mboost-dp1

SXC - happe

EU vil måske begrænse highend-grafikkort

- Via NH - , indsendt af burgurne

Ifølge en højtstående ansat hos AMD, som ønsker at forblive anonym, så er EU på vej med nye regler for energiforbrug i grafikchips, både integrerede og diskrete.

Forslaget er stillet i et dokument fra EU, som tager et grundigt kig på energiforbruget i computere, med henblik på at gøre dem grønnere.

En af restriktionerne for grafikchips er størrelsen af hukommelsesbåndbredden, som det anbefales at sætte en begrænsning på. Forslaget er restriktivt nok til at bekymre AMD, der ifølge den ansatte, som hjemmesiden Nordic Hardware har talt med, kan ramme ydelsen på fremtidige grafikprodukter.

Angiveligt skulle de nye krav blive delvist indført i løbet af 2014, med en forventet komplet implementering i 2015. Den skridtvise indførelse skulle ske, for at grafikchip-producenterne kan nå at tilpasse deres produkter.

Opdatering: Nordic Hardware oplyser nu, at grafikchips ikke ser ud til at blive ramt af reguleringerne.





Gå til bund
Gravatar #1 - mvoigt27
17. okt. 2012 07:22
Noget siger mig at Terra kommer til at blive indædt hader af EU hvis det bliver vedtaget.....
Gravatar #2 - Moog
17. okt. 2012 07:27
#1 Også her og jeg er pro EU, ind til videre...
Gravatar #3 - Manofsciencemanoffaith
17. okt. 2012 07:29
http://www.nordichardware.com/news/71-graphics/46718-eu-cripples-future-graphics-cards-exclusive-.html#comment-20112 skrev:
Read the actual document people.

This is not policy.

This is not even draft policy.

THIS IS NOT EVEN RESEARCH INTO POLICY.
Gravatar #4 - webwarp
17. okt. 2012 07:40
Tydeligt et falsum, at tale om 2013 og 2014(hvor kom 2015 fra Newz?) er selvfølgelig noget vrøvl og utopi, bare se på hvor mange år der stadig er til et forbud mod glødepære salget som jo er noget simplere teknologisk. Man ville jo også indrage parterne og lytte til dem før den slags blev implementeret. Det sagt kunne en mærkning måske være fornuftigt
Gravatar #5 - Montago.NET
17. okt. 2012 07:46
Bare sæt prisen på strøm op til 4 kr/kw ... så skal nørderne nok nøjes med at købe 1 graffikkort i stedet for 2 eller 3 - og så vil de automatisk blive mere opmærksomme på strømniveauet og kræve mærkninger på alle produkter.

når det så er sagt, tester Anandtech og Toms jo strømforbrug på alle produkter efterhånden..
Gravatar #6 - fennec
17. okt. 2012 07:49
Hvorfor F... vil de sætte en begrænsning på hukommelsesbåndbredden for at spare på energien?

Det er da alt for komplekst.
Bare sig de ikke må trække mere end xx og bundkort kun må understøtte 2 grafikkort. AND DONE!!

Overlad det så til producenterne at finde ud af hvordan man så får mest ydelse ud fra energien. Det har de kompetencerne til.

For at tage en bilanalogi (dem elsker vi jo):
Politikkerne skal ikke bestemme at bilmotore lige pludselig kun må have 3 cylindere for at spare på benzinen. Men de må bestemme at de nu skal køre mindst 20km/l. Om det så klares motormæssig med 1 kæmpe cylinder eller 20 små er noget producenterne finder ud af.
Gravatar #7 - Mnc
17. okt. 2012 07:54
#3 udvidet

Herp Derp skrev:
Read the actual document people.

This is not policy.

This is not even draft policy.

THIS IS NOT EVEN RESEARCH INTO POLICY.

This is a PRELIMINARY REPORT that looks at potential solutions to rising energy costs and e-waste within the EU by helping people use less power. It merely outlines a variety of means through which this can be achieved in the EU. What is outlined in the shambolic article above is merely one part of this large, well sourced report.

Yet more BS made up by Europhobes.

