mboost-dp1

Nyt operativ system


Gå til bund
Gravatar #1 - Imperial
2. feb. 2010 14:47
Hej Newz.

Lige nu kører jeg med windows 7 64-bit RC. DVS. at til sommer kan jeg ikke bruge det længere da release candidaten udløber til juni/juli (til sommer, kan ikke lige huske den præcise dato). Så jeg overvejer at skifte til et gratis OS, men jeg kender ingen udover Linux.

Så igen, jeg ved at linux er et OS, men jeg ved intet om det. Altså om jeg kan bruge alt de programmer/spil etc, på Linux, som jeg bruger på windows.

Trænger til nogle råd og lidt hjælp. Skal jeg skifte til linux, eller købe windows, eller noget helt tredje? :s

Hvad synes i?

Spørgsmål er velkomne!
Gravatar #2 - Mamad (moveax1ret)
2. feb. 2010 14:50
Jeg vil sige hold dig til windows, alene det at du kan finde på at spørge om sådanne ting istedet for at bruge google får mig til at konkludere at du er bedre tjent med windows.
Gravatar #3 - Mort
2. feb. 2010 14:54
De programmer du bruger på Windows kan du ikke bruge på Linux. Det kan til gengæld godt være at du kan finde tilsvarende programmer til Linux eller endda versioner af programmet som virker på Linux.

Hvis du bruger computeren til at spille på, er der dog ikke den store chance for at du kan finde tilsvarende spil til Linux. Du kan dog med held spille nogen af spillene ved at køre en Windows emulator i Linux (Den hedder Wine).

Og så lige en beskeden detalje: Det er 64 bit Windows 7 du har kørt med og ikke en 65 bit :)
Gravatar #4 - Mamad (moveax1ret)
2. feb. 2010 14:56
Wine Is Not an Emulator :p
Gravatar #5 - vandfarve
2. feb. 2010 14:58
#1 Jeg har fundet følgende links, som jeg har brugt under mine forsøg med Ubuntu (som du HELT sikkert skal prøve. Hvis du ikke ved, hvor du skal starte, så skal du starte med Ubuntu):

1) Switching From Windows
2) RestrictedFormats
3) Ultimate Ubuntu Pocket Guide
4) Free Beginners Guide

Hvis du vil overleve et skift, så skal du a) først læse disse links grundigt, samt b) prøve Ubuntu via en Live-CD.

Ubuntu og alle andre Linux-distributioner er væsentligt begrænset ift. betalingsprogrammer og -applikationer. Du skal derfor skifte tæt på alle programmer ud med nye, hvorfor du ikke vil kunne spille dine normale spil, afspille din nuværende musik og lignende.

Du bliver derfør nødt til at overveje, om det vitterligt er noget, som du gider. Ubuntu er et rigtig fedt styresystem, men det sker ikke uden "konsekvenser", so to speak.

Ellers, lyt til #1! :)
Gravatar #6 - Imperial
2. feb. 2010 14:58
Jeg bruger min computer til gaming og multimedier.

Jeg googler... Skrev bare mit spørgsmål her, fordi jeg oplever mere personlig hjælp her, end med google. Google ved ikke hvilket system jeg kører med og hvad jeg bruger computeren til, google ved heller ikke hvad jeg er vant til osv :-)

Er det måske bare smartes for mig at smide en shitload penge efter win7 så? Jeg er MEGET sparsommelig lige for tiden, er studerende og er lige flyttet hjemme fra, og er 17, så kan ikke få SU x(
Gravatar #7 - Barkane
2. feb. 2010 15:00
Imperial (6) skrev:
Jeg bruger min computer til gaming


Hold dig til windows. Gaming i linux is no go medmindre du bruger masser af tid til at få den til at virke ordenligt.
Gravatar #8 - Imperial
2. feb. 2010 15:01
spuce (7) skrev:
Hold dig til windows. Gaming i linux is no go medmindre du bruger masser af tid til at få den til at virke ordenligt.


Okay, men findes der ingen andre gratis operativ systemer, som kan bruges til gaming ?
Gravatar #9 - vandfarve
2. feb. 2010 15:03
Imperial (8) skrev:
Okay, men findes der ingen andre gratis operativ systemer, som kan bruges til gaming ?


Nej... Så simpelt er svaret.

Hvis du skal bruge det til gaming, så er der kun MS Windows. Tough luck, men du kan få en relativ billig kopi af Windows, hvis du holder dig til Home-serien.
Gravatar #10 - Imperial
2. feb. 2010 15:12
vandfarve (9) skrev:
Nej... Så simpelt er svaret.

