mboost-dp1

Hjælp XP kører i ring.


Gå til bund
Gravatar #1 - Sømand61
17. jan. 2012 16:17
Hejsa, jeg har en lettere bedaget pc som kører i ring i opstarten. Har prøvet næsten alle mulighederne - bortset for "opstart m. kommandopromp". Jeg er ikke meget for at formatere min disk og vil høre om der er et tricks/software til at rette problemet eller i det mindste komme ind i maskinen. det er en XP home.
MVH
LH
Gravatar #2 - Chewy
17. jan. 2012 16:22
Hvis du starter med at forklare hvad dit problem er så kan vi bagefter se om vi kan hjælpe dig... (Hint: kører i ring er ikke en videre konkret beskrivelse...)
Gravatar #3 - Sømand61
17. jan. 2012 16:25
Undskyld....den starter op med en kort XP forside, for derefter at ende op med en meny med mulighederne -start windows, sidste kendte konfiguration hvor den virkede, 2 stk fejlsikring, og så den jeg ikke har prøvet med kommandopromp. Kan det bruges?
MVH
LH
Gravatar #4 - Sømand61
17. jan. 2012 16:26
Derefter gumler den lidt for at genstarte og ende samme sted...
Gravatar #5 - XorpiZ
17. jan. 2012 16:45
Har du en Windows XP cd? Den får du nok brug for til at reparere installationen.
Gravatar #6 - Sømand61
17. jan. 2012 16:52
Hejsa, ja jeg har XP cd en....lovlig og det hele....
Gravatar #7 - XorpiZ
17. jan. 2012 16:55
Jeg ville prøve at starte op på den, vælge reparer i første menu - og når du så kommer ind i kommandoprompten skriver du kommandoen fixmbr

Dernæst genstarter du og ser om ikke det har hjulpet.

Eller mere detaljeret (fra Microsoft):

Indsæt Windows XP-cd'en i cd-drevet, og genstart din computer. Hvis du bliver bedt om det, skal du vælge de indstillinger, der kræves for at starte fra cd'en.
Når den tekstbaserede del af installationsprogrammet starter, skal du følge anvisningerne. Vælg indstillingen reparer eller genopret ved at trykke på R.
Hvis du har et dual-boot- eller multiboot-system, skal du vælge den installation, du vil have adgang til fra genoprettelseskonsollen.
Når du bliver bedt om det, skal du skrive administratorens adgangskode.

Derefter skriver du så 'fixmbr' og genstarter. :)
Gravatar #8 - Sømand61
17. jan. 2012 17:00
Ok lyder interessant......den skal prøves, jeg vil helst ikke miste en masse data. Jeg vender tilbage om det lykkkes.
MVH
L
Gravatar #9 - Chewy
17. jan. 2012 17:07
Bonus info (i meget grove træk).
Starten af din primære HDD indeholder noget info der fortæller computeren hvad den skal gøre, hvilket type OS der bliver loadet etc.. (Denne del kaldes Master Boot Record)
Nogen gange bliver denne del af din HDD, af den ene eller anden årsag korrupt.
Det man så kan gøre er at benytte en kommando der hedder "fixmbr" (Fix Master Boot Record), som så genskaber MBR og gør at du kan starte windows igen.

Der er derfor ikke nogen reel chance for at der bliver slettet data fra din disk...
Gravatar #10 - Mamad (moveax1ret)
17. jan. 2012 17:09
Nej, lad være med det. Fixmbr vil ikke hjælpe dig, hvis at den kommando ville have hjulpet dig ville du slet ikke nå så langt i processen.

fixmbr står for fix master boot record, det er de første 446 byte i den inderste ring på harddisken, hvis du havde en fejl der så du aldrigt loading xp billedet.
Gravatar #11 - Sømand61
17. jan. 2012 17:17
Det virkede heller ikke...den starter stadig op med billedet og ender i den menu.......men tak for forslaget.....er åben for alle tiltag.
MVH
L
Gravatar #12 - Chewy
17. jan. 2012 17:22
Hvis du har styr på det, så prøv at boote fra din XP CD og prøv at reparer Xp via CD'en.

Jeg er pænt træt lige pt. jeg orker ikke at skulle skrive en guide lige nu.
Så sig til hvis du skal bruge mere info. Og så tager vi den derfra...
Gravatar #13 - Sømand61
17. jan. 2012 18:43
Tak ´tak det får et forsøg...
Gravatar #14 - Mamad (moveax1ret)
17. jan. 2012 18:44
Jeg bliver simpelthen nødt til at spørge......er du faktisk fra 1961 og sømand?
Gravatar #15 - Sømand61
17. jan. 2012 19:03
Jamen det er jeg da...til begge dele...
Gravatar #16 - Sømand61
17. jan. 2012 19:35
den virkede heller ikke...nåmen den sidste mulighed er vel at "installere" xp oven i den gamle så sletter den vel ikke de gamle filer?
VH
L
Gravatar #17 - Colapusheren
17. jan. 2012 21:09
Jeg tror jeg ville smide harddisken i en anden computer som slave, gemme de filer jeg skulle bruge, og derefter formatere og smide en ren windows på.
Gravatar #18 - Sømand61
17. jan. 2012 21:18
Det tror jeg oz, men tak for alle de gode tips. Må jeg spørge hvad MBR er og om det kan bruges i andre sammenhænge..
MVH
L
Gravatar #19 - Mnc
17. jan. 2012 21:20
Mamad (moveax1ret) (10) skrev:
det er de første 446 byte i den inderste ring på harddisken


Chewy (9) skrev:
Starten af din primære HDD indeholder noget info der fortæller computeren hvad den skal gøre, hvilket type OS der bliver loadet etc.. (Denne del kaldes Master Boot Record)


Og hvis du vil læse mere: http://en.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record
Gravatar #20 - Alrekr
17. jan. 2012 21:27
Chewy (9) skrev:
Det man så kan gøre er at benytte en kommando der hedder "fixmbr" (Fix Master Boot Record), som så genskaber MBR og gør at du kan starte windows igen.


Fuck, det skulle jeg have vidst da jeg have Win XP/Ubuntu dual boot og fik slettet partitionen med Ubuntu på. Fik at vide at MBR var i stykker og kunne ikke fikse det.. :(
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login