mboost-dp1

Kryptering og fjernbackup af harddisk


Gå til bund
Gravatar #1 - <3Thinkpads
30. jan. 2012 12:43
Hej!

Desværre havde en kammerat indbrud i weekenden, hvor de løb med hans pc og en masse andet. Men det fik så også mig til at tænke lidt over at jeg burde sikre mine dokumenter og lign. i tilfælde af sådan noget.

Desværre har jeg meget begrænset, tæt på pinlig, viden om kryptering. Min ide var at kryptere hele harddisk on the fly (som jeg kan forstå det hedder). Derud var planen at uploade noter og lign. til dropbox.

Vil der være nogle problemer med at tilgå mine dokumenter fra andre computere, så længe at jeg har "koden" og det rigtige program, fra dropbox? Og ikke mindst, hvilke krypteringsprogram skal jeg bruge?

Som sagt, jeg er pinlig mentalt udfordret i dette så gode råd modtages meget gerne.

Computeren er en Lenevo Thinkpad T410, Core i7 M620, 4GB RAM. Windows 7 64bit, SP1.

På forhånd mange gange tak :)
Gravatar #2 - Daniel-Dane
30. jan. 2012 12:52
<3Thinkpads (1) skrev:
Vil der være nogle problemer med at tilgå mine dokumenter fra andre computere, så længe at jeg har "koden" og det rigtige program, fra dropbox?


Nej. Du skal bare huske dit brugernavn og kodeord. Det er muligt at tilgå sin DropBox-konto fra en browser.

<3Thinkpads (1) skrev:
Og ikke mindst, hvilke krypteringsprogram skal jeg bruge?


TrueCrypt. Den kan kryptere hele harddisken. Du kan også bruge BitLocker, hvis du har den rigtige Windows-licens.
Gravatar #3 - <3Thinkpads
30. jan. 2012 12:57
Daniel-Dane (2) skrev:
Nej. Du skal bare huske dit brugernavn og kodeord. Det er muligt at tilgå sin DropBox-konto fra en browser.

<3Thinkpads (1) skrev:
Og ikke mindst, hvilke krypteringsprogram skal jeg bruge?


TrueCrypt. Den kan kryptere hele harddisken. Du kan også bruge BitLocker, hvis du har den rigtige Windows-licens.


Okay, så selv som det er on the fly kryptering, så vil filerne fra dropbox være ukrypteret?
Gravatar #4 - Daniel-Dane
30. jan. 2012 13:18
Filerne fra DropBox ligger på DropBox. Man kan diskutere, hvor sikker deres kryptering er, men de filer, som ligger lokalt på din computer, vil være krypteret sammen med resten af harddisken.

Når man krypterer harddisken, vil den formateres med tilfældig data, så man kan ikke se noget som helst på computeren uden den rette adgangskode.

Når man har indtastet sin adgangskode, når computeren tændes, vil resten ligne sig selv. Man skal dog være opmærksom på, at der kan være nedsat ydelse.
Gravatar #5 - <3Thinkpads
30. jan. 2012 13:27
Daniel-Dane (4) skrev:
Filerne fra DropBox ligger på DropBox. Man kan diskutere, hvor sikker deres kryptering er, men de filer, som ligger lokalt på din computer, vil være krypteret sammen med resten af harddisken.

Når man krypterer harddisken, vil den formateres med tilfældig data, så man kan ikke se noget som helst på computeren uden den rette adgangskode.

Når man har indtastet sin adgangskode, når computeren tændes, vil resten ligne sig selv. Man skal dog være opmærksom på, at der kan være nedsat ydelse.


Naturligvis ligger filerne fra DropBox på Dropbox :P Eftersom at det er løbende backup til dropbox, så vil der vel være kryptering på filerne eftersom de kommer fra en krypteret computer?

Nedsat ydelse må jeg vil leve med og havde også regnet med det, dog er alternativet langt værre.
Gravatar #6 - Daniel-Dane
30. jan. 2012 13:33
<3Thinkpads (5) skrev:
vil der vel være kryptering på filerne eftersom de kommer fra en krypteret computer?


Nej. Lad mig forsøge at tegne det igen:
Harddisken krypteres. Når man indtaster kodeordet, vil harddisken fremstå, som var den ikke krypteret. Det er det, som forstås ved on-the-fly.
Gravatar #7 - <3Thinkpads
30. jan. 2012 14:18
Daniel-Dane (6) skrev:
Nej. Lad mig forsøge at tegne det igen:
Harddisken krypteres. Når man indtaster kodeordet, vil harddisken fremstå, som var den ikke krypteret. Det er det, som forstås ved on-the-fly.


Okay, så tror jeg nok at jeg forstår dig. Tak for hjælpen :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login