mboost-dp1

Det ultimaitve mobile bredbånd for togpendler


Gå til bund
Gravatar #1 - ThomasOlsen1
18. dec. 2014 13:28
Hej alle

Jeg forsøger, at få den bedste internetforbindelse på mine dalige 2 x 1t og 30min tortur. I øjeblikket er mit setup følgende:

Oister - Iphone 5C

Jeg har obseveret to ting:
- Dobbeltdækker togvogne er elendige at få signal i.
- IC3 togvogne er fantastiske at få signal.
- Antallet af passagere med afgangen synes at have en indflydelse.

Oister slår over på TDC / eget Edge-netværk når 3G signalet tabes, men kan have svært ved at finde tilbage til 3G igen. Jeg kan ikke finde et sted, hvor jeg kan slå EDGE-netværk fra. Det optimle ville være, at telefonen kun benyttede 3G netværk.

Nå, men jeg er kommet frem til, at jeg naturligvis skal have et 4G udbyder. Jeg kan dog ikke gennemskue, hvem der kan give mig den bedste dækning. Er der ligeledes forskel i praksis, om jeg benytter min telefon eller et USB stick?
Gravatar #2 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
18. dec. 2014 13:39
#1

Om der er forskel i at bruge en dongle, eller telefon aner jeg ikke.
Men bortset fra det, så har jeg kanon gode erfaringer med Telenors dækning - især deres 4G!

Hvordan det præcis er i dit område (hvor kører du egentligt?) aner jeg ikke - men du kan jo altid prøve at ringe til Telenor?

Deres netværk kører sammen med Telias (ved ikke om det gælder hele landet endnu, men det kommer det til)
Gravatar #3 - ThomasOlsen1
18. dec. 2014 13:44
Fra Vordingborg til København.

Dem havde jeg også overvejet. Jeg vil gætte på, at 3, TDC og Telia/Telenor dækker nogenlunde ligegodt der, men jeg tror - som nævnt - at der er andre faktorer, jeg kan justere ved. Nemlig telefonmodel/dongle/placering i tog/indstillinger (slå EDGE fra) osv.
Gravatar #4 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
18. dec. 2014 13:46
#3

Efter jeg fik min iPhone 5, har jeg kun brugt internetdeling fra den - det fungerer så dejligt nemt.
Gravatar #6 - CBM
24. dec. 2014 07:50
ThomasOlsen1 (1) skrev:
Hej alle

Jeg forsøger, at få den bedste internetforbindelse på mine dalige 2 x 1t og 30min tortur.


Hellere 2 x 1,5t i tog end 2 x 1,5t i bil.

Selv uden net kan du stadig sidde og kode i toget (såfremt toget ikke er overfyldt).

Jeg syntes det virker til ud fra mine egne erfaringer at usb WAN (3g/4G/?) dongles og smartphones har cirka samme (ringe) kvalitets net forbindelse.

Det hænger nok sammen med at det er cirka samme hardware der sidder i den slags.

Hvis du kan finde en WAN dongle der kan benytte en ekstern antenne og finde en lille ekstern antenne der passer til den rent mekanisk og elektrisk/frekvensmæssigt, så vil du muligvis få en bedre net forbindelse med en WAN dongle.

Men mange WAN dongles ser ud som om de har stik til ekstern antenne og så er det i virkeligheden et service stik eller lignende.

Og ellers er det også et spørgsmål om at finde en udbyder der har bedst mulig dækning på netop den strækning du tilbagelægger dagligt.

Disclaimer: Jo jo WAN kan være andet end internettet, men i denne sammenhæng snakker jeg om det WAN vi kalder internettet.
Gravatar #7 - milandt
24. dec. 2014 10:25
ThomasOlsen1 (3) skrev:
Fra Vordingborg til København.


Jeg kører tit på strækningen, og der er generelt rigtig dårlig dækning, både data og tale - især i dobbeltdækkertogene. Det har været det samme for mig med både CBB, OiSTER og 3.
Gravatar #8 - gramps
27. dec. 2014 01:46
Rent teknisk sidder der jo en lille metalfilm i et togs ruderne for at isolere mod varmetab og varmeindstråling. Desværre giver det bøvl for mobilsignalerne:

http://ing.dk/artikel/dsb-hopper-pa-internet-toget-i-sidste-ojeblik-87240 skrev:
TDC er i øjeblikket i færd med at opgradere sit 3G-mobilnetværk. Aftalen med DSB betyder derfor, at opgraderingen af mobil-master kan ske lidt hurtigere langs jernbanestrækningen Århus-København.

Torben Rune ser fordele i at benytte netværket inde i toget i forhold til at koble sig på mobilt bredbånd fra sit eget modem.

»En stor del af togvognene har metalliserede ruder, der dæmper radiomodtagelsen meget, og der skal et rigtig godt signal til, hvis man skal have en hurtig, mobil forbindelse,« siger han.
Gravatar #9 - Claus Jørgensen
30. dec. 2014 14:03
mine kollegaere har bedre erfaring med et indbygget 3/4g kort i laptoppen, end en dongle/telefon. det giver et mere stabilt signal. måske var det værd at overveje?
Gravatar #10 - THE_NOOB
1. jan. 2015 06:18
Pendler til Odense én gang om ugen og er selv afhængig af nettet. Den bedste løsning er uden tvivl at bruge mobilen for selv om du rejser 1. klasse er forbindelsen til at blive sindssyg af.

VH

Morten
www.dankontorstole.dk
Gravatar #11 - Ronson ⅍
7. jan. 2015 06:46
http://newz.dk/forum/hardware/det-ultimaitve-mobile-bredbaand-for-togpendler-134850/page1#10 skrev:
VH
Morten


http://newz.dk/~the_noob skrev:
Navn:
Søren Andersen


Det pureste spam.
Gravatar #12 - XorpiZ
7. jan. 2015 07:30
Det er fedt når siden ikke virker.
Gravatar #13 - snesman
7. jan. 2015 11:05
Jeg kender ikke den specifikke dækning fra de forskellige selskaber, på din rute, men TDC tilbyder i det mindste Hotspot (gratis wifi service) på de fleste stationer i landet, for deres mobilkunder.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login