Harp Darp skrev:
@ Herp Derp
Yeah, they've posted the wrong link (it's an outdated preliminary study), the actual draft of the policy is here: http://www.eup-network.de/fileadmin/user_upload/Co...

Now it should be mentioned that whoever wrote this article fails horribly at basic reading comprehension/is trying to grab attention by spewing sensationalist BS because the draft is BEING MISINTERPRETED HORRIBLY. THERE IS NO MENTION OF ACTUALLY TRYING TO LIMIT THE TOTAL POWER CONSUMPTION OF GPUS OR PERFORMANCE, THEY'RE JUST CATEGORISING THEM INTO DIFFERENT PERFORMANCE GROUPS AND SETTING REASONABLE LIMITS FOR IDLE/SLEEP POWER DRAW FOR EACH CATEGORY.

Perfectly reasonable if you ask me, it can only benefit the end user if their devices aren't being horribly inefficient when they're not actually putting all their resources to use. Apart from that they're also seeking to enforce the 80+ bronze standard for PSUs, another thing that actually benefits the consumer.
Gravatar #8 - fennec
17. okt. 2012 08:00
#4
Der er forskel på glødepære og grafikkort, i den forbindelse at der sælges 1.000.000 gange så mange pære om dagen som der sælges graffikkort. OG at lys er en nødvendighed.

Men kan derfor ikke bare fra den ene dag til den anden afskaffe glødepæren, da den nuværende produktionen af sparespære slet ikke ville kunne følge med efterspørgslen. Derfor skal det gå over flere år da fabrikkerne skal udskiftes/opgraderes.

Graffikkort der i mod, kan man meget nemmere og hurtigere sætte en begrænsning på. Og specielt fordi begrænsningen ikke engang rammer nogle af de nuværende produceret kort. Og selv dem der ville blive ramt i fremtiden, står for en lille procentdel af det samlede salg.
Gravatar #9 - Explorer
17. okt. 2012 08:18
Ser man på de seneste års udvikling af grafik-chips så viser den noget modsat: hukommelsesbåndbredden stiger i støt samtidigt med, at strømforbruget og vareafgivelsen er relativt faldende.

EU kunne godt finde på andre måder, at stimulere en grønnere udvikling på området: sænk afgiften på de mest grønne produkter og lad den være proportionalt højere på de mere energifrådsende produkter.
Gravatar #10 - Dr.pikkuk
17. okt. 2012 08:24
hvis det er deres hensigt, så kommer man vil heller ikke uden om at lovgive omkring brugen af SLI/Crossfire.

Måske er det ikke nogen dårlig ide, at begynde at lovgive omkring maksimal strømforbrug af computere. men hvordan pokker de har tænkt sig at håndhæve det over for byg-selv folket, det har jeg sgu svært ved at se.
På præ-fabrikerede computere, kan det selvfølgelig lade sig gøre, men hvad skulle forhindre folk i at omgå det.
Gravatar #11 - Oculus
17. okt. 2012 08:33
Ser ud til at de bare vil energi-klassére kortene, det er fint nok.

Med det sagt syntes jeg ikke det ville være en dårlig ide at sætte et maks. forbrug fra EUs side, hvis det kan tvinge producenterne til at gøre endnu mere for at sænke energiforbruget.

Den seneste generation var et skridt i den rigtige retning, men det kan hurtigt gå den anden vej hvis de rammer muren igen.

Havde de fundet en løsning så de kunne ha' holdt kortene kolde uden en industriblæser, så havde vi nok desværre set endnu højere strømforbug den dag idag.
Gravatar #12 - kblood
17. okt. 2012 08:47
Som andre skriver, så tvinger dette jo folk til at få mere end et grafik kort, og det vil jo ikke lige frem hjælpe med at fremme de grønne computere.

Kunne være man snart skulle opgradere sit grafikkort?
Gravatar #13 - idiotiskelogin
17. okt. 2012 08:54
Jeg skal allerede bløde 2,20kr for en kWh så vil jeg sku også have lov til at bruge strømmen som jeg lyster.