Hvis du skal bruge det til gaming, så er der kun MS Windows. Tough luck, men du kan få en relativ billig kopi af Windows, hvis du holder dig til Home-serien.


Ja tak :(

Jeg har bare ingen penge for tiden xD Og fra den 15. Februar skulle min RC version vidst begynde at klage :s

Så må jeg vel arbejde noget mere, men tak for hjælpen :)
Gravatar #11 - Barkane
2. feb. 2010 15:18
Gravatar #12 - Mamad (moveax1ret)
2. feb. 2010 15:48
jeg mente at jeg havde en xp licens liggende, men kan desværre ikke finde den- mon ikke der er en anden venlig newz.dk bruger der har en liggende han kan undvære?
Gravatar #13 - Imperial
2. feb. 2010 15:52
Okay, jeg regner nu med at købe windows 7 til min primære computer, men jeg har også en bærbar som også kører på win7 RC.

Jeg bruger min bærbare udelukkende til skolearbejder;

En browser
Word(openoffice, staroffice, whatever længe det kan åbne og gemme som .doc filer)
Photoshop CS3
Mathcad 14
GeoGebra

De tre sidste ved jeg ikke om man kan bruge på Linux.

Kunne det tænkes at jeg skulle bruge linux på min bærbare computer så? Jeg bruger den slet ikke til spil o.lign. kun til skolearbejde :)
Gravatar #14 - trylleklovn
2. feb. 2010 15:55
Imperial (13) skrev:
Photoshop CS3
Mathcad 14

Kører ikke ( eller meget dårligt i wine) under linux
Gravatar #15 - Imperial
2. feb. 2010 16:02
Okay jeg har lige surfet rundt på nettet, og jeg er i tvivl om noget.

Hvad er forskellen på Linux og Ubuntu?
Gravatar #16 - qed
2. feb. 2010 16:03
Hvis du ikke bruger specielt avancerede ting i Photoshop, men bare lidt almindelig billedredigering og lignende, kunne du måske bytte Photoshop ud med The Gimp.
(Og vi behøver ikke en Photoshop vs. Gimp diskussion - jeg ved godt, at der er stor forskel)

Et alternativ til MathCad kunne være WxMaxima. Der er fundamentalt forskel på deres GUI, men Maxima vil ganske sikkert kunne dække de behov du har.

Hvis du kan leve med disse to alternativer, så synes jeg det lyder ganske fornuftigt at lægge en Linux på din bærbare.

Hvis du kaster dig ud i det, synes jeg, du skal vælge OpenSUSE med KDE eller Ubuntu med Gnome, hvor jeg personligt er til førstnævnte.

Linux er selve kernen og Ubuntu er en distribution, hvilket vil sige en samling af programmer rundt om kernen, så man får et færdigt system. Mange kalder så bare alle distributioner for Linux under et samlet ord.
Gravatar #17 - Imperial
2. feb. 2010 16:09
Ah ja, okay.



qed (16) skrev:

Hvis du kan leve med disse to alternativer, så synes jeg det lyder ganske fornuftigt at lægge en Linux på din bærbare.

Hvis du kaster dig ud i det, synes jeg, du skal vælge OpenSUSE med KDE eller Ubuntu med Gnome, hvor jeg personligt er til førstnævnte.


Ja, vi skal bruge GIMP indtil 2.år for some reason, men jeg bruger som regel bare PS i stedet (tihi fnis, læreren kan ikke se forskel på det færdige produkt anyways :P )

Men jeg kan sikkert godt leve med GIMP, og så kan jeg også få en bredere vifte af knowledge om forskellige fotoredigerings programmer :)

Faldt lidt af vognen da du skrev, det i citatet, hvad er OpenSUSE med KDE? og Ubuntu med Gnome ? xD


Gravatar #18 - trylleklovn
2. feb. 2010 16:12
#17 OpenSUSE er en anden distribution. Som at Ubuntu er en distribution.


KDE er et skrivebordsmiljø. Det er Gnome også.

Det er forskellige måder dit skrivebord og dine vinduer, ja stort set alt det du ser når du bruger styresystemet, hvordan det ser ud og opfører sig.

