mboost-dp1

Kunne du finde på at vælge et nyt eller ukendt operativsystem?


Gå til bund
Gravatar #1 - BobRok
1. sep. 2014 07:20
Tabler? :)
Gravatar #2 - Vandmand
1. sep. 2014 07:37
Hvorfor skal jeg vaelge et nyt eller ukendt operativsystem?

Jeg har i min studietid udskiftet min laptops operativsystem med et for mig 'ukendt' operativsystem, Ubuntu 5.10. Det var da ganske spaendende den gang, og jeg bruger i dag Ubuntu.

Men jeg ser ikke mig selv skifte til et helt nyt/ukendt operativsystem 'for sjov' i dag, der skal vaere et formaal med skiftet, og saa er det naeppe til et ukendt system.
Gravatar #3 - klaus.klud
1. sep. 2014 07:53
Et helt nyt operativsystem jeg aldrig har prøvet og intet kender til?

Nej. Men prøvede jeg noget der var bedre end det jeg kendte kunne jeg godt finde på det. Det er bare ikke sket endnu.
Gravatar #4 - naggert
1. sep. 2014 09:23
Som når man skifte fra Windows 3.5 -> Windows 95 -> Windows 98 -> 2000 og fint springer ME over fordi det sutter -> XP og springer Vista over det sutter -> Windows 7, men vælger ikke at skifte til Windows 8 fordi man er en gammel konservativ nisse?

Tjo, har da skiftet er par gange på både telefon og computer... Men det har da altid været en grund - bedre performance
Gravatar #5 - Chucara
1. sep. 2014 11:25
Ja, har været igennem iOS, Android og pt. WP8.1 på min telefon.

Har en *nix NAS (Synology), en MacBook og diverse Windows maskiner derhjemme. Men jeg vender som regel tilbage til Windows på desktoppen efter at have prøvet diverse Linux distributioner efterhånden som mit hår begynder at falde af.
Gravatar #6 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
1. sep. 2014 13:19
Jeg kunne måske godt finde på at installere et, for mig, ukendt system på min bærbar - bare for at teste det.

Men hvis man skuer alle Unix over en kam, så er der vel ikke så mange ukendte? Jeg mener, Debian, Ubuntu og whatnot er jo i bund og grund det samme ...
Gravatar #7 - Slettet Bruger [352522783]
1. sep. 2014 14:04
Næste OS jeg installere bliver SteamOS på NUC 2.0
Gravatar #8 - BurningShadow
1. sep. 2014 15:29
Ja sgu, selvfølgelig kan jeg da det!
Mit problem er oftest, at jeg ikke har lyst til at skifte til et OS jeg kender (lidt til), da jeg sjældent kender dem for noget positivt...
Gravatar #9 - CBM
1. sep. 2014 16:40
Jeg har stemt ja på flere af mine enheder.

Jeg syntes det er interessant at prøve nye OS'er...

Jeg eksperimenterer med at køre mange forskellige OS'er på mine computere såsom android, windows, osx, linux, og indtil flere mere ukendte såsom aros m.fl.

og jeg har haft flere forskellige mobil OS'er såsom windows mobile, symbian og nu android. (samt virtuel ios)
Gravatar #10 - markjensen
2. sep. 2014 06:52

CBM (9) skrev:
(samt virtuel ios)


Simulatoren i OSX eller hvad?
Gravatar #11 - dingeling
2. sep. 2014 06:54
De eneste to computere, jeg er lidt konservativ med henhold til OS er min gamer PC og studiebærbar, da de to computere bare skal virke uden for meget brok.

Det er lidt svært for mig at finde ukendte OS´er, da jeg har prøvet stort set alle Windows versioner ( minus Vista og Windows 8.1) og de store Linux distributioner (Debian, Ubuntu, Mint, Fedora, CentOS, OpenSuSe osv.).
Det følger jo meget godt op på #6 's kommentar, da rigtig mange af de forskellige Linux distributioner er baseret på enten Red Hat/Fedora eller Debian. Så den største forskel ligger nok i, hvilket pakkesystem (RPM, DEB) og desktop (Gnome, KDE, Unity), hver distribution bruger. Så stort set er mange af dem det samme, bare med deres lille tvist

Så det eneste ukendte for mig vil nok være MAC OSX eller (Free)BSD

Jeg kan også lide at prøve noget nyt, men det bliver installeret på min virtualiseringsserver, selvom man nok ikke får 100% samme oplevelse, end hvis man kørte dem på en "rigtig" computer.




Gravatar #12 - CBM
2. sep. 2014 08:10
Gravatar #13 - markjensen
2. sep. 2014 08:20
Så næste gang du udtaler dig om iOS skal man måske lige huske at du aldrig har prøvet det ;)
Gravatar #14 - spand-online
2. sep. 2014 08:32
Jo da. Prøvede reactOS for nogele år siden. Det var både nyt og ukendt for mig :)
Gravatar #15 - CBM
2. sep. 2014 10:23
#13
Sandt nok :) Men jeg bøjer mig jo også når jeg bliver oplyst om ios af folk som HAR prøvet det :) ;)
Gravatar #16 - amplificator
2. sep. 2014 12:45
CBM (15) skrev:
#13
Sandt nok :) Men jeg bøjer mig jo også når jeg bliver oplyst om ios af folk som HAR prøvet det :) ;)


