mboost-dp1

Multiplatform mobil apps - Godt/skidt?


Gå til bund
Gravatar #1 - fjols
8. aug. 2012 13:16
Nogen der kan give mig lidt indsigt i problemerne forbundet med at bruge programmer som f.eks. Phonegap til mobil programmering?

Det lyder jo skide smart, men hvad er ulemperne? Jeg har prøvet at google lidt rundt uden at finde synderlig meget kritik af sådanne metoder.
Gravatar #2 - arne_v
8. aug. 2012 13:20
#1

De mulige kritik punkter er vel:
1) det ligner mere en web app end en native app (look and feel er anderledes end andre apps)
2) performance er ikke god
Gravatar #3 - fjols
8. aug. 2012 13:28
Punkt 1 har jeg tænkt en del over og det er vel intet problem i mange tilfælde, men så bør man vel spørge sig selv om ikke man burde lave en mobilside i stedet?
Gravatar #4 - arne_v
8. aug. 2012 13:38
#3

PhoneGap apps har adgang til at loade native komponenter, så du kan lave ting du ikke kan lave i en mobile web app.
Gravatar #5 - mfriis
8. aug. 2012 13:39
Jeg har arbejdet med Cordoba/Phonegap og det er sandt at der er performance issues på visse ting. Jeg vil dog påstå du kan designe dig ud af dem.

Store animationer er stadigvæk nogo. Det bliver markant bedre i takt med telefonernes browser gør det bedre og frameworks som jquery mobile og senchatouch får optimeret deres funktioner. Tidligere på året forsøgte vi at lave en standard swipe funktion der kørte siden ud til venstre og en ny ind til højre. Det fungerer men langt de fleste telefoner viser det ikke flydende som slutbrugeren forventer idag.

Grafiske spil er nogo af samme årsag.

Alm. fremvisning af text, billeder, interaktion osv. fungerer uden problemer og browserne scroller rigtig pænt.

Skal du bruge kort eller lign. så er både google maps og OpenLayers godt fungerende på mobilen.

Der er mange fordele ved at lave en app fremfor et website. Mange brugere idag forventer apps og der er god reklameværdi i at der kommer opdateringer til din app. mange brugere tænker "nå ja, den er jo egentligt ganske sjov/nyttig". Et mobil site drukner i bookmarks listen.

Du kan jo snildt begge dele, en phonegap app burde uden problemer kunne fungere som et mobilwebsite.

Du får også igennem phonegap adgang til langt flere værktøjer i telefonen end du gør på et mobil website. Mobile websites er normalt begrænset til GPSen. Skal du lave noget med gyrosopet fx skal du bruge phonegap.

Jeg vil anbefale sencha touch som framework. Det virker til at være det mest optimerede.

https://build.phonegap.com/ gør det åndsvagt nemt at builde til alle platforme. Eneste der kræver lidt arbejde er iOS hvor du skal have din dev key.
Gravatar #6 - arne_v
8. aug. 2012 13:39
Men helt generelt - det er ikke "one size fits all".
Gravatar #7 - mfriis
8. aug. 2012 15:13
#6 nej ikke helt, men det er tæt på. Hvis du bruger principper fra responsive design til at lave din "webapp" så vil den fungere på langt de fleste devices og i princippet også tablets.

Android og iOS bruger begge webkit og renderer siden ens. Der kan være nogen få quirks med visse android opløsninger, men det er på ingen måde det store problem som vi normalt hører om med fragmentering.
Gravatar #8 - arne_v
8. aug. 2012 17:32
#7

Nogen gange skal man vælge sine fraser med omhu.

"one size fits all" skuller læses som en enkelt løsning løser ikke alle problemer.

Det var ikke med henblik på device sizes.
Gravatar #9 - mfriis
8. aug. 2012 17:35
#8 det var nu heller ikke ment som kun værende screensize. Jeg mente generelle forskels problemer imellem platforme.

Men det er jo stadigvæk ikke det du mente :)

Jeg går ud fra du mener at der er opgaver som egner sig bedst til crossplatform løsninger som phonegap og andre der egner sig bedst til native. I såfald er jeg helt enig.

Med en god backend til at levere data burde springet fra en phonegap løsning til native være betydeligt mindre hvis det ikke fungerer optmalt. Det er vidst det facebook har gang i for tiden
Gravatar #10 - Windcape
8. aug. 2012 18:23
http://martinfowler.com/bliki/CrossPlatformMobile....

tl;dr: PhoneGap er ikke besværet værd.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login