Hvornår har du sidst været til LAN?
20. jun. 2007 09:44De britiske myndigheder har valgt at forbyde salg af spillet Manhunt 2, produceret af Rockstar Games, som nok er bedst kendt for serien, af deres Grand Theft Auto spil.
Årsagen er at den britiske censur (British Board of Film Classification) mener, at spillet udelukkende fokuserer på forfølgelse og brutale mord.
Det første spil i rækken, Manhunt, var i 2004 i medierne for angiveligt at have inspireret til mordet på en ung mand i England.
Rockstar Games har nu 6 uger til at appellere dommen, som er den første af sin art siden 1997 hvor spillet Carmageddon også blev forbudt. Carmageddon kom dog senere på det britiske marked efter netop en appeldom.
20. jun. 2007 09:52
Alene af den grund køber jeg det...
Årsagen er at den britiske censur (British Board of Film Classification) mener, at spillet udelukkende fokuserer på forfølgelse og brutale mord.
Er jeg den eneste der ikke kan fange pointen/problemet?
"violence and righteousness surely is a winning mix..."
20. jun. 2007 09:52
Dem der vil ha' det, skal nok få fat i det alligevel takket være internethandel :)
There's nothing, that can't be done! http://MaxT.dk
20. jun. 2007 09:55
Det enste de får ud af at forbyde det, det er jo at flere gerne vil ha fat i det
20. jun. 2007 09:56
#2 Det ville vaere skidt hvis man saa bliver snuppet for at importere illegale vare.
20. jun. 2007 09:57
Jeg synes det er utroligt i et land som England, man kan lave sådan noget censur.
10100111001
20. jun. 2007 09:58
hmm..hvad med at forbyde Saw filmene, texas chainsaw massacre og en kæmpe bunke andre gyser film, de kan jo potentielt også inspirere til mord (Ved spil mod film er gammel, men har vel stadig en betydning).
Børn og unge mennesker enten downloader det eller får det fra venner (som også er downloaded), og derfra ender i en diskussion om pirat kopiring og hvorfor det er så udbredt og hvorfor firmaer taber penge på det de laver.
Jeg siger, lad det dog sælge og så kan forældre forfanden da bare tage sig sammen, så vi andre er fri for at høre på hysteriske mødre der brokker sig over hvor meget vold og sex deres børn bliver udsat for.
20. jun. 2007 09:59
øv det sku ellers være ret intersant til Wii :) blandt andet skud et være muligt at bruge wiimote + nunchock som en tang og side og pille dele af folk i spillet af sådan :P
And all that you touch, and all that you see. Is all that your life will ever be!
20. jun. 2007 10:00
Jeg er absolut heller ikke tilhænger af censur.
Når det så er sagt, så lyder dette spil da godt nok ikke som noget der er værd at bruge tid på. Men vi har vel alle vores præferencer :o)
"Den der går i seng med kløende røv, vågner op med lugtende finger. - Sun Tzu"
20. jun. 2007 10:01
#4
At de forbyder salget goer det ikek til en illegal vare at importere ;)
#5
You're kidding, right?
England har nogen af de mest avancerede overvaagningssystemer paa alle gadehjoerner?
BigBrother er en realitet derovre, saa det er vel ikke nogen overraskelse at dette er naeste skridt :)
#6
Nej nej, der var jo et plot i de film om at de skulle vaere gode og stikke af! :D
Windows is expensive, no matter what the value of your sparetime is.
20. jun. 2007 10:18
Jeg har kun ét at sige.
Underholdning er til fortolkning af forbrugeren og det er producentens ansvar at der er underholdning i spillet. Om det så handler om at slå folk ihjel, eller at slå en skid mens der kører en bil forbi, eller at skrive bogstaver for brutalt at slå zombier ihjel, så er jeg bedøvende ligeglad.
