mboost-dp1

Billigt eller gratis program til 3D modellering


Gå til bund
Gravatar #1 - Mort
15. mar. 2011 09:24
Er der nogen af jer som har erfaring med et billigt eller gratis windows program til 3D modellering ?

Jeg har ikke brug for alle de fancy features programmer som 3DSMax har, så jeg har ikke lyst til at investere 50-100.000 kroner for et program som jeg kun vil benytte overfladisk.

Jeg har prøvet Blender, men har meget hurtigt måtte stoppe da programmets UI er meget forskelligt fra andre Windows programmer (Det ligner mest af alt et Unix program), hvilket gør programmet unødigt besværligt at bruge.

Det jeg har brug for at kunne i programmet er:
Loading af 3ds filformat.
Saving i et veldokumenteret filformat (Så jeg kan læse formatet igen).
Modellering af 3D model.
Texture skinning.
Evt simpel animation (Dette er ikke et must).
Gravatar #3 - snemarch
15. mar. 2011 09:39
Blenders UI er lidt alternativt ifht. standard Windows programmer, men hvis du skal modellere en del (jeg går ud fra dit "overfladisk" kun hentyder til at du ikke skal benytte så mange features) er det måske en idé at investere den tid det tager at blive gode venner med UI'et? High-end programmerne følger heller ikke alle sammen "standard" interface konventioner :)

Du kan også prøve at kigge på Milkshape 3D, men jeg aner ikke om det stadig er under udvikling.
Gravatar #4 - Mort
15. mar. 2011 19:05
Bllets (2) skrev:
http://www.software4free.org/3d.html


Jeg har prøvet alle de 3D modellerings programmer der var på den liste og desværre opfyldte ingen af dem mine behov. Der var kun et af dem som havde mulighed for at loade 3DS filer og save i et veldokumenteret format og det var Blender.

Jeg har igen prøvet at installere Blender og har kæmpet mig igennem dets akavede brugerinterface. Jeg kan ikke leve med dets dårlige Windows implementation eller med at skulle installere Python (Endnu en pakke fra Unix verdenen) for at kunne læse 3DS filer.

Det er lidt trist at skulle lave programmet selv, for at kunne lave simpel 3D modellering. Jeg ville hellere have brugt tiden på at skrive det program som skulle bruge modellerne end først at lave værktøjet til at lave modellerne i.
Gravatar #5 - CosmicCorruption
16. mar. 2011 09:50
#4
Har du prøvet OpenFX?
Gravatar #6 - onetreehell
16. mar. 2011 09:53
#4
Python er ikke fra unix-verden. Hvis det er noget, er der fra Amoeba-verden. kilde

Desuden er det også cross-platformt...
Gravatar #7 - kasperfmn
16. mar. 2011 19:38
Her er nogle flere valg end hvad den anden liste havde: http://www.hongkiat.com/blog/25-free-3d-modelling-...
Gravatar #8 - Mort
16. mar. 2011 19:38
CosmicCorruption (5) skrev:
#4
Har du prøvet OpenFX?


Nu har jeg. Det virker sådan set som et ganske fornuftigt program og kan også importere og eksportere 3DS modeller.

Desværre så er alle de 3DS modeller, som jeg har forsøgt at importere, usynlige. Jeg har prøvet forskellige skaleringer, zoomet og rykket rundt, men uden held. Er det et program du har erfaring med at bruge ?



onetreehell (6) skrev:
#4
Python er ikke fra unix-verden. Hvis det er noget, er der fra Amoeba-verden. kilde

Desuden er det også cross-platformt...


Det var da interessant at høre. Når jeg er stødt på Python har det som regel været gennem diverse Unix programmer, som feks web eller applikations servere, som har kørt Unix eller Linux. I Windows verdenen har jeg kun stødt på Python i de programmer som er portet fra Unix verdenen.
Gravatar #9 - onetreehell
16. mar. 2011 21:14
#8
Jeg har researchet lidt...

Der er rigtig mange unix systemer der kommer med python. På den anden side er det ikke lige så 'legende let' at installere python på windows, men det gælder vist generelt for programmeringssprog på windows der ikke kommer fra Microsoft[1].

Derudover er det ikke altid lige let at 'deploye' python programmer da det er et fortolket sprog og man derfor enten er nødt til at sende en fortolker med eller på anden måde sørge for der er en fortolker. Her er en artikel/rant om problemer med at deploye python: http://tartley.com/?p=843

Dropbox er f. eks. skrevet i python (for det meste). Der er også flere spil der bruger det som scripting sprog, heraf kan jeg dog kun huske battlefield 2.

[1]: Oh shit, flamewar in 3... 2... 1...
Gravatar #10 - snemarch
16. mar. 2011 23:12
#8: flamewar? :P - det gælder nu ikke rigtigt "programmeringssprog der ikke kommer fra MS", men nærmere toolchains hvor udviklerne definerer "portabelt" som "posix"... hvilket er fairly portabelt, men ikke universelt. Der er masser af ikke-MS compilere til Windows, både portede fra unix verdenen såvel som "first-class windows citizens" - nogle er døde, andre er stadig supportede.

SpiderOak er btw også Python.
Gravatar #11 - CosmicCorruption
17. mar. 2011 09:20
#8
Desværre så er alle de 3DS modeller, som jeg har forsøgt at importere, usynlige. Jeg har prøvet forskellige skaleringer, zoomet og rykket rundt, men uden held. Er det et program du har erfaring med at bruge ?


Nej, jeg kan desværre ikke hjælpe dig på det punkt, men jeg har introduceret en af mine kammerater for det engang og han var meget begejstret over hvad man kunne smække sammen.

Mellem os to, newz.dk forummet, og så naturligvis Google, så vil jeg bare spørge dig om hvorfor du ikke mener Blender skulle være OK? Jeg ved godt det ikke ser smukt ud, men de ting du kan lave i programmet gør det fuldstændig irrelevant. Desuden er der tonsvis af tutorials, så du hurtigt kan komme igang.

En anden ting som du nok vil sætte sindssygt pris på hvis du nu skulle lave noget sygt grafik eller repetitive opgaver, er support for Python scripts. Jeg er sikker på, med lidt digging, at du kan finde et script der kan konvertere 3ds formatet.

Desuden, hvis du er naughty, så kunne du jo skaffe nogen computere og smide dem sammen i et cluster, så de kan rendere 3D scener lynhurtigt:

Building home linux render cluster
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login