mboost-dp1

Faglighed i folkeskolens små klasser - er besøg hos en religiøs sekt i orden?


Gå til bund
Gravatar #1 - Marianne Willert
6. mar. 2015 21:27
Ytringsfrihed?

I 1987 blev grundstenen lagt til en religiøs new-age sekt, der har sin base i Gedved lidt udenfor Horsens i Østjylland. Sekten kalder sig i dag for „Tigerens Rede, Taktsang Denmark” og betegner sig som „et moderne vestligt center for spiritualitet og undervisning”. Af sektens hjemmeside fremgår, at den har som erklæret mål at virke for en „samfundsfornyelse“.

I kølvandet på en artikel i Ekstrabladet om en fars (Per Johansson) bekymring for sit barn i 2. klasse, der skulle på „virksomhedsbesøg” hos Tigerens Rede den 20-02-2015, er det kommet frem i lyset, at Tigerens Rede er en religiøs sekt. I Tigerens Rede "tigerdøber" man børn og der afholdes "tigertantravielser". Der fødes såkaldte "tigerbørn".

Gedved skole valgte at gennemføre besøget til trods for protest. Skolen kaldte det et "virksomhedsbesøg" som led i undervisningen „job og uddannelse. Skoleleder Lone Møller Andresen, har i brev til Per og Heidi Johansson meddelt, at skolen fortsat vil gennemføre flere besøg til Tigerens Rede.

Ifølge IKON, som arbejder nysgerrigt, kritisk og engageret med religionsdialog, er Tigerens Rede en sekt. „Det er IKKE et sted at sende børn i 2. klasse hen. En velforberedt 9-10 klasse måske”, siger Johnny Rønved.

Der er ingen tvivl om, at sektens leder Anne Sophie Jørgensen, har et fast greb i sine tilhængere. Flere har medlem i over 20 år og der er tidligere afholdt et 7års kursus. Der føres kontrol med medlemmer. Eksempelvis er medlemmer af sektens inderkreds forpligtet til at deltage i mindst en af de fem daglige meditationer. Situationens alvor om sektens virke har endnu ikke har mødt offentlig anerkendelse. Det er forældre og andre borgere i Gedved uden tilknytning til Tigerens Rede, som har startet den igangværende debat på Facebook med det formål at råbe offentligheden op.

Debatten om Tigerens Rede og 2.klasses elevers besøg dertil, blev afvist på byens Facebookgruppe. Den 27-01-2015 oprettede jeg derfor „Debatforum-Gedved” på Facebook, hvor skolebesøget blev kritiseret og forsvaret.

For at bringe det faktum, at Tigerens Rede er en religiøs sekt frem i lyset, og derfor ikke mener, at det er et egnet udflugtssted for de små klasser i folkeskolen, er jeg bl.a. blevet tituleret følgende:

„Hitler”, „koreansk prædikant”, „prædikant, der skal rulles i tjære og fjer”, „skulle have været en plet på lagenet”. Sammenlignet med „den afdøde terrorist i Kbh”, og beskyldt for at være „manipulerende”,
„ondskabsfuld”, at ville „overtage herredømmet i Gedved”, ligesom jeg rådes til „ikke at få børn”,. Jeg har en „dysfunktionel tankegang”, vi, os der er imod skolebesøg på Tigerens Rede, er „Ulven og andre Gedvedborgere er grisene”, jeg „leder et kejserisk enevælde”, kaldes „Gepetto” (ham, der snittede Pinocchio), „mig og min menighed fører heksejagt mod TR som spirituelt fællesskab, mod navngivne enkeltmedlemmer af TR samt mod skolen, skoleleder, navngivne lærere og børnehaver i byen” ligesom der er „lighed mellem min mission og imam Abu Bilal Ismails fra Grimhøjmoskeen i Aarhus, som opfordrer til drab på zionistiske jøder”. Og ikke mindst, medlemmer i forummet skal „dræbes hver og en” jf. uddrag af citat bragt på Debatforum-Gedved den 02-03-2015.

Citatet er en opfordring til drab på de aktive debattører på „Debatforum-Gedved”, som åbent og ærligt forholder sig kritisk til Tigerens Rede. Som administrator på et offentligt debatforum kan jeg ikke sidde en opfordring til drab på flere af debattens aktører overhørig. Her går min grænse, og der er fremsat begæring om sigtelse rejst for opfordring til drab.

