Foretrukkent server side scripting sprog/framework?
20. aug. 2012 20:23
Jeg er begyndt at drømme om at få mig en server der kan stå centralt i huset og agere stor hdd form min kraftige workstation pc, kun med ssd i...
Meningen er at jeg vil have alt mit pladsfyldende data liggende på den, såsom film, billeder, musik spil, kode og programmer.
Fra enheden er det meningen at jeg vil hente/streame indhold ud på mindre enheder i huset. fx skal min søn kunne se alle vore børnefilm kopier på sit tv, og min kone skal kubnne sidde i stuen og se hendes serier.
Jeg har tænkt på en løsning a'la kraftig server der selv dekoder lyd og billeder og streamer dem ud til små strømsparende enheder tilkoblet anlæg og fjernsyn.
Måske noget som en raspberry pi.
men kan det gøres bedre med en nas? eller noget lign, jeg regner med at netværket skal være 1000mb fortrådet.
Like a BAWS...
20. aug. 2012 22:05
De fleste nas er ikke kraftige nok til at decode video (ihvertfald ikke mens de skal kunne klare noget andet). Men i betragtning af at selv telefoner nu om stunder selv kan klare det med dedikerede chips. F.eks skulle raspberry pi kunne decode hd video.
Og stort set alle moderne tv, mm. har jo dlna. Så personligt ville jeg vælge en NAS med dlna server etc.
Rent faktisk tror jeg det vil være sværere at sætte en løsning op hvor serveren decoder video'en, fordi langt de fleste enheder ikke har features til at afspille den slags out of the box alligevel.
20. aug. 2012 22:13
Jeg tjekkede lige Raspberry Pi
"The SoC is a Broadcom BCM2835. This contains an ARM1176JZFS, with floating point, running at 700Mhz, and a Videocore 4 GPU. The GPU is capable of BluRay quality playback, using H.264 at 40MBits/s. It has a fast 3D core accessed using the supplied OpenGL ES2.0 and OpenVG libraries."
Så høvl din video i h264 med høj bitrate og noget mkv container til subs og evt extra lydspor og smid det på en NAS. ;)
20. aug. 2012 22:25
Jeg tjekkede lige Raspberry Pi
"The SoC is a Broadcom BCM2835. This contains an ARM1176JZFS, with floating point, running at 700Mhz, and a Videocore 4 GPU. The GPU is capable of BluRay quality playback, using H.264 at 40MBits/s. It has a fast 3D core accessed using the supplied OpenGL ES2.0 and OpenVG libraries."
Så høvl din video i h264 med høj bitrate og noget mkv container til subs og evt extra lydspor og smid det på en NAS. ;)OxxY (#3)
Problemet med Rasperri pi som jeg har hørt det, er at den kun lige er stærk nok til at trække 1080p, vil egentlig godt betale mere for at få en lille unit der kan trække 1080p ordentligt, og samtidig være istand til at streame fra fx. netflicks når det kommer...
Like a BAWS...
20. aug. 2012 23:00
Apple TV 3, jailbreak og smid XBMC på, medmindre du vil have noget RPi lignende.. Der skulle være nogen derude, ved dog ikke hvordan de ligger i pris.
ATV3 ligger på 849 kr.
Jeg har haft lidt bøvl med nogle 1080p H.264 videoer med høj bitrate på min RPi.
Selve serveren kræver det ikke noget videre af, min kører pt. på et Intel D945GCLF2 bundkort med 2GB RAM, en billig 4 ports controller og et par 2TB WD Cavier Green som lager. Den trækker fint webserver, Xymon, glftpd, eggdrop og lidt andre ting.
J'ai un lapin, dans mon pantalon.
20. aug. 2012 23:00
Well hvis deres FAQ passer kan de trække h264 op til 40mbit, tror kun der er nogle meget få naturfilm der bliver udgivet i så høj bitrate. Og de fleste blurays ligger og roder mellem 15 og 30 og mange af dem der florrer på nettet er reencoded til 8-12mbit.
Det kan sagtens være at nogle ting såsom 1080p youtube i flash at den vil have probler med, eller andre formater som ikke er hardware supportet af video chip'en. Men selv youtube er jo ved at skifte til h264 med html5 support.
Og da den der Raspberry kører jo noget linux, så skulle være kein problem at få den til at køre netflix.
20. aug. 2012 23:03
Intel Core i5-3320M @ 2.6 GHz, 2x 8GB DDR3 RAM, Crucial M4 128 GB SSD mSATA, 500 GB HDD 7200 RPM, 12.5" IPS - Lenovo ThinkPad X230
20. aug. 2012 23:04
RPi har netop problemer med Netflix :(
Hmm, så huskede jeg sgu forkert.. Mente ellers min kammerat streamede via XBMC på hans.. Men fair nok, så er det en lorteløsning jo :D
20. aug. 2012 23:06
Han har ikke en ATV2? Det er muligt på den.
