mboost-dp1

Opstart af c++


Gå til bund
Gravatar #1 - IT-ekspert Kejser
7. jan. 2013 08:40
Jeg starter om 14 dage på et tilpasset grundforløb til datatekniker da jeg tilbage i 2001 havde det fulde grundforløb. I den forbindelse skal jeg lige læse op på programmering og dvs. c++.

Jeg har intet haft med programmering siden 2001 men jeg kan huske lidt som scanf og prinfc og include i starten af programmet osv.

Vi sluttede et 5 ugers forløb med at lave et program med en tilfældighedsgenerator, lommeregner osv som "afgangsprojekt".

Hvis jeg kan oppudse mine færdigheder kan jeg hoppe over undervisningen og direkte til en test og videre.

Derfor har jeg fået noget undervisningsmateriale udleveret og har nu 14 dage til at dykke ned i den forunderlige verden af c++.

Men jeg mangler en compiler og "arbejdsmiljøet" som er blevet opdateret siden win 98/ms dos som vi brugte dengang.

Jeg er ved at hente og installere Microsoft Visual C++ 2010 express - er det godt nok eller har nogle af hajerne et bedre forslag?

Bogen jeg arbejder med tager tingene fra bunden og det er det basale c++ vi skal kunne. Vi snakker ikke c++ på Bjarne Stroustrup-niveau.
Gravatar #2 - Qw_freak
7. jan. 2013 09:49
Hr. Kejser (1) skrev:
Jeg er ved at hente og installere Microsoft Visual C++ 2010 express - er det godt nok eller har nogle af hajerne et bedre forslag?

Da jeg startede C++ kursus var det rigtig fint til at følge Vores C++ bog.
Gravatar #3 - Pally
7. jan. 2013 09:52
Hvis det er for at forstå sproget er MSVC Express fin. Hvis du vil forstå hvad din compiler og linker reelt gør, så kan du overveje GCC som alternativ/supplement.
Gravatar #4 - Qw_freak
7. jan. 2013 10:32
Pally (3) skrev:
Hvis det er for at forstå sproget er MSVC Express fin. Hvis du vil forstå hvad din compiler og linker reelt gør, så kan du overveje GCC som alternativ/supplement.


forskellen er bare at med MSVC skal han kun tænke på koden, alt er sat op for ham, med gcc skal der lidt mere baggrundsforståelse til...
Gravatar #5 - IT-ekspert Kejser
7. jan. 2013 10:32
Jeg har efter at have prøvet nogle af øvelserne og vække min hukommelse fundet ud af at vi squ nok arbejdede med C og ikke C++ - for hvis jeg googler efter scanf og printf (som er 2 funktioner jeg virkelig husker vi brugte) skriver wiki at det er til sproget C.

Er der den helt store forskel på hvilket miljø man prøver at lære sproget i?
Gravatar #6 - gramps
7. jan. 2013 12:43
Miljøerne kan være meget forskellige. Jeg vil anbefale dig at køre med VS, hvis du kun skal lære at programmere.

Hvis jeg kan gætte rigtige, så er printf og scanf hhv. output og input. Det klares i C++ med følgende kode:

#include <iostream>

/* indsæt kode her */

/* output: */
std::cout << "Skriv tekst her, som skal outputtes";

int input;

/* input: */
std::cin >> input;

int output = 2*input+5;
std::cout << output;

/* afslut kode*/


Hvis du vælger at skrive using namespace std; lige efter dine #includes, så behøver du ikke skrive std:: foran cin og cout. Der kommer dog et tidspunkt, hvor du skal bruge flere namespaces, så sørg for fra starten af at vænne dig til at bruge namespace som jeg har vist.
Gravatar #7 - Pally
7. jan. 2013 13:14
De fleste C++ compilere (MSVC Express inkl) klarer fint både C og C++
Gravatar #8 - kasperd
7. jan. 2013 13:17
Har du nogen planer for i morgen aften? Ellers har du nu: http://osaa.dk/2013/01/c-foredrag/
Gravatar #9 - arne_v
7. jan. 2013 14:03
De mest oplagte muligheder på Windows er efter min mening:
* Visual C++ Express
* MinGW GCC og Eclipse
* MinGW GCC og en generel editor (notepad++, JEdit etc.) og make

Gravatar #10 - arne_v
7. jan. 2013 14:12
#MSVC

Det er nemt at komme i gang.

Men der er to små detaljer:

1) undgå managed/CLR mode da det er et noget anderledes sprog

2) undgå at bruge de templates som genererer T alt muligt
Gravatar #11 - arne_v
7. jan. 2013 14:13
#printf og scanf

C++ understøtter også disse.

#include <cstdio>

using namespace std;
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login