Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Hvornår har du sidst været til LAN?

  • 55%Det er er mere end et år siden
  • 12%Har aldrig været til et LAN
  • 10%Inden for det seneste år
  • 6%Inden for de seneste 2-4 uger
  • 6%Inden for de seneste 3-4 måneder
  • 6%Inden for den seneste uge
  • 5%Inden for de seneste 5-8 uger
Firefox 3 beta 3 nu klar til download
Billede: Mozilla

Firefox 3 beta 3 nu klar til download

13. feb. 2008 22:30Næste version af den, for nogle, længe ventede browser, Firefox 3, er nu nået til den tredje betaudgave. Denne udgave indeholder forbedrede sikkerhedsfunktioner, forbedret "ease of use through," bedre muligheder for at personliggøre browseren med bl.a. bogmærker, en bedre platform og bedre ydelse.

Betaudgaven findes til Windows, OS X og Linux og kan fås i 30 forskellige sprog, dog ikke dansk. For personer, der ønsker at tage et nærmere kig på betaudgaven, kan Firefox 3 beta 3 downloades her.

#1: jonasbh

13. feb. 2008 22:46

Spændende går 3.0 går final, og når alle add-ons bliver opdateret. Vi skal dog vente en tid endnu. Der kommer en beta 4 mellem 10. og 14. marts, så 3.0 final kommer nok først i april

Try to become not a man of success, but try rather to become a man of value - Einstein, 1955

#2: lakers

13. feb. 2008 22:49

Ja, så er bare at vente på se om de har fixed alle disse memory leaks som er i 2'eren.. :)

#3: trylleklovn

13. feb. 2008 22:52

Har selv kørt med beta 2 i noget tid og nu med beta 3. Det kører rigtig godt og glæder mig til når diverse add-ons bliver opdateret.
På OS X har version 3 særlig stor betydning fordi ui'et nu bliver nativt i stedet for noget dårligt implementeret halvlangsomt vist nok gtk emulering eller lignende.

INTJ - Nørd - Super vild designer, fotograf og radioamatør. sorenrosenberg.dk

#4: webwarp

13. feb. 2008 22:53

#2 sjovt nok har jeg fået problemer med memory leaks i Beta3 igen, havde overhovedet ingen problemer da jeg kørte med beta2 ..

I like my beer cold, my TV loud and my homosexuals flaming.

#5: jonasbh

13. feb. 2008 22:56

#2 og 4 De er ellers kommet et stykke med memory leaks:

[Improved in Beta 3!] Memory usage: Over 350 individual memory leaks have been plugged, and a new XPCOM cycle collector completely eliminates many more. Developers are continuing to work on optimizing memory use (by releasing cached objects more quickly) and reducing fragmentation. Beta 3 includes more than 50 improvements to memory use over the previous beta.

Kilde: http://www.mozilla.com/en-US/firefox/3.0b3/releasenotes/#performance

Try to become not a man of success, but try rather to become a man of value - Einstein, 1955

#6: webwarp

13. feb. 2008 22:58

#5 et er hvad planen var, noget andet er hvordan det rent faktisk virker :)
men dejligt at se

I like my beer cold, my TV loud and my homosexuals flaming.

#7: amplificator

13. feb. 2008 23:00

Har de fået gjort noget ved opstartstiden for browseren?

Memory leaks er ikke noget der nager mig ved FF2, men syntes det er lidt småpinligt at det skal tage så lang tid for at starte browseren op, selv om ens er ret highend, og alt andet (inkl. browsere) starter promte, men Firefox kan sagtens tage helt op til 5 sek.

#8: angelenglen

13. feb. 2008 23:21

.....så er freden forbi.

Kommer til at savne den tid, hvor man "kun" skulle optimere til IE, FF2, Safari og Opera.... med FF3 stiller endnu en browser sig op i køen, og gør ting markant anderledes end alle andre (incl. FF2)....

Nårh ja, det var da "godt" så længe det varede.....

Der findes 10 slags mennesker, dem der forstår binært og dem der ikke gør.

#9: ymme

13. feb. 2008 23:22

7#

Jeg må sige at min firefox starter på under 1 sekund. Så kan ikke forstå at din er så langsom.

Glæder mig også rigtig meget til 3rern kommer i final. Bruger en del scripts og addons, så venter til det bliver kørt mere i stilling.

