mboost-dp1

Parallels & Samme IP Adresse


Gå til bund
Gravatar #1 - simonduun
1. maj 2010 13:31
Jeg har i et stykke tid brugt Parallels for at kunne afvikle de 2-3 programmer der ikke kan køre på mac (endnu), men en ting der har irriteret mig er at min mac's ip er ikke den samme i både Parallels & OSX.

Under systemindstillinger->Netværk->Airport
har min computer fået adressen: 192.168.1.11.5

Under systemindstillinger->Netværk->Parallels Adapter
har min computer fået adressen: 192.168.1.101

I Windows XP Egenskaber for lan forbindelse
Har min computer fået adressen: 192.168.1.102

Kan man få den samme IP hele vejen rundt? Grunden til at det er et problem er at windows-delen/parallels ikke kan forbinde til nogen andre windows pc'er i hjemmet, fordi parallels har en anden IP range end Mac'ens Airport der jo er den korrekte!

Med Venlig Hilsen
Simon Duun
Gravatar #2 - XorpiZ
1. maj 2010 13:55
Kan du ikke bare give dem en fast ip?

Værre er det vel ikke.
Gravatar #3 - Hubert
1. maj 2010 14:31
soduno (1) skrev:

Under systemindstillinger->Netværk->Airport
har min computer fået adressen: 192.168.1.11.5


Der er da vist en lille tastebøf i den adresse?
Gravatar #4 - themuss
1. maj 2010 14:48
mac-adresser

Jeg kan ikke forklare dig hvordan (kender hverken parallels eller bootcamp), men jeg kan da forklare hvorfor.

Du skal for det første bridge og ikke bruge NAT .

Dernæst skal du give din virtualiserede OSX samme mac-adresse som din fysiske maskine.

Du skal desuden ændre din Windows-mac-adresse, både når den er virtualiseret og når den kører direkte på din hw.

GL.
Gravatar #5 - kasperd
8. maj 2010 22:12
Så vidt jeg har forstået er Parallels en PC emulator. Er det korrekt forstået at host systemet er Mac OS X og guest systemet er Windows?

Der er basalt set tre måder at emulere netværk på.
1. Emulatoren kan emulere en switch imellem et af host systemets Ethernet interfaces og emulatoren. Hvis det gøres på den måde tildeles emulatoren typisk en IP af DHCP serveren som om den var en fysisk maskine.
2. Emulatoren kan oprette et virtuelt interface på host systemet og emulere et direkte link imellem host og emulator (evt. et enkelt virtuelt segment hvor der kan være flere instanser af emulatoren tilsluttet). I dette tilfælde er det op til host systemet at skabe forbindelse imellem det fysiske og det virtuelle net. Host systemet kan fungere som en router for at skabe forbindelsen.
3. Emulatoren kan lade være med at guest systemet synligt som en separat computer og i stedet fremstå som blot en applikation der opretter forbindelser. Det kræver dog syge tricks for at virke, nogle emulatorer har genbrugt kode fra slirp til dette formål.

Jeg ved ikke om Parallels understøtter alle tre metoder. Hvilken af metoderne der er bedst afhænger af omstændighederne. I tilfælde 2 vil host systemet ofte foretage NAT, og i tilfælde 3 er emulatoren selv nødt til at foretage NAT (og det er en ekstra grim version af NAT). Generelt er NAT en ulempe hvis man ønsker at ens netværk bare skal fungere (og to niveauer af NAT er værre end 1).

Derfor vil jeg anbefale metode 1, med mindre dit netværk rent faktisk er sat op så host computeren kan fungere som router uden brug af nat. Hvis du har brugt tiden på at sætte netværket helt rigtigt op vil jeg anbefale metode 2. Metode 3 vil jeg fraråde med mindre du er i en situation hvor emulatoren ikke har tilstrækkeligt med rettigheder til at anvende metode 1 og 2.

Det betyder så at jeg altid vil anbefale en opsætning hvor emulatoren får en anden IP adresse end host computeren. Netværket fungerer bedst på den måde. Du ville heller ikke sætte to computere op på dit netværk og tildele dem samme IP adresse.

Hvad er det du prøver at opnå? Hvis det er af rent æstetiske årsager du gerne vil have dem til at have samme IP, så synes jeg du skal glemme det, for jeg kan garantere dig for at de pakkemanipulationer der skal til for at få noget som helst til at fungere når de har samme IP er afsindigt grimme.
Gravatar #6 - KC
8. maj 2010 23:10
Du kan jo ikke bruge Mac-adresse sammen med Pc-adresse...

Buy a PC
Gravatar #7 - onetreehell
9. maj 2010 12:42
Er mac ikke en PC?
Gravatar #8 - KC
9. maj 2010 19:31
onetreehell (7) skrev:
Er mac ikke en PC?


Jo jeg prøvede at være sjov, på den nørdede måde, fordi mac-adresse og Mac-computer er forskellige ting. Og fordi jeg ikke synes godt om konceptet med design før brugervenlighed og frihed.

Mac promoverer sig dog i sine reklamer på at der er forskel på Mac og Pc og at PC=windows og de er slemme. De er faktisk meget sjove http://www.apple.com/getamac/ads/
Gravatar #9 - onetreehell
9. maj 2010 22:09
#8
argh, de vil have at jeg downloader quicktime til windows selvom jeg kører linux >.<
Gravatar #10 - Slettet Bruger [194788764]
10. maj 2010 07:51
Intellectual Proberty adresse? i dont get it

-.-
Gravatar #11 - themuss
12. maj 2010 21:37
Priceless...Jeg har forklaret #1 hvad han skal gøre, men såvidt jeg husker, synes han, jeg er en komplet idiot...

I det mindste rater han mig ikke irrelevant, som han plejer.

#6 Super indlæg, lad være med at tage dig af de mavesure ;)

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login