mboost-dp1

Københavns Universitet

Datalogi-studerende på KU får dårligere vilkår

- Via Computerworld DK - , redigeret af johnny_newz , indsendt af Tore

På det Naturvidenskabelige fakultet ved Københavns Universitet har man et underskud på 70 millioner kroner. Det får nu sparekniven frem på Datalogisk institut (DIKU). I alt 8 stillinger bliver skåret væk. Det drejer sig om 6 ud af 27 forskere og 2 administrative stillinger, som forsvinder.

Fyringerne påvirker udbuddet af muligheder for de studerende, således nedlægges fagområdet “numeriske metoder”, ligesom udbuddet af valgfrie kurser skæres ned. DIKU har valgt at fokusere på at holde kerneområderne skadesfri, men disse vil også blive ramt en lille smule.

Martin Zachariasen, institutleder på DIKU til CW skrev:
Vi kunne desværre ikke undgå at skære lidt ned på de kernedatalogiske områder, så noget kvalitet har vi tabt. Ingen tvivl om det. Men vi må forsøge at klare os igennem alligevel.

Årsagen er et faldende optagelsestal på DIKU, som ellers var steget til 101 i 2007, fra 84 i 2006, men nu er faldet til 92 i 2008.

Hos DIKU håber man på at kunne supplere de tabte stillinger med eksterne lektorer, der er noget billigere at have end fastansatte.





Gå til bund
Gravatar #1 - Izaaq
22. jan. 2009 09:24
#2 Er der lidt "vi har ondt i måsen over, at DIKU er blevet et ret lækkert sted for studerende og napper en del af 'vores' studerende?"

Jeg har selv læst på DTU, (IMM) hvor jeg synes miljøet var rigtigt, rigtigt trist, og har for nyligt besøgt DIKU, som var helt anderledes. Nu har jeg ikke nærstuderet deres kursusudbud, men selve miljøet og omgangstonen blandt de studerende var meget bedre end på DTU. Måske lider DIKU lidt under RUC-syndromet.

#topic
Jeg så for et par år siden, at 87% af investeringerne i IT-uddannelser blev kanaliseret til studier i København. Jeg kan ikke andet end trække lidt på smilebåndet, når studierne i Kbh skal spare lidt. Resten af landets studier bliver groft syltet imho.

# NEWZ.DK
Dette indlæg blev skrevet 6 minutter EFTER baals indlæg. Aner ikke hvorfor det står i toppen af listen. Men jeg kan lige når at rette dette indlæg, da newz.dk nu mener, at det er 6 minutter gammelt (skrevet for 30 sek siden). Stenet !
Gravatar #2 - baal
22. jan. 2009 09:25
Nu er datalogistudiet på KU vel også et af de mindste i landet. Både DTU og IT universitetet har flere undervisere og er mere moderne end DIKU længe har været.

De sang den samme sang i 1999 hvor de også beskar studiet voldsomt.

Jeg mener ikke at DIKU på nogen måde har været i stand til at gøre sig selv og studiet attraktivt - og det kan ikke alene skyldes diverse beskæringer. De andre universiteter har fint formået at gøre deres IT studier attraktive.

Et andet problem er den opfattelse erhvervslivet har af DIKU, som nogle virkelighedsfjerne 'drømmere' uden sans for praktiske problemstillinger og det virkelige liv.

(jeg arbejder på KU, kender mange af dem...)
Gravatar #3 - rackbox
22. jan. 2009 09:34
0 skrev:
Årsagen er et faldende optagelsestal på DIKU, som ellers var steget til 101 i 2007, fra 84 i 2006, men nu er faldet til 92 i 2008.


Jeg er nok ikke klog på hvordan økonomien fordeles på uddannelsesinstitutioner, men...

Et fald på 9 studerende medfører besparelser på 70 millioner kroner, som igen svarer til 8 stillinger?
Gravatar #4 - TokeBoy
22. jan. 2009 09:41
baal (2) skrev:
Et andet problem er den opfattelse erhvervslivet har af DIKU, som nogle virkelighedsfjerne 'drømmere' uden sans for praktiske problemstillinger og det virkelige liv.

(jeg arbejder på KU, kender mange af dem...)


Når du nu ikke selv er en del af "erhvervslivet" synes jeg, det er et rimeligt stort postulat, at vi er virkelighedsfjerne 'drømmere'...

Tværtimod er det min opfattelse at erhvervslivet er rigtigt glade for dataloger fra DIKU, da vi faktisk er nogle af de bedste i verden.

