mboost-dp1

Adobe Lightroom vs Apple Aperture


Gå til bund
Gravatar #1 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. dec. 2011 20:28
Da jeg ikke har haft en Mac før nu, kender jeg ikke til Aperture ....

Jeg har læst lidt om det, og har set blandede anmeldelser af v3, så vil høre om der er nogen af jer der har noget hands on erfaring, gerne med begge programmer :)

Hvad fungerer bedst, hvad "kan" mest, hvordan er RAW-delen?
Gravatar #2 - Jakob Jakobsen
16. dec. 2011 21:13
Har du erfaring med Lightroom?

Jeg har ikke erfaring med Aperture da jeg er til kvinder :)

Men kan personligt anbefale Lightroom.
Er man ny bruger af Lightroom, er det dog vigtigt at man fra starten af, sørger for at sortere sine billeder i netop Lightroom, da det ellers hurtigt kommer til at blive uoverskueligt.
Har flere bekendte der er gået væk fra Lightroom, da de ikke kan finde ud af den måde Lightroom styrer filerne.
Gravatar #3 - LinguaIgnota
16. dec. 2011 21:15
Jakob Jakobsen (2) skrev:
Jeg har ikke erfaring med Aperture da jeg er til kvinder :)


Hvis kvinder så bare havde været til dig...
http://s3.amazonaws.com/kym-assets/entries/icons/o...
Gravatar #4 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. dec. 2011 21:39
Wtf? Aperture - kvinder?..

Nå, men har LightRoom på min pc, men ville da give Apple et forsøg hvis der var nogen der havde erfaring med det - god erfaring ...
Gravatar #5 - XorpiZ
16. dec. 2011 21:42
Aperture = OSX = Macs = MacFags, tror jeg.
Gravatar #6 - Alrekr
17. dec. 2011 17:01
XorpiZ (5) skrev:
Aperture = OSX = Macs = MacFags, tror jeg.


How the... ZorpiX forklarer hvad JJ mener, og så får han en flamebait?!
Gravatar #7 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
17. dec. 2011 17:20
Alrekr (6) skrev:
How the... ZorpiX forklarer hvad JJ mener, og så får han en flamebait?!


Var jeg ikke klar over - uanset anser jeg "magfags" som flame
Gravatar #8 - Chewy
17. dec. 2011 18:56
@5
Aperture = OSX = Macs = MacFags, tror jeg.


Er det ikke nærmere et levn fra før Apple blev mainstream.
Der var omkring 60-80% (kan ikke det præcise tal), af alle Apple brugere homoseksuelle...
Gravatar #9 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
17. dec. 2011 21:27
Chewy (8) skrev:
@5


Er det ikke nærmere et levn fra før Apple blev mainstream.
Der var omkring 60-80% (kan ikke det præcise tal), af alle Apple brugere homoseksuelle...


Har også altid synes at min fætter virkede lidt ... Ja ...
Gravatar #10 - trylleklovn
17. dec. 2011 21:31
Lightroom > Aperture
Gravatar #11 - Chewy
17. dec. 2011 21:41
@ #10

Kan du uddybe?
Gravatar #12 - trylleklovn
17. dec. 2011 21:54
Det er noget tid siden jeg droppede Aperture til fordel for lightroom. Aperture blev alt for tungt, lod til at blive endnu tungere jo flere billeder der var i biblioteket. Synes redigeringen var for uoverskuelig, ligeså med den mappestruktur den holder, hvis man lader den gøre det.

Lightroom kan jeg let få til at passe ind i en simpel datobaseret mappestruktur, der let indekserer mine eksisterende billeder. Importeringsindstillingerne synes jeg også bare giver mere mening, det er hurtigere for mig at arbejde med. Interfacet er ret fleksibelt og redigeringen synes jeg er mere overskuelig.

Svært at sige det helt præcist uden at finde Aperture frem igen, synes bare jeg hurtigere og lettere laver bedre billeder med lightroom.
Gravatar #13 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
17. dec. 2011 22:53
trylleklovn (12) skrev:
Det er noget tid siden jeg droppede Aperture til fordel for lightroom. Aperture blev alt for tungt, lod til at blive endnu tungere jo flere billeder der var i biblioteket. Synes redigeringen var for uoverskuelig, ligeså med den mappestruktur den holder, hvis man lader den gøre det.

Lightroom kan jeg let få til at passe ind i en simpel datobaseret mappestruktur, der let indekserer mine eksisterende billeder. Importeringsindstillingerne synes jeg også bare giver mere mening, det er hurtigere for mig at arbejde med. Interfacet er ret fleksibelt og redigeringen synes jeg er mere overskuelig.

Svært at sige det helt præcist uden at finde Aperture frem igen, synes bare jeg hurtigere og lettere laver bedre billeder med lightroom.


Bedre billeder skal ikke laves de skal tages ...

Spøg til side! Jeg siger tak for input, og bliver nok ved LightRoom så (sjovt, min iPhone skal have R med stort.. Har Adobe det?)
Gravatar #14 - Alrekr
18. dec. 2011 08:51
Thoroughbreed (13) skrev:
sjovt, min iPhone skal have R med stort.. Har Adobe det?


Nej.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login