Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Hvornår har du sidst været til LAN?

  • 55%Det er er mere end et år siden
  • 12%Har aldrig været til et LAN
  • 10%Inden for det seneste år
  • 6%Inden for de seneste 2-4 uger
  • 6%Inden for de seneste 3-4 måneder
  • 6%Inden for den seneste uge
  • 5%Inden for de seneste 5-8 uger

Der er måske mere end én gudepartikel

16. jun. 2010 10:07Verdens største fysikeksperiment, Large Hadron Collider (LHC), er blandt andet bygget for at kunne finde hvad der kaldes gudepartiklen, eller Higgs bosonen, men ny forskning fra USA tyder på, at der ikke kun er én partikel.

Det er forskere fra Fermilab, der driver USA's største partikelaccelerator, Tavatron, som i forbindelse med deres DZero-eksperiment er kommet frem til, at der måske er fem varianter af Higgs bosonen.

Ved DZero-eksperimentet har forskerne prøvet at finde ud af, hvorfor den verden vi kender består af almindelige stof og ikke antistof. I den forbindelse har de opdaget en større forskel i dannelsen af de to stoffer, ved partikelkollision, end der kan forklares med standardmodellen.

Forskellen mener forskerne kan forklares ved eksistensen af de ekstra varianter af Higgs bosonen. De vil alle minde om hinanden i masse, men have forskellige elektriske ladninger. Tre vil være neutrale, en positiv og en negativ, en model de kalder en dobbelt Higgs-dublet.

Yderligere test, blandt andet i LHC, forventes at kunne bekræfte eller afkræfte teorien.

#1: blomma

16. jun. 2010 10:22

Er det kun mig der er træt af journalist-beskrivelsen "gude partikel"? :-(

#2: Silver Mane

16. jun. 2010 10:31

#1 Jeg er i hvertfald ikke. Men jeg er så relativt ligeglad i forvjen *shrug*

#Ontopic: Gad dælme godt jeg kunne forstå det halve af hvad det potentielt kunne betyde. Oh well

#3: terracide

16. jun. 2010 10:37

#1:
Nej, at blande stupid, fordummnende overtro ind i fysik er til grin.

Linux is only free if your sparetime has no value & AMD is only cheaper if your (spare)time has no value...

#4: Pissed_Squirrel

16. jun. 2010 10:43

De vil alle minde om hinanden i masse, men have forskellige elektriske ladninger. Tre vil være neutrale, en positiv og en negativ, en model de kalder en dobbelt Higgs-dublet.

Hvis de er forskellige kan der vel ikke være 3 neutrale?

#5: Bighat

16. jun. 2010 10:46

De kunne kalde den Jens for all i care

#6: PorreKaj

16. jun. 2010 10:53

#1:
Nej, at blande stupid, fordummnende overtro ind i fysik er til grin.terracide (#3)

Nej men nu ved alle jo hvad en gud er, man behøver jo heller ikke trække religion ind i at man spiller kortspillet "gud" vel?

#7: Bundy

16. jun. 2010 10:54

Jeg fniser hver gang jeg ser navnet på den :D

http://media.ebaumsworld.com/mediaFiles/picture/194396/930771.png

Linux is only free if your time has no value.

#8: jakob_olsen

16. jun. 2010 11:10

Hvis de er forskellige kan der vel ikke være 3 neutrale?pissed_squirrel (#4)

Nu er der jo flere egenskaber der kan variere end elektrisk ladning.

#9: cryo

16. jun. 2010 11:15

#8 men ikke ret mange flere: Masse, ladning og spin er vist de eneste "interne" egenskaber for en elementarpartikel.

#10: Bladtman242

16. jun. 2010 11:40

#1:
Nej, at blande stupid, fordummnende overtro ind i fysik er til grin.terracide (#3)

Hvilket jo derimod er en utrolig objektiv og videnskabelig udtalelse ;)

Gud?... Gud hvor kan jeg reportere en bug?

#11: terracide

16. jun. 2010 11:41

#10:
Hvis du har dokumentation fro det modsatte, så poster du det bare...ellers har du lige bevist min pointe.

