mboost-dp1

Nyt operativ system


Gå til bund
Gravatar #101 - arne_v
3. feb. 2010 19:24
Hubert (98) skrev:
Det sjove ved det skifte er jo så at de skifter til linux for at skifte til et andet CMS.


virk.dk bruger Jahia. Jahia virker fint på Windows. Men man valgte altså at skifte til Linux.
Gravatar #102 - illishar
4. feb. 2010 09:06
Imperial (95) skrev:
Okay, nu virker det hele i Mint. Jeg vil bare lige spørge, om hvilken en, Ubuntu eller Mint, er der bedst og nemmest mulighed for at tweake GUI'et sådan som man vil have det? Jeg har set mange fede tweaks til Ubuntu rundt omkring, men jeg kan ikke finde noget til Mint :(


Mint *er* Ubuntu. (Du skal ikke lade dig narre af navnet eller versions-nummeret. Det er mest af alt bare en rebranding.)
De ting du har fundet til Ubuntu virker derfor også på Mint.
Gravatar #103 - Hubert
4. feb. 2010 09:28
arne_v (100) skrev:
Simpel optælling.

Der er givet et par eksempler på store projekter der har skiftet til Linux.

Jeg kan ikke erindre nogen sinde at have set et dansk skift fra Linux i den størrelsesorden.

Og jeg tror ikke på en hypotese om virksomhedferne går til pressen, når det er til Linux men betragter det som hemmeligt når de skifter fra Linux.


Det burde heller ikke være nyhedsstof når en virksomhed skifter platform. Men jeg tror ikke på at vi hører om alle platformsskift hverken den ene eller den anden vej. Men det bliver gerne slået stort op når en virksomhed eller anden organisation vælger at skifte til linux.
Gravatar #104 - Hubert
4. feb. 2010 09:31
arne_v (101) skrev:
virk.dk bruger Jahia. Jahia virker fint på Windows. Men man valgte altså at skifte til Linux.


Det er muligt. Jeg kender intet til hverken det nye eller det gamle CRM. Jeg hæfter mig blot ved at man i denne forbindelse skiftede levrendør udtaler at det ikke er platformen der gør det. Men jeg håber da at de har valgt ud fra hvad de mener kan løse opgaven bedst.
Gravatar #105 - gnаrfsan
4. feb. 2010 09:37
Hubert (103) skrev:
Og jeg tror ikke på en hypotese om virksomhedferne går til pressen, når det er til Linux men betragter det som hemmeligt når de skifter fra Linux.

Jeg ved ikke helt. Det er ikke en hemlighed at skifte fra Linux, men det er ikke så interessant nyhedsstof at lave en udmelding om at man nu vil bruge det mest almindelige software til sine servere.
Gravatar #106 - Hubert
5. feb. 2010 19:18
gnarfsan (105) skrev:
Jeg ved ikke helt. Det er ikke en hemlighed at skifte fra Linux, men det er ikke så interessant nyhedsstof at lave en udmelding om at man nu vil bruge det mest almindelige software til sine servere.


Jeg er såmænd enig. Men der er gået kludder i dine citater. Det er ikke mig der har udtalt at man kan se at linux farer frem på grund af manglede artikler som migrering til windows.
Gravatar #107 - gnаrfsan
5. feb. 2010 19:42
#106:
Hmmm interessant, det så jeg ikke. Jeg beklager at jeg citerede dig for noget, du ikke har sagt.
Gravatar #108 - Hubert
5. feb. 2010 21:32
gnarfsan (107) skrev:
#106:
Hmmm interessant, det så jeg ikke. Jeg beklager at jeg citerede dig for noget, du ikke har sagt.


Intet at beklage. En fejl vi alle kan begå.:)
Gravatar #109 - gnаrfsan
5. feb. 2010 21:37
:)
Gravatar #110 - themuss
6. feb. 2010 04:45
Hubert (108) skrev:
Intet at beklage. En fejl vi alle kan begå.:)
Indrømmelser og godtagelser, jeg er fandme skuffet.

God damn hippies, that's not how you're supposed to play the game!!!! ;)
Gravatar #111 - arne_v
7. feb. 2010 02:59
Hubert (103) skrev:
Men jeg tror ikke på at vi hører om alle platformsskift hverken den ene eller den anden vej.