Intel Core i5-3320M @ 2.6 GHz, 2x 8GB DDR3 RAM, Crucial M4 128 GB SSD mSATA, 500 GB HDD 7200 RPM, 12.5" IPS - Lenovo ThinkPad X230
20. aug. 2012 23:16
Jo jeg tror jeg blander det sammen med da han havde en ATV2 :)
21. aug. 2012 00:06
Magten (#8)
Ah, det ser ud til den chip de bruger er af en lidt ældre dato der understøtter h.264 fint nok, men ikke VC1-AP som netflix bruger. Det er selvfølgelidt lidt irriterende. Fanme også nedern med alle de skide formater, men VC1 og VC1-AP bliver vidst mere og mere udbredt, så er nok lidt ærgeligt de ikke havde ofret en dollar mere og kommet en generation nyere chip i.
21. aug. 2012 07:25
Personligt kører jeg med en NAS, og så ATV2's til de fjernsyn, som jeg vil streame til. Det funker udemærket - dog kan 1080p (ATV2 nedskalerer det til 720p) godt lagge lidt, hvis det er film. Sjovt nok ikke med serier?
Anyhow, mht. storage, er en NAS helt klart måden at gøre det på. De små enheder, kan så diskuteres. Hvis du vælger en Apple TV løsning, skal du være opmærksom på at ATV3 ikke jailbreakes endnu.
21. aug. 2012 12:35
Jeg er vildt tilfreds med min nas + wdtv, de nyere wdtv kan vist også komme på netflix, når det nu kommer :) Det eneste der er lidt øv, er at der fx ikke er et mediebibliotek som på XBMC..
24. aug. 2012 20:35
Magten (#8)Ah, det ser ud til den chip de bruger er af en lidt ældre dato der understøtter h.264 fint nok, men ikke VC1-AP som netflix bruger. Det er selvfølgelidt lidt irriterende. Fanme også nedern med alle de skide formater, men VC1 og VC1-AP bliver vidst mere og mere udbredt, så er nok lidt ærgeligt de ikke havde ofret en dollar mere og kommet en generation nyere chip i.OxxY (#12)
Jeg har ikke lige overskud til at læse det nu, men følgende er postet på RPi sitet:
http://www.raspberrypi.org/archives/1839
3. sep. 2012 21:13
Jeg tror jeg vil forsøge mig med en NAS løsning og en RPI til at starte med, og så se hvordan det går..
Er der nogen gode forslag til nas-servere somunderstøtter 1Gbps netværk og som kan agere html/php server? samt andre brugbare ting som en server gerne måtte kunne...?
Like a BAWS...
3. sep. 2012 21:25
Glemte at nævne at den selvfølgelig også skal understøtte NFS...
nogen der har nogen erfaringer med en boxee box?
Like a BAWS...
3. sep. 2012 21:57
Jeg tror jeg vil forsøge mig med en NAS løsning og en RPI til at starte med, og så se hvordan det går..
Er der nogen gode forslag til nas-servere somunderstøtter 1Gbps netværk og som kan agere html/php server? samt andre brugbare ting som en server gerne måtte kunne...?Qw_freak (#16)
QNAP TS-269 Pro : http://www.qnap.com/en/index.php?lang=en&sn=822&c=351&sc=513&t=521&n=12475&g=1
Burde være rigeligt med power til at klare den slags. Jeg har selv kørt med flere forskellige QNAP's i et par år og de fungerer ret godt. Jeg har dog ikke brugt dem som html/php server men det er indbygget og burde slet ikke være noget problem for den type CPU som er her.
Men QNAP er ikke billige.
4. sep. 2012 13:32
Nu ved jeg ikke hvilket TV du har ... Men jeg har en NAS med DLNA, og mit TV æder så alt hvad jeg smider efter den ... Har dog oplevet manglende lyd/subs på film fra G.Spot, men bortset fra det :)
- http://www.knowyournewz.dk -
4. sep. 2012 14:38
Nu ved jeg ikke hvilket TV du har ... Men jeg har en NAS med DLNA, og mit TV æder så alt hvad jeg smider efter den ... Har dog oplevet manglende lyd/subs på film fra G.Spot, men bortset fra det :)Thoroughbreed (#19)
Jeg har et sony Z4500 som kan forstå dlna, men kun billeder og lyd, ikke video... :(
Like a BAWS...
11. sep. 2012 20:08
nogen der har nogen erfaringer med en boxee box?Qw_freak (#17)
Boxee box æder stort set alle video formater (også selvom de er pakket.)
Den har nem opsætning og fandt min NAS server med det samme, og oprettede selv et bibliotek over film og serier.
Man får også en fjernbetjeningen med fuldt qwerty tastatur som er meget praktisk hvis man skal søge på Internettet, Netflix eller Navi-x.....
11. sep. 2012 21:40
Min erfaring med en boxee box er at man vender fjernbetjeningen forkert hele tiden og så er den alt for ustabil til mit brug. :)
http://www.fjolle.net
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.