#10: vulpus

13. feb. 2008 23:24

Til jer der er hoppet på betaen og kører OS X >> GrApple ;)

happy entries & even happier exits!

#11: trylleklovn

13. feb. 2008 23:25

INTJ - Nørd - Super vild designer, fotograf og radioamatør. sorenrosenberg.dk

#12: webwarp

13. feb. 2008 23:37

#8 men glæd dig over at den kommer til at bestå acid testen :)

I like my beer cold, my TV loud and my homosexuals flaming.

#13: vulpus

13. feb. 2008 23:40

#11 syntes GrApple er bedst for øjnene. Men du bruger vist briller/windows... så har det måske ikke den store betydning ;)

happy entries & even happier exits!

#14: mazing

14. feb. 2008 00:17

Fik lige smidt beta 3 ind på laptoppen her tidligere i dag...

Blev lidt ked af at de havde skiftet navigerings-ikonerne ud.. De er ikke så pæne, eller også er det fordi de ikke skalerer ordentligt til 100dpi... Og hvad laver "Home" nede i bookmarks? :S

#15: newz-zygorator

14. feb. 2008 01:20

elsker de nye navigations-ikoner, dog er vistaikonerne ikke implementeret endnu

#16: Windcape

14. feb. 2008 02:09

#8

Nej, det forventes ikke at FF2 supporteres. Mozilla's indstilling er at ALLE skal opgradere.
Ikke ligesom Microsoft, som mener de har pligt til at understøtte ældre versioner.

Så du skal bare kode til FF3.

http://about.me/windcape

#17: Windcape

14. feb. 2008 02:16

Ved ikke lige hvor seriøs jeg kan tage Beta 3.

Hvis jeg højreklikker mens en side loader så crasher den..

http://about.me/windcape

#18: newz-treelz

14. feb. 2008 02:19

jeg syntes at ikonerne ligner noget der ville have været super fedt i xp's unge dage. Men det er sgu 2008 nu og håber sgu ikke at det kommer til at så sådan ud final. håber også at de får gjort noget ved bogmærke administrationen, den sutter altså virkelig i firefox 3 sammenlignet med firefox 2. drag 'n' drop er meget nemmere end det flytte helvede. ellers er det jo en ganske glimrende brovser.

#19: mathiass

14. feb. 2008 07:42

FF3 er i hvert fald et kæmpe skridt fremad på OS X. De tidligere versioner har været langsomme og tegnet brugerfladen på en mærkelig måde med firkantede knapper og andre besynderligheder. Hvis de lige får finpudset det der skin, så det har samme farvenuancer som resten af OS X, så kan det faktisk blive en hel fornøjelse at bruge Firefox.

#20: angelenglen

14. feb. 2008 08:06

#16: Det hjælper kun hvis folk rent faktisk opgraderer... og min erfaring siger at folk er rigtigt rigtigt dårlige til at opgradere...

Der findes 10 slags mennesker, dem der forstår binært og dem der ikke gør.

#21: el_barto

14. feb. 2008 08:24

Er der nogen der ved om Fx 3 kan installeres sammen med Fx 2? Jeg vil helst ikke opgive min nuværende Fx 2 for at prøve 3'eren...

#22: trylleklovn

14. feb. 2008 08:37

#20 Nu tvinger firefox sådan set brugeren til, at opdatere så det bliver næppe noget problem.

INTJ - Nørd - Super vild designer, fotograf og radioamatør. sorenrosenberg.dk

#23: runeks

14. feb. 2008 08:49

#21: Det har jeg lige gjort og det ser ud til at virke fint. Både FF2 og FF3 virker, men jeg må ikke køre dem samtidig.

#24: j_jorgensen

14. feb. 2008 09:09

#21: Jeg kan også godt køre både FF2 og Minefield - som de kalder 3'eren.
Men 3'eren har for mig været enormt ustabil - UDEN addons på...hver gang jeg skulle lukke en tab, crashede den. Og ved afvikling af de fleste java-appletter (damn java!) crashede den også...møg ustabil IMHO. Håber dog dette hjælper på det - den var nu ganske cool alligevel.