Linux is only free if your sparetime has no value & AMD is only cheaper if your (spare)time has no value...

#12: ibyte_dk

16. jun. 2010 11:44

Jeg fniser hver gang jeg ser navnet på den :D

http://media.ebaumsworld.com/mediaFiles/picture/194396/930771.pngBundy (#7)

ROFL!

www.rigtigkarting.dk - www.ipsneak.net

#13: MaxPower

16. jun. 2010 11:45

#11 Som du og jeg ved, så er Higgs bosonet den største løgn siden Al Gores klimaforandring. Disse "forskere" aner ikke hvad de snakker om. De siger det bare for at få bevilliget flere penge til dem selv. Og nu fik de bygget en ubrugelig magnetmaskine i Schweiz til milliarder af kroner.

#14: PorreKaj

16. jun. 2010 11:46

#13 WHOA back off sister.

jeg må se bevis for den udtalelse

#15: Bladtman242

16. jun. 2010 11:48

#10:
Hvis du har dokumentation fro det modsatte, så poster du det bare...ellers har du lige bevist min pointe.terracide (#11)

Nej, jeg har ikke.
Men du har lige bevist min.
Du skriver som noget generelt at 'stupid, fordummende overtro' ikke skal blandes ind i fysik.

Jeg er enig med dig i, at religion og videnskab for så vidt muligt bør holdes adskilt.
Men at helt udelukke en række teser blot fordi de strider imod den gængse opfattelse og er 'stupide' er præcis det samme som da man på Columbus tid hårdnakket påstod at jorden var flad

Gud?... Gud hvor kan jeg reportere en bug?

#16: terracide

16. jun. 2010 11:49

#11 Som du og jeg ved, så er Higgs bosonet den største løgn siden Al Gores klimaforandring. Disse "forskere" aner ikke hvad de snakker om. De siger det bare for at få bevilliget flere penge til dem selv. Og nu fik de bygget en ubrugelig magnetmaskine i Schweiz til milliarder af kroner.MaxPower (#13)

Der er nu mere videnskab i Higgs end der nogensoidne har været i Al Goblins feberfantasier...

Linux is only free if your sparetime has no value & AMD is only cheaper if your (spare)time has no value...

#17: MaxPower

16. jun. 2010 11:52

#16 Det er sjovt at hverken Einstein, Bohr eller nogle af de andre tunge drenge nogensinde har nævnt disse partikler. Men ligeså snart man skal financere et projekt til 30 milliarder og tusinder af forskeres ansættelse, så dukker der pludselig en ny "gudepartikel" op. Men det er godt vi er enige så.

#18: terracide

16. jun. 2010 11:54

#15:
Videnskab beskæftiger sig med den virkelig verden...overtro har intet med den virkelige verden at gøre...på samme plan som en psykose intet har med virkelighed at gøre...

Linux is only free if your sparetime has no value & AMD is only cheaper if your (spare)time has no value...

#19: Bladtman242

16. jun. 2010 12:01

Pseudo argumentation ;)
Som sagt, jeg er enig i at de to ting ikke bør blandes for meget.
Men jeg mener dit grundlag for det er forkert :)

Håber du kan se min pointe, selvom du er uenig i den :D

Gud?... Gud hvor kan jeg reportere en bug?

#20: pewbe

16. jun. 2010 12:02

#16 Det er sjovt at hverken Einstein, Bohr eller nogle af de andre tunge drenge nogensinde har nævnt disse partikler. Men ligeså snart man skal financere et projekt til 30 milliarder og tusinder af forskeres ansættelse, så dukker der pludselig en ny "gudepartikel" op. Men det er godt vi er enige så.MaxPower (#17)

Og på Aristoteles' tid var der kun ild, vand, luft og jord. Din pointe?

Jeres helt egen rating trold.

#21:

16. jun. 2010 12:05

Hvis de er forskellige kan der vel ikke være 3 neutrale?pissed_squirrel (#4)

Er det ikke Higgs fields opbygning der snakkes om, blandet sammen med Higgs boson partiklen....

Mente man ikke, før dette, at den bestod af 2 neutrale og 2 ladet partikler, hvor de 2 ladet og ene neutrale dannede W+, W- og Z bosons, og så skulle den resterende neutrale være selve Higgs boson partiklen?

Når man så mener at der er en ekstra Higgs boson partikel, så må standard opbygningen af Higgs fields vel revurderes.

Men how should i know, jeg har ikke langt gråt hår.

#22: MaxPower

16. jun. 2010 12:10

#20 Higgs bosonet har intet med videnskab at gøre ligesom klimaforandringer. De kan jo ikke engang finde ud af om det er der eller hvor mange der er. Men du er sikkert også en af klimadisciplene der sluger alt rådt fra "videnskabsmænd".

#23: Nikto

16. jun. 2010 12:14

Maxpower vær venlig med at stoppe trolling.

#17
For det første, så kræver al forskning grundforskning før der kan forskes videre. Hvorfor tror du alkymisterne fejlede i deres forsøg på at lave guld? Teorien bag disse forsøg, eksisterede ikke på de nævntes personers tidspunkt, men derimod bygger videre på deres forskning. Det er grundforskning, og det vides ikke på nuværende tidspunkt hvad det skal bruges til, men derfor er det stadig essentielt at kende til.

#1 + andre
Jo jeg er også træt at den, men videnskaben holder også religionen på lang afstand, det er journalistikken det fletter dem sammen. Det er ganske enkelt et fantastisk godt blikfang.

Like Cassius Clay back in Zaire it is my wits that brought me here.

#24: terracide

16. jun. 2010 12:31

#17:
Kommer det bag på dig at vi lærer mere og mere ny viden jo mere vi forsker?

Og pas med med dine fallacies...Einstein afviste kvnatefysik...han tog FEJL!!!

Modsat religiøse narrøve, så ændre videnskaben sig konstant og tilpasser sig ny viden.

Linux is only free if your sparetime has no value & AMD is only cheaper if your (spare)time has no value...

#25: terracide

16. jun. 2010 12:32

#20 Higgs bosonet har intet med videnskab at gøre ligesom klimaforandringer. De kan jo ikke engang finde ud af om det er der eller hvor mange der er. Men du er sikkert også en af klimadisciplene der sluger alt rådt fra "videnskabsmænd".[b]MaxPower (#22)

Du begik lige et selvmål af kalbier...forvent folk griner af dig nu.

Terra - Next time...do a LITTLE research ;)

Linux is only free if your sparetime has no value & AMD is only cheaper if your (spare)time has no value...

#26: bjerh

16. jun. 2010 13:10

Men du er sikkert også en af klimadisciplene der sluger alt rådt fra "videnskabsmænd".MaxPower (#22)

Hvem fanden i hellevete skulle man da ellers "sluge noget råt" fra? Ron Jeremy?

Google define:Nerd - A nerd is very similar to a geek, but with more RAM and a faster modem.

#27: Nucifer

16. jun. 2010 14:11

Der er jo ikke nogen nyhed her.

BBC's videnskabskorrespondent keder sig tydeligvis. Men der er selvfølgelig heller ikke nogen reelle resultater at skrive om.

I have big, pointy.....teeth!

#28: Testa

16. jun. 2010 14:18

Det er til grin at folk tror at alle pengene er bevilliget blot for at finde denne ene partikel... Hvis man bare lige slår koldt vand i blodet et øjeblik og tænker over hvor meget knowhow det kræver at bygge en maskine af den størrelse, så ville man nok begynde at kunne se at det er sku ikke bare noget man lige sådan bygger selv om man har pengene. Man lære rigtigt meget inden for andre grene af det projekt.. blot inden for IT har man udviklet helt nye komponenter blot for at kunne følge med den data strøm der bliver dannet.... At sige at alle de penge er der blot for at finde nogle nye partikeler er at vise hvor dum man egentligt er.

