikke en wizz hvad sådan noget angår - men er 801.11n ikke også bare en protokol som 801.11a/b/g?

Altså - det er samme frekvens, så kan man ikke i realiteten sende på N med en ældre router?...

Eller er det mig der har misforstået det hele...?

Uanset hvad ser jeg frem til at prøve det dersens dd-wrt og se hvor meget jeg kan ødelægge
Gravatar #38 - kasperd
29. apr. 2012 12:17
Thoroughbreed (35) skrev:
Får en 54GL'er så IPv6 support?
Jeg vil ikke udtale mig om specifikke routere, som jeg ikke har undersøgt. Der vil nok være nogle routere, hvor der aldrig bliver udviklet IPv6 support til. Der vil nok også være nogle routere, hvor der både kommer en officiel firmware med IPv6 support og en tredjepartsfirmware med IPv6 support.

Jeg forventer at der vil være nogle routere hvor en tredjepartsfirmware vil være den eneste måde at få IPv6 support. Hvor mange det vil dreje sig om ved jeg ikke, men jeg gætter på at det er nok til at resultere i en synlig stigning i andelen af routere, der bruger tredjepartsfirmwares.

Det lyder som DD-WRT allerede har IPv6 support. Inden der er gået et år tror jeg der vil være IPv6 support på praktisk taget alle de router firmwares, der stadigvæk udvikles på. Spørgsmålet er hvor meget hardware der stadigvæk er i brug uden der laves firmware opdateringer til det.

Nextnx (36) skrev:
IPv6 er en software protokol dvs. hvis software er bygget til det så kan man.
Det er ikke helt rigtigt.

IPv4 blev designet til 16 og 32 bits systemer på et tidspunkt hvor man nok ikke havde forestillet sig at den skulle laves i hardware. Det har dog ikke forhindret at nogle routere er blevet udviklet med IPv4 support i hardware.

IPv6 er designet til at være effektiv på 32 og 64 bits systemer i enten hardware eller software. Uanset om man implementerer det i hardware eller software kan IPv6 laves lidt mere effektiv end IPv4.

Laves IP support i hardware vil det normalt være gjort på en måde hvor hardwaren kun håndterer simple pakker og overlader komplicerede pakker til softwaren. Hvis hardwaren kun har IPv4 support vil alle IPv6 pakker håndteres i software. Hvis hardwaren kun har IPv6 support vil alle IPv4 pakker håndteres i software.

Der er lavet routere, som kan håndtere IPv4 i hardware men IPv6 håndteres i software. Routere af den type kan nemt være en størrelsesorden eller to langsommere til IPv6 end til IPv4.

Jeg har ikke hørt om routere rettet mod privatkunder, som har IP support i hardware. Jeg tror de routere som de fleste af jer bruger hjemme kører IPv4 i software, og i så fald vil de i princippet kunne opgraderes til IPv6 med en firmwareopdatering. Og hvis der fås tredjepartsfirmwares dertil, så er der god chance for at denne tredjepartsfirmware allerede har IPv6 support.

Thoroughbreed (37) skrev:
Nu er jeg ikke en wizz hvad sådan noget angår - men er 801.11n ikke også bare en protokol som 801.11a/b/g?
Det er et par lag længere nede i stakken end IP. Når man kommer ned på det niveau foregår mere i hardware og mindre i software. Det vil sandsynligvis kunne lade sig gøre at forwarde pakker mellem trådløst netværk og LAN uden at softwaren skal involveres. Når man når så langt ned i stakken kan man ikke bare ændre protokollen med en firmwareopdatering. Det kan givetvis lade sig gøre hvis den gamle og nye protokol ligger tæt nok op ad hinanden.

Jeg ved ikke nok om de protokoller til at sige om en opdatering fra 801.11x til 801.11n kan gøres i software, men mig bekendt kører 801.11n med højere hastigheder, hvilket betyder at det er usandsynligt at det kan gøres med en firmwareopdatering.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login