Næppe.

Hubert (103) skrev:
Men det bliver gerne slået stort op når en virksomhed eller anden organisation vælger at skifte til linux.


Og du tror ikke at MS ville sørge for at det kom frem hvis firmaer som brugte Linux masse skiftede til Windows?

Ellers kan jeg kun gentage hvad jeg sagde i #100 - det er ren ønsketænkning at tro at X er mere hyppigt anvendt end Y, når det forholder sig omvendt for det er offentliggjordt.

Gravatar #112 - arne_v
7. feb. 2010 03:00
gnarfsan (105) skrev:
Jeg ved ikke helt. Det er ikke en hemlighed at skifte fra Linux, men det er ikke så interessant nyhedsstof at lave en udmelding om at man nu vil bruge det mest almindelige software til sine servere.


Linux er ikke så udbredt
=>
Derfor kan man ikke udlede at de mange Linux annonceringer er dækkende

er en cirkel slutning.
Gravatar #113 - arne_v
7. feb. 2010 03:18
#112

Og en forkert forudsætning.

Idag er Linux default. Man vælger noget andet (z/OS, en af de kommercielle Unix'er, Windows etc.), hvis man har en meget specifik grund til det - ellers bliver det bare en Linux.

Til eftertanke:

1) På Alexas's liste over de 10 mest besøgte web sites er der:
7 Linux
2 Windows (begge MS)
1 ukendt (kinesisk)

2) På top 500 supercomputer listen er der:
446 Linux
5 Windows
49 andet (mest Unix'er)

3) Børs handels systemer:
NYSE skiftede fra Unix til Linux for et par år siden
LSE vil skifte fra Windows til Linux i år
DB og Shanghai har kørt Linux i flere år
Tokyo er lige skiftet til Linux
NASDAQ kører NonStop
OMX kører OpenVMS

4) Oracle produkter
>40% af Oracle RAC kører på Linux (Oracle RAC er deres active-active cluster database løsning - Enterprise Edition med RAC koster 70K$ per CPU)
>30% af Oracle E-Business Suite kører på Linux (det er det produkt som i gamle dage hed Oracle Financials og som konkurrerer med SAP om at være dyrest)

Gravatar #114 - arne_v
7. feb. 2010 03:20
themuss (110) skrev:
Indrømmelser og godtagelser, jeg er fandme skuffet.

God damn hippies, that's not how you're supposed to play the game!!!! ;)


Hm.

Jeg troede faktisk at du mere var til at ryge en fed i weekenden på bedste hippie vis end til at rende rundt med et gevær som hjemmeværnsmand i weekenden som kriger!

:-)
Gravatar #115 - Hubert
7. feb. 2010 09:38
arne_v (113) skrev:

Til eftertanke:

1) På Alexas's liste over de 10 mest besøgte web sites er der:
7 Linux
2 Windows (begge MS)
1 ukendt (kinesisk)


Jeg kender ikke lige Alexas men jeg kan ikke lige finde de tal du nævner på siden.


2) På top 500 supercomputer listen er der:
446 Linux
5 Windows
49 andet (mest Unix'er)


Nu er super computere næppe særligt spændende. Der er jo næppe tale om ikke modificerede kerner og altså ikke en standard distro som du kan finde en virksomhed.


3) Børs handels systemer:
NYSE skiftede fra Unix til Linux for et par år siden
LSE vil skifte fra Windows til Linux i år
DB og Shanghai har kørt Linux i flere år
Tokyo er lige skiftet til Linux
NASDAQ kører NonStop
OMX kører OpenVMS


Nu har jeg kun gravet lidt i NYSE og LSE og det er da sjovt at se hvorfor de har skiftet. NYSE skiftede fra en fandens dyr løsning (system p) til x86. LSE købte MillenniumIT og begrunder valget med at de så selv kan styre udviklingen af deres platform. Igen er der intet der skulle tyde på at linux skulle have andre fordele end at være billigere ud over at være open source.