1) Ellers må man bare købe sine opgraderinger med hjem når man er i USA.
2) Hvis det bliver til noget, vil det nok være en software ting der bliver sat og så kommer der "hacks" der låser dem op. Tror ikke de gider lave forskellige hardware revisioner blot til EU.
3) De kunne jo lukke for LHC og så er problemet løst og vi har sparet masser af strøm.
Gravatar #14 - Montago.NET
17. okt. 2012 08:57
idiotiskelogin (13) skrev:
2) Hvis det bliver til noget, vil det nok være en software ting der bliver sat og så kommer der "hacks" der låser dem op. Tror ikke de gider lave forskellige hardware revisioner blot til EU.


ehm jo !...

EU er trods alt det rigeste marked i verden - dvs nogen af de få som har råd til at købe alt det her hardware som bliver produceret.
Gravatar #15 - AzCii
17. okt. 2012 09:12
Måske burde de laver regler for hvor meget Vin de må drikke der nede i Bruxelles
Gravatar #16 - Erixxxx
17. okt. 2012 09:22
Kører de stadig hele deres cirkus frem og tilbage mellem Bruxelles og Strasbourg hver måned? I så fald kunne de måske feje foran deres egen dør først når det kommer til "grønt".
Gravatar #17 - Manofsciencemanoffaith
17. okt. 2012 09:31
Erixxxx (16) skrev:
Kører de stadig hele deres cirkus frem og tilbage mellem Bruxelles og Strasbourg hver måned?


Selvfølgelig gør de det.
Gravatar #18 - terracide
17. okt. 2012 09:34
mvoigt27 (1) skrev:
Noget siger mig at Terra kommer til at blive indædt hader af EU hvis det bliver vedtaget.....


Noget siger mig at de fleste herinde ikke forstår nyheden...det her ikke ikke anderledes end energimærker på f.eks. opvaske-maskiner.

Rart at se at dumheden er den samme herinde som altid....suckers ^^
Gravatar #19 - uraniumdeer
17. okt. 2012 09:39
Jeg tilslutter mig koret, der siger at de bør lægge en maksimal begrænsning på forbruget.
Ellers er det vel bare et spørgsmål om at bruge en masse energi/kraft på at komprimere dataene, så de kan smide mere igennem, på mindre båndbredde. Det må da være ret så meget mere energikrævende :P
Gravatar #20 - Laziter
17. okt. 2012 09:45
idiotiskelogin (13) skrev:
Jeg skal allerede bløde 2,20kr for en kWh så vil jeg sku også have lov til at bruge strømmen som jeg lyster.


Hvis du føler at prisen får lommen til at bløde, så burde du da netop være interesseret i at spare på strømmen?
Ellers giver dit udsagn da overhovedet ingen mening.
Gravatar #21 - Oculus
17. okt. 2012 09:54
Laziter (20) skrev:
Hvis du føler at prisen får lommen til at bløde, så burde du da netop være interesseret i at spare på strømmen?
Ellers giver dit udsagn da overhovedet ingen mening.
Det er bare et godt eksempel på at pisk ikke er godt enticement for at danne vedholdende ændringer i forbruger-adfæren.

Som fedt/sukker afgift og alkohol/tobak-skatter.

Derfor er det nogen gange nødvendigt at gå henover forbrugeren, for simpelthen at forhindre brugeren i at have muligheden.

Det skal selvfølglig gøres forsigtigt og rationelt, hvilket EU ikke altid er kendte for, da de ikke er specielt gode til at se på tværs af nationale grænser. Ironisk nok.
Gravatar #22 - Æblemos
17. okt. 2012 10:04
Så med andre ord; Nordic Hardware har efter sigende snakket med en "højtstående ansat hos AMD" (der vil forblive anonym, så det ikke kan bekræftes) som siger at EU måske har et forslag på vej ang dette?
Gravatar #23 - T_A
17. okt. 2012 10:14
#7: Mnc skrev:
THERE IS NO MENTION OF ACTUALLY TRYING TO LIMIT THE TOTAL POWER CONSUMPTION OF GPUS OR PERFORMANCE, THEY'RE JUST CATEGORISING THEM INTO DIFFERENT PERFORMANCE GROUPS AND SETTING REASONABLE LIMITS FOR IDLE/SLEEP POWER DRAW FOR EACH CATEGORY.