I februar 2007 slog Østre Landsret fast, at Hizb-ut-Tahrir overtrådte Straffeloven, da de publicerede koran-citater, som opfordrer til drab.
Såfremt politiet undlader at strafforfølge personen, som har bragt citatet, vil myndighederne have tålt en retorisk opfordring til drab. Det vil sætte en helt ny standard for, hvad man fremover kan tillade sig på et socialt medie. Det vil lige pludselig være blevet lovligt at anvende "I skal dø” citater og dermed opfordre til drab.

Lighed for loven er et bærende princip i den danske lovgivning. Hvis den ene må, så må andre også ud fra den præmis, at loven er lig for alle.
Det skal være muligt, at kunne debattere en religiøs sekt, og at kunne stille spørgsmålstegn ved rigtigheden i, at 2.klasses elever skal på skoleudflugt dertil, uden „man skal dø”.

Problematikken er principiel, og det er debatten følgelig også. Det er bestemt relevant at kaste lys på religiøse/spirituelle grupperinger i vort samfund og deres inddragelse i undervisningen i folkeskolen.

Debatten har stået på gennem længere tid, og det vil derfor vanskeligt kunne lade sig gøre at fremlægge det hele her. Har man interesse i sagen, er man velkommen i Facebookgruppen Debatforum-Gedved.
Gravatar #2 - Hængerøven
6. mar. 2015 21:43
Jeg huske tilbage til min folkeskole, og der skulle vi, død og pine, også ned og besøge en sekt omkring juletiden.

Sekten hed Kristendom.. Jeg har stadig dårlige minder fra den hjernevask det indebar at skulle være kristen.

Nu kan jeg så forstå, at denne børneflok, har været på besøg ved den "forkerte" sekt, og vi skal derfor være super harme...
Gravatar #3 - Slettet Bruger [1245850121]
6. mar. 2015 22:24
#1
TL;DR

k
Gravatar #4 - thimon
6. mar. 2015 22:55
Sammendrag (skimtet teksten igennem)

Reklame for Facebookgruppen Debatforum-Gedved

Handling: 2. klasse fra Gedved Skole besøger angiveligt en sekt, Tigerens Rede, der angiveligt dyrker Tantrasex (læst andetsteds)

Problemstilling: På det oprettede forum er der åbenbart kommet trusler mod posteren, og hun derfor føler sin ytringsfrihed truet.

Budskab: Loven er lige for alle, og derfor skal alle have lov til at ytre sin mening, som Tigerens Rede åbenbart ikke mener.

Disclaimer: Kender ikke Tigerens Rede eller Marianne Jelved Willert.
Gravatar #5 - Marianne Willert
6. mar. 2015 23:02
Jeg siger ikke, at det er mere rigtigt at sende børn i folkekirke, men så vidt jeg ved, er der ingen folkekirker, der afholder 7 årskurser og forlanger, at man skal møde til mindst en daglig meditation.
Gravatar #6 - Marianne Willert
6. mar. 2015 23:04
Korrekt opfattet thimon og det er ikke kun min ytringfrihed, der er truet. Det er alle aktive debattører i Debatforum-Gedved, som forholder sig kritisk til sekten Tigerens Rede.
Gravatar #7 - Hængerøven
6. mar. 2015 23:08
Marianne Willert (5) skrev:
Jeg siger ikke, at det er mere rigtigt at sende børn i folkekirke, men så vidt jeg ved, er der ingen folkekirker, der afholder 7 årskurser og forlanger, at man skal møde til mindst en daglig meditation.


Er du blevet konfirmeret ?

Marianne Willert (6) skrev:
som forholder sig kritisk til sekten Tigerens Rede.


hvad baserer du det på? Altså at det ligefrem er en "sekt" (Dårligt begreb)

Altså, hvad er lige din kritik. At man skal dit og dat, er ikke nødvendigvis et problem. Hvis folk ikke vil til daglig meditation, kan de bare lade være.
Gravatar #8 - thimon
6. mar. 2015 23:12
Der er åbenbart en far på Nationen hos Ekstrabladet, som også er forarget over at hans søn skal besøge Tigerens Rede.
http://ekstrabladet.dk/nationen/far-forarget-over-...

Der er en faktaboks hos Ekstrabladet, hvor der står at meditation er vigtig og at tantra åbenbart er en vigtig del af denne meditation.
Ekstrabladet, Faktaboks skrev:

Meditation er kernen i og forudsætningen for alle aktiviteter på Tigerens Rede og den daglige meditation i DugDråbeSalen er central.

Lige så vigtigt er det at træne sit meditative nærvær i hverdagens gøremål og menneskelige relationer, både når man befinder sig på Tigerens Rede, på ens arbejdsplads eller i hjemmet.

