mboost-dp1

SXC - clix

Flere danskere går ind for digital selvbetjening

- Via Business.dk - , redigeret af Net_Srak

Rambøll Management Consulting (RMC) har sammen med brancheorganisationen Dansk IT (DIT) analyseret brugen af IT i Danmark og publiceret dette i rapporten, IT i praksis. Det skriver Business.dk.

Det offentlige lancerede Digitaliseringsstrategien i 2011, der skal forny og effektivere den offentlige sektor i perioden 2011-2015. Rapporten fra RMC og DIT viser, at 80 % af kommunerne og 60 % af de statslige institutioner regner med at være nået i mål i 2015. Dog er andelen af de offentlige institutioner som ikke anser det for muligt at nå målet om en digitalisering i 2015 steget til 16 % mod 6 % sidste år. Brugen af de offentlige institutioner sker for 24% vedkommende digitalt, hvor målet er 80 % i 2015. Ejvind Jørgensen fra Rambøll Management Consulting mener dog, at Digitaliseringsstrategien er et ambitiøst mål.

Ejvind Jørgensen, Rambøll Management Consulting skrev:
Træerne gror ikke ind i himlen. Der er kun tre år til at nå det fastsatte mål, og man kan godt tro på det en del af vejen, men når vi nærmer os 2015, vil det knage og brage mange steder. Det er et ambitiøst mål, som vil kræve en meget dedikeret indsats.


Ejvind Jørgensen udtaler, at hvis det lykkedes at nå, at 80 % af alle henvendelser og brug af de offentlige institutioner sker digitalt, er der op til en milliard at spare om året. Dette opnås ved at flytte borgeren væk fra emailhenvendelser og over på digital selvbetjening.
Rapporten viser, at 59 % af danskerne nu bakker op omkring brugen af digital selvbetjening mod 42 % sidste år. Rapporten viser også, at selv dem, der tidligere foretrak at bruge telefon eller sende et brev, også er begyndt at bruge digital selvbetjening. 79 % af danskerne fik løst alle opgaverne ved digital selvbetjening, og 71 % mente at det var effektivt. Ejvind Jørgensen mener det er en positiv tendens, men siger også at det kræver en digital ledelse i Digitaliseringsstrategien, da IT ikke bliver udnyttet fuldt ud, hvis ikke der tænkes i andre baner.

Frem til 2015 har det offentlige nogle udfordringer med komplekse IT-systemer og komplekse regler, men 46 % af danskerne ser gerne at reglerne gøres enklere selvom det skulle gøre det besværligt for danskere med særlige behov. Det ses også at flere kommunale topchefer sætter fokus på kundeservice, hvor det er 32 % i år mod 18 % sidste år.

To ud af tre kommuner ønsker en mere fleksibel udbudsprocess, så dialogen bliver bedre og mulighederne for tilpasning forbedres. 70 % af de offentlige har oplevet overskredne tidsfrister fra leverandøre. Ejvind Jørgensen mener dog at det er et politisk problem.

Ejvind Jørgensen, Rambøll Management Consulting skrev:
Det er altså et selvskabt problem, som man er nødt til at gøre noget ved politisk. Ikke mange tror på, at man kan styre sig til storhed. Det er vigtigt at gøre tingene rigtigt, men det er vigtigere at gøre de rigtige ting.





Gå til bund
Gravatar #1 - Zeales
24. aug. 2012 09:51
...og mulighederne for tilpasning forbedres


Nooooo, det er jo netop derfor offentlig IT er et rent helvede. Der er stortset ikke noget som følger gængse standarder.
Gravatar #2 - Valkar
24. aug. 2012 10:43
Digital selvbetjening er meget fint, det mener jeg, men når man så endelig skal have fat i det offentlige er det et helvede.
Vores sagsbehandler hos kommunen har telefontid tirsdag og torsdag 1 time, og hver tredje uge har hun "administrativ uge" hvor de slet ikke tager telefonen. Undskyld men hvad er det?

Så selvbetjening ja tak, men glem nu ikke resten af jeres ansvarsområder.
Gravatar #3 - joeyjoejoejoe
24. aug. 2012 11:01
flere stader har man ikke noget valg, så ja det er vel rigtig nok
Gravatar #4 - idiotiskelogin
24. aug. 2012 13:33
Tror ikke min mormor kommer til at benytte en computer nogensinde. :)
Gravatar #5 - fe950
25. aug. 2012 22:35
"To ud af tre kommuner ønsker en mere fleksibel udbudsprocess, så dialogen bliver bedre og mulighederne for tilpasning forbedres... Ejvind Jørgensen mener dog at det er et politisk problem..."

Det er i den grad et politisk problem. 98 kommuner med hver sin tilgang til digitalisering selv om alle 98 kommuner tager udgangspunkt i samme lovgivning.

off topic:
Fjern kommunal selvstyr-loven på den del der tager udgangspunkt i lovbestemteyderlser/service, og som bonus fjerner du også uensartetheden. Kommunerne er begyndt at agere som store virksomheder i konkurrence med hinanden.
konkurrence er ok, men er ikke tiltænkt offentlige aktører.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login