Gravatar #19 - Imperial
2. feb. 2010 16:20
Tror jeg tager Ubunte med Gnome, men jeg læser lige Vandfarves links, igennem og så skriver jeg lige igen, da der sikkert opstår flere spørgsmål :)
Gravatar #20 - gnаrfsan
2. feb. 2010 16:47
Mit råd er at installere Sun Virtual Box (gratis virtualiserings software), og prøve Linux eller noget andet af.
Så har du en sandkasse at vende dig til det i, og afprøve om det i det hele taget er noget for dig.
Hvis du finder ud af at du bedst kan lide Windows, så sletter du bare din virtuelle harddisk. Ellers ved du jo hvad, der skal til ;)
Gravatar #21 - gnаrfsan
2. feb. 2010 16:59
#20:
Jeg glemte lige at sige at du naturligvis kan downloade et ISO og mounte filen direkte som virtuelt drev, som du så kan installere fra i Virtual Box. Og det er en kæmpe fordel at have det virtualiseret, fordi du kan have det i et vindue, så du kan google fra Windows, hvis der bliver ballade.
Gravatar #22 - Imperial
2. feb. 2010 17:02
gnarfsan (20) skrev:
Mit råd er at installere Sun Virtual Box (gratis virtualiserings software), og prøve Linux eller noget andet af.
Så har du en sandkasse at vende dig til det i, og afprøve om det i det hele taget er noget for dig.
Hvis du finder ud af at du bedst kan lide Windows, så sletter du bare din virtuelle harddisk. Ellers ved du jo hvad, der skal til ;)


Ja jeg fandt lige en video på youtube som viser at du bare kan brænde en virtuel ubuntu til en CD og så prøve det af direkte igennem dit CD drev :)
Gravatar #23 - gnаrfsan
2. feb. 2010 17:10
Imperial (22) skrev:
Ja jeg fandt lige en video på youtube som viser at du bare kan brænde en virtuel ubuntu til en CD og så prøve det af direkte igennem dit CD drev :)

Ja, men husk at det hele så er read only ;)
Gravatar #24 - qed
2. feb. 2010 17:12
Imperial (22) skrev:
Ja jeg fandt lige en video på youtube som viser at du bare kan brænde en virtuel ubuntu til en CD og så prøve det af direkte igennem dit CD drev :)


Det lyder som om, at det du her snakker om er, at køre Ubuntu via en Live-CD. Det betyder at du genstarter computeren og starter gennem CD'en. På den måde kan du prøve systemet på din computer uden at installere noget på den. Dog kører dette ret langsomt, da alt skal læses fra CD'en og de ændringer du laver på systemet gemmes ikke, da det køres/gemmes i rammene.

Det gnarfen snakker om, er at bruge en virtual computer til at køre Ubuntu. Det kan du eventuelt gøre med Sun VirtualBox eller VMWare Player. Hvad der sker her er, at du installere et program, som emulerer en hel computer med processor, harddisk og det hele. På den måde kan du have Ubuntu kørende inden i din normale Windows-installation.

Hvis der opstår problemer med dit Linux vil du stadigvæk have Windows kørende "i baggrunden" og hvis det går helt galt kan du bare slette den virtuelle computer og starte forfra med en ny.

Både Live-CD'er og virtuelle computere er en god måde at afprøve Linux på, hvis du ikke har modet på at smide det ind med det samme..
Gravatar #25 - Imperial
2. feb. 2010 17:55
Jeg kender ikke rigtigt noget til emulatorer og sådan, og jeg føler mig egentlig også mere tryg ved at bruge en Live-CD, bare for at se om Ubuntu er kompatibelt med mit hardware osv. Der ligger ihvertfald en detaljeret guide til en Live CD i en af linksene fra Vandfarve, så det prøver jeg :)
Gravatar #26 - gnаrfsan
2. feb. 2010 18:00
Det er ellers meget, meget nemt. Du installerer det bare. Opretter en virtuel computer. Opretter en virtuel disk, åbner dit linux ISO image. Så er du igang med installationen. Det giver et meget bedre billede af brugen i mine øjne.
Virtual Box er ret intuitivt.
Gravatar #27 - qed
2. feb. 2010 18:07
Imperial (25) skrev:
jeg føler mig egentlig også mere tryg ved at bruge en Live-CD

Jeg er helt enig med gnarfsan. Det er ganske nemt og helt ufarligt at sætte en VirtualBox op. Og da både VirtualBox og Ubuntu er gratis er der ingen grund til ikke at prøve. Og jeg mener også, at det giver et meget bedre billede af systemet. Med en Live-CD kan du som nævnt ikke gemme ændringer og desuden kan det være utrolig langsomt at arbejde med et system via en Live-CD.