Hver især bestræber sig på at integrere spiritualiteten i dagligdagen og derigennem ophæve den klassiske modsætning mellem spiritualitet og hverdagsliv.

Gennem Fællesskabets varetagelse af de opgaver, der knytter sig til at være en del af Tigerens Rede, trænes samarbejde, hjælpsomhed, ærlighed og taknemmelighed.

Tantra spiller en vigtig rolle i den kollektive proces på Tigerens Rede og i takt med, at flere og flere har taget tantraen til sig, er der opstået mange nye parforhold, hvoraf en del har sat børn i verden og flere har indgået ægteskab.


Men selve besøget drejer sig vist kun om at børnene skal se yoga (uden tantra), og at der ikke vil foregå tantrasex mens børnene er der, ifølge en af kommentarerne på nationen.

edit: Så ikke at posteren allerede havde nævnt artiklen fra Ekstrabladet.
Gravatar #9 - Marianne Willert
6. mar. 2015 23:13
Nej, medlemmer af inderkredsen hos sekten er forpligtet til at deltage i mindst en af de fem daglige meditationer, så det er bl.a. et af de forhold, der kendetegner en sekt. Strenge leveregler. Jeg kan godt se, at det kan opfattes som reklame, men der er så meget i denne sag og det hele er tilgængeligt i Debatforum-Gedved på Facebook og derfor vil det være rart om nogle vil deltage i debatten. Ikke nødvendigvis for at støtte mig, men for at give debatten et friskt pust.
Gravatar #10 - Marianne Willert
6. mar. 2015 23:16
Det er Ekstrabladsartiklen, der startede debatten, fordi faren ikke mente, at hans barn skulle på besøg hos Tigerens Rede og det er jeg enig i for hvad skal de der?

Børn er ikke i stand til at bearbejde de indtryk, de får.

Derfor mener jeg ikke, at de skal besøge en religiøs sekt.

Folk i byen begyndte at debattere Tigerens Rede og flere ting kom frem i lyset fra andre forældre bl.a at børn i skolen er opdelt i børn med forældre, der har tilknytning til Tigerens Rede og børn af forældre uden tilknytning. Til fødselsdage har der været delt invitationer ud til kun nogle af børnene og der kom et eksempel på et barn, som ikke måtte få besøg af et barn med forældre i sekten, da der var en dårlig karma i deres hus osv.

Jeg synes, at sekten har fået et for kraftigt tav i byen og dens borgere og valgte at gå ind i sagen og støtte familien (faren og moren, der ikke brød sig om, at deres datter skulle derhen).
Gravatar #11 - Hængerøven
6. mar. 2015 23:22
Marianne Willert (9) skrev:
Nej, medlemmer af inderkredsen hos sekten er forpligtet til at deltage i mindst en af de fem daglige meditationer,


De er vel ikke forpligtet mere end at de kan melde sig ud? Eller skal vi forstå der bliver drevet en hetz ligesom jehovas vidner gør ved udmeldelser?

Marianne Willert (9) skrev:
så det er bl.a. et af de forhold, der kendetegner en sekt. Strenge leveregler.


Med samme begrundelse kan du kalde stortset alle religioner for sekte.


Marianne Willert (9) skrev:
men der er så meget i denne sag og det hele er tilgængeligt i Debatforum-Gedved på Facebook


Ja, og du brugte rigtigt rigtigt mange ord på slet ikke at beskrive sagens kerne overhovedet.
Gravatar #12 - thimon
6. mar. 2015 23:23
Wikipedia
Wikipedia skrev:

En sekt er en gruppe, der skiller sig ud markant – og ofte skismatisk – fra en større gruppe og kultur, ikke mindst i forhold til religiøs opfattelse og praksis. En sekt kan have et indbygget system af isolationisme, og det viser sig på forskellige måder. Typisk at børn ikke tillades ved almindelige højtider og/eller at undgå kontakter uden for sekten. Der skabes en "os" og "dem"-tankemåde, der forstærker følelsen af at være speciel for at fastholde medlemmerne.

http://da.wikipedia.org/wiki/Sekt

Der er åbenbart nogle klassificeringer af en gruppe. "ecclesia" som er en hovedreligion (Folkekirken), "denomination" er en undergruppe i en ecclesia (baptister), "sekt" er en denomination som vil vende tilbage til den rigtige sandhed (Jehova), mens "kult" er en religiøs gruppe.

