mboost-dp1

Serverskifte onsdag/torsdag/fredag


Gå til bund
Gravatar #1 - _tweak
29. jun. 2016 14:17
Newz.dk kommer til at skifte server i perioden onsdag/torsdag/fredag, til et cloud-miljø, frem for det nuværende shared hosting.

Trafikken er vokset voldsomt og vi er derfor nødt til at gøre noget for at komme alle de "Resource Limit Reached" til livs. Vi har allerede cache kørende, men vi er bundet på hænder og fødder af at være i et begrænset miljø.

Newz.dk/Railgun.dk's nye hjem bliver i Google Cloud.

Grundet skiftet, kan nedetid forekomme i korte eller længere perioder af gangen, ligesom DNS'en (TTL-3600) skal skiftes, hvilket kan tage noget tid - og nogle vil formentlig opleve en midlertid side, mens vi venter på det.
Gravatar #2 - fjols
29. jun. 2016 14:33
Lyder godt.

I kunne jo sætte jeres DNS TTL ned inden i går i gang.
Desuden kunne i frigive informationer om jeres setup så communitiet kunne komme med forbedringsforslag ligesom der sker i manglende features tråden.
Gravatar #3 - arne_v
29. jun. 2016 15:18
_tweak (1) skrev:
Newz.dk/Railgun.dk's nye hjem bliver i Google Cloud.


Tør man spørge om hvilke af de mange services I bruger:

https://cloud.google.com/products/

?
Gravatar #4 - arne_v
29. jun. 2016 15:20
fjols (2) skrev:
Desuden kunne i frigive informationer om jeres setup så communitiet kunne komme med forbedringsforslag


Jeg er principielt enig.

Men de skal nok være meget kritiske med hensyn til forslag. Bare fordi nogen har en mening behøver de ikke have forstand på emnet.
Gravatar #5 - _tweak
29. jun. 2016 15:25
TTL er sat til 3600 - en times tid. Som jeg oplever det (og husker fra tidligere forsøg) - sætter vi den til, lad os sige, 360, skal vi ikke regne med at det bliver overholdt, og vi kan risikere den bouncer tilbage til noget default. 3600 burde være rimelig safe (tm). Og skiftet sker om natten (en af dagene).

mht. setup'et skal vi lige se hvor vi ender først. Vi kommer til start, til at have et par servere i compute, sql og en load-balancer. Senere rykker vi over på container engine - CDN regner vi med fortsat bliver maxcdn - medmindre gcloud kan konkurrere på prisen og flere features.

Vi har oplevet en lille performance-degradering på cloud'en, som vi vil arbejde med løbende, efter overflytningen (fra 0.09s til 0.11s for forsiden). I praksis opvejer det stadig "Resource Limit Reached" tusinde-fold :-)
Gravatar #6 - fjols
29. jun. 2016 15:45
arne_v (4) skrev:
Men de skal nok være meget kritiske med hensyn til forslag. Bare fordi nogen har en mening behøver de ikke have forstand på emnet.


Helt enig, men en diskussion omkring teknologier er noget af det jeg synes er mest interessant (og lærerigt) på newz, så for mig er det sekundært om der bliver lyttet.

_tweak (5) skrev:
Senere rykker vi over på container engine


Jeg bliver helt glad indeni! :)

Hvorfor har I valgt Google istedet for f.eks. AWS? Jeg er ikke selv særlig velbevandret i public cloud løsninger, så beklager hvis der er et åbenlyst svar.
Gravatar #7 - _tweak
29. jun. 2016 15:56
fjols (6) skrev:
Hvorfor har I valgt Google istedet for f.eks. AWS? Jeg er ikke selv særlig velbevandret i public cloud løsninger, så beklager hvis der er et åbenlyst svar.


Det gamle newzmedia lå på AWS og vi har derigennem for nylig også rodet en del med AWS, da vi har én eksisterende service derpå. GCloud har virket overall nemmere og mere tilgængeligt - interfacet er hurtigt at gå i gang med og man får ikke en fornemmelse af at man kan komme til at slette det hele ved at trykke "d" ved en fejl. Samtidig er jeg, mod forventning, glad for gcloud SDK'en - jeg havde regnet med at jeg ville få hovedpine af alle de custom kommandoer men nej. Dermed også sagt, GCloud er langt mindre nørdet - hvilket både kan være en fordel men bestemt også en ulempe.

GCloud lader også til at være 20-25% billigere med de services vi efterspørger, end tilsvarende på AWS. Dét hjælper jo også på det.

"Det nye newz" er bygget i et docker-miljø, som p.t. er en 100% refleksion af UnoEuro's servere (vores shared hosting) - derfor falder det os ganske naturligt at fortsætte den metode over tid på Cloud'en, når nu vi kan :-)
Gravatar #8 - _tweak
30. jun. 2016 16:47
Vi skiftede til cloud natten til torsdag, hvorefter koden nu lige skal sætte sig rigtig på plads - og vi kan begynde at rykke over på Container efter lidt tid.

Der burde ikke være yderligere nedetid foreløbigt (tm).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login