#25: Staeren

14. feb. 2008 09:22

#5 Fixet memory leaks? Det lykkedes dem aldrig at få lukket de leaks der var i FF2, og hvis de ikke har lukket dem i FF3 endnu, så tror jeg ærligt talt aldrig det kommer til at ske... Og Firefox 4 kommer garanteret også til at have samme latterlige memory leaks...

De burde lære at lave en 100% færdigudviklet browser, før de kastede sig over de næste projekt. Men hey, så længe det er gratis, så kan man vel ikke rigtig tillade sig at klage vel?

Et gratis spark i koglerne er ikke anderledes end et spark i koglerne man betaler for, uanset hvor hurtigt eller flot udført det er - når dagen er omme går man stadig underligt...

Jeg har rejst i tiden. Klik på min profil for bevis...!

#26: bjerh

14. feb. 2008 09:26

#25.. Ting er aldrig 100% færdige, det er stort set umuligt... :S

Google define:Nerd - A nerd is very similar to a geek, but with more RAM and a faster modem.

#27: Staeren

14. feb. 2008 09:44

#26 Nej, men nu har de aldrig formået at lappe de memory leaks, alle versioner intil nu har indeholdt dem... Måske det var på tide at sænke farten en smule, og finde ud af hvad pokker der egentlig er galt...

Jeg har rejst i tiden. Klik på min profil for bevis...!

#28: Holger_dk

14. feb. 2008 09:50

#memory leaks:
så vidt jeg har læst omkring test af FF3 beta 2, så brugte den betydeligt mindre hukommelse, især efter et stykke tid med mange tabs åbne. prøvede kun lige ff3 beta 2 kort, da en update til ff2 (vist nok) smed mig tilbage til ff2...
--

glæder mig meget til FF3, bliver rart den kan håndtere ACID2

#8:
tror ikke det er den store forskel på hvordan FF2 og FF3 renderer, så længe at CSS, html etc er valid. det største problem er altid IE 6 i min erfaring. hvis en side ser korrekt ud i FF2 er den for det meste også korrekt i Opera, Safari for windows og til dels IE 7. så kigger man i IE 6 og siger "FUCK!". :P

- Holger

#29: jonasbh

14. feb. 2008 10:11

#21 Bemærk at det afhænger af, hvilke OS du køre:

Please note that installing Firefox 3 Beta 3 will overwrite your existing installation of Firefox on Mac OS X and Linux. On Windows, Firefox 3 Beta 3 installs in a new folder. For all systems, you won't lose any of your bookmarks or browsing history, but some of your extensions and other add-ons might not work until updates for them are made available.

Kilde: http://www.mozilla.com/en-US/firefox/3.0b3/releasenotes

Try to become not a man of success, but try rather to become a man of value - Einstein, 1955

#30: jonasbh

14. feb. 2008 10:15

#25 Jeg synes, du har en mærkelig indstilling. Hvis du kigger på citatet under #5 vil du se at de har arbejdet hård på problemet og opnået gode resultater.
Det fremgår ikke at du har prøvet FF3.0. Din kommentar er bare generel negativ overfor Firefox.

Godt råd: Brug en anden browser og smil mere

Try to become not a man of success, but try rather to become a man of value - Einstein, 1955

#31: el_barto

14. feb. 2008 10:44

Der er ikke nogen tvivl om at der er memoryleaks i Firefox 2. Prøv bare at gå ind på google.dk og lad den stå et par timer uden at lave noget.

Her på min installation bruger Firefox 3 2 MB mere end Firefox 2 gør. Og så er diverse extensions endda slået fra i Firefox 3.

Jeg bryder mig ikke om måden de sidst besøgte siders sidetitel kommer op når man skriver noget i adressefeltet. Det kan sikkert slås fra :)

Jeg skulle også lige omskrive lidt kode i mit CMS da Firefox 3 er lidt anderledes, f.eks. https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=383682

Bortset fra det sætter jeg stor pris på at nogen gratis gider sørge for alternativer til IE. I det store og hele er det jo op til folk selv at vælge browser, så de der brokker sig kan enten hjælpe til med at udvikle Firefox eller vælge en anden browser.

#32: quadcore

14. feb. 2008 11:43

Selvom FF3 benytter samme profil som FF2 (jeg kan f.eks. se brugernavn/password til de sædvanlige sites), virker automatisk angivelse af brugernavn/password ikke hos mig..

Ellers synes jeg FF3 ser nydelig ud, og virker særdeles hurtig.