Syntes det er helt fair at der skal være krav til strømforbrug ved idle. Hvis et 300Watt grafikkort bruger 30W ved idle er det bare ikke godt nok.

Dette vil da kun gavne forbrugeren lige som det også har gavnet os at der er kommet krav til bl.a. TV om hvor meget idle strøm de må bruge.
Gravatar #24 - 1000tusind
17. okt. 2012 10:20
[obligatorisk rant]
Jeg kan kun være for at de forsøger at begrænse strømforbruget generelt, men det her giver ingen mening.

Selv hvis man forbyder samtlige grafikkort I EU, så vil de ikke kunne læses på nogen elmåler noget som helst sted i sammenligning til alt det andet strømsvineri der finder sted.

Prøv hellere at fokusere på den tunge industri, og hvis man absolut skal inddrage forbrugerne (og det skal man) , så kig på tørretumblere, elradiatorer osv. , i stedet for at pille lidt ved nogle grafikkort som kun sælges i meget få stk.
Man kan også godt kigge på strømforbrug til tv, tv-bokse og wifi-routere eller andre almindelige produkter, som står tændt det meste af dagen i mange hjem. Ekstreme grafikkort batter bare ikke i dette regnskab. Det er spild af EU-midler at de overhovedet forsøger at klassificere de forskellig kort etc. Stop det svineri.

Men vi ved jo også godt at producenterne alligevel fusker med energi mærkningen på vaskemaskiner osv., så det virker IKKE.

For min skyld må de gerne indføre et maks. forbrug for hele husstanden, så hvis man overskrider f.eks. 4.000kwh pr. person om året så kommer der afgift x2 på regningen, som burde gå direkte til tilskud til energiforbedringer.
Det er meget mere enkelt og meget mere effektivt, end at have en dyr kommission som skal sidde og pege fingre af de enkelte produkter uden synligt resultat.
Gravatar #25 - Raptor
17. okt. 2012 10:23
Er det her Fox News? Læs dokumentet og få ro i sindet.

Moving on...
Gravatar #26 - ibyte_dk
17. okt. 2012 10:44
LOL, det er helt forkert!

Selve forslaget går kun på en energi markering i stil med det man har på alt andet elektronik, køleskabe, TV osv.

De begrænsninger der bliver talt om, er de faktorer, der afgør om et kort høre hjemme i B, A, A+ osv.

Grinagtigt at det kan blive til en snak om begrænsninger, fordi en elendig journalist praktikant hos NordicHardware ikke har læst forslaget overhovedet!
Gravatar #27 - Clauzii
17. okt. 2012 11:08
terracide (18) skrev:
Noget siger mig at de fleste herinde ikke forstår nyheden...det her ikke ikke anderledes end energimærker på f.eks. opvaske-maskiner.


Enig.

Bare ærgeligt du altid kommer med de barnlige tillægskommentarer..
Gravatar #28 - HenrikH
17. okt. 2012 11:31
webwarp (4) skrev:
bare se på hvor mange år der stadig er til et forbud mod glødepære salget som jo er noget simplere teknologisk.

Øhm, salg af glødepærer som helhed trådte i kraft 1. september i år....

De startede i 09 med forbud imod alle over 100 W, derefter henholdsvis 75 og 60 W i 10 og 11, og så fuldstændigt forbud i 12.
Gravatar #29 - terracide
17. okt. 2012 11:51
Clauzii (27) skrev:
Enig.

Bare ærgeligt du altid kommer med de barnlige tillægskommentarer..


Det er jeg nødt til for at ramme målgruppen...prøv at kigge på alle de tåber i tråden der IKKE har læst..men bare bræger op.

Dét er mere uheldigt!
Gravatar #30 - dorfen
17. okt. 2012 12:38
Global opwarmning er et hoax!! Mere CO2 tak
Gravatar #31 - fennec
17. okt. 2012 13:06
#30
Nej. Vi skal bare have en Nuclear winter til at "even out"* :)

*Futurama reference
Gravatar #32 - kblood
18. okt. 2012 07:48
fennec (31) skrev:
#30
Nej. Vi skal bare have en Nuclear winter til at "even out"* :)

*Futurama reference


Og den sætter altid et smil på mine læber :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login