Hvis drabsmetoderne bliver kopierede så skal vi også seriøst til at se lidt mere på diverse film - bl.a. street fighter (elendig film), Bloodsport (1 & 2) og flere endnu - ydermere skal samtlige kriminal serier stoppes - de er jo fulde af gode ideer til psykopaterne derude!
Gimme a break...
Din fritid har kun en værdi hvis du ville bruge den på noget fornuftigt i forvejen.
20. jun. 2007 10:23
Syntes det er helt fair at man sætter en aldersgrænse på spil.
Men direkte landscensur er at overskride grænsen.
Det må være, ved lov, op til sælgerne at overholde disse aldersgrænser.
Hvis landet ikke kan styre dette, skal de kigge på det i stedet for bare at ligge censur.
Core i7 920 @ 2.66 - 12GB DDR3 (1333 Mhz) - GTX285 1GB DDR - 22" Samsung T220 - HTC Desire (Android 2.3)
20. jun. 2007 10:55
#2 - Helt enig, som om at censuren stopper dem der gerne vil have det.
Nogen der er friske på at lave en site hvor britter kan bestille hos os ? :D
20. jun. 2007 10:55
#1 - Netop den grund til jeg også bare SKAL prøve det! Heldigvis kan jeg personligt da finde ud af at tolke mellem et spil og virkelighed. Så prøves, DET skal det!
20. jun. 2007 11:01
Carmageddon, som åbenbart også blev censureret er ellers et rimeligt fedt multiplayer spil. Der er ingen blod etc. men det er da rigtigt at det ikke går ud på andet end at smadre hinandens biler.
Kan dog ikke rigtigt se hvorfor det skulle censureres når der er så meget andet der ikke bliver censureret....
20. jun. 2007 11:02
#11 Helt enig i at aldergrænser er ok at skrive på spil, men jeg mener nu det er forældrene der skal forholde sig til disse aldersgrænser, og ikke forhandlerne. Forældrene kender jo deres børn bedst. Vi har en dreng på 8 år, og han skal ikke have lov til at se film/spil til børn ret meget over de 8 år, men én af hans fætre som ligeledes er 8 år, kan fint tåle/få noget ud af film/spil der er mærket til over 13 år. Jeg mener dermed at mærkningen er vejledende for forældrene.
Derudover er jeg enig i at generel censur er noget lort.
At give manhunt skylden for at en ung mand er blevet myrdet, er jo tåbeligt. Hvis man er syg nok til at dræbe et andet menneske, gør man det nok, om man så har spillet manhunt eller ej.
Der var en lignende sag år tilbage, hvor en knægt havde skudt sig selv i hovedet med et jagtgevær efter at have hørt Judas Priest. Knægten overlevede (voldsomt vansiret) og der blev lagt sag an mod Judas Priest. At forældrene var religiøse fanatikere og havde banket drengen gennem hele hans opvækst, mente de så åbenbart ikke havde noget med sagen at gøre.
Senere efter retsagen forsøgte knægten så med et skud mere, denne gang med mere held.
http://6000-kolding.myminicity.com
20. jun. 2007 11:07
#15
Helt enig i at aldergrænser er ok at skrive på spil, men jeg mener nu det er forældrene der skal forholde sig til disse aldersgrænser, og ikke forhandlerne.
Er både og uenig med dig der.
Det skal være op til sælger (butikkerne) at overholde den aldersgrænse der står på medierne. Gælder film, spil, osv.
Det burde kunne straffes ved lov.
Det sagt, er det jo ikke ulovligt at rent faktisk at spille/se disse medier. Må bare ikke købe dem.
Der er intet der stopper dig som forældre i at købe "XXX The Porno Slaughter min. alder 21" til din 15 årige knægt.
Din knægt må bare ikke købe det selv.
Det er ligesom smøger og spiritus.
Du må lovmæssigt godt drikke og ryge som 14årig, du må bare ikke købe det. Og det bliver håndholdt ved lov.
Det er direkte strafbart at sælge til personer under 15(16?)