Tigerens rede skulle måske betegnes som en kult.
Gravatar #13 - Marianne Willert
6. mar. 2015 23:26
Sagens kerne er, at man ikke kan ytre sig i det frie rum og at man i folkeskolen sender børn hen til en religiøs sekt som led i undervisningen i 2. klasse. Det synes jeg, er et problem.

Du har åbenbart ikke ret megen viden om sekter. De holder godt fast i deres medlemmer, så det er skam ikke bare lige at melde sig ud igen.

Gravatar #14 - Marianne Willert
6. mar. 2015 23:27
Det er muligt, at det også kan betegnes som kult. Nu er Wikepedia måske ikke den allermest pålidelige kilde.
Gravatar #15 - Hængerøven
6. mar. 2015 23:32
Marianne Willert (13) skrev:

Du har åbenbart ikke ret megen viden om sekter.


Det er meget typisk at angribe manden og ikke bolden.



Marianne Willert (13) skrev:
sender børn hen til en religiøs sekt som led i undervisningen i 2. klasse.


Istedet for at bruge tiden på at kalde det en sekt, kunne du beskrive hvad der er farligt ved at børnene besøger stedet?

Hvad er problemet, ud over selvfølgelig, at du mener det er en "sekt"
Så vidt jeg har kunne finde frem til, gik turen ud på at se noget omkring yoga.
Gravatar #16 - Marianne Willert
6. mar. 2015 23:40
Det som er farligt er, at børnene kan finde på at søge derhen sidenhen og så er de nemt "fanget". Flere i sekten har været medlemmer i over 20 år. Jeg mener ikke, at det er sundt for noget menneske, at være en del af en sekt. De blir forblændede.
Gravatar #17 - Hængerøven
6. mar. 2015 23:44
Marianne Willert (16) skrev:
Flere i sekten har været medlemmer i over 20 år.


Øh?

Marianne Willert (16) skrev:
Det som er farligt er, at børnene kan finde på at søge derhen sidenhen og så er de nemt "fanget".


Jovist, men har du beviser på at tigerens rede bruger den taktik, altså at prøve at "fange" de unge? Det er jo faktisk en meget omfattende påstand.

Har du nogen beviser på uetisk praksis?

Marianne Willert (16) skrev:
Jeg mener ikke, at det er sundt for noget menneske, at være en del af en sekt.


Det kan der være noget om, men igen, hvor går grænsen lige? og hvem er du siden du mener du må slå en grænse så sort og hvidt, uden at begrunde den bedre end


Marianne Willert (16) skrev:
Flere i sekten har været medlemmer i over 20 år.
Gravatar #18 - Marianne Willert
6. mar. 2015 23:47
Ja, der er beviser. Der er skrevet flere bøger af medlemmer derfra, hvor der bl.a. beskrives om "tigerdåben", man "tigerdøber" børn derfra og kalder dem "tigerbørn". Børn i byen er således opdelt i tigerbørn og andre børn. De børn, der fødes i sekten, er "fanget" fra fødslen.

Og hvem er jeg..Jeg er borger i byen og bor 500m fra sekten. Som jeg før har skrevet, er der så meget i denne sag, at interesserede meget gerne må henvende sig i debatforum-gedved på Facebook, da det vil være temmelig omfattende, at skulle få det hele med her.
Gravatar #19 - Hængerøven
7. mar. 2015 00:01
Marianne Willert (18) skrev:
Der er skrevet flere bøger af medlemmer derfra,


Henvis gerne dertil.

Marianne Willert (18) skrev:
da det vil være temmelig omfattende, at skulle få det hele med her.


og stadig har du brugt ufattelig mange ord på at slet ikke beskrive eller bevise dette meget omfattende problem, ud over en række meget løse ting.

Du bliver ved med at kalde de en sekt, som om at man nu er med på, præcis hvor slemt problemet er..

Men nej, vi bliver nødt til at tage dig på dit ord, og det er meget manglende lige nu..

Jeg har selv haft en god ven, som Jehovas vidner havde deres klør i, så se mig ikke som fortaler for "sekter"

Marianne Willert (18) skrev:
at interesserede meget gerne må henvende sig i debatforum-gedved på Facebook


Tro det eller lad være, men du har ramt et fora hvor flere ikke bruger facebook overhovedet, og mange af os har det kun fordi vores gamle mor insistere på at skal kunne dele billedere af striktøj og kager.
Gravatar #20 - Clauzii
7. mar. 2015 00:02
Hvornår kommer afsnittet om RAM-udvidelse og Overclocking?