(jeg studerer på DIKU, kender mange af dem...
jeg arbejder i erhvervslivet, kender ikke så mange af dem...)
Gravatar #5 - Anders Fedеr
22. jan. 2009 09:45
Ja, skær dog endelig i den uddannelse som erhvervslivet skriger allermest efter. Det lyder fornuftigt. Især i krisetider.
Gravatar #6 - mathiass
22. jan. 2009 10:19
Et fald på 9 studerende medfører besparelser på 70 millioner kroner, som igen svarer til 8 stillinger?
Ja, det er lidt uklart. Det der menes er at optaget i 2006 var katastrofalt dårligt i forhold til årene før, og at det kun er steget lidt siden. Jeg mener at de optog 150-200 i gamle dage...
Gravatar #7 - mathiass
22. jan. 2009 10:20
Ja, skær dog endelig i den uddannelse som erhvervslivet skriger allermest efter. Det lyder fornuftigt. Især i krisetider.
Det er bare konkurrence fra de andre studier. ITU er lige begyndt at udbyde bachelor-uddannelser, DTU er steget og Daimi i Århus har haft fantastisk gode optagelsestal de sidste år (nær det dobbelte af DIKU).
Gravatar #8 - graynote
22. jan. 2009 10:21
rackbox (3) skrev:
Jeg er nok ikke klog på hvordan økonomien fordeles på uddannelsesinstitutioner, men...

Et fald på 9 studerende medfører besparelser på 70 millioner kroner, som igen svarer til 8 stillinger?


Jeg forstår, hvad du mener, men fra 2006 til 2007 steg optagelsen med næsten 20%, så hvis man havde forventet yderligere 20% stigning, så er faldet - i forhold til det estimerede - på 30 studerende.

Hvis vi nu antager, der er ansat folk til det estimerede antal, så giver det en kende mere mening.

Desuden, så lyder 27 forskere af meget, i forhold til et elevtal på 92 - jeg har en idé om, at det må være et levn fra tidligere tiders storhed. (..anyone?)
Gravatar #9 - mathiass
22. jan. 2009 10:22
Se her for flere detaljer om optagelsestal de forskellige steder:
http://www.ubst.dk/publikationer/notater-om-optage...

Der har ikke rigtig været et generelt fald sammen med DIKU's nedtur.
Gravatar #10 - TullejR
22. jan. 2009 10:48
#7: Jeg er ikke helt sikker på hvordan "nær det dobbelte" hænger sammen med virkeligheden, når der blev optaget 92 på DIKU i 2008, og 114 på DAIMI.


#Topic: Problemet er, iflg. Torben Mogensen fra DIKU, at hele det naturvidenskabelige fakultet skal skære ned, men denne nedskæring foregår propertionalt med antallet af studerende, i stedet for at kigge på antallet af undervisere i forhold til studerende på de enkelte afdelinger. Dette rammer DIKU hårdt, da de i forvejen har en lav underviser/studerende-kvotient i forhold til de andre afdelinger.
Gravatar #11 - mdj
22. jan. 2009 10:51
Det gælder i det hele taget Naturvidenskab på KU, ikke blot DIKU.
Der er fyret 17 på Niels Bohr Instituttet, og jeg hører at Biologi har måtte fyre noget i retningen af 30...

Vi kalder det Danmarks store satsning på naturvidenskab, altså satsningen på at pengene kan bruges bedre på andre ting...
Gravatar #12 - TokeBoy
22. jan. 2009 10:56
mathiass (9) skrev:
Der har ikke rigtig været et generelt fald sammen med DIKU's nedtur.


Det er korrekt, men sammenholder man tallene med antallet af unge i årgangene, har der været en generel nedgang i personer på IT-uddannelserne, sådan procentvist.

Det sammenholdt med tilblivelsen af nye IT-uddannelser (Især ITU), har haft betydning for DIKUs optag.

Hvis man sparer på DIKU, frygter jeg, at det vil få en selvforstærkende effekt på studiemiljøet og -mulighederne på instituttet. Jeg tror DIKU (og sandsynligvis hele naturvidenskabeligt fakultet) skal forvente yderligere fald i studerende de næste par år.

Det synes jeg personligt er rigtig ærgeligt, for jeg er stolt over vores undervisere, som jeg synes er yderst kompetente! Men hvis der ikke er studerende at undervise, så er yderligere besparelser uundgåelige...

In short: ØV!
Gravatar #13 - rasmusv
22. jan. 2009 11:38
Det eneste jeg kan læse her er det sædvanlige københavnersnobbetuderi. I har været dårlige til at tilpasse jer nutiden på DIKU og det har været kendt siden 2001 at danske universiteter skulle gøres konkurrencedygtige og nutidsrelevante. Det skete ikke, og fra 2006 blev der straffet. Der er med moderne transportmidler og kommunikationsmidler ingen grund til at datalogiens formel 1 racer skal bo i København. Luk skidtet og send de studerende videre til sunde datalogiske institutter på andre danske universiteter.
Gravatar #14 - mojo
22. jan. 2009 12:53
Jeg tror at de nye uddannelser primært trækker flere folk til fordi det er nemmere at gennemføre dem. Det er hårdt at studere på DIKU. Jeg kender rigtig mange som er droppet ud fordi de ikke kunne (eller ville) investere den tid det tager. Mange er gået til CBS og ITU - mange andre har fået job på titlen "Studernde på DIKU", jeg selv inklusiv. Det er også en af grundene til at de få, der rent faktisk bliver kandidater fra DIKU, er så lang tid om at gennemføre. Det er tæt på umuligt at gennemføre på normeret tid på DIKU, i modsætning til fx CBS (og ITU). At der er en verden til forskel på det faglige niveau er nok én grund, men ingen tvivl om at rammer og form på DIKU, særligt tidligere, også sætter (til tider unødvendige) grænser for hvor hurtigt man kan gennemføre. Forståeligt nok er det ikke noget der tiltrækker unge, at de kan se frem til over 6-8 års studier.
Gravatar #15 - mathiass
22. jan. 2009 14:06
Øh, er jeg den eneste som ser den samme kommentar 14 gange og ikke andet?
Gravatar #16 - TullejR
22. jan. 2009 14:07
#15: Nej. Newz.dk er tilsyneladende, endnu engang, blevet kompromitteret...

Utroligt at de intet lærer.
Gravatar #17 - arne_v
22. jan. 2009 14:24
#16

Det ligner nu mere en teknisk fejl end et sikkerhedsbrud.
Gravatar #18 - David Munch
22. jan. 2009 14:25
Det er tragisk, men vi ser det desværre allesteder.. Vi har mistet 25 ud af 120 undervisere her på naturvidenskabelig..
Gravatar #19 - arne_v
22. jan. 2009 14:27
#on topic

1) Trist at der skæres ned på en datalogi uddannelse. Vi kunne sagtens bruge flere dataloger i Danmark. Der var andre IT uddannelser som jeg synes at det var mere nærliggende at skære ned på eller helt nedlægge.

2) Og så synes jeg specielt at det er trist at det er emnet numerisk analyse der ryger ud. Det er efter min mening et vigtigt emne.
Gravatar #21 - zin
22. jan. 2009 17:16
#18: Fantastisk regering, hva? :)
Gravatar #22 - Windcape
22. jan. 2009 19:03
Nu handler det altså også en del om hvordan uddanelsen er opbygget.

F.eks. Datalogi i Aalborg er MEGET mere populært end i Århus.

Og jeg kan kun se problemer i at studerer i københavn, blandet andet at bo/leve på SU.

Derudover er der en lang række fag på uddanelser som er aldrig bliver brugt i praktis, og bare er der af historiske grunde.
Gravatar #23 - mathiass
23. jan. 2009 07:07
F.eks. Datalogi i Aalborg er MEGET mere populært end i Århus.
Jeg læser i århus, og det er jeg ikke sikker på at du har ret i. Århus har fordoblet optaget over de sidste tre år.

Derudover er der en lang række fag på uddanelser som er aldrig bliver brugt i praktis, og bare er der af historiske grunde.
Den kan jeg heller ikke genkende fra mit studie.
Gravatar #24 - mathiass
23. jan. 2009 07:07
Og jeg kan kun se problemer i at studerer i københavn, blandet andet at bo/leve på SU.
Samme problem i Århus, men der er mange kollegier, så det kan altså godt lade sig gøre.
Gravatar #25 - donjehova
24. jan. 2009 18:11
Windcape (22) skrev:

F.eks. Datalogi i Aalborg er MEGET mere populært end i Århus.


Hva baserer du den udtalelse på? Tallende fra "Notat om IT-uddannelser" viser at netop i år er optagelserne på Århus universitet oversteget Ålborg.

Gravatar #26 - lorenzen
24. jan. 2009 19:48
Jeg synes iøvrigt altid det er morsomt at DTU, RUC, AAU, AU osv, alle siger de uddanner de bedste. Er der nogensinde lavet en uvildig undersøgelse af det, og ikke mindst hvordan definere man de bedste?
Gravatar #27 - arne_v
24. jan. 2009 21:06
#26

Jeg ved ikke om der er lavet noget specifikt for datalogi.

Men generelt er der lavet masser af internationale rankings.

Eksempel:

http://www.webometrics.info/top500_europe.asp?offs...

sted placering Europa / placering verden

Aarhus Universitet 30/134
Københavns Universitet 32/137
DTU 79/230
Syddansk Universitet 158/375
Aalborg Universitet 159/376
CBS 262/608
Roskilde Univeristet 304/714

http://www.arwu.org/rank2008/ARWU2008_A(EN).htm

sted placering verden

Københavns Universitet 45
Aarhus Universitet 93
DTU 152-200
Syddansk Universitet 303-401
Gravatar #28 - arne_v
24. jan. 2009 21:14
#27

Bemærk at den slags undersøgelser vurderer det akademiske niveau d.v.s. primært forskning - der er ingen garanti for at forskning på højt niveau resulterer i god undervisning.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login