Det er selvfølgelig et godt argument, at du kan bruge Live-CD'en til at se, om systemet er kompatibelt med din hardware. Men at gøre det ene udelukker vel ikke det andet? :)
Gravatar #28 - Imperial
2. feb. 2010 18:18
qed (27) skrev:
Jeg er helt enig med gnarfsan. Det er ganske nemt og helt ufarligt at sætte en VirtualBox op. Og da både VirtualBox og Ubuntu er gratis er der ingen grund til ikke at prøve. Og jeg mener også, at det giver et meget bedre billede af systemet. Med en Live-CD kan du som nævnt ikke gemme ændringer og desuden kan det være utrolig langsomt at arbejde med et system via en Live-CD.

Det er selvfølgelig et godt argument, at du kan bruge Live-CD'en til at se, om systemet er kompatibelt med din hardware. Men at gøre det ene udelukker vel ikke det andet? :)


Jo, jeg tror egentlig jeg prøver begge dele. Har alligevel downloadet ISO filen, og det lyder egentlig som om at man ikke skal være raketforsker for at sætte en virtuel computer op :P
Gravatar #29 - paradise_lost
2. feb. 2010 18:22
Imperial (28) skrev:
Jo, jeg tror egentlig jeg prøver begge dele. Har alligevel downloadet ISO filen, og det lyder egentlig som om at man ikke skal være raketforsker for at sætte en virtuel computer op :P


Kan ellers ikke være meget nemmere end nu om dage!
Gravatar #30 - arne_v
2. feb. 2010 18:32
#29

Imperial (28) skrev:
... og det lyder egentlig som om at man ikke skal være raketforsker...
Gravatar #31 - Mamad (moveax1ret)
2. feb. 2010 18:34
Det er sandt.... alle raketforskere kører unix, og fatter intet af linux, taler af personlig erfaring fra min omgangskreds. De to ting mikser bare ikke!
Gravatar #32 - gnаrfsan
2. feb. 2010 18:36
Imperial (28) skrev:
Har alligevel downloadet ISO filen, og det lyder egentlig som om at man ikke skal være raketforsker for at sætte en virtuel computer op :P

Nej, og så glemte jeg oven i købet at sige at du faktisk gør det i en guide, så det hele er sammenhængende.
Gravatar #33 - Imperial
2. feb. 2010 19:03
Okay, jeg har læst Vandfarves link, set "The ultimate linux newbie guide" serien på Youtube. Jeg har lige tjekket det ud i VirtualBox, samt tjekket om mit hardware kan samarbejde (var lige en enkelt driver eller noget som ikke lige virkede, men Ubuntu henviste til forummet hvor jeg fandt lige det jeg skulle bruge).

Så alt i alt, er jeg ready to go, jeg installerer det nu, så wish me luck :D
Gravatar #34 - vandfarve
2. feb. 2010 19:07
#33 Vi krydser fingre!

Giv gerne besked fra dig, når du er kommet ud på "the flip side".
Gravatar #35 - Mamad (moveax1ret)
2. feb. 2010 19:09
huh? Nu kender jeg ikke lige virtualbox, men lur mig om ikke det simulerer adgang til dit hardware med generiske drivere?

Så at dit hardware virker der kan du ikke bruge til noget.

Har du testet hvilket software du vil bruge når du er i linux?

Har du taget backup, ompartioneret dit diskdrev inden, eller bruger en anden harddisk?

Du har max prøvet ubuntu i 30 minutter, og jeg håber ikke du sletter alt og ender i en ubuntu der ikke kan finde dit netværkskort.
Gravatar #36 - gentox
2. feb. 2010 19:25
Ubuntu er et fint Linux system, men du bør måske overveje Linux Mint?

Det bygger på Ubuntu, men har en bredere understøttelse af filer, formater, netkort osv.
Det er ikke noget du ikke kan få Ubuntu til, det er bare lidt mere besværligt.

For dem der starter med Linux og aldrig rigtigt har prøvet det før, så er Mint noget lettere end Ubuntu at komme i gang med.
Gravatar #37 - Imperial
2. feb. 2010 19:31
moveax1ret (35) skrev:
huh? Nu kender jeg ikke lige virtualbox, men lur mig om ikke det simulerer adgang til dit hardware med generiske drivere?

Så at dit hardware virker der kan du ikke bruge til noget.

Har du testet hvilket software du vil bruge når du er i linux?

Har du taget backup, ompartioneret dit diskdrev inden, eller bruger en anden harddisk?