For lige nu lukker du (undskyld mig) ikke andet end 'hadespredning' ud. Måske du skulle få noget undervisning ved at besøge dem - og SÅ tage stilling til om det er en sekt, en kult, eller lign.

Jeg er foriøvrigt krokodilledøbt. I den musikalske børnehave jeg var i som barn. Er jeg så medlem af en sekt nu?

PS: En bog er ikke et bevis.

/ligefrem Ingenøren også - Wow!
Gravatar #21 - Marianne Willert
7. mar. 2015 00:07
Der er meget mere i det end, hvad der skrives her. Det er meget negativt, fordi jeg ikke mener, at det er sundt for nogen overhovedet at være med i en religiøs sekt. Jeg har selvsagt ikke behov for at deltage i deres undervisning ligesom jeg heller ikke har behov for at melde mig ind i Scientology og lægge alle mine penge der til jeg er "clear" og får adgang til deres viden om rumvæsner og dets lige.

https://www.facebook.com/groups/646424075462387/
Gravatar #22 - Marianne Willert
7. mar. 2015 00:09
Jeg er maskiningeniør. Derfor har jeg postet det der og selvfølgelig fordi det omhandler faglighed - undervisning i folkeskolen.
Gravatar #23 - Ronson ⅍
7. mar. 2015 02:21
For mig, der ikke er involveret i denne "sekt" eller lokalområdet omkring den, ser jeg ikke andet end spam på diverse tekniske fora. Hvis man efterhånden kan kalde newz det.

Det er lige så interessant som alle andre sager man bliver bombarderet med på f.eks. facebook. Din sag er ikke min sag..
Gravatar #24 - holmen
7. mar. 2015 07:10
*Forbipasserned-bil-lyd* nnnnnniiiiiiiaaaaauuuuunnnngh http://img.thehobbyblogger.com/2012/03/iStock_0000...
Gravatar #25 - Slettet Bruger [1245850121]
7. mar. 2015 08:59
thimon (8) skrev:
Der er åbenbart en far på Nationen hos Ekstrabladet, som også er forarget over at hans søn skal besøge Tigerens Rede.
http://ekstrabladet.dk/nationen/far-forarget-over-...


Mange tak. Altid godt at få et besøg på Nationen, de har altid så velskrevne "artikler" med god research bag.

Link fra "artiklen" du linker til:
http://ekstrabladet.dk/nationen/far-til-11-aarig-e...

Lad os nu diskutere denne i stedet. Jeg stemmer for at Ronson begynder at bruge mascara og så må vi se hvor længe der går inden han poster nøgen selfies her på newz.dk
Gravatar #26 - gramps
7. mar. 2015 10:35
Marianne Willert (16) skrev:
Jeg mener ikke, at det er sundt for noget menneske, at være en del af en sekt.


Når man bruger Gepetto, manden som lavede liv ud af træ, som et nedværdigende udtryk, så fejler man i hvert fald et eller andet.

Mere seriøst, så kan du godt glemme at få brugerskaren herinde til at blive sure over sagen. Alle former for religion ses ned på herinde; din sag bekræfter bare det, som vi allerede ved.
Gravatar #27 - Marianne Willert
7. mar. 2015 12:59
Det ikke så meget, at I skal blive sure over sagen. Det er blot de samme kommentarer, der kommer igen og igen fra de samme som bakker op om sekten. Det er rart med udefrakommendes syn på sagen. Jeg forstår ikke, at det ikke anderkendes som et problem, at der I Danmark eksisterer religiøse sekter, hvor medlemmer frit kan udbrede deres budskaber og få en hel by med på den. Det er langt ude og tilmed støtte fra nu folkeskolen. Der synes jeg, at de strammer den og derfor gik jeg ind I sagen for at hjælpe med at skabe focus på problemet.
Gravatar #28 - Slettet Bruger [1245850121]
7. mar. 2015 13:02
Har vi ikke religionsfrihed i Danmark?
Gravatar #29 - Marianne Willert
7. mar. 2015 13:10
Jo, og tankefrihed ikke mindst - Problemet i denne situation er, at det er en meget lille provinsby, hvor mange er flyttet til alene for at komme i sekten. De små børn, der kommer derhen, vil måske få lyst til at vende tilbage dertil og så er de nemt "fanget". Derfor mener jeg ligesom IKON, at det skal være elever i de store klasser, som får at vide, at det er en religiøs sekt, som de skal besøge og ikke "en urtehave" eller "økologisk landbrug" osv. De får ikke fortalt, at det er en religiøs sekt. Det er på det seneste blevet bragt frem i lyset. Jeg synes, at det er relevant. Det er ikke en sekt, der holder sig for sig selv. De ønsker at udbrede deres budskaber bla. i børneopdragelsen og flere lærere og børneinstitutioner har tilknytning til sekten. Det mener jeg, er et stort problem. Jeg mener ikke, at besøg hos en religiøs sekt, skal inddrages i undervisningen og da slet ikke for en 2. klasse.
Gravatar #30 - holmen
7. mar. 2015 13:15
Folkeskolen skal stramme op og religion skal ikke have dedikerede timer. Det er direkte tåbeligt at undervise i religion. Jeg kan kun acceptere, at det bliver brugt som en "se hvor dumme vi var engang"-undervisning, eller hvis det bruges til at forklare, hvorfor folk fra middelalderlige kulturer (ingen nævnt ingen glemt) ikke passer ind i et samfund som vores, da den almene dansker for længst har forkastet den fanatiske religiøsitet som desværre stadig findes.
Men det er jo ikke nyt, hvorfor bringe det op igen? Kan ikke se andre grunde end de allerede nævnte; reklame for en facebook-gruppe.