Core i7 920 @ 2.66 - 12GB DDR3 (1333 Mhz) - GTX285 1GB DDR - 22" Samsung T220 - HTC Desire (Android 2.3)
20. jun. 2007 11:11
#16 Ja, ok kan godt se din pointe og er sådan set ikke uenig. Blot det er forældrene der i sidste ende giver lov til at "overskride" reglerne.
Vi har faktisk med vores søn haft situationer, hvor han ikke kunne klare at se film tilladt fra 7 år, imens han var 7 år, men i den alder kan man jo som forældre godt selv sætte lidt hårdere restriktioner.
http://6000-kolding.myminicity.com
20. jun. 2007 11:26
#17 - Det er jo netop svært at sætte en "Hård" aldersgrænse, fordi folk udvikler sig forskelligt, og har forskellige opfattelser af hvad der er i god/dårlig smag.
F.eks. Havde jeg som 16 åring intet problem med goregasm, rotten og andre shock sider, mens flere personer som er ældre end mig fandt dem vældigt stødende.
Det kan vel også sammenlignes lidt med hvad man kan snakke om over middagsbordet, uden at miste appetitten? Det er jo også forskelligt fra person til person...
20. jun. 2007 11:30
#18
Men naar vi allerede NU _HAR_ et rating system, saa er pointen vel bare at dette skal haandhaeves..?
Baade paa film, spil og spiritus ;)
Windows is expensive, no matter what the value of your sparetime is.
20. jun. 2007 11:32
#18 Lige præcis det jeg mener!!
Desuden kan min kommentar til drabssagen vel også skæres ned til: "man ikke kan beskylde film-, spil- og musikindustrien for at der er nogen personer der er syge i hovedet."
http://6000-kolding.myminicity.com
20. jun. 2007 11:33
#19
Nemlig, det er det der er hele humlen.
Det skal håndhæves.
Jeg kan snildt sende min underbo's 13årige søn ned efter smøger, uden der sker noget.
Det er bare forkert.
Dog er det IKKE strafbart at sælge film/spil hvor der er minimums alder på.
Det er op til distributør.
Jeg mener at det er EA der vidst nok straffer butikker hvis de finder ud af de ikke overholder aldersgrænsen. Er ikke sikker på at det er EA.
Core i7 920 @ 2.66 - 12GB DDR3 (1333 Mhz) - GTX285 1GB DDR - 22" Samsung T220 - HTC Desire (Android 2.3)
20. jun. 2007 11:39
#19 Ja butikkerne skal overholde rating systemet, som jeg gav #16 ret i i #17 (:)), men jeg vil stadig holde fast i forældrenes ret til at "tolke" rating i forhold til deres eget barn.
http://6000-kolding.myminicity.com
20. jun. 2007 11:43
#19
Det er jo stadig op til forældrene at opdrage deres børn, og derfor "lære" dem at fortolke inholdet i voldsfilm, spil mm. rigtigt.
Kedeligt nok er der mange forældre som gladeligt køber de rene gorefests hjem til eget brug, og derefter skødesløst lader børnene kigge med.
Men ja, butikkerne skal selvfølgelig overholde rating systemet. Vi mangler bare fokus på det, på samme måde som der er/var fokus på at børn ned i 13-års alderen drikker. Det er den slags som får populisterne op og stå på barrikaderne.
20. jun. 2007 11:46
Synes, som så mange andre herinde, at det er direkte plat og dumt at forbyde et spil, istedet skulle de bruge krudt på at håndhæve de ratings noget mere! Både hvad angår film og spil.
Der burde virkelig smides nogle ordentlige bøder efter de forretninger som ikke håndhæver anvisningerne på film, spil og blade.
Tjek http://roadtripping.dk når du skal til USA! "Ask not what newz can do for you. Ask what you can do for newz!"
20. jun. 2007 11:53
Ved ikke om nogen vil finde det interessant, men jeg kan da oplyse, at man på bibliotekerne arbejder med to aldersgrænser; "Tilladt for børn over 11 år" og "Tilladt for børn over 15 år". Håndhæver bibliotekerne ikke disse grænser, kan det straffes med bøde. Der er selvfølgelig den fordel, at alle låneres fødselsdato er registreret i bibliotekets system, så det er muligt at automatisere kontrollen...
20. jun. 2007 12:02
#16
Du må lovmæssigt godt drikke og ryge som 14årig, du må bare ikke købe det. Og det bliver håndholdt ved lov.
og
Det er direkte strafbart at sælge til personer under 15(16?)
er ikke det samme, det er strafbart for butikkerne at sælge øl, vin, spiritus og tobaksvarer til unge under 16, og straffes med bøde, mener op mod 10.000,-. Det er derimod fuldt lovligt at købe dem for unge under 16, det er nok derfor de bliver ved med at prøve.
Personligt mener jeg ikke det nogensinde bør være butikkernes ansvar at håndhæve de regler, men derimod forældrenes, det er bare blevet voldsomt moderne at flytte ansvaret væk fra forældre i dagens danmark.
Jeg kan da fx nævne at det for nyligt er blevet indført i Kvickly kæden at man skal se ID for at sælge spil og film der er aldersmærket, selvom det ikke er lovpligtigt, det finder jeg personligt er en syg udvikling.
Det samme gælder lightere og lightergas, som man nu skal vise billed id for at købe, man skal være over 16år. Ikke noget lov mæssigt men fordi nogle snotunger syntes det var sjovt at sniffe det. Men hvorfor skal det gå udover alle de andre? Og hvorfor er det butikkernes ansvar?
[/rant]
kristen - by choice | FSF associate member #3345 | Og hader som udgangspunkt ikke amerikanere
20. jun. 2007 12:19
Passer det, at Manhunt 2 kun kommer til PS2, PSP og Wii? :S
20. jun. 2007 12:23
#1 Hvis vi forestiller os at alle mennesker er "normale", ser jeg ikke noget problem i spillet, men i erkendelse af at en del af den menneskelige befolkning er mere eller mindre afstumpede idioter (se bare hvor meget vold, kriminalitet og lovovertrædelser der er i forvejen) så mener jeg ikke at det er fornuftigt at sende sådan et spil på markedet som gud og hver mand kan købe.
I like HTC Android phones. Everything else is non-sense
20. jun. 2007 12:51
#28 De afstumpede idioter, du taler om skal nok finde en anledning til at lave lovovertrædelserne alligevel. Ingen censur tak!!
http://6000-kolding.myminicity.com
20. jun. 2007 13:30
Det engelske forbud kommer ikke til at betyde noget for dem der faktisk vil have spillet. De kan vælge at køb det i et andet EU land og få det sendt med posten. Grundet EU regler om det indre markede kan UK ikke forhindre dette.
20. jun. 2007 14:39
Nu kan PS2, PSP og Wii desværre ikke koble op til Steam, men det var da en mulighed for at undgå myndighederne i fremtiden. For hvordan takler censur/rating myndigheder online systemer som Steam?
På Internettet er der ingen der ved, at du er en hund.
20. jun. 2007 14:42
#33: Det gør de ikke. Det eneste de ville kunne gøre er at lave en aftale med Steam om at visse produkter ikke må sælges til hvilke lande, men det kan de vist godt glemme. Alternativt kunne de lobbye for et IP-filter i stil med det der bruges mod børneporne, men igen - ain't gonna happen. Det eneste de reelt set gør ved ikke at rate spillet, er at fjerne det fysisk fra hylderne, de gør det som sådan ikke sværere at anskaffe spillet, så længe det foregår via en forhandler der ikke har base i England.
Verdens stærkeste wrestler
20. jun. 2007 15:25
De burde måske overveje at læse deres eget navn en gang..