Du skal ikke bøje dig for meget når Mark Jensen står bag dig.. :)
Gravatar #17 - CBM
2. sep. 2014 17:04
amplificator (16) skrev:
CBM (15) skrev:
#13
Sandt nok :) Men jeg bøjer mig jo også når jeg bliver oplyst om ios af folk som HAR prøvet det :) ;)


Du skal ikke bøje dig for meget når Mark Jensen står bag dig.. :)


Well, sålænge jeg ikke er en af dem der har ondt i røven bagefter så går det nok :) LOL
Gravatar #18 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
2. sep. 2014 19:09
#17

Det er ikke altid man mærker Mark
Gravatar #19 - Slettet Bruger [924887376]
2. sep. 2014 20:42
Senest har jeg vel prøvet Ubuntu Touch på Galaxy Nexus, men jeg ved ikke om det tæller som et ukendt OS. Det er dog ved at være noget tid siden. Men, jo, det kunne jeg godt finde på.
Gravatar #20 - CBM
3. sep. 2014 08:14
#18
Ah, han er en af dem som har en sko størrelse under 40 så ?
Gravatar #21 - markjensen
3. sep. 2014 08:24
PHP-Ekspert Thoroughbreed (18) skrev:
#17

Det er ikke altid man mærker Mark


Hov hov!
Gravatar #22 - Ravensholt
4. sep. 2014 06:12
Helt sikkert. Der går ikke længe, før jeg installere Ubuntu Touch på mine Nexus enheder, ligesom Ubuntu 14.04.1 allerede kører på både mine laptops og mini-server.
Jeg vil dog ikke kalde Ubuntu for hverken nyt eller ukendt.
Har prøvet en del distro'er, men ryger altid tilbage på Ubuntu af en eller anden årsag.
Når det så er sagt, så er det Windows 8.1 der er installeret på den laptop jeg har på arbejdet, da jeg rent professionelt har valgt en vej, hvor udvikling sker i Visual Studio - og jeg har da også en gaming laptop som dualbooter, hvis eneste formål er, at jeg engang om måneden kan spille lidt Battlefield, DayZ m.m sammen med nogle kammerater.
Hvis SteamOS bliver en success, og de nye AAA-titler i fremtiden også vil komme til Linux, ér der slet ingen tvivl om, at Windows ryger helt i skraldespanden.
Gravatar #23 - CBM
4. sep. 2014 06:30
#22
Det ville også være lækkert hvis der kom directx emulering til linux.. lidt ligesom der på et tidspunkt blev lavet (3rd party?) glide/3dfx/voodoo emulering til windows
Gravatar #24 - Ravensholt
4. sep. 2014 06:54
CBM (23) skrev:
Det ville også være lækkert hvis der kom directx emulering til linux.. lidt ligesom der på et tidspunkt blev lavet (3rd party?) glide/3dfx/voodoo emulering til windows


Nej, det ville være lækkert hvis udviklerne skiftede væk fra brugen af DirectX, og fokuserede på OpenGL i stedet.
WINE+PlayOnLinux giver dig DirectX support, men det fungerer desværre ikke særlig godt.
Problemet er, at M$ kører nogle ret aggressive kampagner for hvorfor DirectX er OpenGL overlegent. Jeg har aldrig arbejdet med den slags selv, så jeg ved ikke om det passer, men jeg kunne forestille mig, at DirectX er meget lettere, at arbejde med (ligesom hele .NET frameworket).
Gravatar #25 - CBM
4. sep. 2014 08:09
#24
interessant at man kan "benytte" directx med linux, men er enig i at der bør være mere fokus på opengl... Jeg tror det kommer an på hvilken grafik motor der benyttes,

for eksempel er der ikke stor forskel på at benytte opengl eller directx i irrlicht....

Så vidt jeg ved skal der laves mere kode arbejde hvis man benytter opengl direkte ift hvis man benytter directx direkte og det er nok der hunden er begravet...

min kommentar med directx emulering er lige så meget et spørgsmål om at kunne spille legacy spil på linux hvis vi nogensinde når dertil at linux bliver den primære spille platform.
Gravatar #26 - Ravensholt
4. sep. 2014 11:00
CBM (25) skrev:
min kommentar med directx emulering er lige så meget et spørgsmål om at kunne spille legacy spil på linux hvis vi nogensinde når dertil at linux bliver den primære spille platform.


Hvis du har en kraftig nok spand, kan du med Xen eller KVM Hypervisor faktisk kører en Windows virtualiseret direkte i Linux med hardware adgang (3D acceleration m.m). Jeg har set spil som Crysis og lign. kører flydende på den slags setup (der ligger nogle video'er af det på youtube). Wines support til directX bliver aldrig rigtig god, så længe M$ ikke vil åbne koden, desværre :(

[offtopic]
Xen og KVM kan sammenlignes med Paralelles på OSX og Hyper-V på Windows.
[/offtopic]
Gravatar #27 - CBM
4. sep. 2014 11:17
#26
hm, interessant. I så fald håber jeg at OpenGL bliver fremtiden inden for spil sådan at man kan nøjes med at køre DirectX til gamle spil i et virtuelt windows miljø...

for min skyld må DirectX gerne dø ud (ligesom Glide).
Gravatar #28 - Slettet Bruger [352522783]
4. sep. 2014 11:38
Hvis du ikke er pre-teen, så lad vær med at brug udtrykket M$.
Gravatar #29 - Ravensholt
4. sep. 2014 11:55
SlettetBruger (28) skrev:
Hvis du ikke er pre-teen, så lad vær med at brug udtrykket M$.


Jeg kalder dem hvad jeg vil, tak.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login