Og så bliver man jo også mindet om, hvor latterlige vi er i DK, hvor kirkens øverste myndighed sidder i regeringen. Lad os nu for satan snart gøre Norge og Sverige kunsten efter og adskille kirke og stat. Tak.

Og hvis en lille (indavlet?) by vælger at følge en "sekt", hvad så? Det bekræfter jo bare fordommene om dem på landet. Jeg kan ikke hidse mig op over "sekten". Jeg kan blive gal over de tåbelige voksne der tager deres børn med derhen.
Gravatar #31 - Hængerøven
7. mar. 2015 13:38
Sig sekt lidt flere gange, så skal vi nok blive overtalt..

Jesus fucking christ..

Marianne er imod religionsfrihed, så langt er vi vist med.. Mon der kommer mere indhold ind, eller bliver næste indlæg igen igen en lang mur af tekst hovedsageligt lavet af ordet sekt.
Gravatar #32 - Marianne Willert
7. mar. 2015 13:45
Venligst lad være at lægge ord i munden på mig! tak. Jeg er ikke imod religionsfrihed. Jeg er derimod imod, når det presses ned over en hel by og børn i de små klasser
Gravatar #33 - Marianne Willert
7. mar. 2015 13:49
Holmen, du skriver, at du kan blive gal over de voksne, der tager deres børn med derhen. Det er jo netop det vi er nogle, der bliver. De voksne er i dette tilfældet skolens leder og nogle undervisere. Det er da helt forrykt.
Gravatar #34 - Marianne Willert
7. mar. 2015 13:50
Og ja, det er også reklame for Facebookgruppen, da vi godt kan bruge noget indput udefra.
Gravatar #35 - Hængerøven
7. mar. 2015 13:51
Marianne Willert (32) skrev:
Venligst lad være at lægge ord i munden på mig! tak. Jeg er ikke imod religionsfrihed. Jeg er derimod imod, når det presses ned over en hel by og børn i de små klasser


Du har tydeligvis et problem med dette sted, og du har ikke underbygget det med mere end at det er et religiøst foretagende.

Du harcelere over almindelig ting som at, f.eks. lære er del af den kultur.

Kunne du finde på at stille samme spørgsmål ved en kristen lære? en jødisk lære? en muslimsk lære?

Nej vel?

Ergo, har du bestemt dig for at lige netop denne "religion" ikke er okay, "fordi der er børn indblandet"

Uanset hvad ord du selv har lagt i munden, tegner du lige nu kun et billede af intolerance.

Men jeg ligger ingen ord i din mund..

Marianne Willert (29) skrev:
Jeg synes, at det er relevant. Det er ikke en sekt, der holder sig for sig selv


religiøs frihed betyder lige netop at sådanne "sekte" må være til og må dele deres budskab på LIGE FOD med alle os andre, religiøse eller ej.
Gravatar #36 - Marianne Willert
7. mar. 2015 13:53
Og så det faktum, at fordi jeg og andre på Debatforum-Gedved har talt åbent om vores kritik af Tigerens Rede, bliver vi mødt med et "I skal dø " citat af en af dem, som forsvarer sektens tilstedeværelse og udbredelse i byen/samfundet. At vi har ytringsfrihed i Danmark er en fortærsket frase.
Gravatar #37 - Marianne Willert
7. mar. 2015 13:58
Hængerøven, du lægger også ord i munden på mig! Stop det. Det er langt ude. Selvfølgelig kan jeg stille spørgsmålstegn ved andre religioner!