4) Oracle produkter
>40% af Oracle RAC kører på Linux (Oracle RAC er deres active-active cluster database løsning - Enterprise Edition med RAC koster 70K$ per CPU)
>30% af Oracle E-Business Suite kører på Linux (det er det produkt som i gamle dage hed Oracle Financials og som konkurrerer med SAP om at være dyrest)


Om det passer ved jeg ikke men jeg har så også hørt at oracle skulle kunne give en betydeligt bedre performance på linux. Særligt i forhold til Solaris.
Gravatar #116 - gnаrfsan
7. feb. 2010 09:46
arne_v (112) skrev:
Linux er ikke så udbredt
=>
Derfor kan man ikke udlede at de mange Linux annonceringer er dækkende.

Min pointe er at det er mere interessant at lave en nyhed om at skifte til Linux end en nyhed om at skifte til Windows, netop fordi Windows er mere almindeligt. Overraskende nyheder sælger jo bedre.
Gravatar #117 - Mamad (moveax1ret)
7. feb. 2010 09:50
114>>> Nu om dage er det ikke kun hippier der ryger hash- oftere er det faktisk intelligente mennesker- jeg tror det er fordi de kan regne ud at forbuddet er bullshit.
Gravatar #118 - Thalion
7. feb. 2010 12:42
moveax1ret (117) skrev:
114>>> Nu om dage er det ikke kun hippier der ryger hash- oftere er det faktisk intelligente mennesker- jeg tror det er fordi de kan regne ud at forbuddet er bullshit.


jaja hippie
Gravatar #119 - arne_v
7. feb. 2010 13:55
moveax1ret (117) skrev:
Nu om dage er det ikke kun hippier der ryger hash- oftere er det faktisk intelligente mennesker- jeg tror det er fordi de kan regne ud at forbuddet er bullshit.


http://newz.dk/forum/tagwall/hvor-laeser-du-nyhedd...
Gravatar #120 - Mamad (moveax1ret)
7. feb. 2010 14:32
haha- jeg vidste den kom :) men hvis at det værste der sker er at man ikke liget ligger mærke til et forum indlæg- går det sq nok alt sammen :)
Gravatar #121 - gnаrfsan
7. feb. 2010 14:52
moveax1ret (117) skrev:
Nu om dage er det ikke kun hippier der ryger hash- oftere er det faktisk intelligente mennesker- jeg tror det er fordi de kan regne ud at forbuddet er bullshit.

Det er nemlig rigtigt.
Gravatar #122 - themuss
7. feb. 2010 17:11
arne_v (114) skrev:
Jeg troede faktisk at du mere var til at ryge en fed i weekenden på bedste hippie vis end til at rende rundt med et gevær som hjemmeværnsmand i weekenden som kriger!
Shhhhh, I'm in disguise
Gravatar #123 - arne_v
7. feb. 2010 22:08
gnarfsan (116) skrev:
Min pointe er at det er mere interessant at lave en nyhed om at skifte til Linux end en nyhed om at skifte til Windows, netop fordi Windows er mere almindeligt. Overraskende nyheder sælger jo bedre.


Jeg forstod godt hvad du skrev. Men det er stadig et argument for at Windows er mere udbredt end Linux som baserer sig på en forudsætning af at Windows er mere udbredt end Linux.

Lad mig illustrere med et absurdt eksempel på samme logik:

Søndre Pladderballe serie 7 fodbold hold er bedre end Manchster United, fordi det jo er interessant at skrive om at Manchester United vinder over Real Madrid, Juventus, Bayern Munchen etc., men Søndre Pladderballe serie 7 fodbold er så overlegne, at ingen skriver når de vinder over disse hold.


Gravatar #124 - arne_v
7. feb. 2010 22:11
Hubert (115) skrev:
Igen er der intet der skulle tyde på at linux skulle have andre fordele end at være billigere ud over at være open source.


Ganske rigtigt.

Virksomhederne vælger det billigste produkt som løser den opgave der skal løses,

Når det drejer sig om servere er det som oftest Linux idag.

Som ovenstående eksempler illusterer.
Gravatar #125 - arne_v
7. feb. 2010 22:30
Hubert (115) skrev:
Jeg kender ikke lige Alexas men jeg kan ikke lige finde de tal du nævner på siden.


http://www.alexa.com/

klik på "Top Sites".