Du har max prøvet ubuntu i 30 minutter, og jeg håber ikke du sletter alt og ender i en ubuntu der ikke kan finde dit netværkskort.


Har lavet et totalt mirror af min bærbare over på min externe harddisk, og så har jeg altså Dual Boot, så jeg kan boote både win7 og Ubuntu :)
Gravatar #38 - Imperial
2. feb. 2010 19:33
gentox (36) skrev:
Ubuntu er et fint Linux system, men du bør måske overveje Linux Mint?

Det bygger på Ubuntu, men har en bredere understøttelse af filer, formater, netkort osv.
Det er ikke noget du ikke kan få Ubuntu til, det er bare lidt mere besværligt.

For dem der starter med Linux og aldrig rigtigt har prøvet det før, så er Mint noget lettere end Ubuntu at komme i gang med.


Well, nu prøver jeg lige Ubuntu og så ser jeg lige lidt nærmere på det Mint sjov der. Kan altid skifte ubuntu ud med den, hvis det er :)
Gravatar #39 - on_dope
2. feb. 2010 19:41
Jeg vil også anbefale Linux Mint. Jeg har brugt linux som eneste OS siden 2006, og vil anbefale dig at søge hjælp og sparring på www.linuxin.dk udover newz.
Gravatar #40 - gnаrfsan
2. feb. 2010 19:45
#38:
God fornøjelse, og held og lykke med det :)
Gravatar #41 - Imperial
2. feb. 2010 20:31
Okay, ET problem i ubuntu. Det vil ikke finde mit trådløse netværks kort, jeg har kigget lidt rundt på ubuntus hjemme side, men kan ikke finde nogen løsning her og nu. Prøver lige at installere Linux Mint, for at se om det måske kan finde mit netværkskort :)
Gravatar #42 - vandfarve
2. feb. 2010 20:44
Imperial (41) skrev:
Okay, ET problem i ubuntu. Det vil ikke finde mit trådløse netværks kort, jeg har kigget lidt rundt på ubuntus hjemme side, men kan ikke finde nogen løsning her og nu. Prøver lige at installere Linux Mint, for at se om det måske kan finde mit netværkskort :)


And so it began...
Gravatar #43 - Imperial
2. feb. 2010 21:01
vandfarve (42) skrev:
And so it began...


Lol xD
Gravatar #44 - Imperial
2. feb. 2010 21:13
Okay, den vil have SSID, BSSID, Mac-Adress og WPA koden.

SSID,Mac-adresse og WPA, har jeg nedskrevet, men BSSID?! Wtf, ved ikke hvad det er, hvor kan jeg finder det henne? :)
Gravatar #45 - terracide
2. feb. 2010 21:16
#44:
Velkommen til min signatur...
Gravatar #46 - Imperial
2. feb. 2010 21:18
BSSID siger "This option locks this connection to the wireless accespoint (AP), specified by the BSSID entered here. Example:
00:11:22:33:44:55"

Og Mac- Adress siger; "This option locks this connection to the network device specified by the MAC adress entered here. Example:
00:11:22:33:44:55"

SSID feltet siger intet, men er det ikke bare navnet på det trådløse netværk?

Og WPA'en er bare koden som vi har til vores netværk right?

Skal jeg bruge computerens mac adresse eller routerens?

Hvor finder jeg dette BSSID tal henne? O.o

EDIT: Hej Terra :)
Gravatar #47 - trylleklovn
2. feb. 2010 21:23
#45 arbejder du btw sammen med en der hedder Sean gomes?
Gravatar #48 - terracide
2. feb. 2010 21:31
#47:
Sean sidder i supporten så både nej...og ja?

#46:
Jeg har INGEN anelse om dette, men det lyder som om BSSID er noget MAC-filterings halløj...som ingen burde rode med alligevel(MAC-spoofing er for nemt)
Gravatar #49 - røvskæg
2. feb. 2010 21:57
Ubuntu wireless virker da som en drøm.
Du skal da bare give din WPA(el. lign.) kode så burde det virke.

Linux/Ubuntu er anderledes end Windows, men når du lærer det(vender dig til det) vil jeg garrentere dig, det giver dig langt færre problemer end du har med Windows.

Tag dig ikke af Windows retards'ne. - Lær noget nyt.
Gravatar #50 - terracide
2. feb. 2010 22:00
#49:
Den da jeg kan game på Linux kunne jeg måske have en interesse...indtil da klarer jeg mig fint med Win7 og FreeBSD...Linux er et POS wannabe hacker OS....for retards.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login