Jeg har underbygget det med, at det er en sekt, som har et godt tav i sine tilhængere. Tigerens Rede udbreder deres religionsmagi i hele byen og har fået et godt tav i mange.

Jeg har heller ikke skrevet, at de ikke må være her. De skal bare holde sig for sig selv og undlade at sende børn i 2. klasse dertil som et led i undervisningen i folkeskolen. Der synes jeg, at det karmer over.
Gravatar #38 - Hængerøven
7. mar. 2015 14:05
Marianne Willert (37) skrev:
Jeg har underbygget det med, at det er en sekt


At du kalder det en sekt er ikke en underbyggelse, det er en ligegyldig retorik.

Ligesom når andre tror det er nok at sige "radikale" om folk. underbyg betyder mere end at du sætter dem i en kasse.

Marianne Willert (37) skrev:
Selvfølgelig kan jeg stille spørgsmålstegn ved andre religioner!

Så gør det dog?

Du bruger super meget energi på et enkelt besøg til dette sted, men bruge ingen energi på den overflod af kristendom vi ser i folkeskolen. Det er hykleri af værste skuffe

Marianne Willert (37) skrev:
Tigerens Rede udbreder deres religionsmagi i hele byen og har fået et godt tav i mange


religionsfrihed betyder at det skal de have lov til, ligesom du har lov til at sige nej tak hvis de spørger dig.

Marianne Willert (37) skrev:
Jeg har heller ikke skrevet, at de ikke må være her. De skal bare holde sig for sig selv


... Du kan ikke selv se det? Du mener du må pådutte dem dit og dat under fanen "frihed".

Enten skal ALLE religioner holde sig for sig selv, eller også skal ingen. Det der med at kalde dem en sekt laver ikke om på noget.

Du bryder dig ikke om dem... okay.. Men der er nu engang stadig religionsfrihed i landet.
Gravatar #39 - Marianne Willert
7. mar. 2015 14:09
Hold nu..det er dem, der pådutter hele byens deres spirituelle mindset.
Det ændrer en hel del, at det er en sekt. En sekt fastholder folk ved strenge leveregler osv. Det jo ikke ligesom at være medlem i eksempelvis folkekirken. Og jeg mener absolut ikke, at det bør indgå som en del af undervisningen i den danske folkeskole, at børn i 2. klasse skal på besøg dertil.
Gravatar #40 - Hængerøven
7. mar. 2015 14:17
Karrusellen køre igen.

Religionsfrihed gælder åbenbart kun moderate tilbedere af religion, og så snart folk overholder "strenge regler" er det en sekt og så gælder friheden åbenbart ikke længere.

Forklar du det til en jøde næste gang han siger nejtak til den kost vi andre spiser, eller en muslim næste gang han stopper op for at bede.

Intolerance.. intet andet..
Gravatar #41 - Marianne Willert
7. mar. 2015 14:26
Det er din holdning. Jeg har en anden.
Gravatar #42 - Manofsciencemanoffaith
7. mar. 2015 15:40
Al religion skal bare afskaffes, og det kan ikke gå hurtigt nok.
Gravatar #43 - CBM
9. mar. 2015 07:45
#40
Da vi har religions (og sekt) frihed i Danmark så kan ingen af disse "organisationer" om de er "godkendte trossamfund" eller ej ikke forbydes. Men personligt vil jeg mene at de "organisationer" som beviselig (der skal opstilles et kriterie for dette) udnytter mennesker (typisk økonomisk) som minimum burde advares imod.

Staten beskytter også folk imod udnyttelse på andre punkter, og der bør være en grænse for hvad man som samfund bør finde sig i, i religions frihedens hellige navn.
Gravatar #44 - Marianne Willert
9. mar. 2015 16:35
Den sekt er så infiltreret I bysamfundet I Gedved, at Gedved skole nu også aflægger sekten besøg og tilmed med de små klasser. Jeg mener, at der bør være en grænse. Skal de store klasser så på besøg hos mormonernes hovedkvarter Utah? nej vel

Sagens kerne er, at der er postet et indlæg, hvor der opfordres til drab på debattens aktører, der forholder sig kritisk til Tigerens Rede, sekten og at personen bag profilen, der har postet indlægget, nu er politianmeldt.

