mboost-dp1

Program til at overvåge ip-adresse?


Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
26. feb. 2013 09:11
Findes der et freeware program, der kan overvåge en ip-adresse og sende en mail/logge, når ip-adressen ikke er tilgængelig?

Det skal køre på en Windows Server.
Gravatar #2 - Hubert
26. feb. 2013 09:36
Et bud kunne være Nagwin

Hvis det vitterligt er nagios kan det en sørens masse men jeg kender ikke lige til eventuelle statbilitetsproblemers nagwin skulle lide af.

Det bedste råd ville nok være at droppe kravet om at det skal køre på windows. Med mindre du vil lave noget selv i .net eller python hvilket ikke burde være så svært endda så er vejen frem nok at bruge et linux os med nagios.
Gravatar #3 - Slettet Bruger [3871096398]
26. feb. 2013 09:38
Ikke testet, har lige skrevet det. Det er lavet i AutoIt og kan complies til en exe-fil. Men, måske?

#include <INet.au3>

$HostnameOrIP = "8.8.8.8"

$DelayInSeconds = 5

$SMTP = "vossnetworks.dk"
$SenderName = "PingMessenger"
$SenderMail = "[email protected]"
$ReceiverMail = "[email protected]"
$Subject = "ERROR!"
$Message = "Unable to reach host!"

$ResponseReceivedMessage = "Server response received, waiting..."
$NoResponseReceivedMessage = "No response received, error mail sent!"
$UnableToSendMailMessage = "Unable to send mail, check SMTP configuration!"

While 1
$Reponse = Ping($HostnameOrIP)

If @error = 0 Then
ConsoleWrite($ResponseReceivedMessage & @CRLF)
Else
_INetSmtpMail($SMTP, $SenderName, $SenderMail, $ReceiverMail, $Subject, $Message)
If not @error = 0 Then
ConsoleWrite($UnableToSendMailMessage & @CRLF)
Else
ConsoleWrite($NoResponseReceivedMessage & @CRLF)
EndIf
EndIf

Sleep($DelayInSeconds * 1000)
WEnd


Hvorfor er newz.dk ligeglad med mine tabs?

Ps. klat-kode er bedst!
Gravatar #4 - XorpiZ
26. feb. 2013 09:43
Har ikke lige en linux-box stående eksternt, desværre. Jeg kigger på Nagwin og ser om det kan opfylde mit behov.

Jeg sætter pris på dit arbejde Yvossen, men jeg vil helst undgå at køre tilfældige exe-filer fra tilfældige (no offence :D) mennesker på et tilfældigt forum :D
Gravatar #5 - Fjolle
26. feb. 2013 09:51
Hvordan skal den være tilgængelig?
Du kan også prøve at kigge på PRTG. De har en gratis version der kan overvåge 10 devices.
Gravatar #6 - Slettet Bruger [3871096398]
26. feb. 2013 09:53
#4
Tilfældig? Du skal sku' selv "compile" den og du har kildekoden nu. :D LÆS!
Gravatar #7 - Hubert
26. feb. 2013 09:55
#3

Kraft helvedespislort. Det er da evigheder siden jeg har brugt autoit. Jeg havde glemt alt om det. :(

Men XorpiZ du kunne også se på autoit. Det er hamrer simpelt og hamrende hurtigt at få flækket noget sammen man kan bruge til det meste. Jeg har været med til at skrive et lille "program" som ledte efter orme inficerede windows kasser for et par år siden.
Gravatar #8 - XorpiZ
26. feb. 2013 10:09
Fjolle (5) skrev:
Hvordan skal den være tilgængelig?
Du kan også prøve at kigge på PRTG. De har en gratis version der kan overvåge 10 devices.


Bare om den svarer på en ping eller ej, ikke andet såmænd.

Yvossen (6) skrev:
#4
Tilfældig? Du skal sku' selv "compile" den og du har kildekoden nu. :D LÆS!