#33: jakobdam

14. feb. 2008 12:58

Jamen så ved jeg da hvad jeg skal når jeg kommer hjem :) jeg har kørt beta2 siden dens udgivelse, og fantastisk nok har den ikke haft nogen fejl af det jeg har brugt den... og jeg bruger den hver dag, til alt lige fra webudvikling, henover surfing til netbank osv...

Jeg har ikke skulle omskrive en eneste linje på mine sites - de virker ligesom på firefox 2. :)

Jeg synes så på sin vis ikke der er farligt meget nyt for mit og mit brug, i ff3 i forhold til ff2. Men det er nok bare mig der bruger min browser forkert. :o)

// www.FotoStart.dk //

#34: Staeren

14. feb. 2008 13:10

@jonasbh Nåårh lille pus... Kom jeg til at træde din lille, elskede open-source browser over tæerne? Det er ingen grund til at kaste en usaglig rating efter mig af den grund. Lad være med at rate andres indlæg hvis du er fanboy.

Jeg har brugt både 1.5 og 2.0, og memory leaks blev i mit tilfælde faktisk kraftigt forværret i 2.0, så selvfølgelig har jeg ikke tænkt mig at udsætte min computer for 3.0 før de officielt udtaler, at de nu har fået styr på de leaks.

At det generelle hukommelses forbrug åbenbart er sænket en smule er da prisværdigt, men de burde altså dedikere noget mere tid til de egentlige problemer istedet for alt andet gejl, som for min skyld ikke betyder noget i den sidste ende...

Bedre sikkerhed? Åh gud, troede virkelig vi var nået til et stadie, hvor den slags ikke var nødvendigt længere. Til trods for at jeg har kommet nogle af de mere suspekte steder på nettet, så har jeg dog aldrig haft virus eller andet malware på min computer, så for mig lyder "bedre sikkerhed" mere som et marketings gimmick end en reel forbedring...

Bare fordi noget er open-source, så betyder det ikke, at man absolut SKAL prise selv deres dovenskab... Apple eller Microsoft var jo ikke sluppet afsted med at opgradere sig ud af grundlæggende problemer med lidt eyecandy, uden lige at få bunkevis af perfide kommentarer med på vejen...!

Firefox er en dejlig browser, som jeg da også var glad for i lang tid - har bare mistet respekten for Mozilla, når de ikke tager deres arbejde seriøst nok til at gøre det ordentligt.

Jeg har rejst i tiden. Klik på min profil for bevis...!

#35: jonasbh

14. feb. 2008 13:36

Hej Staeren

Jeg er ikke specielt fanboy af Firefox. Der findes desværre ikke en rating, der hedder useriøs.

Og Firefox 4 kommer garanteret også til at have samme latterlige memory leaks...

Sådan en kommentar er så useriøs, at den er irrelevant.

Som en stor dreng kan jeg se, at du nu giver mig irrelevant rating.

Mange hilsner

Lille pus

Try to become not a man of success, but try rather to become a man of value - Einstein, 1955

#36: Windcape

14. feb. 2008 14:36

Måske skulle man påpege at Firefox ikke har haft særlige mange memory leaks på windows platformen.

Og de har hovedsageligt været pga. 3rd part plugins, som JVM eller Flash.

Folk whiner for meget.

http://about.me/windcape

#37: ysangkok

14. feb. 2008 17:24

Angaaende memory leaks:
http://internetducttape.com/2006/12/02/how-to-fix-the-firefox-memory-leak-firefox-hack/
http://blog.pavlov.net/2007/11/10/memory-fra
gmentation/
http://weblogs.mozillazine.org/ben/archives/009749.html

En opsummering:
De fleste af de problemer folk har haft med stort memory forbrug med Firefox, har slet ikke väret memory leaks, men derimod "memory fragmentation", som aabenbart ikke blev anset som en bug.

Der er noget om hvordan man kan tweake sin Firefox (med about:config) til at cache mindre ting og dermed bruge mindre memory.

#38: Modvig

15. feb. 2008 21:33

Nu har jeg testet det her over nogle dage til OS X, det ser anerledes så det skulle jeg lige vænne mig til. Ellers kører det ekstremt godt og jeg er endnu ikke stødt på fejl, crash eller noget negativt generelt.

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger