Hvornår har du sidst været til LAN?
30. sep. 2006 10:00Der er sikkert mange nørder, der, når de har set en film, hvor der anvendes en computer eller anden elektronik, tager sig til hovedet over Hollywoods kreativitet.
Hos Gideontech.com har de gravet 10 eksempler frem, som, de mener, er helt til grin. Det er bl.a. scener fra Jurrasic Park, Wargames og Hackers, der får en kommentar med på vejen.
30. sep. 2006 10:12
Jeg ville har smidt Hackers højere op hvis jeg var dem, den har IMO den værste repræsentering a computere ever. Det er dog en fed film alligevel, hvis du bare lige glemmer alt du ved om computere før du ser den.
Jurassic park fortjener ikke at være på listen bare fordi en 10 årig pige kan UNIX, der er mange andre meget værre eksempler i de fleste action film.
I Antitrust kigger de I det mindste på reel kode og ikke farver som i Hackers. Antitrust har et mærkeligt budskab og går alt for langt i hvad de tror coders kan/vil gøre dog.
EDIT: Kom lige i tanke om en scene i hackers hvor de printer et ton papir ud med hvad der ligner Hex og prøver på at læse programmet ud fra det. Jeg var ved at dø af grin.
Næsten alle Crime serier har også IT eksperter som kan trylle dårlig kvalitet billeder om til super HD billeder, hvilket også burde være nævnt som en samlet gruppe IMO.
30. sep. 2006 10:18
Med de placeringer er der vist en gut der enten ikke har set ret mange film, eller ikke har særligt meget styr på computere.
For lige at komme med et eksempel på noget af det mest latterlige jeg har set. Det var i en serie der handlede om softwareudviklere.
Et hold udviklere har en dead-line. Der er 5 minutter tilbage inden den udløber. Alle udviklere sidder og koder på livet løs. Kort efter er alle færdige og de samler deres kode hos udviklingschefen. Han trykker på "Compile", og maskinen arbejder.... hvorefter der kommer en rød kasse op på skærmen med teksten "Not enough memory".
Nu er de på røven og chefen råber bange om der er nogen der har noget RAM.... folk roder skuffer og sådan igennem efer RAM og 3 gutter finder noget. Ramklodserne ligner overhovedet ikke hinanden elle noget der nogensinde har været ramklodser, og de lyder på henholdsvis 3, 7 og 13 kilobyte (WTF!)... chefen putter det i hans bærbare og nu kan lortet kompilere.
Dette var i 2002 eller sånoget. "HEY I HAVE 3KILOBYTES OVER HERE, WE ARE SAVED".
30. sep. 2006 10:23
#1
Det som artiklen glemmer er det latterlige i Antitrust og aflæsningen af kode er.... at det store onde firmaer kan aflæse kode fra alle skærme i verden. Og på den måde stjæler firmaet kode som de bruger til at udvikle ders eget stor onde stykke software.
Det er jo dybt latterligt.... klart det er lettere at side og glo på skærme og lede efter "god kode" der lige passer ind i den eksisterende kodebase, end det er at skrive den selv... NOT.
Desuden er der på et tidspunkt et sted hvor chefen i firmaet går rund i rummet hvor udviklerne sidder. Han kommer hen til en udvikler og kigger på et tilfældigt stykke kode på 20 linier og siger noget i retning af "Ja ... det der er rigtigt godt". Duh...det giver jo ingen mening.
30. sep. 2006 10:30
Den mest tåbelige brug af en computer i en film, må være i action/adventure komedien "Walker" fra 1987.
Filmen tager (utroligt afslappet) udgangspunkt i borgerkrigen (i Nicaragua) i 1850'erne.
På et tidspunkt i slutningen af filmen ser vi et kontor, hvor der står en computer. Jeg tror nok det er før de bliver evakueret i en helikopter.
Pyro Operating System: http://pyro-os.org
30. sep. 2006 10:40
Er der andre end mig der kan huske filmen Baby Doom med Peter Mygind i hovedrollen som programmøren Max Ram?
Jeg husker specielt en scene hvor han sidder langt ud på natten for at møde en deadline dagen efter, og programmerer. Og det gør han vel at mærke ved at sidde og skrive hex-koder!
Nejnej, assembler er bare ikke godt nok, vi skriver i DIREKTE maskinkode!!
*suk*
- Simon
30. sep. 2006 10:43
Heh.. meget gode eksempler.
Selvom Takedown ikke har meget med den sande historie at gøre, så gør de i det mindste en del ud af at gøre brugen af computer rimelig troværdig i filmen.
Jeg kan ikke huske hvilken film det stammer fra, men i en 80'er sci-fi film om et par soldater der bliver sendt tilbage i tiden ved en fejl, bruger en kontornusser i Commodore 64. Det sjove ved den scene er, at der ingen kabler er sluttet til 64'eren.
30. sep. 2006 10:54
Jeg er selv helt vild med computerne i James Bond-filmene.
Computeren fra Wargames er også alt for fed.
Blinke, blinke, beep, beep.
Tænk, hvis kvinder kunne smugle håndgranater mellem brysterne, fordi vi ikke tjekkede, siger informationschef Thorbjørn Ancher...
30. sep. 2006 11:10
Superman 3 er osse pæn sjov. Richard Pryor, har lige fået et kursus i EDB - og vupti så kan han lave de vildest ting, så som at styre vejret. Han er et sandt naturtalent...
30. sep. 2006 11:10
I filmen Jar Head der foregår under golfkrigen (den første hvis nogen er i tvivl :)) ser man hovedpersonen gå ind i et komando telt, hvor der til deres medbragte PC'er er tilsluttet fladsskærme :)
30. sep. 2006 11:19
Det mest latterlige må da være i filmen "The Core" hvor ham "super hackeren" kontrollere hele internettet så ingen informationer slipper igennem om det projekt de har kørende.
Og han hacker sig også bare lige ind og lukker et helt kraftværk på under 10 min ved at prøve sig frem med passwords.
Når ja først i filmen viser han lige hvor hardcore han er ved at lave en eller anden tone til en mobiltelefon og småkage så kan den pludselig ringe gratis til hele verden.
30. sep. 2006 11:41
#10 WiD
Enig!
Chicks on love drugs. Hoes in tank tops Brunette, rednecks. Redheads, Schoolchicks
30. sep. 2006 11:42
Alle de (ældre) film hvor de smadre skærmen når de vil ødelægge computeren!
30. sep. 2006 11:54
#12
Jeg ved ikke med dig, men jeg har hulens svært ved at lave noget når jeg ikke kan se hvad der sker.. :)
Men ja, generalt er computere bliver ofte desværre brugt som nutidens "magi"..
30. sep. 2006 11:56
Interessant. Dog synes jeg heller ikke at Jurassic Park burde være på 2. pladsen, bare fordi en 10-årig kan bruge UNIX. Man burde lave en liste over tåbelig brug af computere in general.
30. sep. 2006 12:01
grunden til at jurassic park er lidt lam er vel også fordi der bliver brugt gui unix, hvor man i 3d flyver hen til de filer og programmer som man skal bruge.
qwerty
30. sep. 2006 12:02
30. sep. 2006 12:21
Er jeg den eneste der ikke synes det er urealistisk, at en 10 årig pige kan genkende Unix? Og den filmaneger de bruger eksistere faktisk (eller det var der en på /. der sagde)
30. sep. 2006 12:23
#13
Jo men det er tilgengæld nok ikke lige den bedste måde at slette data
30. sep. 2006 12:49
#2: Well, det måtte vel ske før eller siden at jeg var enig med Onde Pik ;o)
For mig virker det mest som om at de bare skulle brokke sig over Firewall og resten bare er fyldstof. Om det i dag er urealistisk at en 11-årig pige kan Unix, kan man diskutere, men dengang tror jeg nu vi kan blive enige om at det var. Om det er nok til at klassificere den som den næst-dårligste er noget mere subjektivt.
Personligt synes jeg nu ikke den liste er specielt anvendelig.
At tro at hele verden er imod dig er et tegn på sygelig egoisme!
30. sep. 2006 13:06
Eller hvad med oceans twelve hvor de ikke kan hacke bankens servere fordi de er i aluminiums kasser?
30. sep. 2006 13:25
#1
For 20 år siden lærte du altså at læse hex, og brugte det som en del af programming :o) Windows skriver jo også stadig fejlmedlinger i hex.
Derudover foregår en del hackning faktisk ved at modificerer f.eks. memory values, som .. sjovt nok, foregåre i hex o/
http://about.me/windcape
30. sep. 2006 13:33
For mig er Superman III også den mest urealistiske film, med hensyn til computere.
Det er tilsyneladende muligt at programmere en computer i assembly blot ved at taste tilfældigt på tastaturet.
Penge "forsvinder" åbenbart ved afrundingsfejl.
En vejrsatellit kan tilsyneladende programmeres til at kontrollere vejret.
Det er tilsyneladende muligt at designe en computer ved at tegne dens ydre på et lille stykke krøllet papir. Og det er så vel at mærke verdens bedste computer.
Og den computer kan tilsyneladende bygges på blot et par dage.
Og så er den i øvrigt også lige i stand til at bevæge sine egne kabler...
Den film er simpelthen så latterlig.
30. sep. 2006 13:34
#17
Jo, den eksisterer skam, dog kun til IRIX.
FSN 3D Navigator
30. sep. 2006 13:37
jeg kan dog ikke se noget så mærkeligt i at en 10 årig kan bruge unix..
30. sep. 2006 13:49
#22 men du stiller ikke spørgsmålstegn ved at der er en mand med i filmen, som kan flyve? Hehe...
http://www.pbtryk.dk
30. sep. 2006 13:54
#25
Det er der massere der kan, fuck det.. Der lyser rødt lys ud af hans øjne, han flyver og kan løfte alt.. Hvad er chancen så for, at han ikke også kan hacke lidt ;)
Men ontopic.
Jeg syntes det er nice med alle de bip-lyde, som absolut alle programmer i film siger.. Det er da ikke realistisk, det ville være pisse irriterende IRL :D
30. sep. 2006 14:16
Der var engang en artikel omkring hvorfor hollywood film altid laver deres egen gui, animationer osv for at repræsentere kodning/hacking/internet ect.
Fakta er simplelthen at virkeligheden er BORING! Det er simpelthen fordi den gennemsnitlige biografgænger osv ikke hverken gider at se på normale rigtige programmer, og mange slet ikke forstår det de så ser.
Derfor laver hollywood film deres egen lille repræsentation af hvordan man kan få det til at se interessant ud, og samtidig formidle lige de rigtige info uden at forvirre publikum.
Man kan jo så sige det bliver gjort med mere eller mindre success, men de har da i det mindste et grundlag.
F.eks. antitrust har de i det mindst "rigtige" skærmbilleder i filmen, hvilket jeg personligt syntes er kanont. Dog klager ufatteligt mange folk over at hovedpersonen Milo kan genkende/læse et stykke kode på 20 sekunder. Tja hvis filmen skulle vente en dags tid på han leger med den og lærer det, inden han udråber det er godt ville den jo også være vildt kedeligt. Men så løsning til og få ro i sindet kan i jo tro at han (Selvom de viser kun kode hehe) læser comments eller noget som beskriver koden ;)
Anyhow jeg må mene ALLE de væreste film fejl med computere er dem hvor en "hacker" kan styre ALTING fra sin lille laptop som automatisk er koblet ind på alting. Alt for langt ude... ;) Og Jurassic Park eksemplet... no go ;)
Swoop www.reflection-design.dk - designs by swoop -
30. sep. 2006 14:22
#4 Ifølge Wikipedia (jeg har ikke lige set filmen selv) er disse anakronismer tiltænkt. Jeg synes da ikke at man kan kalde det "den mest tåbelige brug", når det nu netop delvist er tænkt som selvironi ift. netop dette emne.
30. sep. 2006 14:24
The core løber sku med æren... Den der med at "styre" internettet er lige vild nok.
30. sep. 2006 14:28
#5 Jeg sad og skrev kode på min C64 i Hex koder, Men det var mest mindre ting som demoer. Jeg efterlod et par NOP'er her og der til evt udvidelser. Men programmerne var selvf. heller ikke større end jeg kunne overskue designet af dem i hovedet og et par stykker papir. Ah de glade folkeskole dage. Jeg kunne nok have haft gavn af en assembler men sådan er der så meget. :)
30. sep. 2006 14:31
Lidt offtopic: Der er en reklame for treo (ihvertfald en tablet, der opløst i vand, fjerner hovedpine). I den reklame hiver barnet stikket til skærmen ud af computeren, hvorefter der hentydes til stor pine - hvorfor? Taber man alt arbejde på sin computer, når skærmstikket bliver revet ud?..
30. sep. 2006 14:31
#29
Jeg tror du skal se filmen, for at forstå hvorfor jeg kalder det "den mest tåbelige brug" :)
Pyro Operating System: http://pyro-os.org
30. sep. 2006 15:06
Hmm, tror de har misforstået det i hackers :P
Det er jo ikke sådan det ser ud på computerene, det er sådan det ser ud inde i hackernes tanker! ffsda..
#5
Hmm, hvis man ikke har en assembler, så er der vel ikke meget andet for er der ? :P
FSF Associate Member #5371| FSF Europe Follower. #1033 | DKChan.org - Frihed til at være anonym.
30. sep. 2006 15:30
Billede fra filmen Walker: http://www.alexcox.com/images/ac_bigpics/w_Anachronism2.gif
Det var tilsyneladende med fuldt overlæg at de proppede filmen med anakronismer, som #29 sagde, da de ikke ville lave en typisk Hollywood-film. :S
30. sep. 2006 15:41
Ahh Matrix 2/3... agent Smith der hopper ud og overtager en menneskekrop... det er sku platforms uafhængighed der vil noget, "Run anywhere" - Yes Sir!