Bevares, bevares. Når du sådan kommer med gode argumenter, så skal jeg da nok afprøve det :D
Gravatar #9 - Slettet Bruger [3871096398]
26. feb. 2013 10:12
#8
Jeg lover ikke det virker, ellers kan det let modificeres. Som Hubert sagde, AutoIt er utroligt nemt.
Gravatar #10 - Magten
26. feb. 2013 10:22
Det burde være forholdsvist simpelt at smide noget PowerShell sammen til formålet. Og hvis du ikke gider opfinde den dybe tallerken igen så findes der garanteret nogen på TechNet Script Center :)

En hurtig søgning gav dette :)
Gravatar #11 - XorpiZ
26. feb. 2013 10:31
Yvossen (9) skrev:
#8
Jeg lover ikke det virker, ellers kan det let modificeres. Som Hubert sagde, AutoIt er utroligt nemt.


Det ser ud til at fungere. Så skal den bare sættes op til at køre som service, plus modificeres til at skrive i en logfil - men det kan jeg jo hygge mig lidt med.

#10

Det ser ud til at opfylde nogenlunde samme formål som Yvonnes script - det prøver jeg lige i første omgang. Ellers må jeg bruge Powershell :D

Gravatar #12 - Slettet Bruger [3871096398]
26. feb. 2013 10:40
#11
FileWriteLine()

F.eks. for timestamp, brug:

@YEAR
@MON
@MDAY
@HOUR
@MIN
@SEC

og evt. StringFormat
Gravatar #13 - XorpiZ
26. feb. 2013 10:58
Yes, jeg lavede denne flotte sætnign :)

FileWrite($file, $NoResponseReceivedMessage & "Date: " & @MDAY & "/" & @MON & "/" & @YEAR & " and time: " & @HOUR & ":" & @MIN & ":" & @SEC & @CRLF)
Gravatar #14 - kasperd
27. feb. 2013 23:45
Jeg kender ikke dine præcise behov, men her er i hvert fald en service, der kan pinge din IP en gang i sekundet og tegne pæne grafer over latens og pakketab:

http://www.thinkbroadband.com/ping/monitors.html

Jeg tror dog ikke den har mulighed for at sende emails.

En anden mulighed jeg selv har prøvet er en applikation der kører på en mobiltelefon og selv både overvåger serveren og giver besked, hvis den ikke svarer. På den måde slipper man for at bekymre sig om hvorvidt emails nu kommer igennem, når der er et nedbrud.

Jeg har selv brugt applikationen WebCheck til Android, som i princippet kan klare den opgave. Desværre har den givet mig for mange falske positiver til at være særligt brugbart. Der findes nok mange lignende applikationer, så måske er der en som er brugbar.

Overvågning kan ske på mange forskellige niveauer i et system. Det ene eksempel jeg giver vil blot sende en ICMP echo request og arbejder altså på et meget lavt niveau. Jeg har i tidernes løb set mange computere fejle på måder som gjorde at de praktisk taget var døde (man kunne ikke komme i kontakt med noget som helst i user mode på maskinen), men kernen var stadigvæk lige akkurat nok i live til at besvare en ICMP echo request. Så mange fejl vil blive overset, hvis man kun tester det.

Det andet eksempel jeg gav tester en HTTP request. Det tester altså et par niveauer højere oppe i stakken.

Jeg vil stoppe her inden jeg begynder at komme med forslag der er totalt overkill til dine behov. (Og med min baggrund kan jeg uden tvivl komme med forslag, der er overkill.)
Gravatar #15 - XorpiZ
28. feb. 2013 07:27
Thinkbroadband er jo helt optimal. Så slipper jeg for at bøvle med at få en exe til at køre som service :)
Gravatar #16 - Hubert
28. feb. 2013 07:30
XorpiZ (15) skrev:
Så slipper jeg for at bøvle med at få en exe til at køre som service :)


Lige den del er nu ikke så bøvlet endda.

http://social.msdn.microsoft.com/Forums/en-US/clr/...
Gravatar #17 - XorpiZ
28. feb. 2013 07:33
Hubert (16) skrev:
Lige den del er nu ikke så bøvlet endda.

http://social.msdn.microsoft.com/Forums/en-US/clr/...


Den kommando kræver, så vidt jeg husker, at exe-filen er bygget til at kunne køre som service. Det fungerede ihvf. ikke, da jeg prøvede.
Gravatar #18 - Hubert
28. feb. 2013 07:42
Pas jeg har altid brugt et lille program som jeg ikke kan huske hvad hedder mere.
Gravatar #19 - freesoft
2. mar. 2013 08:41
#18
srvany ?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login