British Board of Film Classification
20. jun. 2007 17:11
#14
Carmageddon, som åbenbart også blev censureret er ellers et rimeligt fedt multiplayer spil. Der er ingen blod etc. men det er da rigtigt at det ikke går ud på andet end at smadre hinandens biler.
Kan dog ikke rigtigt se hvorfor det skulle censureres når der er så meget andet der ikke bliver censureret...
Carmageddon gik da ud på at køre så mange folk ned så muligt, og helst så blod, arme og ben, stod ud til alle sider
Jeg har virkelig taget skade af det spil, og kan stadig i dag, sidde og tælle point, når jeg ser en hel skoleklasse gå forbi =) Hvis man bare lige kunne glide sidelæns ind i dem, og afslutte med en 360 graders, så er der bonus...
And with the clicking, came the ticking, of the page that was no more. Quoth the server, 404
21. jun. 2007 01:48
Carmageddon var så griner...
Men hvem tar sin bil og kør 1000 mennekser ned på 2min ^^
--------------------------------------------
----------
Well har ikke mere at sige til sager som denne...
When there is no more room in hell the dead will walk the earth [Dawn of the dead]
21. jun. 2007 03:58
Det er nu ikke så svært. Du skal bare huske, at når du rammer den gamle dame med gangstativet, er det bedst lige at splatte hende op mod handikapbussen, og hvis du samtidig kan ramme gangstativet med bagenden af bilen, giver det 2-3000 point, og 60 sek ekstra. Det skulle give nok til at nakke hele skoleklassen, som igen giver 3-4 min. i bonus, og så skulle der gerne være tid til en tur igennem bilka.....
Fandt forresten lige et gratis remake af Carmageddon 2 http://cfe.toshiba-3.com/viewtopic.php?id=127
And with the clicking, came the ticking, of the page that was no more. Quoth the server, 404
21. jun. 2007 10:30
ESRB i USA har rated Manhunt 2 'AO' (Adults Only), og både Sony og Nintendo har politikker, der gør at de ikke vil lade sådanne titler blive udgivet.
Manhunt 2 vil således heller ikke være til at købe i USA.
Verdens stærkeste wrestler
21. jun. 2007 11:31
Det er så hamrende naivt og letkøbt fra myndighedernes side at forsøge at beskylde et spil for roden til kriminalitet. De mennesker som kunne finde på at begå kriminalitet, måske også inspireret af et spil som manhunter, vil have begået det aligevel. Et spil kan aldrig være roden til kriminalitet, kun de mennesker som begår kriminaliteten!
21. jun. 2007 14:37
37
Men hvem tar sin bil og kør 1000 mennekser ned på 2min ^^
Kvindelige billister?
Science doesn't kill people for not believing
22. jun. 2007 08:35
#41
De sidste mange gange jeg har læst om idioter som har jordet mennesker ned, så har det nu været mænd - så hvad bygger du din udtalelse på?
22. jun. 2007 09:10
#41 Det gør enhver der tror på anarki. Sådan er det, bindegale bilister de der autonome.
Tænk, hvis kvinder kunne smugle håndgranater mellem brysterne, fordi vi ikke tjekkede, siger informationschef Thorbjørn Ancher...
22. jun. 2007 09:30
#42
Det er faktisk ikke saalaenge siden at der var en ret gennemgaaende undersoegelse der viste at kvinder, rent procent maessigt, lavede langt flere uheld end maend.
Vi hoerer bare kun om maend da fordelingen i bilerne er ret skaev ;)
Windows is expensive, no matter what the value of your sparetime is.
22. jun. 2007 10:10
#44: Og man vil sikkert kunne grave lige så mange undersøgelser frem, der peger på det modsatte. Jeg kan kun sige, at med undtagelse af min mor, er de fleste kvinder jeg kender bedre bilister end mig - i hvert fald mere opmærksomme.
Verdens stærkeste wrestler
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.