mboost-dp1

Raspberry Pi klar til salg


Gå til bund
Gravatar #1 - myplacedk
29. feb. 2012 06:43
En nyhed jeg har indsendt, som ikke er halvt så aktuel når den bliver godkendt eller afvist:

I morges kl. 7 blev der åbnet for salg af Raspberry Pi's. Der er kun 10.000 stk og efterspørgslen er stor, så der forventes kun at være til de hurtige. Men i løbet af omkring en måned regner de med at have næste batch klar, og være i stand til at matche efterspørgslen.

Raspberry Pi er en komplet PC på ét prinkort, på størrelse med et kreditkort, til en pris på $25 eller $35, alt efter model. Den indeholder en 700 MHz ARM-processor, 256 MiB RAM, HDMI, USB og et slot til et SD-kort der bruges som harddisk. Den dyre model (B) har også 10/100 ethernet.

Den officielle hjemmeside kører i en minimal version lige nu pga. det høje trafik-niveau, men fulde specs kan læses på Wikipedia.

Da det er en ARM-processor kan den ikke køre Windows (endnu), men er designet til at køre Linux. Den kan køre office-pakke, vise video i 1080p og køre 3D-spil med flydende grafik.

http://www.raspberrypi.org/img/modelb_blue_label.p...

UPDATE: Kl. 7:29 Den ene distributør (Farnell) melder udsolgt. Den anden (RS) har stadig ikke bestillingssiden klar.
Gravatar #3 - fjols
29. feb. 2012 06:54
Hold da kæft en lækker lille en. Ser helt perfekt ud til mediecenter.

Hvad er det for nogen pins der sidder i toppen? Og lige under i venstre side sidder også et stik af en slags, hvad kan det bruges til?

Hvad er din tilknytning til projektet?
Gravatar #4 - Mnc
29. feb. 2012 07:12
Ifølge #1 kunne det 'store' 24-pins stik være General Purpose Input/Output, men med 24 pins ligner det sgu lidt et strømstik til et almindeligt bundkort. :D
Gravatar #5 - myplacedk
29. feb. 2012 07:19
fjols (3) skrev:
Hvad er det for nogen pins der sidder i toppen?

Det er GPIO headers. I den endelige version tror jeg ikke selve pindene er loddet på.

Det er vist beregnet til at lege lidt med elektronik, men hvis det er det man vil er en Arduino formentlig en langt bedre ide. (Jeg har stor fornøjelse af mine Arduino'er.)

fjols (3) skrev:
Og lige under i venstre side sidder også et stik af en slags, hvad kan det bruges til?

Den hvor der står "POWER", både på tegning og foto? Jeg tror det er til strøm. ;-)

fjols (3) skrev:
Hvad er din tilknytning til projektet?

Jeg er fascineret af at det kan lade sig gøre, og at det er et non-profit projekt som
bare gerne vil lave et fedt produkt.

Jeg ender nok med at købe en model B, især hvis jeg kan finde på noget at bruge den til.
Gravatar #6 - myplacedk
29. feb. 2012 07:21
fjols (3) skrev:
Ser helt perfekt ud til mediecenter.

Vær dog opmærksom på at 1080p decoding kræver det rette codec. Og at den lille bitte CPU tager temmelig lang tid om at re-encode.
Gravatar #7 - fjols
29. feb. 2012 07:21
myplacedk (5) skrev:
Den hvor der står "POWER", både på tegning og foto? Jeg tror det er til strøm. ;-)


Nej den oven over.

Jeg er også vildt fascineret over det kan lade sig gøre og jeg vil helt sikkert bestille en B model.
Gravatar #8 - myplacedk
29. feb. 2012 07:24
fjols (7) skrev:
Nej den oven over.

Nåh. Jeg tror det er til SD-slottet, som sidder lige på den anden side.
Gravatar #9 - Mnc
29. feb. 2012 07:25
myplacedk (8) skrev:
fjols (7) skrev:
Nej den oven over.

Nåh. Jeg tror det er til SD-slottet, som sidder lige på den anden side.


Der sidder også en mellem HDMI og LAN. Hvaaaeee. :P
Gravatar #10 - myplacedk
29. feb. 2012 07:31
#9
Nu du siger det, søreme så. Lige der er der intet interessant på undersiden. Men ligner det ikke lidt en connector til et fladkabel? I dunno...
Gravatar #12 - NightZtorm
29. feb. 2012 07:52
raspberry pi og windows 8 server beta på samme dag... så bliver den dag hvist ikke meget bedre =)
Gravatar #13 - myplacedk
29. feb. 2012 08:08
Gravatar #14 - myplacedk
29. feb. 2012 08:10
http://uk.rs-online.com/web/generalDisplay.html?id...

£21.60 (~190 kr) + moms (25%) + importgebyr (160) + fragt

Sælger måske kun til erhverv.
Gravatar #15 - myplacedk
29. feb. 2012 08:11
Og nej, ingen af dem sælger lige nu. Som sagt, Farnell er udsolgt. Og RS har ikke sat den til salg endnu, rygtet siger der går en uges tid.
Gravatar #16 - myplacedk
29. feb. 2012 08:15
myplacedk (13) skrev:
http://dk.farnell.com/raspberry-pi/raspbrry-pcba/sbc-raspberry-pi-model-b/dp/2081185

201,22 kr + fragt.


Ups.

201,22 + moms (i alt 251,53) + fragt (hemmelig for uregistrerede kunder)

Kan bestilles nu, men der er lang leveringstid da de lige skal fremstilles først.
Gravatar #17 - NightZtorm
29. feb. 2012 08:25
så er der bestilt en fra farnell =)
Gravatar #18 - myplacedk
29. feb. 2012 09:33
#17
Fandt du ud af hvad fragten er?
Gravatar #19 - NightZtorm
29. feb. 2012 09:40
60 kroner
Gravatar #20 - NightZtorm
29. feb. 2012 10:31
så fik jeg lige en ordrebekræftelse... forventet levering i uge 16
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login