mboost-dp1

Diaspora - First impressions


Gå til bund
Gravatar #1 - mfriis
9. dec. 2010 21:20
Hey newz,
Fik narret en Diaspora invite ud af en veninde her den anden dag og tænkte jeg lige ville skrive nogle få linjer om hvad der venter.

Man kan helt sikkert godt mærke det er en alpha, performance er ikke pisse god og sitet er decideret langsomt til tider.

De har gjort det super nemt at gruppere venner i det de kalder aspects. Alt du deler på Diaspora kan henvendes til enkelte aspects pr post. Så hvis jeg skriver en status opdatering eller hvad man nu gør, så vælger jeg selv hvilke aspects der skal kunne se den.

Du kan som du vælger aspects også vælge "public" hvorefter din besked bliver synlig for alle enten ved at glo på din profil eller via dit personlige RSS feed.

Sitet virker kun i Chrome, Firefox, Opera og Safari (altså ingen IE support).

Der er endnu ikke noget billed galleri og eneste måde at dele fotos direkte på din "væg" er ved at uploade dem fra din computer ind i din post. Det virker ikke helt så gennemført.

Links der pastes ind i en post bliver ikke behandlet som vi kender det fra Buzz og Facebook. De bliver bare til almindelige links. Ligeledes vil et link til et billede eller youtube film ikke resultere i embedding.

Når du får en invite og signer op får du med det samme 5 invites du kan dele ud.

Konklusionen må være at det ikke er beskedenhed der er årsagen til det kaldes en Alpha test, der er et godt stykke vej endnu.
Gravatar #2 - XorpiZ
9. dec. 2010 21:24
Af ren nysgerrighed:

Hvad er der af features der gør, at det ikke virker i f.eks. IE8 eller IE9?
Gravatar #3 - mfriis
10. dec. 2010 11:44
#2, No clue, det virker som om det er bygget op af nogle ret standard "dele". Ikke noget der ikke burde kunne virke på IE8/9 (og slet ikke 9)
Gravatar #4 - Slettet Bruger [2902444659]
10. dec. 2010 21:00
mFriis (1) skrev:
De har gjort det super nemt at gruppere venner i det de kalder aspects. Alt du deler på Diaspora kan henvendes til enkelte aspects pr post. Så hvis jeg skriver en status opdatering eller hvad man nu gør, så vælger jeg selv hvilke aspects der skal kunne se den.


mFriis (1) skrev:
Du kan som du vælger aspects også vælge "public" hvorefter din besked bliver synlig for alle enten ved at glo på din profil eller via dit personlige RSS feed.


Så indtil videre præcis liges som Google Orkut? bare uden integrationen med alle googles tjenester.

Need moar info
Gravatar #5 - Niklas H
10. dec. 2010 21:45
mFriis (1) skrev:
De har gjort det super nemt at gruppere venner i det de kalder aspects. Alt du deler på Diaspora kan henvendes til enkelte aspects pr post. Så hvis jeg skriver en status opdatering eller hvad man nu gør, så vælger jeg selv hvilke aspects der skal kunne se den.


Like Facebook?
Gravatar #6 - Chewy
10. dec. 2010 21:45
Links der pastes ind i en post bliver ikke behandlet som vi kender det fra Buzz og Facebook.


Og hvorledes er det?

Ellers en udemærket post. En hurtigt og nem oversigt over hvor langt de er nået, og hvorledes det "føles"..
Gravatar #7 - Slettet Bruger [2902444659]
10. dec. 2010 21:48
Nilks (5) skrev:
Like Facebook?


O.O troede jeg ikke man kunne. Troede der var for at kunne "holde styr på hvem der er hvad"
Gravatar #8 - Niklas H
10. dec. 2010 23:09
#7 Jeg kan sagtens bestemme hvem der må se en given post. Man kan bestemme hvem der må se, eller man kan bestemme hvem der ikke må se den post.

Det kan man gøre på "hængelåsen" under tekst-feltet når man laver en ny post.
Gravatar #9 - Slettet Bruger [2902444659]
11. dec. 2010 00:41
Jep. Der får man "venner" "venners venner" "Alle" og så "Tilpas" som i: udvalgte personer

Det er ikke lykkedes mig at kunne vælge en "Synlig for gruppe x" eller en "synlig for alle andre end familie" ^^
Gravatar #10 - Niklas H
11. dec. 2010 00:55
#9 Når man skal skrive et navn på en person der ikke må se den pågældende post, kan man også skrive navnet på en liste af venner - fx Familie. Så kan alle på Familie-listen ikke se din post.
Gravatar #11 - Slettet Bruger [2902444659]
11. dec. 2010 08:29
Arh... Nice
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login