Den lokale avis tør ikke bringe det faktum. Der er for risikabelt, mener redaktøren. Mens selvsamme avis godt kunne poste et referat af seneste foredrag af sektlederen, hvor der skrives, at de på seneste har mærket "et svirp af terror" og med det menes den kritik, der er rettet mod dem af os i byen, som har belyst, at det er en religiøs sekt og dermed andet end blot et kursuscenter.
Gravatar #45 - Atom
9. mar. 2015 17:12
Personligt mener jeg ikke et besøg er værre end besøg i enhver anden religions kirke. Det betyder dog ikke at jeg synes det er en god idé. Jeg synes vi burde forbyde alt indoktrinering af børn og lade religion være noget som voksne kunne tilvælge hvis de mener det er noget de har behov for. (Efter de er fyldt 18)

Har I kontaktet de mere, hvad skal jeg kalde dem, underholdnings betonede aviser som EB, BT osv. omkring dette? Lyder som guf for deres læsere og det kan være en god måde at skabe opmærksomhed hvis det er svært at få de lokale aviser til at skrive om det.
Gravatar #46 - Clauzii
9. mar. 2015 17:20
Puha, det ser squ' godt nok også farligt ud:
http://www.tigerensrede.dk/media/com_hwdmediashare...

Gravatar #47 - holmen
9. mar. 2015 17:43
Jeg vil vædde med, at hvis jeg var stiv, så ville jeg kneppe den lyshårede der står op (hende på billedet clauzii linker til). Det er godt nok svært at se om hun er lækker på billedet, men det svarer nok til at jeg ville kneppe hende hvis jeg var stiv.

Jeg var egentlig ved at formulere noget andet...
Gravatar #48 - Marianne Willert
9. mar. 2015 17:44
Det ser ikke farligt ud ud fra deres hjemmeside. Det gør Scientology heller ikke, så drop det.

Der er heller ikke nogen, der siger, at de er farlige. Det er vel ikke nyt for nogen, at folk blir forblændede, når de er med i en sekt.


Ekstra Bladet vil kun bringe mere, hvis der er en person, som er brudt ud, der kan stille op.

I 2008 har en spurgt I et forum, hviken sekt er den værste, hvor en Signe Mn har svaret Tigerens Rede!.

Hende har vi ikke kunne finde.
http://www.avisen.dk/blogs/basho/religioese-sekter...

De andre aviser vil ikke pille ved det..sådan er det, når det omhandler en sekt.
Gravatar #49 - Marianne Willert
9. mar. 2015 17:54
Scientology er en religion stiftet af Lafayette Ron Hubbard (1911-1986), som i 1930'erne skrev science fictionnoveller under seks forskellige pseudonymer. Efter 2. verdenskrig udviklede han dianetikken, og 1952-1956 videreudviklede og omformede han denne psykoterapi til Scientology. Da han i 1986 døde, var det ifølge Scientology for at kunne studere de høje OT-trin uden en hindrende krop. Når man har sluppet de ca. 1.000.000. DKK og har opnået status som clear (man er nu et lykkeligt menneske), kan man få lov at finansiere endnu flere silkejakkesæt til sektens ledere og få adgang til deres viden om rumvæsner.

(Kilde: Tidligere sektmedlem Mathias, som er blevet udspurgt på DR) For at rumskibe kan vide, hvor de skal lande på jorden har scientologer investeret ufattelige summer i platinplader, som er stillet op i en ørken et sted i USA. Og når man dør bliver man suget ind et sted i de franske alper, hvor der ligger en implantstation. Der er også et sted på Venus. Her bliver man så tømt for tanker og får en ny krop, hvorefter livet fortsætter.

Her mener jeg jo så at Sci-Fi novelleforfatteren er karmet lidt over.. Ikke ifølge et tidligere sektmedlem på det meget troværdige medie Selvet.dk. Der er det os andre, som er blæste, fordi ifølge UFO magasiner mv. er man en bagklog idiot, hvis man tror, vi er de eneste i universet. Kunne det tænkes, at manden er blevet hjernevasket efter 25 år i sekten Scientology?

Den ovennævnte viden får man ikke oplyst på Scientologys hjemmeside. Det er nemlig meget hemmeligt ligesom Tigerens Rede ikke oplyser om tigerdåben mv på deres hjemmeside.

Gravatar #50 - holmen
9. mar. 2015 18:04
Marianne Willert (48) skrev:
I 2008 har en spurgt I et forum, hviken sekt er den værste, hvor en Signe Mn har svaret Tigerens Rede!.
WOW! Can't argue with facts ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login