mboost-dp1

Microsoft

DirectX 12 viser op til 75 % ydelses-forbedring eller 50 % strømforbedring

- Via Anandtech - , redigeret af Pernicious , indsendt af Montago.NET

Ved at bruge de samme principper som AMD Mantle, har Microsoft i deres kommende DirectX 12 reduceret meget af det overhead DirectX har haft indtil nu.

På SIGGRAPH 2014 demonstrerede Intel sammen med Microsoft, hvilken effekt DX12 har på en low-end GPU, som den integrerede GPU Intel har i deres processorer.

I en demo, der blev afviklet på en Surface 3 Pro udstyret med Intels Core i5-4300U, der har en HD4400 GPU, renderede man 50.000 unikke objekter (asteroider), hvor demoen kunne afvikles ved et låst antal billeder i sekundet, eller ved maks. antal billeder i sekundet.

Ved afvikling af det maksimale antal billeder i sekundet, steg fps fra 19 til 33 når der blev skiftet fra DX11 til DX12, uden at der blev brugt mere strøm. Blev antallet af billeder låst og der så blev skiftet fra DX11 til DX12, faldt effektforbruget til det halve.

Helt så store forbedringer i ydelse og effektforbrug, skal man ikke forvente at se for dedikerede GPU’er, eftersom en integreret CPU/GPU-løsning nyder specielt godt af DX12. Dette skyldes, at GPU og CPU her deler varme og effektbudgettet, så når effektiviteten for CPU’en øges ved at bruge DX12, giver dette automatisk mere luft til GPU-delen.

Dette er også det billede AMD har set med deres Mantle, hvor deres CPU’er med indbygget GPU, er der man har set de største ydelsesforbedringer.

DirectX 12 forventes at blive frigivet sammen med Windows 9 (Threshold).





Gå til bund
Gravatar #1 - Karstenkranvogn
19. aug. 2014 10:38
Det længe ventede DX12. Suk at det først kommer Q4 2015. Kunne virkelig godt bruges lige nu, hvis man f.eks. spiller Planetside 2 og selv hvis man overclocker sin 4690K til 4.5GHz, så bottlenecker CPU'en stadig grafikkortet i store kampe. Men derfor kan man alligevel godt glæde sig!
Gravatar #2 - HerrMansen
19. aug. 2014 10:45
#1 Omvendt så kunne de også fjerne noget af det ral de smed i spillet ved release. Det kørte helt fint i late beta med op imod 40FPS i tunge multi-faction kampe på en 2500K og et 560TI.
Gravatar #3 - Karstenkranvogn
19. aug. 2014 10:52
#2 Man kan sige, at det også er et meget stort spil. Men det er nok fordi jeg har større krav, og kan ikke klare min fps går ned under værtfald mindst 57 fps. Vil gerne helst holde mig på minimum 60 fps hele tiden. Jeg har holdt øge med GPU Load med GPU-Z, og kan falde i store kampe helt ned til 55% og ofte ligger den på 75 - 85%, hvor den reelt set burde ligge på 98-99%. Det er lidt skuffende. Sætter man grafikken ned, så er det kun få at kompensere for den dårlige GPU Load. Man kan f.eks. ikke en gang spille med shadows i nogle tilfælde, fordi det åbenbart ligger mere præs på CPU'en i stedet for GPU'en. Mystisk opbygning af spillet.
Gravatar #4 - sisseck
19. aug. 2014 10:58
Det kan være jeg husker forkert, men er planetside 2 ikke netop blevet bashet for at være designet komplet tåbeligt i forhold til ydelse? Mener de bl.a. brugte resourcer på at tegne ting som øjne på alle figure på trods af at alle har hjelme med visir der dækker øjne, og rendering af ting som var skjult af fx en mur.

Der må jo være en grund til at jeg nemt kan få en kæmpe load på grafikkort i andre spil men i PS2 er det udelukkende CPU der får lov at arbejde.
Gravatar #5 - XorpiZ
19. aug. 2014 11:00
Burde det ikke være en gigantisk fordel for Xbox One?

PS4 kører ikke DX12, og hvis XB1 kan få bare 35% ydelsesforbedring burde det godt kunne mærkes.
Gravatar #6 - HerrMansen
19. aug. 2014 11:05
#5 Gigantisk? Næppe. Sådan en teorisk forbedring svarer sjældent til en del når du tilføjer resten af spillet. Men det kan da være det giver dem en lille føring på det punkt.

#4 Jo - Planetside 2 er absolut ikke godt designet. Det hjælper heller ikke at spillet bruger PhysX på CPU for alle spillere.
Gravatar #7 - XorpiZ
19. aug. 2014 11:34
HerrMansen (6) skrev:
#5 Gigantisk? Næppe. Sådan en teorisk forbedring svarer sjældent til en del når du tilføjer resten af spillet. Men det kan da være det giver dem en lille føring på det punkt.


Jeg har været beskeden og mere end halveret det de viste i denne test.
Gravatar #8 - HerrMansen
19. aug. 2014 11:44
Nu bruger Xbox 1 så heller ikke en Intel HD chip. Jeg ville være mere imponeret hvis de testede et réelt grafikkort istedet for on-chip.
Gravatar #9 - jakobdam
19. aug. 2014 11:46
Det er da noget i lanceringsdatoerne der florerer, som ikke rimer.

Windows 9 er nemlig sat til at blive frigivet i Q2 2015, og ikke Q4. Technical Preview kommer indenfor den næste måned, med den første public beta formentligt i december.
Gravatar #10 - XorpiZ
19. aug. 2014 12:03
HerrMansen (8) skrev:
Nu bruger Xbox 1 så heller ikke en Intel HD chip. Jeg ville være mere imponeret hvis de testede et réelt grafikkort istedet for on-chip.


Næe, den kører AMD. Men det er stadig en "on-chip" (eller SoC som det hedder).
Gravatar #11 - Karstenkranvogn
19. aug. 2014 12:33
#4 Du har helt ret! Det er absolut kun i Planetside 2, at det problem forkommer. Og det er kun pga. Planetside 2 jeg har overclocket min CPU. For det er det eneste sted, som reelt set føler jeg får noget ud af det. Når SOE er så dovne og langsomme til at fixe deres crapy kode, så kunne det være fedt hvis DirectX 12 kunne løse noget af det.

#8 Selvom man ikke fik noget performance ud af DirectX 12, ville man stadig spare noget på strøm regningen, eftersom CPU forbruget stadig falder.
Gravatar #12 - HerrMansen
19. aug. 2014 12:40
#11 Der går så også lige til Windows 10 før at en håndfuld developers er gået over til DX12. Der er mange udviklere der stadigvæk bygger DX9 pga. legacy maskiner.
Gravatar #13 - Clauzii
19. aug. 2014 17:35
Gad godt at se hvordan det virker med mere end én lyskilde ;)

Og så er jeg ikke så meget for "op til"-begrebet. Det siger jo ikke noget om hvad man kan regne med til dagligt ;)
Gravatar #14 - Lowice
23. aug. 2014 20:08
Det virker mere og mere som om de gør meget i udviklingen af integreret gpu i cpu end de gør i dedikeret gfx. Kun et spørgsmål om tid før de indhenter pc'er med dedikeret gfx så folk vil gå væk fra pc som vi kender det i dag og derfor vil udviklingen af spil og deres grafikmotor nok også gå lidt i hold da vi jo stadig har konsoller de gerne vil tjene penge på og så nytter det jo ikke at spil ser 3x så godt ud på en pc.

Hvis de ikke snart tillægger mere respekt og energi i pc gaming så ender det med jeg dropper computerspillemarkedet helt.
Gravatar #15 - Slettet Bruger [3623453406]
26. aug. 2014 09:22
#14

*artikel der melder at ydelse næsten fordobles i næste DX*

"Hvis de ikke snart gør noget for pc gaming dropper jeg det"
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login