30. sep. 2006 15:49
Fed nok liste, men mange af argumenterne er idiotiske. Fx ved Jurassic Park, synes jeg ikke at det at hun kender til UNIX er det der er så morsomt. Det morsomme er, at fordi hun kan finde ud af at skrive "ls" i en terminal, så kan hun lige pludselig finde ud af at kontrollere deres virtuelle 3d-sikkerhedssystem, for det var sgu ikke lige en del af UNIX-kernen sidste gang jeg tjekkede efter.
Og hvor lyder Firewall da til at være en retarderet film. :>!
30. sep. 2006 16:17
Synes lige jeg vil nævne Independence Day.... Hvordan F.nden er det lige at han kan skrive en virus som kan køres på moderskibets computer? OG får det til at crashe alle skjolde på de andre skibe?
i7-930@3,5 GHz, 6 GB DDR3@1600 MHz, SSD-RAID0, HD5870 i Corsairs Obsidian 800D
30. sep. 2006 16:18
alien 1,2,3 har da også nogle nice scener med comps.. .eks der hvor de vågner, begynder moder comp og bippe og larme.. ahahha også ligner det commadore 64 med lort :)
30. sep. 2006 16:19
#38
Ja! :D
Eller, nej :D det er fordi M$ solgte windows til dem "before the beginning of time" ;)
FSF Associate Member #5371| FSF Europe Follower. #1033 | DKChan.org - Frihed til at være anonym.
30. sep. 2006 16:25
Hackers er nok min yndlings nørde film, jeg dør af grin hver eneste gang scenen hvor de sidder og snakker om Acid Burns laptop kommer.
"Its got a killer refresh rate"
og "RISC is good"
Men den sidste er nu mest fordi jeg selv har en RISC maskine. :-)
30. sep. 2006 17:04
Hallo hvorfor har vi ikke hånet Swordfish endnu? Det er da om noget også en gang lort uden lige.
"Jeg cracker lige en 4096-bit kryptering fordi jeg """""kan"""""" fordi jeg er så sindsygt vild".
Yessir. Død ved kølle.
Tænk, hvis kvinder kunne smugle håndgranater mellem brysterne, fordi vi ikke tjekkede, siger informationschef Thorbjørn Ancher...
30. sep. 2006 17:04
.. Men den fedeste brug af computere er uden tvivl i Disneys Tron fra 1982
30. sep. 2006 17:08
Det fedeste? Bootup-sekvensen i Alien den 8nde passager.
...Ved nærmere eftertanke kunne det også være Deckards brug af sin fotocomputer i Bladerunner. Jeg er meget splittet lige nu.
Tænk, hvis kvinder kunne smugle håndgranater mellem brysterne, fordi vi ikke tjekkede, siger informationschef Thorbjørn Ancher...
30. sep. 2006 17:12
#23: Jeg er nu sikker på at jeg også så et GPLed FSN lignende program på et tidspunkt. Nogen der kan verificere det? Og evt. smide et link?
Ah nevermind, der var jo allerede en der havde skrevet det.
30. sep. 2006 17:15
#42: Ja, det var også det første eksempel jeg kom til at tænke på. Den er brugt i enormt mange film og serier. Hvis bare hackeren er _sej_ nok og arbejder hurtigt nok, så kan han sagtens bryde enhver kryptering. Og det er uanset om krypteringen så bygger på primtalsfaktorisering, det diskrete logaritmeproblem eller andre beslægtede problemer. Man skal bare være sej nok.
Jeg elsker serien "Alias" og dens nørd Marshall. Men jeg bliver nødt til at lægge min uddannelse og min viden fra mig inden jeg tænder. Han kan nemlig den slags hele tiden.
30. sep. 2006 17:29
#42 -
Det vil sige at du ikke skriver vira, trojans og andet godt ved at samle f.eks. trekanter og firkanter sammen på 5-10 tft-skærme, indtil de danner en ny og fræk figur? :D
30. sep. 2006 17:39
#47 (og #46) Nej jeg er desværre hverken sej og vild nok og så har jeg ikke lagt det bag mig efter en dom og arbejder nu med at bore olie op af jorden eller på fiskefabrik eller lignende (hvilket vist også er et krav for at man bare "kan" det lort der, mand(!))
Tænk, hvis kvinder kunne smugle håndgranater mellem brysterne, fordi vi ikke tjekkede, siger informationschef Thorbjørn Ancher...
30. sep. 2006 18:06
#45
Jeg tror du mener det her program: 3D File System Visualizer
Og jo, programmet er GPL'ed :)
30. sep. 2006 18:18
I forlængelse af #49 http://www.freebsdsoftware.org/x11-fm/fsv.html
Tænk, hvis kvinder kunne smugle håndgranater mellem brysterne, fordi vi ikke tjekkede, siger informationschef Thorbjørn Ancher...
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.