mboost-dp1

unknown

Direct3D wrapper til OpenGL

- Via OS News -

Der arbejdes nu på en Direct3D-wrapper til OpenGL. Udviklingen sker i første omgang under Win32, men bliver portet til andre operativ-systemer så snart det er muligt.

Note: Dette er source kode der skal hjælpe med at porte spil og programmer der benytter DirectX 8.0 – det er ikke binaries der hjælper på eksisterende spil.





Gå til bund
Gravatar #1 - Onde Pik
13. feb. 2002 15:41
Det er mig bekendt ikke den første af slagsen.
Gravatar #2 - macaw er dum
13. feb. 2002 16:25
Sådan en har jeg også. Eller dvs. jeg har skrevet et API til mig selv, som så er implementeret for OpenGL og D3D. Så jeg kan kode 3D-applications på Windows/Irix/Linux(/MacOS 9).
Gravatar #3 - RuFFNeCK
13. feb. 2002 16:31
aha..

jamen hvad fanden skal man så bruge det til? ja at konverte gamle OpenGL only spil til D3D..

men så er det man spør, hvorfor fanden skulle man da det?

OpenGL er gud..
D3D er hvad?, Lokums Renseren?
Gravatar #4 - knasknaz
13. feb. 2002 18:01
Nej, den anden vej - man kan lave Direct3D ting om til OpenGL. I første omgang til MacOS (formodentligt OS-X), hvilket også må siges at være ret spændende nu hvor Mac har fået både 3D grafikkort og et rigtigt operativsystem. Og så har de jo G4 og snart G5! OpenGL sparker mås. Jeg håber det lykkedes for de fyre.
Gravatar #5 - Kentron
13. feb. 2002 19:01
Og hvis vi nu kunne få det til at køre sammen med Wine, så kan vi også køre 3D spil i en ordentlig hastighed under Linux :)
Gravatar #6 - RuFFNeCK
13. feb. 2002 20:27
hov..

læste sq forkert så.. :D

troede der var tale om at skifte fra OpenGL til D3D ik fra D3D til OpenGL..

:D
Gravatar #7 - sKIDROw
13. feb. 2002 21:19
OS X er jo baseret på BSD, og så endda i source form... :o)
Det burde ikke være svært at hacke den til at køre under Linux... ;o)
Gravatar #8 - G-Thang
13. feb. 2002 23:02
Der er allerede et mindre fransk(!?!) universitet, der brygger på noget Linux-noget :)

/G-Thang
Gravatar #9 - angelenglen
14. feb. 2002 01:18
rofl. ja endnu en udlempe ved at køre linux og mac... ikke noget under jeg kører min trofaste xp
Gravatar #10 - ghostcom97
14. feb. 2002 03:12
Åh hvor ville det være dejligt med baghistorie til tingene her inde!
Nå men så må jeg selv sørge for at det kommer i orden:

RealTech-VR folkene har allerede en Direct3D to OpenGL wrapper færdig (more or less) og klar til brug i BeOS som det hele oprindligt var meinded på!
BeOS kunne nemlig rigtig vise tænder som et "spille OS" da det med beta OpenGL kit + alpha drivere slog Win98/Linux i alle tests. (Quake + andet jeg ik kan huske).
RealTech-VR, der står bag et par fede 3Dfx spil til BeOS følte at det ikke var nok med overlegen score i de tests for at lokke flere udviklere over til BeOS og lave spil. Så de gik i gang med denne wrapper+værktøjer som de påstod kunne konvertere over 70% af et spil's scource til at kunne virke til BeOS. Resten måtte man selv lave :-)
De havde produktet færdig lang tid før at Be Inc. havde lovet at udgive deres OpenGL kit til BeOS, som de blev ved med at udsætte. I fustration tilbød de at give Be Inc. det gratis hvis de bare (for f*@# i helvede) ville få udgivet det OpenGL kit. De tilbød endda også at gratis arbejde på at få wrapperen integreret med BeOS openGL kit.
Desværre havde Be Inc. lavet deres "fokusskift" og havde sat alle krafterne ind på deres PocketPC / PalmOS konkurrent, BeIA (BeOS Internet Appliance). Og før man vidste af det så blev Be Inc. solgt til Palm og intet af det blev noget over hovedet!! Palm vil nemlig slet ikke lade nogle af beta projekterne blive udgivet til BeOS brugerne!!

OpenGL kittet og RealTech-VR® DirectX Port ® skulle havde været ude SIDSTE sommer så de har jo nok overvejet i et stykke tid hvad de skulle gøre og da det her for 1 måned siden blev gjort klart at Be's beta OpenGL kit ikke bliver releaset, så har de valgt at gå OpenSource....



PS:
Som BeOS bruger er det hele en rigtig sørgelig historie da der var en Unreal Tournament og en Quake3 port klar, som blot manglede det kit for at blive færdigt. Endnu mere trist er det sgu at BioWare også var i krig med en version af NewerWinterNights som skulle komme ud sideløbende med Linux/Win32 versionen :-( *snøft* jeg har set billeder af det køre på Be's betaudgave af OpenGL kittet og det så lovende ug for BeOS...
Black & White var også i gang, men LH siger at efter at ikke en gang beta-versionen af OpenGL kittet kommer ud, vil de ikke lave vidre og lader projektet stå...


Nå, men det var bare lige mig der ville benytte lejligheden til at ævle om BeOS :-)
Gravatar #11 - macaw er dum
14. feb. 2002 10:51
men der er jo ingen der bruger BeOS, så hvad er ideen?
Gravatar #12 - ghostcom97
14. feb. 2002 12:02
Det bliev udvikler og gjort brugbar medens BeOS eksisterede og var voksende i sin userbase! (1½ år siden)
Set med idags øjne så ville det være lidt spildt på BeOS og derfor er det jo også gjort OpenSource!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login