Og tag de 10 øverste.

Hubert (115) skrev:
Nu er super computere næppe særligt spændende. Der er jo næppe tale om ikke modificerede kerner og altså ikke en standard distro som du kan finde en virksomhed.


Nu er Linux vel ikke mindre interessant fordi nogen benytter sig af muligheden af at modificere kernen.

Men der er iøvrigt også helt almindelige RHEL, SLES, CentOS etc. på listen. Og Cray Linux er faktisk bygget på SUSE.

Gravatar #126 - røvskæg
7. feb. 2010 23:43
Der er ikke kun hippier, der ryger Hash, men folk der ryger hash bliver "hippi-agtige".

Ja-ja det er ok. det skal nok gå alt sammen bla bla bla...

Hvis da bare Hitler havde prøvet det, havde verden nok været anderledes i dag.
Gravatar #127 - themuss
8. feb. 2010 03:07
#126 Ja, faktisk var Hitler banket op på amfetamin. Det kan man jo så tænke lidt over.
Gravatar #128 - Hubert
8. feb. 2010 08:54
arne_v (124) skrev:
Ganske rigtigt.

Virksomhederne vælger det billigste produkt som løser den opgave der skal løses,

Når det drejer sig om servere er det som oftest Linux idag.

Som ovenstående eksempler illusterer.


Det er jo så det påstulat du kommer med.
Gravatar #129 - Hubert
8. feb. 2010 08:59
arne_v (125) skrev:
http://www.alexa.com/
klik på "Top Sites".

Og tag de 10 øverste.


Der står intet om hvad de bruger af OS?


Nu er Linux vel ikke mindre interessant fordi nogen benytter sig af muligheden af at modificere kernen.


Bestemt ikke men det er vel en af de store grunde til at det er brugbart i super computer sammenhæng. Eller ihverfald i 'en masse bokse sat sammen' supercomputer sammenhæng.


Men der er iøvrigt også helt almindelige RHEL, SLES, CentOS etc. på listen. Og Cray Linux er faktisk bygget på SUSE.


Ser man nu på deres hjemmeside kan man se at de sørme sælger systemer med Microsoft HPC Server 2008 af gud ved hvilken grund når alle andre vælger linux på deres servere. Gad vide om det hænger sammen med at det ikke er tilfældet?
Gravatar #130 - gnаrfsan
8. feb. 2010 09:08
arne_v (123) skrev:
Jeg forstod godt hvad du skrev. Men det er stadig et argument for at Windows er mere udbredt end Linux som baserer sig på en forudsætning af at Windows er mere udbredt end Linux.

Min pointe var egentlig at mediedækning ikke er en god måle at udbredelsen af Linux vs. Windows, så jeg tror at vi er enige. Jeg misforstod vist bare dig i starten.
Gravatar #131 - arne_v
15. feb. 2010 02:24
Hubert (128) skrev:
Det er jo så det påstulat du kommer med.


Øh.

Det er mig som leveret underbyggende materiale.

Det er dig som har kommet med postulater uden nogen som helst fakta bag dem.
Gravatar #132 - arne_v
15. feb. 2010 02:26
Hubert (129) skrev:
Der står intet om hvad de bruger af OS?


Nej. De oplysninger skal findes andetsteds.

Hubert (129) skrev:
Ser man nu på deres hjemmeside kan man se at de sørme sælger systemer med Microsoft HPC Server 2008 af gud ved hvilken grund når alle andre vælger linux på deres servere. Gad vide om det hænger sammen med at det ikke er tilfældet?


Læs #113 en gang mere.

Linux-Windows 446-5.

Gravatar #133 - Hubert
15. feb. 2010 07:45
arne_v (131) skrev:
Øh.

Det er mig som leveret underbyggende materiale.

Det er dig som har kommet med postulater uden nogen som helst fakta bag dem.


At du lister hvor mange super computere der kører linux er ikke underbyggende.

At du kan pege på nogle få børser og sige at de kører linux er heller ikke underbyggende for dit påstulat om at defacto valget er linux når det kommer til servere.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login