#29: Zigma

16. jun. 2010 14:42

Modsat religiøse narrøve, så ændre videnskaben sig konstant og tilpasser sig ny viden.terracide (#24)

X i kalenderen, jeg er enig med dig :)
Forresten, her er et flowchart der beskriver din sidste sætning meget godt:
http://paddyk.files.wordpress.com/2010/01/science-vs-faith2.png

#30: p1kfjæs

16. jun. 2010 15:01

Mener bestemt at navnet kommer af at partiklet blev kaldt et "goddamn partikle".
Så fik en journalist fat i det og skar "damn" væk....

#31: Cuco2

16. jun. 2010 16:45

Navnet kommer af, at det postuleres at Higgs bosonen er den partikel der giver alle andre partikler masse i klassisk forstand. Uden masse ville de andre partikler (og os) ikke eksistere (i en form som vi kender i det mindste) og derfor skulle Higgs bosonen angiveligt være ansvarlig for hele universets eksistens (nøjagtig som en gud defineret som i verdensreligionerne er det). Det er derfor bare en subtil hentydning til, at der muligvis er visse overlap mellem Higgs bosonen og så en gud som visse religioner har defineret denne. Det har intet med overtro at gøre.

#33: DrHouseDK

16. jun. 2010 21:55

Hvis man bare lige slår koldt vand i blodet et øjeblik og tænker over hvor meget knowhow det kræver at bygge en maskine af den størrelseTesta (#28)

De må sgu ha' ansat de forkerte folk, pisset vil jo aldrig starte ordentligt. ;)

// Troels - Stolt Win7 bruger siden betaen.

#34: Frankie.

17. jun. 2010 00:17

#10:
Hvis du har dokumentation fro det modsatte, så poster du det bare...ellers har du lige bevist min pointe.
terracide (#11)

Har du dokumentation for at der ikke eksisterer nogen gud ?

#35: qed

17. jun. 2010 03:14

#34
Kan du ikke fise her over og læse de 461 indlæg, inden denne tråd derailes til en religions-diskussion, bare på grund af et fjollet kaldenavn for den Higgs-partikkel.

#36: terracide

17. jun. 2010 07:14

#34:
Omvendt bevisførelse er kun noget religiøse kegler prøver at bruge, men tak fordi du bekræfter min pointe om at religion fordummer ;)

Linux is only free if your sparetime has no value & AMD is only cheaper if your (spare)time has no value...

#37: Sugardad

17. jun. 2010 07:47

#15 på columbus' tid var religion mere udbredt i vesten end det er i dag, så dengang var de ikke dumme, de var uvidende. religiøse mennesker i dag er åbenbart dumme at tro på sådan en gang overtro, for i dag er teknologien en milliard skridt foran religion. kan faktisk ikke forstå at du ikke selv kan se det, for du siger det næsten selv. folk dengang troede på at jorden var flad, ved du hvorfor? pga religion. biblen skriver at jorden er flad, men det er den ikke, derfor overvejer jeg hvorfor pink pony god lyver i biblen, men det er vel fordi den ikke af skrevet af nogen gud. de ENESTE grunde til at der findes religion er fordi folk er bange for døden og fordi bagmændene vil have magt, religion giver mere magt end noget andet, se bare hvor tossede mange religiøse er, de er fuldstændigt hjernevaskede. man kan ikke diskutere ét eneste logisk og fornuftigt emne med dem hvis det er noget der modsiger noget i biblen, lige meget hvor logisk det er, har selv prøvet med min mor...... hun bliver dog oftest bare sur eller går fuldstændig kold for comebacks.

#13 du er vidst stadig ikke helt hårdkogt oveni, tror du skal på tidlig weekend så du kan få sovet ud, for hvad er det for en udtalelse? du siger at flere tusinde forskere lyver, og at DU ved bedre.. mest af alt har jeg bare lyst til at tro du er en troll, for man kan ikke komme med en dummere kommentar, selv ikke hvis man tror 2+2 = 5

#38: knasknaz

17. jun. 2010 22:10

Hvis vi skal operere med en "gudepartikel", forventer jeg også at se en "satanpartikel". Jeg forlanger balance i universet!

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger